• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Aankoop beamer

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Je kan daar wel mee onderhandelen hoor. En je krijgt er ook een calibratie bij.
 

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
Dit weekend geweest naar Beamerwinkel.com/thenextshop om verschillende beamers te gaan vergelijken in hun showroom.
De persoon die kennis had van zaken kwam op deze uit in mijn prijsklasse:

https://www.acer.com/ac/nl/BE/content/model/MR.JPD11.001

Hij vond dat het contrast/scherpte en kleuren toch beter waren dan de epson 7200 die ik in gedachten had.

https://www.epson.be/products/projectors/home-cinema/eh-tw7400

Ik moet zeggen dat ik het verschil (toen hij beide toestellen liet spelen met dezelfde content) nauwelijks zag.
Het was dan ook de eerste keer dat ik naar een beamer keek.

Dus kwa prijs zijn ze bijna hetzelfde, dus graag nog eens jullie ervaring over de 2 verschillende beamers.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
De Epson is 3LCD , de Acer is een DLP.
Welk soort content heb je gezien ? Heb je in witte vlakken/scenes op die Acer niks van regenboog/flitsen gezien ? Mischien ben je wel totaal immuum voor DLP en zijn regenboog-effecten (des te beter voor u...)
Heb je snel bewegende scene's gezien?
Heb je ook scenes gezien met goed pak duisternis erin met daarin personen ? Of scene's in de ruimte oid?
 

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
De Epson is 3LCD , de Acer is een DLP.
Welk soort content heb je gezien ? Heb je in witte vlakken/scenes op die Acer niks van regenboog/flitsen gezien ? Mischien ben je wel totaal immuum voor DLP en zijn regenboog-effecten (des te beter voor u...)
Heb je snel bewegende scene's gezien?
Heb je ook scenes gezien met goed pak duisternis erin met daarin personen ? Of scene's in de ruimte oid?
Regenboog heb ik niet gezien.
Heb 4k content gezien van landschappen en natuur, dus jammer genoeg niet snel en duister...
Had beter zelf content meegedaan om te vergelijken dat klopt...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Met zo'n demo's "spatten" de kleuren natuurlijk van het scherm af en het zal zeker een mooi plaatje neergezet hebben! (REC2020 / HDR 10)
Maar zo'n projectoren hebben mogelijks mischien last van redelijk wat (input) "lag" (processing time) zodat je bij snelle beelden judder en bewegingsonscherpte krijgt etc.
Ik lees dat deze PJ zo'n 80ms lag heeft zelfs met "Frame Interpolation" af (die AccuMotion) wat voor de gaming vb al niet interessant zal zijn...mocht je dit ambieren.
De TW7300 bijvoorbeeld zit gemiddeld op 30ms latency.


Met van die demo's met traag-bewegende "pans" komt dat allemaal niet zo boven water...
Je zou moeten checken wat de instellingen zijn ? Er zijn van die features als "DynamicBlack" en "AccuMotion"

Denk eraan dat deze Acer slechts 15% vertikale "lens-shift" toelaat, dus als hij aan de plafond komt te hangen en die plafond is hoog en je scherm ga je lekker laag hangen heb je probleem tenzij je met serieus lange stang de PJ naar beneden moet halen!! (ter vergelijking een Epson vb heeft 96% lens-shift vertikaal alsook 43% horizontaal)
Dat moet je toch eens even bekijken op voorhand in geval van...
 
  • Vind ik leuk
Reactions: snicker

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
Met zo'n demo's "spatten" de kleuren natuurlijk van het scherm af en het zal zeker een mooi plaatje neergezet hebben! (REC2020 / HDR 10)
Maar zo'n projectoren hebben mogelijks mischien last van redelijk wat (input) "lag" (processing time) zodat je bij snelle beelden judder en bewegingsonscherpte krijgt etc.
Ik lees dat deze PJ zo'n 80ms lag heeft zelfs met "Frame Interpolation" af (die AccuMotion) wat voor de gaming vb al niet interessant zal zijn...mocht je dit ambieren.
De TW7300 bijvoorbeeld zit gemiddeld op 30ms latency.


Met van die demo's met traag-bewegende "pans" komt dat allemaal niet zo boven water...
Je zou moeten checken wat de instellingen zijn ? Er zijn van die features als "DynamicBlack" en "AccuMotion"

Denk eraan dat deze Acer slechts 15% vertikale "lens-shift" toelaat, dus als hij aan de plafond komt te hangen en die plafond is hoog en je scherm ga je lekker laag hangen heb je probleem tenzij je met serieus lange stang de PJ naar beneden moet halen!! (ter vergelijking een Epson vb heeft 96% lens-shift vertikaal alsook 43% horizontaal)
Dat moet je toch eens even bekijken op voorhand in geval van...
De Epson 7400 komt aan 28.5 MS.
 

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
Keuze staat vast, het word de epson TW7400.
Nu nog keuze van 7 tot 9 m hdmi kabel voor beamer naar receiver?

UGREEN HDMI-glasvezelkabel 4k HDMI-kabel Ondersteunt 4K 60Hz, 3D, HDR, HDCP 2.2, High Speed HDMI-kabel met Ethernet-steunen voor projector

En keuze voor beugel of kastje zoals foto voor aan het plafond?

beamer.jpg
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
7 of 9m speelt geen rol als je HDMI-fibercable neemt. Kijk hoeveel je nodig heb zou ik zeggen...
Wat beugel of kastje betreft ... gelukkig kan je met de vertikale lens-shift behoor corrigeren, maar die PJ zo tegen het plafond plakken zal z'n beperkingen hebben hoe hoog je scherm uiteindelijk van de grond komt te staan. Ben je daar al uit ? Hoe groot zal je projectie zijn en hoeveel cm hoogteverschil heb je tussen de "center" van de PJ-lens en de 1/2 schermhoogte ? Met een stang kan je de PJ eventueel nog 50-60cm laten zakken oid mocht dat nodig zijn...
 

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
7 of 9m speelt geen rol als je HDMI-fibercable neemt. Kijk hoeveel je nodig heb zou ik zeggen...
Wat beugel of kastje betreft ... gelukkig kan je met de vertikale lens-shift behoor corrigeren, maar die PJ zo tegen het plafond plakken zal z'n beperkingen hebben hoe hoog je scherm uiteindelijk van de grond komt te staan. Ben je daar al uit ? Hoe groot zal je projectie zijn en hoeveel cm hoogteverschil heb je tussen de "center" van de PJ-lens en de 1/2 schermhoogte ? Met een stang kan je de PJ eventueel nog 50-60cm laten zakken oid mocht dat nodig zijn...
Op kijkafstand van 4 meter dacht ik aan 260x146.
De hoogte van centre kan ik kiezen nog..heb daar zo nog niet bij stil gestaan van de hoogte van screen....
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Op kijkafstand van 4 meter dacht ik aan 260x146.
De hoogte van centre kan ik kiezen nog..heb daar zo nog niet bij stil gestaan van de hoogte van screen....
Is nochtans van (groot) belang. Je zou in je zetel moeten zitten en je ogen zouden al halverwege een scherm moeten vallen als je recht vooruit kijkt.
Voor 1 of andere reden "kijkt" een laag scherm gewoon prettig
Mijn scherm vb begin op 50cm van de grond, omdat de center ervoor staat op statief en vlak daarboven begint het scherm
 
  • Vind ik leuk
Reactions: snicker

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
Is nochtans van (groot) belang. Je zou in je zetel moeten zitten en je ogen zouden al halverwege een scherm moeten vallen als je recht vooruit kijkt.
Voor 1 of andere reden "kijkt" een laag scherm gewoon prettig
Mijn scherm vb begin op 50cm van de grond, omdat de center ervoor staat op statief en vlak daarboven begint het scherm
Lijkt mij een goede tip...
Ik ga zelf mijn frame maken en verschillende hoogtes testen.
De center word eronder met bijpassende beugel gemonteerd, dus kan daar nog met spelen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Op een website van Epson kan je wat bekijken kwa lens-shift, maar het model TW7400 staat er zo direct ni tussen. Een TW9300W heeft dezelfde lens-shift specs (vertikaal) en dan lijkt het alsof je ongeveer 137CM kan "zakken".
Als je de PJ vlak tegen het plafond zou hangen denk ik ongeveer : 137CM zakken wil zeggen, als je plafond vb 250cm hoogte is, dan de bovenste projectie-rand op 250-137=113cm van de vloer bij maximale vertikale shift.
Niet slecht, met een scherm van 146cm hoogte zal je bij 50cm van de vloer de schermrand op 146+50=196cm hoogte hebben en hoe je zelfs niet de shift volledig te benutten.

In principe hoe minder lens-shift dat je gebruikt hoe beter ... doet volgens mij ook "iets" aan de beeldkwaliteit al is het minimaal.

In mijn geval zit m'n zolder-dak op 365cm hoogte en is de 96% shift van de Epson echt wel nodig, in combinatie met nog een stang van 70cm ofzo. Als je kamer "maar" 235-250cm plafond heeft, no worries.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: snicker

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
Op een website van Epson kan je wat bekijken kwa lens-shift, maar het model TW7400 staat er zo direct ni tussen. Een TW9300W heeft dezelfde lens-shift specs (vertikaal) en dan lijkt het alsof je ongeveer 137CM kan "zakken".
Als je de PJ vlak tegen het plafond zou hangen denk ik ongeveer : 137CM zakken wil zeggen, als je plafond vb 250cm hoogte is, dan de bovenste projectie-rand op 250-137=113cm van de vloer bij maximale vertikale shift.
Niet slecht, met een scherm van 146cm hoogte zal je bij 50cm van de vloer de schermrand op 146+50=196cm hoogte hebben en hoe je zelfs niet de shift volledig te benutten.

In principe hoe minder lens-shift dat je gebruikt hoe beter ... doet volgens mij ook "iets" aan de beeldkwaliteit al is het minimaal.

In mijn geval zit m'n zolder-dak op 365cm hoogte en is de 96% shift van de Epson echt wel nodig, in combinatie met nog een stang van 70cm ofzo. Als je kamer "maar" 235-250cm plafond heeft, no worries.
Super bruikbare tips waar ik mee verder kan...morgen eens exacte hoogte van plafond meten...ik dacht standaard hoogte ongeveer 250...