Hangt een beetje af waar het moet voor dienen denk ik. Na uitmeten sowieso als test een paar atmos audio format bumpers: Dolby conductor en amaze (ivm bass, surround) - de horizon vooral ivm center speaker.
Ik start dan met een paar "simpele" DD filmtrailers die ik al honderden keren beluisterd heb.
"Laagste" kwaliteit eerst dus...
Alien Covenant trailer, de sfeer door de surround bubble, die soundtrack met zang, de centerspeaker test
Captain America civil war - surround back/sides (als die met z'n moto slalomt) - center check - bass
Wonder Woman 1984 - surround sides/center (vooral als ze komt binnengeschoven, haar vleugels afsmijt, met haar lasso jumpt bv), bass
The Last Jedi - vooral eerder muzikale test dan, dankzij de muziek van Blake Robinson, man wat een track, ondanks de kwaliteit...
Dan check ik steevast wat atmos tracks uit de
Hans Zimmer en
John Willams (DG) concerten op BD en een paar stukken uit's Mahler's (Resurrectie) 2e symfonie (op blu ray en SACD)- als de muziek goed zit, ben ik vrij zeker dat films ook snor zitten. De details die we hier mogen horen - dan bedoel ik van verschillende instrumenten - zijn bij momenten jawdropping. En al zeker in hogere defintie.
Naar UHD/atmos film tracks grijp ik altijd naar, bv;
Transformers: Age of Extinction - die schijf zit vol geschift demo materiaal. Bij de openingscene weet je het al, als die ruimteschepen in beeld komen die "zjoef" stresseert uw systeem - als de boel niet goed staat ingeregeld trekt het op niets, als het systeempje het niet kan trekken speel je de boel kapot. Opletten dus! De eerste lockdown scence, waarbij hij uit die vijver komt en zijn bazooka afschiet, is een perfect surround demo want je kan die raket rondom volgen. Dan komen de drones, ook subliem tussen al het geweld. Later, de scene waar Optimus zichzelf revealed en de race door het maisveld om te eindigen waar Lucas getoost wordt door Lockdown - geschift die sound bubble daar! En nog vele andere coole dingen in deze prent....
Blade Runner 2049 - Opening - tjonge jonge die sound in combi met de track van Zimmer en dan ineens doodse stilte net voor het gevecht met Sapper Morten; die drone die rondvliegt in "stilte" en je letterlijk in detail over je hoofd kan volgen.
Over doodse stilte gesproken en leuk sfeertje, the diamond edition van Gravity en Quiet Place zijn inderdaad yummie.
Ready player one's first challenge - al zoveel malen beluisterd na calibreren/nieuwe upgrades - en zoveel (nieuw) nuances gehoord. Is wel een go-to scene om dingen te evalueren. En een "oldie", maar blijft goed is
Unbroken de bomber scene.
Damn, 'k zou een lijst in detail moeten maken, er is veel goed spul hoor