• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Audioscience

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Onlangs een interessant artikel gelezen over SINAD (signal to noise distortion) metingen bij dac’s in versterkers. Een kort overzicht vindt je in onderstaande tabel. Hoe hoger de waarde hoe minder storing de dac heeft in het toestel. De bijhorende website gaat veel dieper in op de materie, en heeft ook voor elk toestel een volledig testrapport waarbij veel meer parematers worden getest zodoende een goed objectief beeld te krijgen van de performance van de versterker. https://www.audiosciencereview.com/.../master-index-of-audio-hardware-reviews.8184/


index.php
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Nog eenaantal goede boeken i.v.m. Audio:

Master Handbook of Acoustics, F. Alton Everest, https://www.amazon.com/Master-Handb...ocphy=9029015&hvtargid=pla-449083503266&psc=1

Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms, Floyd E. Toole, https://www.amazon.com/Sound-Reprod...rds=floyd+toole&qid=1563475767&s=books&sr=1-1

The Audio Expert: Everything You Need to Know About Audio, Ethan Winer, https://www.amazon.com/Audio-Expert...rds=ethan+winer&qid=1563475897&s=books&sr=1-1
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Nog eenaantal goede boeken i.v.m. Audio:

Master Handbook of Acoustics, F. Alton Everest, https://www.amazon.com/Master-Handb...ocphy=9029015&hvtargid=pla-449083503266&psc=1

Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms, Floyd E. Toole, https://www.amazon.com/Sound-Reprod...rds=floyd+toole&qid=1563475767&s=books&sr=1-1

The Audio Expert: Everything You Need to Know About Audio, Ethan Winer, https://www.amazon.com/Audio-Expert...rds=ethan+winer&qid=1563475897&s=books&sr=1-1

2 van de 3 liggen hier in de kast als hard-copy trouwens.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Super interessante informatie! Maar auch, mijn NAD T758 v3 komt er niet goed uit...
Maar als ik het goed begrijp is het niet zo erg, zolang je maar niet te luid luistert. Ik ga meestal tot -15 a -12db, dus dat zou nog goed moeten zitten.

Voor de rest ben ik wel zeer tevreden van Dirac Live die deze receiver beid. Dat geeft me toch wel een betere surround en muziek ervaring dan Audyssey XT32.
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Het digitale gedeelte van de NAD komt er inderdaad belabberd uit. Op gebied van eindversterking is men toch positief verrast wat vermogen betreft. Dus ja, als er power genoeg voorhanden is, hoef je het uitgangsniveau niet al teveel op te krikken.
Wat ik me wel afvraag, is van welke productiedatum de geteste AVR was. Lang voor hij in Europa te koop was, was hij al op de markt in de VS en Canada. Toen trouwens met heel slechte commentaren op het net. In de comments onder deze test, spreekt iemand over latere aanpassingen aan de dac. Dat zou de laattijdige introductie in Europa kunnen verklaren. Een introductie die toen samenviel met de veel beter geteste T777v3.
broodro0ster broodro0ster jij hebt hem thuis 1 op 1 kunnen vergelijken met de veel duurdere Arcam AVR390. Dus misschien zijn ALLE avr's relatief 'bagger' of is er nu toch een betere versie beschikbaar. Hoe dan ook blijft dirac in dagdagelijks gebruik zondermeer de doorslaggevende klankfactor. Want zoals de meeste hier en op andere fora toch stellen ... akoestiek is het allerbelangrijkste in het bepalen van het eindresultaat. 😉

Als ik eerlijk ben, heb ikzelf ook de beperking van de NAD T758v3 al ondervonden, wanneer ik hem als pre-amp inzette op mijn eigen CineMax18 actieve speakers. Dan hoor je een duidelijk kwaliteitsverschil met een dedicated stereo preamp/dac. Maar deze (NAD en Atoll) waren elk op zich duurder dan de hele T758v3 receiver.
Dat speelt ook een rol.
 
Laatst bewerkt:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Voor mij klonk de Arcam ietsje beter, maar door de andere crossover filters, was de integratie met de sub niet zo goed. Bij de NAD was dit veel beter en dat was de doorslag gevende factor voor mij.
Het probleem in die test komt pas naar voor als je heel luid draait (vanaf -6dB) en zo luid luister ik nooit. Dus ben nog altijd tevreden eigenlijk. Maar die nieuwe Arcams met Dirac Live bass management lijken me ook wel iets. Voor de AVR10 spreekt me aan, dus wie weet een upgrade voor volgend jaar ;-)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Test is uitgevoerd in september dit jaar. Ik denk niet dat de fabrikant zomaar effe andere componenten is beginnen gebruiken in een bestaande productreeks om dergelijke problemen op te lossen zonder dit aan te geven aan mensen die er reeds een hebben besteld... je bent iets te veel aan het speculeren ;-).

niet alle Avr’s zijn bagger wordt ook niet op de site aangegeven of zo vermeld. wordt enkel meegedeeld dat in de test de Nad zijn dynamisch bereik en audio performance lager ligt dan die van toestellen in gelijkaardige prijsklasse. Niet meer, niet minder. Het is aan diegene die dat toestel van Nad kopen om te bepalen of zij daar wel of niet een breekpunt van willen maken.

Het voordeel van dit type van testen, vind ik, is dat je een objectief beeld krijgt van de performance van het toestel.
 
Laatst bewerkt:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De testen worden uitgevoerd op toestellen die leden vrijwillig insturen. Uit de reactie van de eigenaar blijkt dat hij het toestel al enige tijd.met plezier gebruikte. Dus wanneer hij het kocht is totaal niet te achterhalen.
En ja, als fabrikanten wachten met een lancering, is dat doorgaans omdat ze nog zaken dienen aan te passen. De Denons, Marantzen, Pioneers en Onkyo's van deze wereld doen dat niet ... ze moeten ieder jaar iets nieuws uitbrengen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
ik denk dat de meeste onder ons die test resultaten wel in de juiste context kunnen plaatsen, hoor.

...Het zou inderdaad kunnen zijn dat het gesteste toestel er net eentje was dat iemand heeft kunnen op de kop tikken, nog voordat het finale product op de markt is gezet, en dat dan juist dat toestel word getest etc etc..

Leuk te horen dat je deze test op een toestel van Nad er volledig probeert onderuit te halen, terwijl je eerder vandaag op het forum net diezelfde testresultaten gebruikt om iemand te ontraden een aankoop te doen, je insinueerde zelfs dat een sterke prijsdaling er iets mee te maken zou hebben?

uw statement m.b.t. Denon, marantz enz... slaat Imo nergens op.
Hou er rekening mee dat de snelheid waarmee een fabrikant producten op de markt kan zetten, mischien ook wel iets kan zeggen over de maturiteit van hun design/productie processen en assemblage lijnen....
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Zoals ik zei was het toestel in de VS al 1 JAAR beschikbaar (of althans tijdelijk verkocht) alvorens het hier op de markt kwam. Dus ik beweer nergens dat het een 'testmodel' was.
En nergens 'probeer ik de testresultaten volledig onderuit te halen'. Ik schat ze naar waarde. Als de dac amper 1 puntje minder scoort dan een Lyngdorf, dan staat hij misschien niet hoogst geklasseerd, hij staat in goed gezelschap.😎
Het zou van weinig kritisch oordeel getuigen om resultaten klakkeloos aan te nemen, wanneer je niet alle gegevens in rekening brengt.
En die Pioneer die clipte vanaf 38W vermogen, lijkt me toch net iets problematischer dan de test van deze NAD.😂