• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Focal komt met soundbar

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Focal Dimension tilt soundbar naar hoger niveau [color=rgb(0,0,0);font-family:'Maven Pro', sans-serif;font-size:13px] [/color] [color=rgb(0,0,0);font-family:'Maven Pro', sans-serif;font-size:13px] [/color] Op een exclusief persevent in Parijs stelde Focal donderdag zijn allereerste soundbar voor. Zoals we van het merk gewoon zijn, ligt de nadruk op een muzikale weergave op hoog niveau. Het is dan ook een premium-product dat het wil opnemen tegen de Bowers & Wilkins Panaroma 2 en de Bose Cinemate SR1. Eigenlijk stelt Focal niet gewoon een soundbar voor, maar bijna een soundbar-systeem. De Dimension zelf is een zeer slanke (6,5 cm dik), wat apart vormgegeven soundbar met vijf gelijke wide-banddrivers op basis van een nieuw en zeer dun design, en een basreflex. Zonder woofer zou de ondergrens op een respectabele 60 Hz liggen, weet Focal-general manager Gérard Chrétien.
20140404113959_Dimension_InterfaceTactile_On.jpg
Door de plaatsing van de speakers levert de soundbar een soundstage die vijf meter breed is - een claim die we bij eerste demonstraties als 'waar' kunnen bevestigen. De Focal Dimension sluit je op de tv aan via HDMI, uiteraard met ARC-ondersteuning. Er is nog een tweede HDMI-poort voor het aansluiten van een bron, zoals een Blu-rayspeler. Wie betere prestaties in het laag wenst, heeft twee opties. Focal voorziet een draadloze Sub Air die je ergens in de kamer kan plaatsen of een subwoofer die bekabeld wordt aangesloten. In totaal komt het vermogen op 450 watt uit, wat verdomd veel is voor soundbar plus sub-combinatie.
20140404113959_Dimension_SubDimension_Couple.jpg
De bekabelde sub is zeker geen doorsnee apparaat. Het is behoorlijk groot en plat, en wordt meteen achter de soundbar geplaatst. Onze eerste indruk, nog voor Chrétien zijn uitleg deed, was dat de Dimension één gigantisch grote soundbase was. De bedoeling is immers dat je de tv plaatst op deze grote sub (115,5 x 32,5 x 11,5 cm!).
20140404113959_Dimension_Haut.jpg
"Met deze combinatie mikken we voornamelijk op mensen die een tv van 50-inch of meer bezitten", legt Chrétien uit. "Dit is een duurder product en het lijkt ons onwaarschijnlijk dat iemand met een kleine televisie in de Dimension zou investeren. De soundbar is echt bedoeld voor mensen die een groot geluid willen." Wat ons bij eerste luistertesten in Parijs opviel, is dat de Dimension vrij goed is in het weergeven van muziek. Dat is zeker niet bij elke soundbar zo. "We hebben de Dimension inderdaad 'getuned' met muziek, want dat kennen we het besté", aldus de Focal-manager. Met zijn prijspunt van 999 euro enkel voor de soundbar, zit Focal vrij hoog in de markt. Maar, zegt Chrétien, op dit prijspunt kunnen we kwaliteit bieden. In een pakket met de bekabelde sub kost het geheel 1.299 euro, de versie met de Sub Air 1.499 euro.


[color=rgb(0,0,0);font-family:'Maven Pro', sans-serif;font-size:13px]Lees meer : http://www.hifi.nl/artikel/21859/Focal-Dimension-tilt-soundbar-naar-hoger-niveau.html#ixzz2yILyOppl[/color]
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Waarom niet? Als je geen 5.1 wilt of kan plaatsen. Mooi aanvulling op je tv
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BDC1987

Member
21 mrt 2013
71
0
9
plaatsing is inderdaad een voordeel. De meesten zien er meestal ook wel goed uit volgens mij. Grootste nadeel hier lijkt me de prijs
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Voor kwaliteit betaal je eenmaal, altijd zo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Mmmh, serieus prijsplaatje. Wat is hier nu eigenlijk het voordeel van tov een 3.1 systeem?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Mmmh, serieus prijsplaatje. Wat is hier nu eigenlijk het voordeel van tov een 3.1 systeem?
  geen voordeel, is compromis, 3.1 is altijd beter! Alleen beter voor de WAF-factor
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BDC1987

Member
21 mrt 2013
71
0
9
Voor kwaliteit betaal je eenmaal, altijd zo.
  Dat klopt maar prijs/kwaliteit gewijs scoort dit niet echt goed denk ik. Zou je dit ook eventueel als center kunnen gebruiken in een grotere set-up?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Een soundbar als je tv omhoog hangt, dat begrijp ik. Maar dat werkt dus al niet als je hier de sub wilt... Hiernaast lijkt de sub mij geen echte sub maar zo'n Bose-achtig ding (anders gaat je tv nogal daveren). Voor dezelfde prijs heb je dan bvb een setje 816V staan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Ik zou dan wel weten wat te nemen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dat klopt maar prijs/kwaliteit gewijs scoort dit niet echt goed denk ik. Zou je dit ook eventueel als center kunnen gebruiken in een grotere set-up?
  Ik denk dat niet. De soundbar verwerkt 3.0 in 1 bar he.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zal best wel geëvolueerd zijn die dingen en er zal zeker een publiek voor zijn, maar hier een Soundbar ... never again
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: