• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Luidsprekers advies Jamo S807surround set

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Ik ben toe aan een update van mijn huidige 5.1setje.
Lang was ik van plan om naar een B&W serie 6 over te gaan maar dan spreken we al snel over een 2000euro voor 5 speakers, zonder sub.
Na wat verder zoeken kwam ik ook de Jamo S807 set tegen, 5speakers + sub voor slechts 750euro en volgens verschillende reviews zoude deze zeker niet slecht zijn.

Ik zou deze aansluiten op een Denon avr X1500 receiver.
Heb momenteel ook al een B&W610 sub.
Ook is het de bedoeling om dolby atmos te verkrijgen en bij Jambo kunnen er makkelijk 2 extra boxen op de vloerstaanders geplaatst worden.
Deze worden voornamelijk gebruikt voor films te bekijken.

Zijn de B&W speakers dan zoveel beter als de jamo speakers ? (bijna) iedereen is lovend over B&W speakers maar ook over Jamo lees je erg goeie revieuws .... Vanwaar het grote prijsverschil tussen beide dan?
Waar kan ik ergens de Jamo's beluisteren ?

bedankt.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
WhatHifi geeft de Jami set 4 sterren en zegt dat ze niet slecht zijn voor een budget-set.
Ik denk dat je het in dat licht moet bekijken.
Gelukkig zijn er nog wel alternatieven tussen €750 en €2000.
Dali Spektor vind ik wel goed prijs/kwaliteit, maar zien er wat gewoontjes uit. Ze hebben wel de Alteco die heel mooi is voor atmos.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Ik denkt dat de verschillen wel meevallen, hangt er een beetje vanaf wat je persoonlijke smaak is en hoe aandachtig je luistert. Prijs wordt ook bepaald door de gebruikte materialen, afwerking en duurzaamheid. Ga eens kijken op de website van coolblue die hebben ondertussen een heel scala aan speakers, inclusief hifimerken.
 

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Heb even de dali speakers bekeken, zitten ook in dezelde prijscategorie als de jamo's maar vind ze niet zo mooi, dus voorlopig blijf ik bij men jamo.

Op coolblue ben ik de jamo tegen gekomen.... daarom dat ik nu zo ben beginnen twijfelen. Waarom zoveel meer geld uitgeven aan B&W als er goedkopere merken bestaan die ook zeker knap spelen, en de jamo heeft wat dezelde look als B&W.



Waarom zou het geen goed id zijn om van huidig 5.1 setje meteen over te gaan naar atmos set, 5.1.2 is dit dan als ik niet mis ben ?
Voor jamo zou dit op een totaal van 1300€ komen dacht ik.

Is mijn receiver ( denon x1500) goed voor zo een jamo S807 set ? waar moet ik op letten ?
Of stel dat ik toch voor B&W serie 6 ga... is men receiver daar voor geschikt of neem ik best een zwaardere ?

En als er iemand weet waar ik jamo kan gaan beluisteren.... vind ni meteen iets via google.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Vermogen van je Denon receiver is aan de beperkte kant. Kijk niet naar de wattages die ze opgeven, maar naar de totale capaciteit van de voeding. Die capaciteit wordt verdeeld over alle aangesloten luidsprekers... dus hoe meer luidsprekers, hoe minder voor elk.

B&W is legendarisch om zijn dips in Ohmse waarde op bepaalde frequenties. Zo'n dip kan je reserve leegtrekken. Dus een zwaardere receiver is dan geen luxe.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Q Acoustics 3050i + 3090ci + 3010i is een alternatief.
Dali Oberon ook.
Beide bij mij te beluisteren - op je eigen receiver als je die wil meebrengen.
Jamo helaas niet.
Als je al een goede sub hebt en je kamer is niet danig groot, dan zou ik toch durven overwegen om compacte luidsprekers rondomrond te gebruiken. Als je het prijsverschil ziet tussen een Q Acoustics 3050i zuil (€799) en compact 3020i (€399), dan valt daar veel te besparen.
Let op, dat zijn adviesprijzen. 😉
En dat er een verschil in kwaliteit is tussen luidspreker A en luidspreker B BINNEN EENZELFDE PRIJSKLASSE, kan ik je eenvoudig laten horen.
Tussen een set van €799 of €1599 is dat verschil er uiteraard nog veel meer.
En jawel hoor, ik lees online ook dat Fiat Panda bezitters enorm tevreden zijn van hun auto. Maar koop je zo'n wagen dan omdat hij 1/3 kost van bvb een Audi A3? 🤔
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
En als er iemand weet waar ik jamo kan gaan beluisteren.... vind ni meteen iets via google.

