• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Handshake problemen met Denon ?

8 mrt 2014
31
0
9
Sinds kort volledig systeem veranderd naar Denon XR2100W receiver. Televisie nog steeds Panasonic 50GT60 en projector TW9200W (via wireless). De projector is aangesloten op hdmi output 2, de tv op hdmi output 1. Alles werkt prima behalve dat ik af en toe sync problemen heb:

* als ik op PS4 game (zowel op tv als projector), valt beeld na 30min of zo heel even weg. Herstelt zich heel snel, maar heb dit voorheen nooit gehad * Ik gebruik al enkele jaren een Mac Mini (2011) als HTPC, idem verhaal als met de PS4, beeld valt gewoon 'soms' weg (heel even) * als ik de projector gebruik, dan slaagt de Mac Mini er totaal niet in om te syncen, beeld blijft aan/uit knipperen * andere bronnen werken wél prima via de projector (bluray speler, digibox, ps4)

Is dit gewoon een minpunt aan de Denon receiver? Heb met dezelfde toestellen en Marantz nooit echt problemen gehad. Ik gebruik goede hdmi kabels van beperkte lengte. In de receiver al hdmi passthrough uitgezet, de videoscaling uitgeschakeld enz, maar blijkt allemaal geen oplossing.

Iemand nog idee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Het is niet helemaal onmogelijk natuurlijk. Even snel Googlen leert je dat er precies wel Denon modellekes zijn met "handshake" problemen, of toch "meer" als bij andere merken. Echter is dit geen exacte wetenschap vrees ik en daar kan je héél lang naar zoeken. (vb het "effe" wegvallen na 30 minuten spelen)

Niet zo direct een antwoord buiten de tip om de nodige tijd door te brengen al zoekend via Google en verschillende forums tot mischien ergens de gouden tip boven komt
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik heb het ook al 2 keer voorgehad met m'n Denon X-4100. Eerst knippert het beeld een paar keer heel kort en 5 minuten daarna valt het 2-3sec weg en zie hem opnieuw de handshake doen. Ik dacht eerst dat m'n kabel mankeerde, maar ik heb hem nu in output 2 gestoken en sindsdien nog geen problemen gehad.

Mijn input kabels zijn degene die beneden op X-2000 perfect werkten dus dat kan het niet zijn. Heb het zowel gehad vanaf m'n Mac mini als vanaf m'n Mede8er, dus aan de bron ligt het niet.

Ook voordat ik de firmware update gedaan heb, heb ik geen issues gehad. Maar het kan ook toeval zijn want ik heb er maar af en toe last van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Probeer eens in het menu om het beeld steeds op master te zetten waar naar je kijkt, ik heb die optie op mijn Onkyo! Kan zijn dat de HDMI bord niet sterk genoeg is om 2 signalen te gelijk uit te zenden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8 mrt 2014
31
0
9
Als ik op projector kijk, dan zet ik de tv sowieso uit, dus dan gaat hij toch geen 2 signalen uitsturen? Heb het overigens net eens geprobeerd, projector aangesloten op hdmi out 2 en receiver enkel naar die output laten sturen. Zelfde probleem. Het testen op hdmi out 1 heeft geen zin, want heb die ARC nodig voor netflix via tv. Dat het op PS4 even wegvalt, daar kan ik nog mee leven (als het niet erger wordt tenminste), maar die Mac Mini is toch iets wat zeer bizar is. Als ik de Apple fora erover nalees lijk dit niet bepaald alleenstaand geval. Misschien moet ik eens uitkijken naar een NUC als htpc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8 mrt 2014
31
0
9
Mijn mac mini eens rechtreeks aan draadloze zenden gehangen van de projector, werkt perfect. Zal dus echt wel aan de Denon liggen. Vermoedelijk te zwak signaal dat uiteindelijk bij die zenden terechtkomt zeker? Nochtans vreemd, want bluray in 3D werkt ook prima en dat is toch een pak meer brandbreedte dan een gewone 1080p stream niet? Zeer vervelend, want nu is het zoeken naar een alternatief voor die Denon terwijl ik die eigenlijk best ok vind. Misschien de Marantz SR5009 maar die is natuurlijk niet in stock bij coolblue en heb maar 7 dagen meer om die Denon terug te sturen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Hoelang zijn je kabels? Heb je ook alle firmware updates gedaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8 mrt 2014
31
0
9
Kabel van toestel naar receiver is 1,5m lang (high speed). Alle firmware updates uitgevoerd ja. Alles werkt eigenlijk behalve handshake met de Mac Mini als ik die via de Denon aansluit op projector. Gisteren tijdens tv kijken ook éénmaal gehad dat tv beeld wegvoel (letterlijk 1 seconde). Voorheen nooit gehad, dus moet echt wel receiver foutje zijn. Het stomme is dat ik eigenlijk héél weinig zin heb ik om die Denon weg te doen omdat ik het een best goede receiver vind en hij bovendien zéér koel blijft.

Die Marantz dan maar? Of zou dit firmware probleem zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Eventueel eens een andere HDMI kabel proberen? Ik weet niet of je een ander type/merk/... hebt liggen of kunt lenen? Dat moet niks speciaals zijn, de goedkoopste die je vind (vb allekabels). Hoe onwaarschijnlijk ook, maar het zou ook aan de kabel in combinatie met de receiver kunnen liggen.

Ik moet wel zeggen dat de HDMI ondersteuning op Mac OS X wel de wensen over laat - vooral de tijd tussen de HDMI insteken en eer er dan beeld te zien is kan lang duren + vaak ook dat de receiver niet verschijnt in de lijst van geluid uitvoer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8 mrt 2014
31
0
9
Heb al andere kabels geprobeerd, oa dezelfde die mijn bluray speler gebruikt. Zelfde probleem. Vrees dat het gewoon een Denon 'probleem' is. Heb enkele jaren terug gelijkaardig probleem gehad met Onkyo. Eigenlijk is dit geen hdmi probleem an sich maar een HDCP/EDID probleem. Eigenlijk belachelijk kopie-bescherming waardoor heel wat problemen ontstaan. Zit nog elke dag te vloeken dat ik mijn Marantz heb (moeten) verkopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Gisteren wou ik m'n MacBook pro nog een aansluiten en het beeld blijft helaas knipperen. Iedere 10 seconden valt het even weg en komt het terug. Af en toe duurt het 3 seconden omdat er dan een nieuwe handshake gebeurd.

Het rare is dat m'n 2010 macbook pro wel werkt, maar m'n 2011 van het werk blijft issues geven. Kabel naar de PJ is 5m en de input kabel was ook 5m. Zal vanavond of morgen eens testen met een kortere kabel.

Met de Mede8er en PS3 heb ik geen issues meer gehad en heb toch redelijk wat films gezien/games gespeeld de afgelopen dagen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8 mrt 2014
31
0
9
Dan misschien toch specifiek Apple vs Denon probleem? Denk er sterk aan om een Intel NUC aan te schaffen en die te installeren als HTPC.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik dacht dat het over was, maar de laatste dagen heb ik er weer goed van gehad. Aangezien dat de audio wel blijft doorspelen ga ik er vanuit dat het echt tussen de PJ en AVR zit. M'n projector heb ik de eerste 50uur gebruikt door m'n laptop en PS3 aan te sluiten en dat ging zonder problemen. En de eerste 2 Hobbit films heb ik er op gezien voordat ik de firmware update gedaan en toen heb ook geen problemen gehad. Geen idee als dat er iets mee te maken heeft.

Films die ik de laatste week gekeken en de het aantal handshakes die tijdens de film gebeurd zijn: The Drop: 1 keer Lord of the rings 1: 0 keer Despicable me 2 3D: 2 keer American ganster: 0 of 1 keer Dawn of the Planet of the Apes zeker 5-6 keer

Ik ga nog eens een andere kabel proberen tussen de PJ en AVR en een volledige reset doen van de X4100 in de hoop dat helpt. Als ik hem terug stuur voor garantie vrees ik dat ik hem rap een maand kwijt zal zijn en daar zit ik niet bepaald op te wachten
1f62d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
8 mrt 2014
31
0
9
Denk niet dat je het bij je projector moet zoeken, hier nog altijd zelfde probleem. Bizarre is dat ik het nog alleen maar heb gezien op de digibox en op PS4. Toevallig staan deze allebei in rechtse gedeelte van kast. Mediaplayer en bluray speler staan links en die geven geen problemen. Kan natuurlijk toeval zijn, maar misschien zit er ergens storing op de hdmi kabels als die ergens passeren. Kan zoiets eigenlijk? Heb er geen probleem mee om eens duurdere kabel te kopen om te proberen, maar vraag me af of een hdmi kabel wel degelijk kan beinvloed worden door externe factoren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Nog een update.

Kabel tussen AVR en PJ vervangen door eentje van 3m (origineel was 5m), geen beterschap.

Deze avond heb ik Tron Legacy in 3D gekeken en zoveel HDMI handshakes heb ik nog nooit gehad. Iedere 5 minuten 3 handshakes na elkaar. Omdat nu ook af en toe de audio eventjes mee wegviel tijdens de handshake, de HDMI kabel uit m'n PS3 getrokken en die in de Mede8er ingeplugd. Omdat ik op de PS3 nog nooit problemen gehad heb. Daarna heb ik ook geen issues meer gehad tijdens Tron.

Dus ofwel is de HDMI kabel tussen de Mede8er en de AVR stuk ofwel werkt de Blu ray input niet goed op de AVR. Ofwel heb was dit puur toeval...

Ik hou het topic up to date als de problemen wegblijven (of terug komen). Eerst maar eens een weekje verder testen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
en wanneer ej de PS3 nu insteekt met een andere kabel? Misschien ergens storing tussen het geheel? ik heb al bij mensen gezien die de HDMI kabel insteken dat er vonkjes afkomen.
1f62e.png


Nu weet ik niet precies hoe je receiver in mekaar zit (zelf gebruik ik nog steeds een pioneer) daar staat een lampje op het front paneel als er een HDMI link is, zelfs wanneer de TV of projector niet aan staat. dan kon je direct zien of het probleem aan input of output zit.

wat zijn je instellingen? als er van beeld iets op auto staat, kan het ook zijn dat het geen probleem is met handshake of kabels, maar dat er ergens een verschil in bijvoorbeeld resolutie, Hz gedetecteerd is en dat je settings veranderen.

zelfs je toestellen in stappen aan zetten kan invloed hebben. eerst bron --> receiver --> PJ eerst receiver --> PJ --> bron enz...


hopelijk geraak je eruit
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Heb al die dingen al geprobeerd, maar dat gaf geen beterschap.

Maar gisteren had ik serieus last van het probleem dat ik op het punt stond de film af te zetten. Uit wanhoop dan maar de kabel uit m'n PS3 getrokken en in de Mede8er gestoken en op game input verder gekeken en 0.0 problemen gehad.

Dus laten we hopen dat het zo blijf en dat het maar de HDMI kabel is die mankeert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ondertussen gebruikt ik terug de bluray input ipv de game input en mijn problemen blijven weg. Het lag dus aan de HMDI kabel die tussen de Mede8er en AVR zat.

Mijn MBP 2011 blijft wegvallen, maar de 2009 doet het wel goed. Dit is denk ik gewoon en Apple/(Denon) probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator: