• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

DTS lanceert DTS:X

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79


Acht dagen geleden konden we jullie alvast verklappen dat DTS op donderdag 9 April 2015 hun eigen Object Based Audio Codec DTS:X , zouden onthullen. Vandaag krijgen jullie van ons de nodige informatie zodat je eindelijk je lang verwachte upgrade kan doen.

Op dit moment zijn er nog niet veel toestellen die ondersteuning bieden voor DTS:X. De eerste DTS:X receivers zullen aan het begin van de zomer beschikbaar worden, met meer modellen die later op het jaar volgen. De volgende merken en of receivers bieden officieel ondersteuning voor het nieuwe formaat:

  • Denon - AVR-X7200W verkrijgbaar / DTS:X firmware upgrade later in 2015
  • Integra - launching several models by Fall 2015
  • Marantz - AV8802 verkrijgbaar / DTS:X firmware upgrade later in 2015
  • Onkyo – Lanceert nieuwe modellen in herfst
  • Pioneer – Details volgen nog
  • Steinway Lyngdorf - P200 Surround Sound Processor beschikbaar zomer 2015 / DTS:X firmware upgrade in herfst 2015
  • Theta Digital - Casablanca IVa Beschikbaar zomer 2015
  • Trinnov Audio - Altitude32 verkrijgbaar / DTS:X firmware upgrade zomer 2015
  • Yamaha – lanceert DTS:X ready modellen in herfst 2015
Backward Compatibility - DTS:X bouwt verder op de reeds bestaande DTS, DTS-HD Master Audio codec om ervoor te zorgen dat reeds bestaande apparaten nog steeds werken, weliswaar zonder* de object audio.


  • De DTS : X -inhoud is achterwaarts compatibel met de DTS - HD decoder.
  • De DTS : X -decoder ondersteunt DVD , Blu-ray Disc ( BD ) en streaming media bestandsformaten.
  • DTS:X kan Stereo ,5.1 en 7.1 omvormen tot Object Based Audio om ten volle te profiteren van alle aanwezige luidsprekers in de ruimte. Objecten gaan nooit verloren, als een object ingesloten zit, zal DTS:X ervoor zorgen dat het toch samenkomt met de andere objecten.
*enkel indien receiver niet compatibel is.

Dialog Controle: Eigenaren kunnen het volume van specifieke audio elementen, zoals bijvoorbeeld het dialoog volume naar wens regelen.

  • Dialoog, als een object kan uit de achtergrond gehaald worden wanneer helderheid en verstaanbaarheid gewenst zijn.
  • Film studio's hebben de keuze om deze functie te implementeren in hun mix.

  • Flexibele luidspreker layout:
  • Dankzij een flexibele luidspreker layout en remapping technologieën, ondersteunt DTS:X virtueel elke luidspreker layout. De vrijheid die object georiënteerde audio met zich mee brengt staat toe dat er meerdere luidspreker layouts mogelijk zijn. De DTS luidspreker remapping engine ondersteunt dan ook elke mogelijke luidspreker configuratie binnen een halfbolvormige layout rond de luisterpositie in de kamer.
  • 2015 DTS:X receivers ondersteunen tot 11.2 luidspreker output kanalen.
  • Content gemaakt voor een bepaalde luidspreker configuratie kan worden aangepast en afgespeeld op een andere layout.
  • Ondersteuning voor het aanpassen van originele content naar aangepaste luidspreker posities.
  • Ondersteuning voor 32 verschillende luidsprekers locaties (afhankelijk van de specificaties van de AVR)
  • Toegevoegde metadata aan de audio stream zorgen voor een ideaal 3D geluidsbeeld, bij welke luidspreker opstelling je ook gebruikt.
DTS is gekend voor zijn lossless, master audio kwaliteit zonder enige compromissen. Ook DTS:X ondersteund deze lossless encoding voor de hoogst mogelijk kwaliteit. In situaties waar de bitrate van groot belang is, kan DTS:X ook overschakelen op een hoge kwaliteit lossy-modus.
  • Ondersteuning tot 96k voor (meta)objecten
  • Net zoals DTS-HD ondersteuning voor 192k voor stereo en multi-channel mixes.
  • DTS:X is trouw aan de originele audio master en levert de hoogst mogelijke kwaliteit met behoud van de natuurgetrouwheid van de soundtrack.
Bedankt @luckske voor de press release en vertaling van het tweede deel!
 

Bijlagen

  • DTS-logo.jpg
    DTS-logo.jpg
    27,5 KB · Weergaven: 449
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ik heb erg mn twijfels bij : dts x werkt met elke speakerlayout! Zeer grote twijfels! Jaren is speakerplaatsing van zeer groot belang en nu plots speelt alles gene rol meer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dat is enkel voor de hoogte kanalen en aangezien die puur bestaat uit sound objecten die zich in een 3D ruimte bevinden lijkt me dat niet heel onrealistisch. Als de receiver dmv metingen van de luidsprekers die 3D ruimte in kaart kan brengen, kan die theoretisch die objecten wel overbrengen zoals het moet. Daar zal ook wel iets van minimum vereisten aan vast zitten (vb 4 luidsprekers, 2 vooraan, 2 achteraan).

Volgens mij zit dit ook in Atmos, maar is (nog) niet ingebouwd geweest in receivers. Dat staat ook in de press release, de fabrikanten kiezen waaraan ze ondersteuning geven of niet en aan hoeveel luidspreker locaties e.d.. Ik verwacht dat we veel niet zullen zien tot verschillende generaties verder (als we al ooit alles gaan zien in consumenten modellen).

Anyway, over een uurtje ongeveer is officieel het event, ben benieuwd wat daar nog aan nieuws gaat uitkomen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Live hier te volgen?
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Wat ik nog geleerd heb over DTS:X, en ik weet niet of dit helemaal correct is - maar ik ga verder op informatie die ik heb gekregen uit de Reddit AMA (Ask me Anything) en wat hier en daar al beschikbaar is.

De flexibele speaker layout</strong> is een beetje een gebakken lucht verhaal. DTS beweert dat elke mogelijke luidspreker positie mogelijk is voor de hoogte kanalen, zo lang ze maar in een halfbolvormige layout hangen. Klinkt logisch aangezien de DTS:X hoogte stream 3D objecten zijn in een bepaalde ruimte, dus als je de ruimte in kaart brengt is het niet ingewikkeld een object hier correct door te laten bewegen. DTS heeft hier wel ondersteuning voor, maar het is aan de AVR fabrikant om te zorgen voor een manier om deze ruimte in te meten! Dit wilt zeggen dat bijvoorbeeld Denon/Audyssey met een manier moet komen om dit te doen. Als AVR fabrikanten niet in staat zijn deze 3D ruimte te analyseren, kan DTS ook niets doen met 'alle mogelijke' speaker locaties. En de technologie voor het analyseren van die 3D ruimte is er nog niet voor (consumenten) toestellen.

Concreet betekent dat, dat de eerste generatie AVRs gaan vast zitten aan voor gedefinieerde speaker locaties. Oftewel, dezelfde opstellingen als Dolby Atmos (toch zeker voor de upgradable toestellen). Ook Atmos heeft ondersteuning voor flexibele speaker locaties, maar als de technologie wat deze 3D ruimte moet voorzien niet zo ver is...

<strong>De mastering tools
die bedrijven mogen gebruiken om hun Blu-rays te maken is nog in beta vorm en niet beschikbaar voor het grote publiek, er zijn wel 10 grote hollywood studies die ermee aan de slag zijn. Blu-rays met DTS:X zijn nog niet aangekondigd, maar zullen wel spoedig volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ik loop echt niet wild v heel het dts x verhaal. Zo lopen helemaal achter op dolby... Tot op heden altijd voorstander v dts tov dolby, echter nu met dolby is het tij in mijn ogen gekeerd. Krijg het gevoel dat dts wel met iets MOEST komen door het atmos verhaal. Vijgen na Pasen. En voor er hier weer geschreeuwd wordt met hoe kun je het afbreken als je het nog niet gehoord hebt.. Het is een gevoel...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik denk ook dat het auditief weinig gaat verschillen, de hele opbouw van DTS:X (DTS core + DTS HD + 3D meta objecten) is ongeveer hetzelfde als Atmos, dus heel erg verschillend zal het niet zijn. Op zich geen slecht iets, want Atmos klinkt geweldig en beetje concurrentie zorgt misschien dat er meerdere releases gaan komen en dat ze blijven innoveren.

Wat ik denk dat de doorslag gaat geven, net zoals het DTS-HD en TrueHD verhaal zijn de (licentie) kosten voor de studios.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
@Skank juist. Alleen heeft DTS mogelijk wat extra tijd kunnen gebruiken, en gekeken wat er mis ging met atmos, en daarop wat aanpassingen gedaan. wel meen ik dat ATMOS betalend was voor content creators, terwijl het bij DTS gratis kon. maar los van dat alles, wanneer je een Receiver hebt die atmos kan maar geen DTS-x, zal het altijd beter klinken wanneer je ze beide kan spelen, ook al is er amper een kwalitatief verschil te merken.

-------------------- Zelf had ik ook de indruk dat het voorlopig enkel gaat om ondersteuning van het audio formaat, dat de AVR een update krijgt die het mogelijk maakt de DTS-X track af te spelen. En voor de rest lijkt het me een beetje een verhaal van: "bwa... als de AVR fabrikanten dat maken, dan kan dat werken" Om dan 2000-4000 euro neer te leggen voor een "redelijke" object based systeem is best veel.

Langs de andere kant, lees ik hier: "de technologie voor het analyseren van die 3D ruimte is er nog niet voor (consumenten) toestellen."

Wat zou hier dan nog voor nodig zijn? Ik aanzie de 3D ruimte voor object based audio zoals GPS werkt. en je hebt vandaag al alles om perfect te meten hoe je kamer is, (de afstand van elke speaker tot plp). je plp / meetpunt is dat de persoon met GPS toestel. De speakers boven de vier satellieten.. ...iedere verandering/ verplaatsing van speaker is dan een procentuele verandering ten opzichte van je plp. .....staan al je speakers vb. op 2 meter van je plp, en 1meter van elkaar, dan heb je zoiets als plp/FrontHighLeft: 100 plp/FrontHighRight: 100 plp/RearHighLeft: 100 plp/RearHighRight: 100 is je speaker locatie anders, dan zijn je Calibratie waardes wat ander. De een minder (dichter), andere meer (verder af).

speel je een object based sound af, dan plaats je dit tussen de locatie van je 4 speakers, en de plp locatie (die bepaald is door de afstanden van plp totale speakers)

Of is er meer nodig van hardware en/of software? En wat dan precies?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik ben ook helemaal geen specialist natuurlijk en al zeker niet wiskundig aangelegd.

Die microfoons gaan uit van een voorgedefinieerde plaats van de speaker en weet dus ongeveer waar het geluid vandaan komt. Zo een meetmicrofoon is mono, dus als je luidsprekers at random in uw kamer gaat zetten gaat die het zeer moeilijk hebben om daar een accurate 3D ruimte van te creëren - dankzij de definitie van FrontHighLeft, FrontHighRight weet deze een 3D ruimte te creëren. En met 32 luidsprekers kan dat al een heel affaire worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Mijn inziens zit je dan eerder bij de Trinnov type producten die door middel van een speciale microfoon 3D meting kunnen doen in je ruimte voor speaker-remapping redenen. Met de klassiek meetmicro's van vb Audyssey kan je dit in 2D doen : de "afstand" van inderdaad PLP/MLP tot Speaker1/Speaker2 etc. in het horizontale vlak. "Hoogte" / Inclinatie metingen zie ik niet zo direct nauwkeurig gebeuren een enkelvoudige "consumenten" microfoon wegens geen referentie. Ik heb ook geen idee hoe nauwkeurig zo'n Trinnov meting op 3D vlak zou zijn, maar aangezien ze al jaren ervaring in 3D-sound hebben...

------ The Trinnov 3D microphone measurement is the result of Trinnov engineers extensive research in 3D sound. Each of the 4 omnidirectionnal capsules </strong>are placed at the exact same distance from each other, forming a pyramidal diagram. This is called triangulation. This <strong>helps localizing each speaker’s placement on both horizontal and vertical planes. The use of such a technology is mainly intended to 2D and 3D speaker remapping. -----
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
mysteryliner zei:
@Skank juist. Alleen heeft DTS mogelijk wat extra tijd kunnen gebruiken, en gekeken wat er mis ging met atmos, en daarop wat aanpassingen gedaan.

wel meen ik dat ATMOS betalend was voor content creators, terwijl het bij DTS gratis kon. maar los van dat alles, wanneer je een Receiver hebt die atmos kan maar geen DTS-x, zal het altijd beter klinken wanneer je ze beide kan spelen, ook al is er amper een kwalitatief verschil te merken.

-------------------- Zelf had ik ook de indruk dat het voorlopig enkel gaat om ondersteuning van het audio formaat, dat de AVR een update krijgt die het mogelijk maakt de DTS-X track af te spelen. En voor de rest lijkt het me een beetje een verhaal van: "bwa... als de AVR fabrikanten dat maken, dan kan dat werken" Om dan 2000-4000 euro neer te leggen voor een "redelijke" object based systeem is best veel.

Langs de andere kant, lees ik hier: "de technologie voor het analyseren van die 3D ruimte is er nog niet voor (consumenten) toestellen."

Wat zou hier dan nog voor nodig zijn? Ik aanzie de 3D ruimte voor object based audio zoals GPS werkt. en je hebt vandaag al alles om perfect te meten hoe je kamer is, (de afstand van elke speaker tot plp). je plp / meetpunt is dat de persoon met GPS toestel. De speakers boven de vier satellieten.. ...iedere verandering/ verplaatsing van speaker is dan een procentuele verandering ten opzichte van je plp. .....staan al je speakers vb. op 2 meter van je plp, en 1meter van elkaar, dan heb je zoiets als plp/FrontHighLeft: 100 plp/FrontHighRight: 100 plp/RearHighLeft: 100 plp/RearHighRight: 100 is je speaker locatie anders, dan zijn je Calibratie waardes wat ander. De een minder (dichter), andere meer (verder af).

speel je een object based sound af, dan plaats je dit tussen de locatie van je 4 speakers, en de plp locatie (die bepaald is door de afstanden van plp totale speakers)

Of is er meer nodig van hardware en/of software? En wat dan precies?
Weet wel dat een GPS 3 satellieten nodig heeft om zijn locatie te bepalen. Anders kun je nooit de coordinaten berekenen op de X, Y, Z as.

Hetzelfde geld ook voor die microfoontjes he. Je zou er 3 nodig hebben om de coordinaten van de speakers in de ruimte te kunnen bepalen. Nu zegt Audyssey wel dat de speaker op 2.5m staat, maar is hoog die staat of hoeveel naar rechts of links kan je niet weten.

Daarbij als je dan zo'n 3D mic hebt en je draait die lichtjes om z'n as bij het verzetten als je op de volgende positie wilt meten, dan kloppen die afstanden als niet meer. Dus daarop gaan ze ook moeten kunnen anticiperen. Zoiets lijkt me nog niet zo eenvoudig om te implementeren.

En ivm de prijs, tjah, als je een early adopter wil zijn, betaal je daar meestal voor. De goedkoopste 4K sony PJ kost nu ook 7000euro. Over een jaar 4 een gelijkaardige 4K projector evenveel kosten als de HW40 nu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Misschien nog niet echt vermeld, maar met DTS:X gaat DTS ook terug gaan naar de (commerciële) cinemazalen. Dus ze gaan ook direct de concurrentie aan met Atmos in de zalen, benieuwd of er dan meerdere zalen gaan komen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Skank zei:
Maar geef mij maar dolby.Het aanpassen vh volume van de vooces vind ik een serieuze misse, je kan alles goe verkloten zo+ geen opgelegde speakersetup? Bah
Had je liever nog eens een aparte speaker setup dan? Dit is toch ideaal, je plaatst de speakers in de Atmos setup en dan kan je beide afspelen.

ps. Je hebt DTS-X nog niet gehoord en je schrijft het al af? Zoiets heb je ook al eens gepost over Dolby Atmos, tot je het hoorde
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Chr1st0f zei:
Had je liever nog eens een aparte speaker setup dan? Dit is toch ideaal, je plaatst de speakers in de Atmos setup en dan kan je beide afspelen. ps. Je hebt DTS-X nog niet gehoord en je schrijft het al af? Zoiets heb je ook al eens gepost over Dolby Atmos, tot je het hoorde
1f609.png
daarop had ik al preventief gereageerd.. Zo voorspelbaar. Nee ik heb idd liever geen aparte speaker setup aar waarom altijd zoveel copy cats.. Atmos is er, en toch moet er nog iets identieks komen.. Zo gaan er idd weinig dingen uitkomen qua releases...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
dolby en DTS (auro eventueel nog)... dus "zoveel copycats"??

Als DTS niks bracht had je mensen die klagen over dolby en hoe "ze de filmwereld standards opdringen"

Laten we blij zijn dat het maar 2 bedrijven zijn. (Allee, 3 met auro) En dat je alle technieken in een receiver zal kunnen krijgen.

alsook geen nood is aan 50 verschillende speakers in je kamer, En meerdere receivers, omdat iedere technologie enkel werkt met een eigen specifieke opstelling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Mja zal het eerst moeten horen en dan zien Ill get back to it
263a.png
wie weet

Maar ik had meer verwacht
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
Je moet DTS X niet onderschatten hoor. En zeker niet zien als een copy.

93% van alle Blu ray's hebben een DTS soundtrack. Misschien daarom dat Atmos zo traag op gang komt. DTS heeft denk ik veel beter contacten met de filmstudio's die uiteindelijk beslissen welke soundtrack er word gekozen. Ik weet niet hoe het met Atmos zit maar DTS geeft al het nodige om de soundtrack te maken gratis aan de studios.

Hier is een aflevering van home theater geeks over DTS X:

<woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://www.youtube.com/watch?v=broB2J6kx7c</woltlab-metacode>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
vraagje. Ik heb hier al gelezen dat iemand het ook goed vond klinken wanneer je een gewone films track upscaled tot atmos.

En dat een atmos track ook beter klinkt op een niet atmos AVR.

nu vraag ik me af of een DTS-X track op een atmos; (maar geen DTS-X receiver... Dus DTS core) Of dat ook beter zal klinken.

Want wanneer ik dingen lees alsdan die vrije speaker plaatsing wel mooi is. Maar mogelijk niet waneer je de kamer nie kan mappen (zzoals vb. trinnov)

dus is het misschien beter om een goedkopere atmos AVR te kopen (een 1000-2000 euro besparen) En misschien binnen 18-36 maanden een receiver van 3e generatie atmos / DTS-X kopen
 
Laatst bewerkt door een moderator: