Dit weekend is het zover, de jaarlijkse hoogmis in België voor wat betreft home cinema. Cinedream was voor deze editie afgezakt naar Antwerpen ipv Mechelen.
Aangezien ik dit weekend nog andere verplichten had, kon ik maar een 2 tal uur op de beurs doorbrengen. Ik wou alle beamers bekijken, de verschillende ruimtes aan doen en ook 1 van de voorstellingen bijwonen. Geen tijd te verliezen dus!
Om 10u aangekomen in Antwerpen. De locatie was makkelijk te vinden. Vooraan stond een eettentje om de hongerigen van spijzen te voorzien. We zijn meteen naar binnen gegaan omdat de nieuwsgierigheid te groot was om nog langer te wachten.
Aan het onthaal kan je laten registreren en meteen meedoen om een aantal prijzen te winnen. Ik heb niet gezien welke dat juist allemaal zijn. Je krijgt een boekje met info en alle acties tijdens de beurs, deze zagen er zeer mooi uit.
JVC Z1 4K projector</strong> Ik ben meteen rechtdoor gegaan. Ik hoorde de knallen en effecten van Oblivion op de achtergrond. Al snel bleek ik in de zaal beland te zijn met de JVC Z1 4K laserprojector. Even nagevraagd en ja het ging dus om een standaard blu ray. Van zo een mooi plaatje begin je spontaan te twijfelen. Wat me ook opviel was het geluid. Dit was zo perfect in balans. Krachtig, perfecte akoestiek en zonder overdreven hoog te staan in volume. De zaal zelf was donker waardoor je niet makkelijk kon zien welke apparatuur er staat. Het was een setup met SVS speakers, 2 fronts, 2 bookshelfs en 2x een pb 13 ultra. Mooi spul, maar ze speelden sterk boven het niveau van wat ik er van gewoon was.
Werner was zo vriendelijk om me het geheim achter de opstelling te laten zien. Dit was een speciale ruimte ingericht met wanden die volledig absorberen. Achteraan stond er een Trigon installatie om alles te meten zodat alles perfect afgesteld stond. Die Trigon leek me wel iets, echter een beetje boven mijn budget een kleine auto zoals er perfect verwoord werd.
Beamers op een rij De ruimte ernaast was vrij breed met allemaal beamers naast elkaar. De sony 4k beamers stonden er opgesteld. Deze gaven een mooi plaatje. Echter het scherm was volgens mij een pak kleiner dan vorige edities. Ik vond het minder spectaculair dan vorige keer overkomen. 4K komt tot zijn recht op grotere schermen.
Daarnaast stonden beamers van JVC. Deze leverde een mooi beeld zonder meer. De drang was te groot om meteen naar de epsons te gaan. Deze zijn tochwel iets budgetvriendelijker en hoeven weinig onder te doen.
Op het einde stonden de 2 epsons : de TW 7300 en TW 9300 waar de laatste tijd al veel over gesproken is. Eindelijk kon ze eens van dichtbij bewonderen. Ze stonden naast elkaar, met identiek dezelfde beelden.
Allebei leveren een mooi beeld. Als je ze niet naast elkaar zou zetten denk ik dat de verschillen minder opvallen, maar ze zijn er toch. Ik begon met de zwarte balken met elkaar te vergelijken. Het verschil tussen beiden is dag en nacht. De 9300 heeft effectief een veel hogere contrastwaarde.
Het beeld uit de 7300 had een gelere tint. De 9300 toonde zichzelf neutraler. Duidelijker scherper, meer zwartwaarde. Meer beeldiepte. Indrukwekkend. Indien het extra budget het toelaat, is de 9300 zeker de betere keuze. Aangezien mijn projector aan vervanging toe was was de keuze dan snel gemaakt.
Beamer in een tv kastje Naast deze ruimte stonden de 'short throw beamers. Een tv kastje met een beamer in. Het scherm zelf was precies een gigantische televisie. Makkelijk in plaatsing en wat een gigantisch mooi beeld. Eigenlijk is dit een ideale oplossing als je in je woonkamer projectie wil doen zonder je aan het plafond een beamer wil hangen. Eerste keer dat ik zoiets zag. Ik plofte me neer in van die makkelijke home cinema seats. Meteen begon er een massage. Of het nu massage was of een shakersysteem op basis van de film kon ik nu niet zeggen, ik gok het eerste
We gaan naar boven ! Na al dit moois te mogen aanschouwen was het tijd om de bovenverdieping aan te doen. Verschillende zaaltjes : Eentje met een concert met grote tvs en een volledige surround installatie. Een grote zaal met klipsch speakers
Een zaal met een dolby atmos systeem. Katniss Everdeen deed haar best om vanuit alle hoeken van de kamer je toe te schreeuwen. Een mooi geluid, maar persoonlijk, de eerste zaal met de JVC laserbeamer deed het een pak beter.
Het eerste uur was snel voorbij.
Sessie Akoestiek Ik had ingeschreven voor de akoestiek sessie door Frank van Artnovion.
Frank verwelkomde alle bezoekers en vroeg waar de voorkeuren naar gingen. De meeste interesse ging uit naar HT en Hifi in de woonkamer.
Er werd toegelicht wat geluid juist was.
Hij vertelde over de Artnovion applicatie die beschikbaar is voor IOS. Op basis van die metingen zou je dan kunnen zien welke panelen het meest geschikt voor je zijn.
Een uitgebreide uitleg over de juiste plaatsing van je speakers. Als je speaker fout staat, heb je standaard al een probleem.
Voor je ruimte moet je vermijden dat je lengte, breedte en hoogte veelvouden van elkaar zijn. Deze golven zouden elkaar teveel versterken waardoor het zeer moeilijk is om nog een goed geluid in deze ruimte te krijgen
Reflectie punten zoeken Met een zaklamp op de luidspreker kan je zien waar de eerste reflectiepunt is op de muur. Het is enorm belangrijk om dit aan te pakken. Je raam, muur, deur reflecteren. Een aandachtige luisteraar merkte op : wat met surround systemen. Meerdere speakers, dus meerdere eerste reflectiepunten. Hij gaf dat je voornamelijk rekening moet houden met de frontspeakers, deze geven het meeste geluid weer.
Dippen en Pieken
'Dempen' : hoe wat waar en zeker niet teveel. Muziek is energie, neem zeker niet alles weg want dan blijft er een mat levenloos geluid over. Best de energie behouden want dit is het boeiende van de muziek.
Absorptie is wel nodig om bijv. galm weg te werken. Nagalmtijd RT60 kan je meten met een ballon. Wat hij ook even voordeed.
Volgens de THX normen is een nagalm van 0,4 ideaal Voor een hifi concert 0,55 a 0,6.
Veel films bevatten muziek, je zoekt daar best de gouden middenweg. Hij had de voorkeur voor 0,6, je kan later nog altijd extra dempen. Extra energie inblazen is een pak moeilijker.
Hun oplossingen : <strong> Hij liet een aantal panelen zijn die je via Cinedream kan aanschaffen. Er kwam een vraag naar de prijs : voor we deze te horen kregen een verhaal over hoe deze gemaakt worden. De panelen ondergaan een verschillend proces. Bij het Sahara paneel neemt een bevallige Portugese dame deze verschillende malen onder handen met schuurpapier waardoor deze perfect gelakt kan worden in een kleur naar keuze. Goedkoop zijn de panelen niet, onbetaalbaar evenmin. De klant kan kiezen welke kleur motief hij in zijn panelen wil. Het doel zou zijn om een aantal sets op de markt te brengen. Meer info volgt.
Ze hebben een nieuwe lijn akoestische panelen waarmee je de absorptieniveaus kan aanpassen door middel van een knopje te verschuiven. Je zou dan simpel je akoestiek kunnen finetunen wanneer je film bekijkt of muziek beluistert.
Ondertussen was het tijd om te vertrekken. Het was weeral eens de moeite waard. Bedankt aan de inrichtende macht om er zoveel tijd en energie in te stoppen.