• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

DTS lanceert DTS:X

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Gewoon wachten om iets te kopen. Ze gaan 2000euro duurder zijn hoor.

Je gaat wss kunnen kiezen tussen auro 3D positie en atmos positie voor DTS:X in de goedkopere receivers.

Als je geen DTS:X receiver hebt, wordt de DTS-HD core afgespeeld en die kan worden geupscaled naar atmos.

Ik ben hier zelf zeer benieuwd naar. Ik ben vandaag bezig geweest met 2 atmos speakers op te hangen. Morgen afwerken en calibreren. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
"Gewoon wachten"

Probleem is dat: - alles hier al van december klaar is, met 1700 euro aan speakers die stof vangen.

- mijn huidige receiver ondermaats is naar de ruimte.

- ik nog steeds niet overtuigd ben van een meerwaarde van de x7200w vs x5200w (buiten dan een eventuele upgrade voor DTS-X)

- om dan nog een half jaar te wachten en 2000 euro extra betalen... misschien nog wat meer voor de DTS-X patch.

just my 2c
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Dan had je in december al moeten kopen en had je al 5 maand plezier gehad :p

Hoeveel kost de x7200 meer als de x5200? De 7200 blijft wel een jaar langer op de markt en krijgt DTS X.

Als je ziet hoeveel films er DTS hebben dan zou ik toch wel voor een DTS X receiver gaan als je overhead speakers hebt klaar steken. Want anders maal je nog steeds niet optimaal gebruik van je 1700euro aan speakers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
Ga je blij zijn met een goedkope atmos receiver.

De vraag is gaat een instap atmos receivertje beter klinken dan de 4520 en 5010/3010/828 (ik weet niet wat je budget is)die ze nu tegen spotprijzen aan het dumpen zijn.

EDIT: Ik heb juist ontdekt dat een bekende Marcel de 7200 voor minder dan 2000 euro verkoopt. Dit kunnen we ook weeral in de vergelijking steken... Als je dan nog kan inruilen heb je een marginale lage prijs voor zo'n receiver...

Bron
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Idd. Je kan nu 2000euro neertellen en ffkes goed zitten ofwel een 5200 voor 1500euro en die je binnenkort met 700euro verlies verkoopt omdat je een DTS:X receiver wilt.

Ik zou voor de 7200 gaan als je gebruikt wilt maken van atmos en DTS X
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Alle tenzij de 5200 ook een update naar DTS X krijgt, dan zou ik die pakken. Maar dat betwijfel ik eigenlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Het punt wat ik probeerde te maken is. Is een DTS-X track op een x7200w met een slechte Calibratie wel beter (gezien de kans groot is dat er geen deftige Calibratie zal uitkomen voor object based ... zoals trinnov)

vergeleken met een Core van de DTS-X via atmos geupsampled.

Een beetje simple uitgedrukt, denk ik dat we 2 grote groepen zullen tegenkomen . niet zo zeer of het een dure Receiver is of een instap. maar dat we receivers met object based Calibratie Zullen vinden (en dus correcte object based weergave) En receivers met enkel volume based Calibratie. (Het volume klopt wel. Maar geen enkele manier om een geluidsobject correct in de ruimte te plaatsen)

Wanneer je je high front left en right wisselt, zal je receiver geen verschil merken, want de afstand is precies hetzelfde. maar wanneer je geluid afspeelt dat (in combinatie met andere beneden speakers) van op een bepaalde plaats in de kamer moet komen, je totaal geen juiste weergaven hebt

Neem in een 7.1 setup je surround en rear speakers, en wissel deze op je receiver, en je hebt ongeveer hetzelfde.

Dus... vrees ik dat indien je geen object Calibratie hebt, kan een atmos upsampeling beter zijn dan een DTS-X waar we een gepatenteerde "doe maar wat" techniek op toepassen ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
Er is wel een verschil tussen wat DTS X in theorie kan. En wat de fabrikanten van receivers in de praktijk gaan toepassen.

Je moet dat filmpje is zien dat ik hier gepost heb (vorige pagina) daar hebben ze het over enkele dingen die je hier vraagt. Daar vermeld iemand van dts dat dts x niet het wilde westen is. En dat er toch wel een x aantal regels zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
mysteryliner zei:
Het punt wat ik probeerde te maken is.

Is een DTS-X track op een x7200w met een slechte Calibratie wel beter (gezien de kans groot is dat er geen deftige Calibratie zal uitkomen voor object based ... zoals trinnov)

vergeleken met een Core van de DTS-X via atmos geupsampled.

Een beetje simple uitgedrukt, denk ik dat we 2 grote groepen zullen tegenkomen . niet zo zeer of het een dure Receiver is of een instap. maar dat we receivers met object based Calibratie Zullen vinden (en dus correcte object based weergave) En receivers met enkel volume based Calibratie. (Het volume klopt wel. Maar geen enkele manier om een geluidsobject correct in de ruimte te plaatsen)

Wanneer je je high front left en right wisselt, zal je receiver geen verschil merken, want de afstand is precies hetzelfde. maar wanneer je geluid afspeelt dat (in combinatie met andere beneden speakers) van op een bepaalde plaats in de kamer moet komen, je totaal geen juiste weergaven hebt

Neem in een 7.1 setup je surround en rear speakers, en wissel deze op je receiver, en je hebt ongeveer hetzelfde.

Dus... vrees ik dat indien je geen object Calibratie hebt, kan een atmos upsampeling beter zijn dan een DTS-X waar we een gepatenteerde "doe maar wat" techniek op toepassen ?
Mja nee he.

Atmos is ook object based. En DTS-X. Met een Trinnov kan je speakers mappen zoals je wilt enzo. Dat is de receiver die dat regelt.

DTS:X op een atmos only reciever (DTS core upsamplen naar Atmos) gaat even goed klinken of een niet DTS film upsamplen. Met een DTS:X receiver ga je echt de geluidjes object based horen de maker dat wou. Net zoals bij een Atmos film.

Bij de goedkopere receivers (onder 3-4k euro) zul je gewoon de standaard vooropgesteld posities moeten gebruiken die je AVR je oplegt. Dat heeft niks met DTS of Dolby te maken. Hoogst waarschijnlijk gaat Denon enzo dezelfde setup hanteren als voor Atmos. Dus dan lijkt het me echt wel zinvol een DTS:X/Atmos receiver in huis te halen die beide kan afspelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

timdeschipper

Member
3 mei 2015
34
0
9
Atmos heeft toch al 3.5 jaar meer ervaring dan dts. ik zou gewoon lekker afw8en, over een klein jaartje is dts:x gelanceerd. voorlopig zijn de enige soundtests een rondzoemende vlieg en een videoclip. wauw met een grote zucht.... ik denk dat vooral headphone x of beter bekend als neural x een hoogvlieger gaat worden. de atmosversie v hunger games mockin jay heeft normaal een dts x headphone 11.1 versie en die moet naar het schijnt erg realistisch zijn.

atmosreleases v american sniper,unbroken,jupiter ascending en the gunmen, die eerste heeft trouwens een oscar voor de atmossoundtrack gewonnen! en voor de fans van metallica is trough the never onlangs met een atmos uitgekomen maar enkel in duitsland te verkrijgen (via amazon ;). enchanted kingdom,lucy,transcendance, i frankenstein en chicago zijn ook in atmos te verkrijgen maar die zijn enkel voor regio 1 bluray via japan te bestellen...

als ik de lijst zo bekijk heeft dts x een giga achterstand op atmos en aangezien dts x niet echt een opstelling vereist maar eigenlijk parasiteert op opstellingen van concurrenten wil dat zeggen dat ze niet echt weten waarmee ze bezig zijn of naartoe willen gaan. ok, object based wil zeggen geluidsverspreiding over aantal beschikbare speakers maar die v auro en atmos zijn wel superverschillend. in de cinema wil dat dus zeggen vooral atmos maar voor thuis gebruikt je versterker voorlopig geen objectberekening of bijna geen. atmos @ home is toch nog een beetje channel based heeft dolby toegegeven... maar atmos is de grootste vooruitgang sinds SDDS en ik hou ervan om naar atmos te luisteren
263a.png
DSU is eigenlijk hetzelfde wat dts x doet, neemt je bron en herkanaliseert ze mee over de ceiling speakers.... WOW klinkt echt goed!

en de eerste atmos game is binnenkort een feit.... star wars battlefront op pc gaat atmos zijn maar de ps4 en xbox one niet gewoonweg omdat de codec veroudert is LOL

dts x zal eerder een ultrahd release krijgen als ik de piste zo bekijk. ondertussen vergroot ik men bib met atmos releases en kan dts me voorlopig nog niet overtuigen hetzelfde te doen zelfs als het mogelijk was
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
Wow, THX! voor die Metallica Atmos tip daar wist ik niets van...

Maar snel bestellen vooraleer die nergens meer te vinden is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Nice. En nu hopen dat er velen mogen volgen. Dan zou ik wel durven upgraden naar een DTS:X receiver
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

timdeschipper

Member
3 mei 2015
34
0
9
al bijna 2 maanden verder met nog steeds maar 1 dts:x...

maar goed nieuws voor atmos liefhebbers:

sony start een serie 'supreme cinema' met bram stoker dracula 4k upgrade met atmos als eerste.

ondertssn san andreas, mad max, the gunman, insurgent, taken 3, game of thrones aangekondigd.

de release van uhd gaat wel alles veranderen, atmos en dts:x wordt standaard.

nog ff w8en...
 
Laatst bewerkt door een moderator: