• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

(illegaal) downloaden dicussie topic

mysteryliner zei:
....graag even een volgende mening/ interpretatie over illegaal of legaal, In deze context van films

Vb. Je koopt in 2012 een dvd van film Y Bij het kopen van die film heb je dus rechten en weet ik veel betaald om deze dus legaal te bezitten en bekijken.

In 2014 komt die film uit op bluRay, Je hebt momenteel een groot projectiescherm, En de kwaliteit van die dvd is nu ondermaats.

Je download de film. Is dit illegaal of niet?

Want normaal mag je een kopie (voor eigen gebruik) hebben van een werk dat je bezit. Je kan die dvd bijvoorbeeld omzetten naar een ander formaat om het op een tablet te kunnen afspelen.

Je kan bijvoorbeeld een ander werk (je kast van Ikea) ook omvormen in je woning door er een kleerhanger aan te hangen.. Of is dit ook illegaal
Er staat ook auteursrecht op design meubelen, het aankopen van namaak is illegaal. In jouw opzicht zou je bvb 1 design stoel kunnen kopen en 5 namaak onder het idee: "Ik heb toch ook een originele?". Ik begrijp waarvan je idee komt, maar dit zou bvb ook willen zeggen dat je een liedje op de radio hoort (hier is auteursrechten op betaald) en dan maar download omdat je al eens betaald hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
GOh. .... toch niet helemaal zoals ik de dingen interpreteer. 1stoel (een product voor 1 persoon te laten zitten of voor je kamer mooi te maken) en dan 5 namaak, wil zeggen dat je de producent benadeeld door er 5 extra diensten uit te halen.

Bij een film koop jij het werk op dvd, ( je ziet en hoort een verhaal.) (de omschrijving is hier iets in de zin van dat je dat mag zien/horen in "thuisgebruik of familiekringen" )

wanneer je datzelfde werk opnieuw bekijkt, maar je hebt er een copy van gemaakt ofzo, dan voldoet men nog steeds aan die vereisten. Of je de originele schijf opzet, of de kopie. ... Wanneer je die kopie aan je buurman zou geven, dan zit je in een ander straatje!

mysteryliner zei:
GOh. .... toch niet helemaal zoals ik de dingen interpreteer. 1stoel (een product voor 1 persoon te laten zitten of voor je kamer mooi te maken) en dan 5 namaak, wil zeggen dat je de producent benadeeld door er 5 extra diensten uit te halen.

Bij een film koop jij het werk op dvd, ( je ziet en hoort een verhaal.) (de omschrijving is hier iets in de zin van dat je dat mag zien/horen in "thuisgebruik of familiekringen" )

wanneer je datzelfde werk opnieuw bekijkt, maar je hebt er een copy van gemaakt ofzo, dan voldoet men nog steeds aan die vereisten. Of je de originele schijf opzet, of de kopie. ... Wanneer je die kopie aan je buurman zou geven, dan zit je in een ander straatje!
Je merkt ook wel dat de filmindustrie zich daaraan aanpast. Tegenwoordig zie je vaak Blu-rays met extra downloadcode bvb. Ik denk dat de filmindustrie gewoon jaren geld is misgelopen door legale alternatieven niet te ondersteunen en daarin te investeren. Waarom er bvb geen Netflix is die echt top-kwaliteit aan beeld en geluid geeft, is mij een raadsel. Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee om 10-15 euro per maand te betalen om toegang te krijgen tot een contentstore zoals Netflix, maar 20-30 euro voor een blu-ray waarvan ik eigenlijk nog niet weet of hij wel goed is, vind ik een ander verhaal...

Back
Bovenaan