• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Kodi in combinatie met Universal Media Server

bilbo

New Member
10 feb 2015
11
0
4
Ik ben een nieuwkomer in de wereld van HTPC en ben hier al een tijdje aan het meelezen...

In mijn zoektocht was ik eerst Universal Media Server tegengekomen. Dit is een DLNA server die op het eerste zicht beter zou zijn dan Plex. Aangezien er een Plex addon bestaat voor Kodi veronderstel ik dat de combinatie van beiden zinvol zal zijn? Ik neem aan dat dan hetzelfde geldt voor Kodi + UMS?

Aangezien Kodi geen transcoding doet en UMS wel lijkt me dit een logische combinatie of zie ik dit verkeerd? Ik heb er overigens op dit moment eigenlijk geen idee van hoe zo een combinatie dan wel in de praktijk te werk zou gaan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik ken ums zelfs niet. Plex wel. Waarom moet je transcoding doen? Waar ga je ums op plaatsen? En why dlna?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bilbo

New Member
10 feb 2015
11
0
4
Skank zei:
Ik ken ums zelfs niet. Plex wel. Waarom moet je transcoding doen? Waar ga je ums op plaatsen? En why dlna?
UMS: http://www.universalmediaserver.com/about/ Is dus zoiets als Plex maar dan zonder het client gedeelte. Ik zou UMS op dezelfde server plaatsen waar ik Vortexbox zou op zetten, deze heeft een Logitech Media Server aan boord waarmee ik op een goedkope manier een multiroom systeem kan in elkaar knutselen met een aantal Raspberries waar piCorePlayer op draait. Op elke RPi zit dan een HiFiBerry Amp die in elke kamer 2x25w levert. In de leefkamer zou dan een RPi2 komen met Kodi en XSqueeze die op een AVR wordt aangesloten die dan een 5.1 setup aanstuurt.

Voor wat transcoding betreft: ik heb al een aantal keer gelezen dat Kodi zelf geen transcoding doet. Ik ging er dan maar van uit dat je dan best iets anders voorziet om die transcoding te doen, waarbij ik me dan wel afvroeg wanneer ik dit nodig zou hebben. Voor zover ik begrijp kun je dit gebruiken als het toestel naar waar je streamt een bepaald formaat niet ondersteunt. Wat dat in de praktijk dan moet voorstellen weet ik nog niet...

Waarom DLNA: lijkt me interessant om bijvoorbeeld te gebruiken om video te streamen naar een TV waar geen Kodi op aangesloten is.

Zoals gezegd is dit allemaal nogal nieuw voor me en zie ik waarschijnlijk een aantal zaken verkeerd...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Waarom ums draaien op een server als je daarnaast kodi draait.. Ze doen beide hetzelfde. Idem voor lms.. Als je op je pi kodi draait. Hoe meer software je draait hoe trager als ook wordt en meer probs kunt krijgen.

Zet een server op met muziek/films... Plaats dan overal waar je wil , zoveel rpi's op als je wil met kodi op. Onder je tv mag dan een iets zwaardere htpc met kodi opkomen..

Bediening van je pi kan dan met tablet/smartphone.. Wat moet je dan nog meer hebben?


Wat van hardware ga je nemen voor server?

Heb je budgetten boor dit alles dat je wil gaan doen?

Transcoding heb je enkel nodig indien bv op je server een bluray staat, en je wil dit streamen naar ipad, die geen bluray formaat ondersteund... Dan. Moet je vanaf de server de boel gaan transcoden en on the fly naar je ipad sturen.. (Af te raden)

Maw, niet nodig!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bilbo

New Member
10 feb 2015
11
0
4
Zet een server op met muziek/films... Plaats dan overal waar je wil , zoveel rpi's op als je wil met kodi op. Onder je tv mag dan een iets zwaardere htpc met kodi opkomen..

Bediening van je pi kan dan met tablet/smartphone.. Wat moet je dan nog meer hebben?


Wat van hardware ga je nemen voor server?

Heb je budgetten boor dit alles dat je wil gaan doen?
In principe komt er onder mijn TV niets te staan. Alle apparatuur komt in de technische ruimte te staan. Verder is het ook zo dat ik eigenlijk 2 htpc nodig heb: in mijn (toekomstige) woning komen twee volledig van elkaar losstaande systemen (TV+AVR+htpc), plus nog een paar losse TV's. Er zou wel een enkele fileserver komen waarop de muziek/films staan. Vandaar het idee om per systeem een rpi2 met kodi te gebruiken.

Wat hardware betreft zou ik een Linux machine in elkaar knutselen. Ik heb nog geen idee aan welke specificaties die dan wel moet voldoen... Binnen bepaalde perken is er wel een budget (de multiroom audio oplossing met de piCorePlayer met HiFiBerry Amp komt -zonder luidsprekers- op ongeveer 120€ per kamer, dus dat valt in elk geval al mee).

<woltlab-quote data-author="Skank"] Transcoding heb je enkel nodig indien bv op je server een bluray staat, en je wil dit streamen naar ipad, die geen bluray formaat ondersteund... Dan. Moet je vanaf de server de boel gaan transcoden en on the fly naar je ipad sturen.. (Af te raden)

Maw, niet nodig! [/QUOTE]
Ik neem aan dat je die bluray dan eerst op een of andere manier gaat transcoden en op de server zetten? Dit dan wel in de veronderstelling dat je fims wil gaan bekijken op je iPad.

Welke app is eigenlijk het meest aangewezen om kodi te bedienen vanaf een iPhone? Voor mijn testopstelling heb ik nu lukraak Sybu Kodi geïnstalleerd.

TIA
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Als je op iPad wilt kijken heb je iets van transcoding nodig. Maar voorzover ik weet kan Plex niet omgaan met ISO's. UMS weet ik niet.

Ik heb thuis zelf overal Plex (voor series) draaien en in de HT op zolder speel ik ISO's af met de Mede8er. Hoewel ik daar graag Kodi zou gebruiken en de Mede8er enkel nog te gebruiken voor 3D. Gewoon omdat je daar extra features hebt en meer kan customizen.

Heb me al zitten inlezen over de nieuwe raspberry pi 2, maar die is nog steeds te traag voor XBMC naar m'n goesting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik vind het een beetje allemaal erg rommelig wat je wil gaan doen.

Een pi kan xbmc draaien ja, maar zou zelf nooit mijn keuze zijn, zo'n pi is leuk als testje, maar om overal als dedicated te gaan inzetten, zou ik niet doen.

Doe het van de eerste keer goed, en werk stelselmatig op. Wil je multiroom zou ik de pi laten liggen en direct voor sonos, bluesound, samsung of andere gaan

en dan kodi/xbmc voor je films

en alles met 1 centrale server (welke os wil je gaan? unraid?)


Xbmc bedienen met ipad gaat het makkelijkst met constellation. De app die jij zegt lijkt mij weer te komen van de onbewoonde wereld
 
Laatst bewerkt door een moderator: