• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Hoe kan je verborgen bestanden "@eaDir" in een gedeelde map op je Synology verwijderen?

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Zoals de titel al zegt, zit ik met het volgende probleem.

Wanneer met de ATV connectie maak via SMB zijn de verborgen mappen niet zichtbaar, maar wanneer ik een NFS gedeelde map (is sneller) selecteer krijg ik de verborgen mappen opeens wel te zien?
Het vreemde is dat deze verborgen en lege mappen genaamd "@eaDir" in mijn hoogmap film met hopen staan verspreid, waardoor de scraper de covers de bewuste map film niet laat zien..omdat daar steeds een lege map "@eaDir" zit verscholen. Deze verborgen mappen zijn niet op mijn mac of op de ATV via smb te zien.

Hoe kan ik nu op een eenvoudige wijze deze mappen "@eaDir" via de Mac of Synology verwijderen
2753.png

De eerder aangeboden oplossing van demon gaat me helaas m'n petje te boven (Inloggen met ssh.. ga nr terminal "ssh (ssh aanzetten in syno) en inloggen met root)
https://www.flynsarmy.com/2013/09/how-to-find-and-remove-eadir-directories-on-synology-nas/

Kan je dit aub in eenvoudige stappen uitleggen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Deze stap is voor DSM 5 of lager:

  • Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat in DSM: Configuratiescherm > Terminal
  • Open de terminal op MacOS
  • type het volgende: ssh root@<ip van je nas> -p 22 </strong> <kbd>https://youtu.be/J_8ZsXP1EYk?t=179</kbd>

    [*]
    <strong>
    login in met je gewoonlijk DSM admin wachtwoord
  • Voer het volgende commando in, eenmaal ingelogd: <kbd>cd /usr/syno/etc.defaults/rc.d</kbd>, <kbd>chmod 000 S66fileindexd.sh S66synoindexd.sh S77synomkthumbd.sh S88synomkflvd.sh S99iTunes.sh</kbd>
  • <kbd>find . -type d -name "@eaDir" -print0 | xargs -0 rm -rf</kbd>

Het eerste commando brengt je naar de directory van de service die de folders aanmakt
Het tweede commando veranderd de schrijfrechten van de service files zodat deze niet meer werken.
Het derde commando gaat héél je NAS af en zoekt naar deze folders, als deze gevonen worden, worden ze automatisch verwijderd

Als je klaar bent kan je gewoon in je terminal 'logout' typen.

Ik weet dat dit niet zo simpel lijkt, maar het is makkelijker dan je denkt
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
SSH-Service staat geactiveerd met poort 22 = OK
Via Shell het volgende ssh root@<ip van je nas> -p 22 ingevoerd = OK
Hierna mijn wachtwoord van de nas in de shell ingevoerd = OK

Heb nu de volgende foutmelding!
Could not chdir to home directory /var/services/homes/Rik: No such file or directory
2753.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.277
211
68
Welke DSM versie heb je draaien ? Vermoed 6.x.x

Als dat zo is dan kan je niet meteen inloggen als root, zonder de nodige aanpassingen. Dus best inloggen met de gebruiker en wachtwoord waarmee je ook in je browser de Syno DSM benaderd. Dan het volgende invoeren;

<kbd>sudo su -</kbd>

En nogmaals je wachtwoord ingeven, dan heb je root rechten en zal je zien aan de prompt die veranderd naar <kbd>root@naamvanjenas:</kbd>. Daarna kan je de rest uitvoeren zoals demon opgaf.

Trouwens die melding dat home directory niet gevonden wordt na inloggen krijg ik ook. Daar in de werking van de NAS geen problemen mee ondervonden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Intussen is het me op een of andere manier deels gelukt om de verborgen mappen "@eaDir" te verwijderen waardoor de meeste covers terug te zien zijn
263a.png

Enkel staat er nog 1 hoofdmap te pronken die door de eerdere handeling niet is te verwijderen
1f621.png


%40eaDir.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.277
211
68
Nog even snel gecontroleerd en standaard staat de 'User Home' directory functionaliteit blijkbaar niet actief in DSM.

Je kan deze via het Control Panel -> User -> Advanced aan of uit zetten.

 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.277
211
68
Rik denk dat je niet op het hoogste stond op de NAS, dus eerst naar het hoogste niveau

<kbd>cd /</kbd>
<kbd>find . -type d -name "@eaDir" -print0 | xargs -0 rm -rf</kbd>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Stiibun zei:
Rik denk dat je niet op het hoogste stond op de NAS, dus eerst naar het hoogste niveau

<kbd>cd /</kbd>
<kbd>find . -type d -name "@eaDir" -print0 | xargs -0 rm -rf</kbd>
Gelukt
263a.png

@demon
@Stiibun
Bedankt
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.277
211
68
Super dat het gelukt is nu
263a.png


Zijvraagje, welke app gebruik je op je ATV ? Is dat Fusion ? En merk je dan echt verschil tussen SMB en NFS wat de opbouw van het scherm betreft ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Om films via mijn Nas af te spelen op de ATV4 gebruik ik infuse Pro 5.2.
Bij de laatste release was hier de mogelijkheid om NFS-shares toe te voegen.
Buiten enkele kleine minpunten ben ik over infuse best wel tevreden.
Het heeft in alle eerlijkheid bij de mede8er ook wel wat geduurd eer alles top was
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: