• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Dolby introduceert: Dolby Cinema

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Iedereen kent de naam Dolby van het geluidsformaat “Dolby Digital” en het nieuwere formaat, “Dolby Atmos”.

[news=16,meta][/news]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik ga zeker eens kijken in Eindhoven als het zover is! Ben er wel benieuwd naar - vooral het ontwerp van de akoestische muren lijkt me wel mooi gedaan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
luckske zei:
Ik ga zeker eens kijken in Eindhoven als het zover is! Ben er wel benieuwd naar - vooral het ontwerp van de akoestische muren lijkt me wel mooi gedaan!
nice. Zo een road-trip zie ik ook wel zitten, ... weet niet of je soms lifters mee neemt..?..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
No problem! Miss zijn er meer geïnteresseerden op het forum!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Misschien kunnen jullie dan een verslagje uitbrengen?
1f609.png


http://home-theater.be/Dolby/
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Squeek

Member
11 nov 2013
108
0
19
Ik ga er zeker ook de trip voor maken. Dolby is echt goed bezig, eerst atmos dat geweldig klinkt en nu de ganse zaal aanpakken. De ganse ervaring eigenlijk want het begint al buiten de zaal middels looppaden en wandprojectie etc. Ze zijn een soort THX move aan het doen dat een zaal aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om dolby cinema te zijn.

Wat ik een erg mooi pluspunt vind aan dolby cinema zijn de rijen stoelen die gebogen zijn, zodat zelfs de buitenste stoelen meer richting scherm zijn gedraaid. Geeft ook een fraai zicht. Zeer benieuwd hiernaar!

Morgen doe ik een tripje eindhoven voor interstellar te gaan zien in imax. Ook benieuwd naar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Nice, interstellar. Wou dat ik dat kon, zo tripjes maken.

Voor de kijker is het natuurlijk een mooie zaak. voor een eigenaar van een komplex minder vrees ik. die worden nu al zot met alle nieuwtjes die elk jaar uitkomen.

Dan vrees ik dat dolby ze gaat verplichten om elk jaar of jaar te upgraden naar zoals nu 4k, 6k.... Dolby cinema 1, 2, atmos ... Zo niet zijn ze na 2 jaar hun certicatie kwijt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Denk ook wel dat je een premium prijs gaat mogen betalen om de film daar te zien hoor. Bijvoorbeeld: Ik ga woensdag naar The Hobbit kijken bij JT in Kerkrade (3D, HFR, Atmos, DBOX) en tickets kosten denk ik +-18 euro per stuk(!!). Elke afkorting is +xx euro lol. Dat gaat niet anders zijn met zo een 'Dolby Cinema' ervaring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Damn, the hobbit lijkt me dus echt een top film om dit alles te ervaren.
2639.png
Amusement woensdag

Zoals in het artikel staat, er zijn nog geen projectoren die dolby vision aankunnen, blijkbaar ook nog geen echte standaard waar films in gemaakte worden. ....een filmzaal die dus nu aan het verbouwen is voor dolby cinema zal dus al vlug heel wat hardware hebben die niet meer voldoet eens een jaarverslag zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
luckske zei:
Denk ook wel dat je een premium prijs gaat mogen betalen om de film daar te zien hoor. Bijvoorbeeld: Ik ga woensdag naar The Hobbit kijken bij JT in Kerkrade (3D, HFR, Atmos, DBOX) en tickets kosten denk ik +-18 euro per stuk(!!). Elke afkorting is +xx euro lol. Dat gaat niet anders zijn met zo een 'Dolby Cinema' ervaring.

Idd
2639.png
Wij gaan zaterdag kijken naar HFR 3D versie. Ik ben benieuwd. De vorige heb ik in 2D gezien. Helaas wel zonder atmos, die is enkel beschikbaar in Kinepolis Brussel en Antwerpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Ik wil niet weten dat dat kost, maar als je die Christie projectoren ziet, de Dolby sturing / versterking / aankleding van de zaal...pffff...behoorlijk indrukwekkend...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
De term Dolby Vision hebben we de afgelopen maanden al diverse malen voorbij zien komen maar echt diep zijn we er nog niet op ingegaan. Nu CES 2015 achter ons ligt en we meer details te horen hebben gekregen is het daarom tijd om de feiten onder elkaar te zetten. Wat is Dolby Vision en hoe kun je het zien?

Dolby Vision

Dolby staat natuurlijk vooral bekend om zijn audiotechnieken en -standaarden. Zo werd onlangs Dolby Atmos als ultieme surround-ervaring voor de thuisbioscoop gepresenteerd. Maar, Dolby focust zich op de complete home cinema-ervaring en daar hoort natuurlijk ook beeld bij. Dolby Vision moet de manier waarop we films bekijken drastisch verbeteren.

High Dynamic Range

Het idee achter Dolby Vision is dat de beeldkwaliteit die we nu voorgeschoteld krijgen veel te wensen overlaat. Het kan allemaal stukken beter maar zowel de content als de hardware beperkt de kwaliteit. De reden hiervoor is dat het dynamische bereik, de dynamic range, niet groot genoeg is.

High Dynamic Range is een term die we de afgelopen maanden ook al diverse malen voorbij hebben zien komen en zelfs al een keer uitgebreid behandeld hebben. Kort gezegd komt het erop neer dat de helderheid van HDR-materiaal hoger ligt, zonder dat dit ten kosten gaat van het diepe zwart. Het contrast ligt hoger, waardoor de content rijker en dynamischer overkomt dan non-HDR-materiaal. Dit resulteert weer in gedetailleerde schaduwen, natuurlijk helder zonlicht en overtuigende kleuren.

Dolby Vision

De High Dynamic Range-optie zien we al een tijdje terug op videocamera’s, fotocamera’s en smartphones maar Dolby wil het hogere dynamische bereik nu ook naar de tv brengen. Dolby Vision belooft dus een hogere helderheid, een hoger contrast, dynamischere kleuren en overall een intensere ervaring.

Hoe werkt Dolby Vision?

Dolby Vision is een standaard die van begin tot eind, in de productie en distributie van een film, gehandhaafd moet worden. Dit betekent dat de filmmakers met Dolby Vision aan de slag moeten tijdens het draaien van de film, dat de studio de film moet masteren voor Dolby Vision en dat de tv (of een ander display) waarop de film bekeken wordt ondersteuning voor de weergave van Dolby Vision-materiaal moet bieden. Voor een tv betekent dit onder meer dat de maximale helderheid en het maximale contrast op zeer hoog niveau moeten liggen en dat 12-bit video ondersteund moet worden.

Hoe kun je Dolby Vision kijken?

Om de Dolby Vision ervaring te krijgen kun je tegenwoordig al naar de bioscoop, maar je wilt er natuurlijk ook thuis van kunnen genieten. Zoals hierboven aangegeven is het een kwestie van de juiste content aanschaffen en een compatibel display kopen. Maar, kan dat al?

Blu-ray discs met Dolby Vision zijn er nog niet maar diverse studio’s hebben al aangekondigd met de standaard aan de slag te gaan. Daarnaast is Dolby Vision als HDR-techniek opgenomen in de definitieve standaard voor Ultra HD Blu-ray, de nieuwe Blu-ray disc voor 4K-materiaal. Let wel; Dolby Vision zal alleen met films in minimaal 4K Ultra HD-resolutie gecombineerd worden. Overigens gaan ook streamingdiensten als Netflix op termijn films en series met Dolby Vision aanbieden, al is nog niet duidelijk welke diensten exact, wat ervoor betaalt moet worden en wanneer we de eerste films kunnen verwachten.

Dolby Vision-2

Aan de andere kant heb je dus hardware nodig die Dolby Vision ondersteunt. Als je een streamingdienst gebruikt is een tv met Dolby Vision-ondersteuning voldoende. Gebruik je Blu-ray dan moet de speler ook met ondersteuning voor de standaard uitgerust zijn. Maar, op dit moment is er nog geen enkele tv of Blu-ray speler verkrijgbaar die deze ondersteuning biedt en er zijn zelfs nog geen specifieke producten aangekondigd. Wel heeft een aantal fabrikanten, waaronder Philips en Sharp, aangekondigd later dit jaar (2015) met Dolby Vision-compatibele tv’s te komen. Dolby zelf geeft aan dat we voor kerstmis 2015 de eerste hardware in de winkels kunnen verwachten. Mochten we hierover meer informatie ontvangen werken we dit artikel bij.

Hoe goed is Dolby Vision?

We hebben Dolby Vision een aantal keer op beurzen en tijdens demonstraties kunnen ervaren en zijn inmiddels overtuigd van de standaard. Met indrukwekkend demonstratiemateriaal hebben diverse fabrikanten laten zien wat de mogelijkheden zijn, door een huidige lcd tv naast een prototype lcd tv met Dolby Vision te zetten. De hogere helderheid, het hogere contrast, de intensere kleuren en de subtiele details maken het plaatje over het algemeen een stuk indrukwekkender en laten de tv’s die we nu in de huiskamer hebben staan verbleken. Met name de hoge helderheid laat lichte objecten van het scherm springen zonder te storen en zonder de donkere delen van het scherm negatief te beïnvloeden. Het grotere kleurenspectrum zorgt samen met het hogere contrast voor een zeer dynamische weergave, waardoor beelden tot leven lijken te komen en je bijna zou zeggen naar een 3D-film te kijken. Het is echter een standaard die je zelf moet ervaren, woorden van anderen zeggen te weinig.

Maar, er zit wel een maar aan dit alles. Dolby Vision is namelijk één van de HDR-technieken die momenteel in ontwikkeling zijn. Zo wordt de nieuwe Ultra HD Blu-ray-standaard ook voorzien van ondersteuning van en HDR-techniek van Philips en een open standaard. Daarnaast zien we dat fabrikanten van tv’s hun eigen HDR-technieken implementeren; Samsung noemt het bijvoorbeeld SUHD. De gevolgen van dit verhaal zijn helaas nog niet helemaal duidelijk, met name wat compatibiliteit betreft. Wij gaan er echter vanuit dat je daadwerkelijk een Dolby Vision-logo op je hardware moet hebben staan om Dolby Vision te kunnen ervaren.

Bron: http://www.homecinemamagazine.nl/2015/02/dolby-vision-op-tv-en-blu-ray-wat-het-en-hoe-kun-je-het-zien/
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
wie weet gaan we eindelijk actieve projectieschermen zien! Een "goedkope" manier om een hoge lichtsterkte & contrast te combineren zonder dat je peperdure projector nodig hebt. enkel een gekalibreerd scherm en projector, dat zeer sterk licht kan uitstralen (soort rear projectie) terwijl de projector zelf op een normale manier kan verder werken zonder dat de contrast hierdoor negatief word beïnvloed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
71
58
12 bit video moet ondersteunt worden....eindelijk.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
mysteryliner zei:
wie weet gaan we eindelijk actieve projectieschermen zien! Een "goedkope" manier om een hoge lichtsterkte & contrast te combineren zonder dat je peperdure projector nodig hebt. enkel een gekalibreerd scherm en projector, dat zeer sterk licht kan uitstralen (soort rear projectie) terwijl de projector zelf op een normale manier kan verder werken zonder dat de contrast hierdoor negatief word beïnvloed.
Ik weet niet hoe zoiets zou werken en of het wel kan werken, maar dit wil allesinds zeggen dat je dure spullen (scherm ed) nodig hebt en extra ruimte achter je scherm. Dan kan je evengoed een projector van 10k kopen denk ik dan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
hoezo? ik heb het niet over front and rear projectie combineren. gewoon sterk localised licht. dit calibreer je met kleur en 4punt locatie, zodat de kleuren van het scherm en projector overeen komen. en zodat alle locaties van je projector en scherm hetzelfde zijn.

Je scherm zal hooguit een paar centimeter dikker worden.

je projector doet het gewone werk, met een goede balans van licht en donker. het scherm springt in bij zonlicht, lampen, vuur, ontploffingen, enz.

uiteindelijk niet moeilijker dan licht en donker langs mekaar langs een glazen lens projecteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Dat is dus zoals de local dimming bij een LED-scherm? Daar ben ik nu persoonlijk niet zo'n fan van. Gewoon een projector met een veel betere lichtopbrengst zou dit ook moeten kunnen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Projector met een betere lichtopbrengst. Daar blijf je met het probleem zitten dat je maar zoveel door 1 gat wringen.

wanneer je pak weg 4000 lumen op 1 punt en 10 lumen op een ander vlak door een gat diameter van 15 cm propt, heb je altijd besmetting. Die 15 cm word dan uitgeveegd over 2meter.

Dan denk ik dat je al projectoren met verschillende lenzen en lichtbronnen moeten kopen. of een projector met een lens van van 3000 euro zoals op sommige camera lenzen. Waar speciale coatingen de problemen minimaliseren.

Local dimming bij een led scherm neemt in eens al het licht weg in een gebied.

Bij een actief scherm dat een projector aanvult heb je het gewone licht & donker zoals nu een goede projector + een scherm dat de hot spots aanvult.

Heb ooit een 3D show gezien met een trein die in een donkere tunnel, je had een zeer goed zwartwaarde. En de grote lamp op de locomotief kwam langs achter. Dat gaf enorm veel licht, en zelfs een extra dimensie want het licht kwam er bijna uit
 
Laatst bewerkt door een moderator: