• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Interview stijnopolis

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
80t0.jpg
- Stel je eigen ht ruimte en opbouw ervan eens zelf voor. </strong> Alles is bij mij begonnen toen ik nog thuis woonde. Een kleine pc setup met boxen die een 5.1 voorstelde. Dit was toen dvd.nl nog maar pas begonnen was. Van bluray was nog geen sprake. Echter dit setje werd al snel als "brol" bestempeld. Met veel bewonderende ogen keek ik toen al naar setjes van andere mensen met "kasten van speakers". Een tijdje later had ik mn eigen stek, en was toen vastbesloten eindelijk eens volwaardige speakers en tv te kopen. En dat werd het, juist, weer net niet. Een all in one setje van jvc, wauw dit klonk echt geweldig! Een tv van 80cm met platte beeldbuis! Nu had ik het wel! Ook de komst van bluray had ik niet gemist! Maar toch terug, dit is het net niet. Toen kwam de hobby eigenlijk helemaal op de onderste plank te liggen. We wilden namelijk gaan bouwen! Zo gezegd zo gedaan. Een eigen huis! Toch met in het achterhoofd: ik ga speakeraansluitingen voorzien voor een 5.1 setje! Na terug wat spaarcenten te hebben, ging ik nu eindelijk eens mijn zin doen! Een goed klinkende surround set met een flatscreen die GROOT was! Aangeland bij Deltavox waar ze me leerden kennis maken met Triangle speakers (ohja ik was namelijk van plan om böse superspeakers te kopen en een plasma). Mede door deltavox (en het lid worden op htforum) besloten op böse absoluut links te laten liggen, de triangles gekocht, en een plasma tv. Wauw ik had een echt bioscoop gevoel!!!!! Dit was het gewoon !!!!!!!!!! En een 50 inch tv! Kon niet op ! Ik was volop aan het genieten en aan het meelezen op htforum... Daar leerde ik mensen kennen met dezelfde hobby en zelfs in de dichte omgeving, waardoor we besloten om een eigen vlaamse forum op te richten. Wat jullie nu kennen als home-theater.be. Dit was echter nog kleinschalig en grotendeels zat ik ook nog op htforum.nl. Deze heeft voor mij toch wel erg veel veranderd. Ik zag verschillende setups voorbijkomen met beamers, grote schermen.. terug kasten van speakers enz. Maar dat zal wel ongeveer gelijk klinken als bij mij dacht ik toen. Ik zit goed waar ik zit. Al lezend weg, kwam het woord "streamen" steeds vaker voor... Ik begon me erin te verdiepen en de interesse was terug gewekt. Ik wou een mediaspeler... Ietsje later besloot ik ook om een eigen NAS/Server te bouwen. Die er nu nog steeds is. Ik besloot om eens bij forumlid Nielvm langs te gaan, voor een eerste m&g. Ik was daar zodanig onder de indruk van een beamer en het bioscoopgevoel dat je hierbij krijgt, dat het onmiddleijk vast stond in mn achterhoofd, dat ik OOIT ook hetzelfde wou doen. Nog niet sprekend van geluid. Tijdje later kwam skoebiedoe bij me langs.. en hier werd ik met beide voeten op de grond gezet... Dit was geen echte sub die ik staan had.
2639.png
Bummer Kan het dan echt zoveel beter? Meer en meer zag ik mooie setups verschijnen , en al gouw droomde ik van een dergelijke setup. 2j geleden sloeg het noodlot toe. Jullie weten het wel allemaal. M'n ongeval. Het enige positieve die eruit kwam (buiten een nog sterker wordende band met mn vrouw en kids) was dat mijn droom plots wel heel snel en erg dichtbij kwam! Een dedicated ruimte ! Plots zei mn vrouw! Ga je gang ! Doe je zin maar op zolder ! Dit moest ze absoluut geen 2 keer zeggen ! Zomer 2013, en een eigen bioscoopruimte, met beamer, groot scherm en vooral degelijke luidsprekers en een lekkere sub! 1 voorwaarde moest wel voldaan worden zei mn vrouw: er moet een sterrenhemel bij ! Na een paar maandjes was het dan zover: Mijn eigen HT bestaande uit: - Xbmc mediaspeler - Sony HW30es beamer - Kingpin vfs 210 - Focal luidsprekers (826v, 800cc en 807v) - SVS PC-12snd dsp sub - Marantz sr 6007 - Unraid server De ruimte is +- 3,5m op 7m, onder het dak. Om enigzinds het budget te beperken heb ik ook veel onderdelen gewoon tweedehands gekocht, waar ik tot op heden nog geen moment spijt van heb ! - Welke film brengt voor jou het beste uit je eigen HT naar voor? Een echte favoriet heb ik momenteel nog niet. De ht bestaat ook nog zo lang niet... beetje vroeg om hierop te antwoorden. Voor mij kan je het in 2 opdelen 3D Films en gewone films. Voor 3d heb vind ik qua beeld vooral hugo, pacific rim, nemo enz erg knap. Voor de gewone films: gebruik ik meestal de demo disc ht met stukjes uit "the dark knight"; transformers, avatar, kung fu panda, war of the worlds.. enz. Hoewel als ik de vraag globaal moet antwoorden , voor al de opstellingen die ik al gehad heb, denk ik dat "gladiator" ook erg goed scoort. Maar deze heb ik tot op heden dus nog niet in mijn dedicated ruimte bekeken.. Waar wacht ik eigenlijk op?
263a.png


  - Hoe vaak gebruik je de HT en hoe vaak is dit dan voor films/series en hoe vaak voor muziek? Afhankelijk van of ik in de week moet werken of niet 2-3x per week. Soms teveel naar mijn vrouw haar goesting. De dedicated ruimte is voor mij 99% voor films. Series kijk ik er absoluut niet in. Zonder voor mn beamerlamp vind ik zelf. Series worden gewoon in de woonkamer HT bekeken. Muziek: hoewel op zolder de beste speakers hiervoor staan, beluister ik er nooit muziek. Dit is altijd in de woonkamer of op de eerst verdieping. - Welk onderdeel van je complete setup waardeer je het meest? Moeilijke vraag. Ee, centrale NAS vind ik gewoon subliem. Ik zou niet meer zonder kunnen. Xbmc vult dit eigenlijk aan en is zo veelzijdig dat ook dit bij mijn grootste waardering hoort. Mijn sony beamer echter, maakt in mijn ogen zo'n mooi plaatje op mn scherm, dat dit laatste het drieluik "grootste waardering" afmaakt. - Wat wil je in je eigen setup nog beter zien? Haha, niks eigenlijk. Het is voor mij perfect. Maar dat heb ik eigenlijk nog al gezegd. Veel verandering zal er in de toekomst misschien niet gebeuren. Of het is met de komst van 4K en brilloze 3d. En dan nog is het afwachten denk ik. Zal er voor mij echt veel verbetering merkbaar zijn tussen 4K en bluray..? Dat is de vraag. Ik moet het nog zien. Brilloze 3d zou wel welkom zijn, maar om daarom je setup te moeten veranderen.. MMM terug afwachten. Qua geluid, is het voor mij gewoon perfect, verandering hierin moet er echt niet komen. Zeker niet op vlak van luidsprekers of sub. Ik wil mijn buren nog te vriend houden. Wat ik wel nog eventueel wil doen is een subdude onder mijn sub plaatsen om alles nog strakker te maken en trillingen te beperken. - Wat zie jij als een toegevoegde waarde voor films? 3D of 4K? 3D ! Absoluut ! Zelfs meer dan 4k! Ik begrijp niet goed mensen die zeggen dat 3d absoluut niks toevoegt! Integendeel Het geeft net dat extra dimensie aan de beleving! Ofwel hebben die mensen nog geen goeie 3d gezien, ofwel op een te klein scherm ! Ik merk wel dat het sterk afhangt van welke film je in 3d ziet en hoe de 3d toegepast is! Native of een conversie. Hoewel een conversie niet altijd zo slecht hoeft te zijn, kijk maar naar nemo. Ook in native 3d heb je films die wel goed zijn in 3d en andere niet. Avatar, how to train your dragon, hugo en vermoedelijk ook gravity, zijn toch films waarbij 3d absoluut een meerwaarde heeft! Het hangt dus echt af van film tot film en de techniek die ermee gepaard gaat. 4K daarentegen is natuurlijk mooier, heeft een hogere resolutie dan bluray, en geeft meer contrast en diepte aan je beeld dan bluray. Maar dit voegt voor mij minder toe dan 3d aan filmbeleving. Ja het is iets mooier. maar de impact is minder groot. Idem voor 48fps... ipv de nu gebruikte 24. - Hoe zie jij de toekomst van het ht gebeuren? Ik geloof ook dat steeds meer mensen gaan kiezen voor een ht gebeuren thuis in plaats van de lokale bioscoop die altijd maar duurder wordt. Ik erger mij persoonlijk enorm aan een bioscoopbezoekje: elke rij ligt tegenwoordig vol met popcorn... hier en daar luidruchtige jongeren, krappe zetels, en dikwijls ook ondermaats beeld als je ziet wat je thuis al op je scherm kan toveren. 3d zal volgens mij niet meer verdwijnen maar wel evolueren naar brilloze 3d. 4K zie ik volledig doorbreken waarbij DVD absoluut verdwijnt. Fysieke schijfjes gaan volgens mij ook verdwijnen en alles gaat middels streaming gebeuren. Echter dit laatste kan misschien nog wel even duren... tot de ganse infrastructuur dit absoluut aankan. - Kan je een leuke/grappige anekdote vertellen over je ht ? Ik hou deze vraag even onbeantwoord tot later misschien. De tijd die ik er al doorbracht is eigenlijk te kort hiervoor
263a.png
Het enige wat ik wel zou kunnen vertellen en wat ik grappig vond is: Dat bij het eerste bezoek van mijn vrouw en kids onmiddelijk de vraag van hen kwam was: papa, waar is de popcorn? - Heb je tips voor anderen die een HT willen bouwen ? Bezint eer je begint
263a.png
Denk goed na over wat je wil, en vooral beslis niet te snel. Doe niet zoals ik en telkens iets kopen dat net niet is. Iedereen wil direct een 5.1 opstelling, maar meestal moet je dan inboeten door het budget. Start klein en bouw stelselmatig op! Zo bekom je later een veel beter resultaat ! Overweeg ook absoluut 2de hands. Vaak kun je dingen kopen van andere liefhebbers die nog in nieuwstaat zijn. Vraag ook raad op ons forum en lees heel veel... dat bespaart je veel kopzorgen
263a.png
- True of false: Een HT is geen echte HT als het geen dedicated ruimte is. Als je ruimte en budget het toelaat: True ! Maar ook een consensus in de woonkamer kan absoluut goed klinken! Zolang je maar zelf geniet van het filmgebeuren toch !? <strong> - Wat vind je het leukste aan ons forum?
De grappige, familiale sfeer die er soms hangt. Je hoeft ook niet telkens op je tenen te letten als je iets zegt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

xtian

Member
23 feb 2013
178
1
21
Tweetal maanden terug eens (kort) mogen smullen van je ruimte : chapeau ! Denk dat geluid na bezoek van Jos en Jan(?) nog verbeterd is. Subdude kan nog net iets toevoegen, vermoed ik. Verder ben je voor een tijdje zoet met je mooie setup, of niet?
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 69

Guest
Mooi interview
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Stijn,   Je hebt weer eens mooi verslag (dagboekje) neer gezet en leuk om te lezen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

evilenko3

Member
13 nov 2013
31
0
9
Een mooi verhaal, herkenbaar...en inderdaad je moet 'Gladiator' zeker op je scherm zien, de openingsscene heb ik lang als demo gebruikt .Voor wat series betreft, de recentste series zijn zoveel beter van kwaliteit geworden dat ze zeker het grote scherm verdienen. Ik heb recentelijk een aantal gemiste series in marathon ( ik bedoel elke avond een paar afleveringen) in de HT afgespeeld, en mijn vrouw weet het nu wel te waarderen ( wou series vroeger enkel op tv zien) By the way , hoever van het scherm is je HW30 op gehangen? En hoever zit je van het scherm?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik ga nog eens meten hoever ik nu juist zit.

Beamer hangt eigenlijk vlak boven mn hoofd ook en ik hoor niks trouwens.

Ik zie dat je dezelfde beame hebt! Wist ik niet. Kunnen we net als de vt60 club, nu ook een hw30 club opstarten voor de echte die-hards! Lol

Beamer all the way!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Beatbrother

Member
29 mei 2013
75
0
9
Mooi verhaal, fijn om te lezen en natuurlijk ontzettend knappe ruimte ! Veel plezier ermee ! :wub:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Thanks! Moët dringend eens afwerken ...
 
Laatst bewerkt door een moderator: