• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Budget reciever: vermogen te kort?

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
We zouden om diverse redenen hier in de woonkamer, toch graag terug een receiver willen neerzetten. Wel met de bedoeling om 2 zones aan te sturen, dus een paar speakers in de woonkamer en een paar op het terras. Omdat het toestel hier van s ’morgens vroeg tot s’ avonds staat te spelen, gaat onze voorkeur om de onderstaande redenen uit naar een klasse-D receiver en beland ik sowieso bij Pioneer.

- Laag energieverbruik met als gevolg een geringe warmteafgifte. - Makkelijk te plaatsen in krappe ruimtes - Veel vermogen. - Duurzaam, door de geringe warmteafgifte.

Mijn speakers T+A TCD 410 lusten best wel wat vermogen en vroeg me af of een budget receiver zoals deze Pioneer VSX-S510 +/- €300 mijn speakers kan aansturen. http://www.pioneer.eu/nl/products/42/98/405/VSX-S510-K/page.html  Mocht deze receiver toch te licht uitvallen, wordt het alvast uit budgettaire redenen een 2dehands Pioneer exemplaar uit de reeks SC-LX.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ligt er een beetje aan hoe groot je woonkamer is. Afgaande op de specs van de receiver en van de speakers zie ik geen probleem. Het probleem ligt er meestal in dat speakers met een lage impedantie moeilijk aan te sturen zijn door receivers die vooral gemaakt zijn om impedanties van 8 ohm aan te sturen (wat gemakkelijker is als je geen klasse D toepast). De klasse D versterker van Pioneer is voorzien om de 4 ohm van jouw speakers aan te sturen. Dus dan kom je met 100W per kanaal wel toe denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Dus je hebt luidsprekers van 2.600 euro en je wil die aansturen met een versterker van 300 euro? Los van het feit of de versterker genoeg sap levert, ga je de luidsprekers echt geen eer aan doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Chr1st0f zei:
Dus je hebt luidsprekers van 2.600 euro en je wil die aansturen met een versterker van 300 euro? Los van het feit of de versterker genoeg sap levert, ga je de luidsprekers echt geen eer aan doen.
Technisch gezien slaat die uitspraak nergens op. Mijn ervaring leert me net hetzelfde.

De prijs van een versterker heeft zeer weinig met de klankkwaliteit te maken.

De prijs van een stel luidsprekers heeft in veel gevallen wel met de klankkwaliteit te maken. Ook daar zijn grenzen aan natuurlijk.

Ik zou in 100% van de gevallen voor een setje dure luidsprekers op een goedkope versterker gaan ipv een setje goedkope luidsprekers op een dure versterker. Het is technisch gezien gewoon veel moeilijker om echt goeie luidsprekers te maken dan om een goed klinkende versterker te bouwen. (er zijn daar grenzen aan uiteraard)

Die Pioneer kan die T+A's alle eer aan doen. Het ligt er maar aan wat je graag hoort. Ik vind mijn Marantz b.v. best goed klinken, zolang ik de Audyssey functies niet gebruik. (voor films klinkt het dan wel weer best aardig) Tot dat je de combinatie gehoord hebt en slecht bevonden kan je helemaal niet zeggen of die Pioneer die speakers niet goed doet klinken. Persoonlijk verwacht ik dat het best goed gaat klinken, zonder gebruik te maken van room correction. Wat het geeft MET room correction weet ik niet. Ik hoop dat het minder slecht gaat zijn dan met Audyssey XT32. (klinkt bij mij redelijk dof en wollig, terwijl de speakers bewezen hebben mooi neutraal te zijn en zeer uitgebalanceerd)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Watts zijn inderdaad watts, maar een receiver is meer dan alleen een eindtrap. Zie bv. een stereo versterker, als je deze vergelijkt met een receiver uit dezelfde prijsklasse, dan klinkt de stereo versterker meestal beter.

Ik zeg niet dat het slecht gaat klinken en dat een duurdere versterker altijd beter gaat klinken, dit hangt inderdaad af van wat je zelf graag hoort. Maar ik zou zeker die Pioneer en eens naast de Denon 4520 zetten en vergelijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Chr1st0f zei:
Watts zijn inderdaad watts, maar een receiver is meer dan alleen een eindtrap. Zie bv. een stereo versterker, als je deze vergelijkt met een receiver uit dezelfde prijsklasse, dan klinkt de stereo versterker meestal beter.
Een receiver is inderdaad meer dan een eindtrap. Vandaar dat je best ook vergelijkt met de room correction uitgeschakeld en los daarvan met die room correction ingeschakeld. Dat kan 2 compleet verschillende waarderingen opleveren.

Dat een stereo-versterker erg anders klinkt dan een ht-receiver als je ze beide in stereo gebruikt en geen DSP mogelijkheden gebruikt (die je in een stereo-versteker meestal niet hebt), durf ik zwaar te betwijfelen. Het zijn net die DSP toestanden die een ht-receiver zo anders doen klinken.

Los daarvan: Een hele goedkope klasse D kan wel last hebben van impedantie afhankelijke frequentie respons. Je kan namelijk in het hoog een opslingering of een roll-off hebben afhankelijk van de aangesloten luidspreker-impedantie. En dat hoor je in sommige gevallen wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
rho" data-link="http://home-theater.be/topic/894-Budget-reciever-vermogen-te-kort?postID=22896#post22896"> Ligt er een beetje aan hoe groot je woonkamer is. Afgaande op de specs van de receiver en van de speakers zie ik geen probleem. Het probleem ligt er meestal in dat speakers met een lage impedantie moeilijk aan te sturen zijn door receivers die vooral gemaakt zijn om impedanties van 8 ohm aan te sturen (wat gemakkelijker is als je geen klasse D toepast). De klasse D versterker van Pioneer is voorzien om de 4 ohm van jouw speakers aan te sturen. Dus dan kom je met 100W per kanaal wel toe denk ik. </woltlab-quote> Leefruimte is hier zonder de open keuken bijgeteld een 48m². Mijn vorige Marantz SR7008 ging met deze speakers alvast in protect zei:
Dus je hebt luidsprekers van 2.600 euro en je wil die aansturen met een versterker van 300 euro? Los van het feit of de versterker genoeg sap levert, ga je de luidsprekers echt geen eer aan doen.
Hier in de straat staat er een 5K wagen, toch tanken we beiden aan dezelfde goedkoopste pomp
1f606.png
Ik wil maar zeggen, dat deze Pioneer misschien wel meer dan de gevraagde eisen voldoet
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
De reden dat je Marantz in protect gaat zou de impedantie kunnen zijn. Ik heb hier ook de indruk dat de Marantz niet zo heel graag 4ohm speakers aanstuurt. Ik heb zowel 4ohm als 8ohm luidsprekers en ik heb de indruk dat de 8ohm speakers makkelijker worden aangestuurd. De Pioneer is inderdaad voorzien om echt 4ohm speakers aan te sturen. Ik verwacht dat die het wel eens beter zou kunnen doen dan de Marantz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
rho zei:
De Pioneer is inderdaad voorzien om echt 4ohm speakers aan te sturen. Ik verwacht dat die het wel eens beter zou kunnen doen dan de Marantz.
Mocht er rook uitkomen, zal ik het je laten weten
1f606.png
huntsman
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
68
58
Via rooksignalen dan....;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Voor de zekerheid wat opzoekwerk verricht en de speakers spec's door de SPL-calculator gegooid.


Luistervolume 85dB</strong>

<strong>Luistervolume 90dB


 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Dat is per speaker he. Dat zijn dus de getallen als je maar 1 speaker zou gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator: