• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Echte vermogen per kanaal, schade aan speakers?

elias

Member
20 mei 2014
33
1
11
Dag

Hoe kan je het aantal watt berekenen dat een receiver echt kan leveren per kanaal. De ene zegt vb 150 Watt en een duurdere vb maar 100 Watt? Ik ben twee jaar geleden begonnen met deze hobby en kocht mij dan een Pioneer VSX-527-K, het was een bundel bij coolblue met een Pioneer S-HS100 speakerset. Enkele weken geleden hier van het forum deze Focals gekocht en zeer tevreden van, wat een verschil. Maar in een handleiding van Focal las ik gisteren dat je schade kan doen als versterker niet genoeg vermogen kan leveren? Dus mijn vraag: hoeveel vermogen kan mijn Pioneer versterker nu echt leveren aan deze Focals en aan de surround speakers, 5.1 opstelling. Weet wel dat het minder is dan 130 watt, maar is het genoeg? Heb de indruk dat ik mijn reveiver al meer moet openzetten, minimum stand 40 van 80 om volume uit de focals te krijgen. Anders vond ik niveau 40 al vermoeiend om naar te luisteren met mijn oude speakerset.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Je Focals zijn 8 ohm, dus 100 watt per kanaal, realistischer bij muziek met alle kanalen 5.0 zal dat tussen de 70-80 watt zijn! Je Focals zijn gemakkelijk aan te sturen maar zullen natuurlijk beter klinken met een betere versterker. Vroeger waren ze gewoon op mijn receiver aangesloten en eens op een aparte eind trap klonken die dag en nacht! Recommended amplifier power voor de 726v is 40-250 watt.

gr33tz!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Xenomorph zei:
Je Focals zijn 8 ohm, dus 100 watt per kanaal, realistischer bij muziek met alle kanalen 5.0 zal dat tussen de 70-80 watt zijn! Je Focals zijn gemakkelijk aan te sturen maar zullen natuurlijk beter klinken met een betere versterker. Vroeger waren ze gewoon op mijn receiver aangesloten en eens op een aparte eind trap klonken die dag en nacht! Recommended amplifier power voor de 726v is 40-250 watt.

gr33tz!
Lage tonen eisen het grootste vermogen, dus meer vermogen voorzien is altijd welkom. Een aparte eindrap zal ook een betere stroomverdeling, meer controle over de driver en krachtigere voedingsbron hebben waardoor het lage strakker en luider kan.

Lage tonen overheersen mid en hoog dus het geheel zal "beter" klinken, soms wel een vals gevoel echter...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
> Maar in een handleiding van Focal las ik gisteren dat je schade kan doen als versterker niet genoeg vermogen kan leveren?

Dat komt door wat ze "clipping" noemen. Als je versterker teveel belast gaat worden gaat en hij gaat in "clipping" is het uitgangsignaal erg vies met erg steile flanken etc. en dat kan echt wel je tweetertjes naar de knoppen doen. http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio)

Nu de opgegeven specs vb 130W per kanaal zijn dikwijls ook bij een "testtoon" van vb 1Khz. Daar moet je echt mee oppassen en niet denken "die kan 130W leveren al muziekspelende per kanaal" Soms geven ze dan ook nog de vervorming (%) die je dan hebt.

Als je in de handleing van je Pioneer kijk zie je :

130W (1kHz , 6Ohm , 1%) en 100W (20-20kHz , 60hm , 0,09%)

Voila hier zie je het dus al, hij kan inderdaad 130W per kanaal leveren, maar bij een "testtoon" van 1kHz EN dan heb je 1% vervorming en dit bij 60hm. Luidsprekers zijn niet "vast" 60hm of 4Ohm of 80hm maar voor bepaalde frequenties hebben ze een minimum. Ook dat heeft invloed. Hiervoor moet je bij de fabrikant zijn als daar grafieken van zijn : hoeveel ohm impedantie bij hoeveel Hz weergave.

Vb mijn speakers hebben hun "laagste" impedantie van 3.8Ohm bij 160Hz. Op die moment belasten ze de versterker het meeste en trek je veel stroom.


Ok, de FOCALS. Deze focals zijn hebben 2.9Ohm minimum impedantie (kon niet zien bij welke frequentie) en produceren 91.5dB op 1meter afstand als je er 1W/2.83V in stopt. Ik zou denken dat je toch redelijk wat "kabaal" kan maken met Pioneer.

1W = 91dB 2W = 94dB 4W = 97dB 8W = 100dB 16W = 103dB 32W = 106dB ... Uiteraard is dit op 1m afstand en eerder theoretisch. Echter als je de 2.9Ohm minimum impedantie kan mischien wel voor problemen zorgen zodat je Pioneer mischien in "PROTECT" slaagt omdat hij dat aanzien als "bijna kortsluiting" en dan teveel stroom zou trekken. Heb je daar last van ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Die VSO-527 is dat geen class D amp of gebruikt pio dat alleen in haar hogere segment? Simpel gesteld: dat wil zeggen dat hij toch 90% van zijn stroomopname moet kunnen omzetten naar vermogen. 90% van 450 Watt is dus 405 watt beschikbaar / 5 kanalen = 81 watt max uit te krijgen (grofweg). Mocht dat class B zijn zit je aan 45 watt per kanaal, gezien de helft van de stroomopname wordt omgezet in warmte (en dus verloren gaat). Tjaaah, dan zou ik iets anders zoeken.

Als je dan kijkt naar die Focals 726 bijvoorbeeld: gevoeligheid van 91,5db (nice) - nominale impedantie is 8 ohm, maar ze dippen wel tot 2,9 Ohm (minder nice!) Hoe meer stroom ze krijgen, hoe beter die gaan klinken denk ik maar. De vraag is dan maar hoe die Pioneer het doet/uithoudt bij dat dippen (stabiel? vervorming?) Veel hangt ook af van hoe ver je van de speakers verwijderd zit en welke gewenste geluidsdruk je wil op de luisterplek. Om nooit teleurgesteld te geraken, op een afstand van 3 meter van de fronts, heb je in 8 Ohm 51 watt nodig (geen probleem in class D), maar je hebt wel 140 watt nodig om de dip goed door te komen.

De manual van uw speakers zegt het zelf: aangewezen versterking 40-250watt, voor mij wil dit zeggen dat ze stroom lusten. Hoe meer, hoe "beter". Net zoals bij veel B&W speakers (die ook serieus kunnen dippen).

Zolang je die Pio niet laat afzien zal die niets stukspelen. Maar je hebt beter vermogen op overschot dan te kort. Jammer dat je geen pre outs zitten hebt, je kon direct gaan vergelijken met een paar eindbakken aangesloten. Maar zoals gezegd, veel hangt af van wat je wil bereiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
ffff***k lekker stuk zeg
1f60d.png
maar dan krijgt hij een ander probleem: pre outs
1f61b.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
ToothLess zei:
ffff***k lekker stuk zeg
1f60d.png
maar dan krijgt hij een ander probleem: pre outs
1f61b.png
Moest ik nu vlug mijn Parasound A51 kunnen verkopen...... vain
 
Laatst bewerkt door een moderator:

elias

Member
20 mei 2014
33
1
11
Bedankt voor alle info; Zoals Xenomorph ook al zei tijdens verkoop zal ik dus de speakers niet kapot spelen voor de moment als ik wat oplet. Maar begon weer te twijfelen nadat ik dat gelezen had in die handleiding van Focal.

jvanhambelgium" data-link="http://home-theater.be/topic/1024-Echte-vermogen-per-kanaal-schade-aan-speakers?postID=26389#post26389"> Echter als je de 2.9Ohm minimum impedantie kan mischien wel voor problemen zorgen zodat je Pioneer mischien in "PROTECT" slaagt omdat hij dat aanzien als "bijna kortsluiting" en dan teveel stroom zou trekken. Heb je daar last van ? </woltlab-quote> Hier heb ik nog geen last van gehad. <woltlab-quote data-author="ToothLess zei:
Maar zoals gezegd, veel hangt af van wat je wil bereiken.
De bedoeling is toch om rond deze speakers een deftige home cinema beetje bij beetje mee op te bouwen waar ik enkele jaren mee verder kan. Daarom liefst als ik nu materiaal koop dat het deftig is waar ik dan jaren mee goed zit. Maar wat zou in mijn geval dan best de volgende upgrade zijn? receiver of subwoofer? Was aan het kijken naar deze subwoofer omdat ik hier al zaken gelezen heb over SVS.

Bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
elias zei:
De bedoeling is toch om rond deze speakers een deftige home cinema beetje bij beetje mee op te bouwen waar ik enkele jaren mee verder kan. Daarom liefst als ik nu materiaal koop dat het deftig is waar ik dan jaren mee goed zit. Maar wat zou in mijn geval dan best de volgende upgrade zijn? receiver of subwoofer? Was aan het kijken naar deze subwoofer omdat ik hier al zaken gelezen heb over SVS.
Beste Elias,

Als je deze wilt heb ik er ene te koop! Je hebt hem trouwens gehoord toen je bij mij was tijdens de demo! Je kan dan de crossover wat hoger zetten bvb 80hz,90hz( bij mij staat hij op 60hz) om zo je receiver te ontlasten en meer power over te hebben voor je mid en high van je speakers, de lage tonen neemt de sub voor zijn rekening...en power genoeg 1000watt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

elias

Member
20 mei 2014
33
1
11
Xenomorph zei:
Je hebt hem trouwens gehoord toen je bij mij was tijdens de demo!
Amai, wist niet dat je met zo'n subwoofer al zo'n effect kan bekomen. Dacht dat er nog ergens een aantal gigantische subwoofers stonden in je living.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
elias zei:
Maar wat zou in mijn geval dan best de volgende upgrade zijn? receiver of subwoofer? Was aan het kijken naar deze subwoofer omdat ik hier al zaken gelezen heb over SVS.
Tjah, als je tevreden bent met wat je hoort uit de Pio, dan zou ik misschien ook eerst opteren voor een Sub. Die PB13 is een killermachien! En wat Xeno aanhaalt klopt ook weer natuurlijk, dat je uw speakers wat meer kan ontlasten. Zo'n vette sub zal jouw home cinema ervaring naar een héél andere level tillen! Wees maar gerust.
 
Laatst bewerkt door een moderator: