Wat betreft prijs:
"Arcam is duur", wordt al eens gezegd. Hoewel dit deels klopt, verdient het wel enige nuance.
De massamerken als Denon en Marantz ed. zijn "groothandelsmerken" geworden. Ieder jaar komt er een nieuw model en ieder jaar wil de fabrikant zijn waar slijten. Dat betekent veel stuks afzetten. Dergelijke merken hebben maar oog voor 1 ding, zoveel mogelijk verkopen van wat ze produceerden. Of dat nu via de gespecialiseerde dealer gaat of via de groothandel, dat zal hen worst wezen. Vandaar dat na een introductieprijs, de zaken al na 2 maand "in de uitverkoop" staan (want de voorraad moet buiten). De grote inkopers (webwinkels) vervangen de invoerder van vroeger en leveren af bij de klant. Gemiddelde (gespecialiseerde) hifi dealers kunnen er niets mee want op die eerste 2 maand na, kunnen ze niets aan het produkt verdienen. Maar ze moeten er wel de tijd in steken die de klant van zo'n dealer verwacht.
Een niche speler als Arcam moet het niet hebben van de massa produktie. Die bouwt produkten met een bepaalde filosofie. In hun geval kwalitatieve muziek- en filmbeleving boven de allerlaatste specs die door de grote spelers worden gedicteerd. (hierbij zeg ik NIET dat de beleving bij de grote merken niet aanwezig is, ze is naar mij gevoel ... minder). Gespecialiseerde produkten gaan hun weg naar de consument best vinden via gespecialiseerde kanalen. En de prijzenpolitiek moet vermijden dat er een prijzenoorlog losbarst waarbij de dealer met de diepste zakken, de concurrenten "doodknijpt" tot ze zijn verdwenen. De prijzenpolitiek maakt dat de consument de dealer niet om de oren kan slaan met argumenten als ... "daar koop ik het toestel voor 20% minder". Het betekent NIET dat de dealer geen korting kan geven op de officiële prijzen!
Maar het gevolg is wel dat de geaffichieerde prijzen van beide merken nog meer uiteenlopen dan de officiële. Terwijl ze in werkelijkheid veel dichter bij elkaar liggen!
Dit om alles maar even in perspectief te plaatsen.