Ik denk dat dit een nadeel is van de Jamo speakers, deze zijn bij elke dozenschuiver te koop, maar niet in een hifiwinkel (zegt misschien al veel). Ik zou zeker geen speakers kopen, zonder ze te beluisteren. Dan zou ik eerder ingaan op het aanbood van ABNB en de Dali's eens gaan beluisteren, dan hoor je misschien ook waar het verschil is prijs zit.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik zou persoonlijk ook de raad van Chr1st0f volgen..
 

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Ik denk dat dit een nadeel is van de Jamo speakers, deze zijn bij elke dozenschuiver te koop, maar niet in een hifiwinkel (zegt misschien al veel

Daar heb je wel een punt.... ze zien er dan wel knap uit maar mss spelen ze even goed/ slecht als men huidig setje van technics....

Nog wat verder zoeken dus... en de dali's eens gaan beluisteren misschien.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: A*Brand NewBox

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
En jawel hoor, ik lees online ook dat Fiat Panda bezitters enorm tevreden zijn van hun auto. Maar koop je zo'n wagen dan omdat hij 1/3 kost van bvb een Audi A3

Hehe 😁
Als je het zo voorstelt begrijp ik je punt... de jamo's zijn gewoon goed in die prijscategorie... B&W is een gewoon een niveautje hoger 😊

Momenteel gebruik ik 5 speakers van technics ( technics sb-afc140)... heb deze al meer dan 10jaar en dus vond ik het tijd voor updgrade...
Men budged ligt zo rond de 1500... zoude de dali's dan al een mooie upgrade zijn ?
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Ik ken de technics niet, maar de Dali Oberon is naar mijn smaak van het allerbeste (Ik zou zeggen hèt beste maar dat is persoonlijk) in die prijsklasse volgens de laatste stand vd techniek. En een flinke stap van hun voorgangers de Zensor.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Tja... eerst was je helemaal verknocht aan tannoy, een tijdje geleden zweerde je nog bij MK sound, toen je die nog verkocht;-) tis duidelijk dat je nu dali oberon in de winkel hebt staan.... wat zal het morgen zijn... geen probleem dat je wil verkopen hoor, maar overdrijf je nu niet een beetje?
 
  • Vind ik leuk
Reactions: djaxx

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Rare opmerking.
Tannoy verkoop ik niet meer omdat het merk uiteen is gevallen en de importeur is gewijzigd en continuïteit is verdwenen.
M&K verkoop ik al 19 jaar en doe ik nog steeds. Maar met het goedkoopste interessante model aan €685/speaker, hier niet echt van toepassing.
En ik bied de keuze aan om Q Acoustics en Dali Spektor en Oberon te vergelijken, om de simpele reden dat ik dat de interessantste opties vind.
Het kan vreemd klinken voor je dat ik als dealer ook op zoek ga naar de beste producten voor de beste prijs. Daarin ben ik niet anders dan de gemiddelde klant.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
klinkt helemaal niet vreemd hoor, zou het eerder bizar vinden moest je als dealer niet doen. Is ook mn punt niet. Of dali oberon nu de beste speaker is in die prijsklasse, iedereen heeft recht op een mening, maar vind die niet zo mooi afgewerkt voor zn prijs..’
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De suggestie dat ik Dali aanprijs omdat ik dat "in de winkel heb staan", vind ik -naast feitelijk fout- behoorlijk verwijtend.
Er staat Q Acoustics, M&K, Monitor Audio, A*BNB en weldra ook Fyne Audio. En uiteraard is iedereen vrij om te beluisteren en bekijken om een eigen oordeel te vellen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Je hebt toch dali in je winkel staan? In je hebt toch aangegeven dat je dit de beste speakers vind? 1+1 is twee niet?

Terzelfder tijd geef je subtiel aan dat mr. red zijn oorspronkelijke keuze voor BW zou resulteren in issues met zn receiver omdat B&W speakers legendarisch zijn om zn dips. Zou daar niet wakker van liggen. Heb daar zelf geen last van ondervonden, dus ik moet u daarin tegenspreken. Dat de ene speaker meer of minder vermogen trekt van een versterker vraagt is juist, maar dat je daar in de problemen mee gaat komen is niet correct, en kan je zeker niet oordelen op basis van wat er in dit draaitje is verteld.

Het vermogen van de denon receiver is naar mijn mening geen probleem, die kan de speakers wel degelijk aansturen. Wat mischien wel zou kunnen is dat indien je graag heel luid naar muziek of film luisteren de receiver wat aan detail zal verliezen, of bv. wat zal gaan bezuinigen op de rear channels. Maar dat heeft geen impact op de levensduur van je receiver, je zal enkel niet zo luid kunnen spelen.

Voor een budget van 1500 euro kan je dus een B&W 6 serie kopen ( 4 speakers +center ) en kombineren met zijn bestaande sub. Hij kan die aansluiten op zn bestaande denon.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Maar je kritiek is dus op het feit dat ik de B&W niet aanbeveel. Terwijl TS zelf naar goedkopere alternatieven keek.
In de prijsklasse van B&W600 serie heb je ook monitor Audio Silver die volgens mij dan weer beter afgewerkt zijn dan de 600. Maar voor vloerstaanders, center en rears zit je boven €2000.
Dus ik zou ze nooit aanbevelen en al zeker niet op een X1500 waar ze niet half tot hun recht komen. Maar dat is slechts mijn idee hoor. Spreek me gerust tegen als je het beter denkt te weten, maar insinueer geen oneerlijke verkooppraktijken.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Nee, ik heb geen kritiek op het feit dat je geen b&w aanbeveelt, ook niet dat je vb. Oberon aanbeveelt. Er lopen hier verschillende discussies door elkaar. Jamo vs. B&W, Jamo vs q acoustics, Jamo vs dali spektor, dali oberon Etc... maar je maakt soms rare bochten in je redenering... natuurlijk weet ik niet of je dat nu doet vanuit een bewuste verkoopstechniek (framing noemen we dat) Dan wel je dit zonder bijbedoelingen doet, of ik omwille vanmijn eigen beroepsmisvorming spoken zie ( in het tweede en laatste geval mn oprechte excuses). Door die techniek ben je goed in staat een draadje in de richting te duwen van je eigen winkel :)

Neem nu je laatste statement m.b.t de x1500 en de monitor audio silver. Heel toevallig heb ik nu zelf die luidsprekerset, silver 8 vloerstaanders met centerspeaker, silver 2 rears en de bijhorend sub. Ik heb die 8 maanden aangesloten gehad op Mn Yamaha 460 versterker (ter info is vergelijkbaar met x1500) ik heb daar nooit last mee gehad. Ik denk dus dat je hier de bal misslaat.

Toen ik destijds aan Paulissen audio vroeg of dat problemen zou geven, of dat slecht zou klinken, hebben die ook terecht bevestigt dat dit geen enkel probleem is. Achteraf ben ik dus blij dat ze me niet nog eens een aantal honderden euro’s armer hebben gemaakt omdat ze denken het beter te weten.

Nu heb ik een Yamaha Rx-A 2050 (was op moment van aankoop net niet de top receiver van Yamaha.) is er een verschil hoorbaar... ja, maar laten we zeggen dat we hier spreken over een verbetering van 10%...