• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G : Audyssey Shootout @ The Relaxed Room (jvanhambelgium - Joske007)

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Aanleiding</strong> Enkele weken geleden ben ik nog eens gaan luisteren bij Joske007/Rik in zijn mooie ruimte "Relaxed Room" omdat hij melding maakte van een aantal zaken die precies veroorzaakt worden door de Audyssey XT32 "DSP" op z'n Denon. We hebben toen verschillende stukken muziek opgezet en waarempel, bij het snel overschakelen (tussen "Stereo" en "Direct" , waar je in beide modi hetzelfde werkt qua sub/X-over en enkel met/zonder ADSY actief) merkte je inderdaad wat van een raar effect aan het geluidsbeeld. (bij 1 track soms al meer uitgesproken dan bij een andere)

Het activeren van ADSY XT32 gaf precies het effect weer van een "spatializer" optie/knopje op de Denon. Het klinkt precies wat holler en je krijgt een wat bredere weergave. Er is raar genoeg ook een extra "hoog" kantje dat voor sommige nummers (met reeds een uitgesproken "hoog" gehalte) soms wat gaat irriteren...

Iedereen is het over eens dat ADSY XT32 soms toch een raar beestje kan zijn waar helaas niet al te veel knopjes zijn om aan te draaien ... een zogenaamde "set & forget" DSP correctie dus. Echter de manier waarop je de inmeting doet is ook van belang natuurlijk, maar dat hebben wel redelijk onder controle.

Ikzelf heb echter op m'n Onkyo NR5010 geen van dit soort "verruiming" kunnen vaststellen oid in mijn ruimte en op mijn speakers bij het spelen van dezelfde nummers...

Shootout Het idee is dan maar gekomen om een heuse "Audyssey Shootout" te houden! Zou Rik z'n waarneming komen door de XT32 implementatie op "Denon" of is het iets anders ? De ruimte en de specifieke plaatsing van alle akoestische elementen ? Speakers ?

Wat we gisteren concreet gedaan hebben : Met m'n Onkyo NR5010 onder de arm (euh..sort of) + Audyssey PRO Kit richting Rik waar we de reeks FLAC's (die het effect duidelijk hoorbaar hebben) bijeen verzamelden om aan de slag te gaan om hopelijk het mysterie te ontrafelen en natuurlijk ook om Rik een demonstratie te geven van een Pro Calibratie.

De hoofdrolspelers van deze thriller ;

-> Denon AVR 4520 : Volgens vast patroon XT32 inmeten, 8 posities, kleine "bubble" dus metingen redelijk rondom MLP (Main Listening Position) zeg maar. -> Onkyo NR5010 : Volgens vast patroon XT32 inmeten, 8 posities, kleine "bubble" dus metingen redelijk rondom MLP (Main Listening Position) zeg maar. -> Onkyo NR5010 : MultEQ PRO metingen, zeker iets van 8 posities oid, ook kleine "bubble".

We zijn dus begonnen om opnieuw met Denon nog maar eens XT32 in te meten, nu gewoon met 2.1 meting omdat STEREO hier van belang is en omdat het ook wat sneller gaat natuurlijk. Vervolgens alle overige settings gezet zoals Rik die gebruikte : X-over op 40Hz , ADSY "Dynamic EQ" OFF , ADSY "Dynamic Volume" OFF etc.

Luistertest En luisteren maar ... ach het duurde een volle 30 seconden voor het duidelijk was dat "het fenomeen" er dus terug was. Rik had een bepaald pakket FLAC's bijeengenomen waar overal wel wat op aan te merken was, bij de ene al wat heviger dan bij de andere.

Hieronder enkele van die nummers :

Bastille - Pompeii Queen - Innuendo Queen - The Show Must Go On George Michael - Praying For Time (1990) Roxy Music - More Then This Roxy Music - Same Old Scene Van Morrison - Spanish Steps Supertramp - Dreamer Supertramp - Breakfast In Amerika Prefab Sprout - Carnival 2000

Een track van "Supertramp" (Breakfast In Amerika) klink met ADSY "OFF" dus goed, buiten het laag dat wel wat correctie kan gebruiken, en bij het inschakelen van ADSY klonk het dan weer een stuk "holler" (zeker de vocals) en precies een "overcompensatie" van hoog etc. Ook in andere nummers.

Strange stuff! Zoals eerder gezegd, niet echt reproduceerbaar op mijn zolder zoals ik het hier waarnam ! (maar verderop zal duidelijk worden waarom...)

Onkyo NR5010 XT32 - Luistertest Ah, het moment om nu de Onkyo NR5010 maar eens te gaan installeren, dezelfde 2.1 speakers met eenzelfde XT32 meting en verder dezelfde parameters zoals X-over , DynEQ , DynVol etc. Nu luisteren ... wat zal het worden ... zou het nu *wel* beter/normaal klinken en ligt het dan aan "XT32 op Denon" of niet ?

Trouwens, de Onkyo klonk ook op de T+A's van Rik geweldig eigenlijk! :inlove: :inlove:

Trom,trom,trom ... nope ... het effect van oa overcompensatie in het hoog was er eigenlijk ook !
2639.png
Echt wel zeer bizar ! Nu wisten we dat de Denon geen fout treft
1f609.png
aangezien de Onkyo dit "euvel" hier ook wel weergeeft.

** Koffie & Lekker koffie-koeken break ** :coffee: :headbanging:
popcorn.gif
1f606.png


Onkyo NR5010 MultEQ PRO - Luistertest OK, tijd voor het betere werk en dus de ADSY MultEQ Pro calibratie dan maar in gang gezet. Nu was ik zelf toch wel erg benieuwd hoe-of-wat. Wat zou deze calibratie ons geven als resultaat, zou het "de sound" geven die Rik bij deze FLAC's zocht ? Of zouden met dezelfde "overcompensatie" zitten ? Het "fenomeen" was direct bij ons beide hoorbaar op XT32 op dit soort muziek en meestal geen nuance...

Het moet wel gezegd worden dat ik eerder bij Rik andere muziekjes heb mogen horen die helemaal goed klinken ook. Dat is het gekke. Het was niet voor alles een probleem.

Suspens,suspens ... Op de laptop via WIFI met de ADSY Pro applicatie rustig de 8-punts 2.1 calibratie gestart.

Wat onmiddelijk opviel was dat de erg precieze PRO meetmicro sowieso onmiddelijk de subwoofer als "te luid" aangaf met 89.2dB op de 1e luisterplek. (daar waar 75dB +- 3dB gevraagd is). De "pyramide" micro van m'n Onkyo gaf eerder 78/79dB aan en die van Rik z'n Denon bleef zowat steken op 76dB. Da's toch een serieus verschil tussen de uitersten... Rik heeft vervolgens 5dB verlaging gegeven op de SVS SB13. In principe nog "te hard" maar...
1f609.png


Met de ADSY MultEQ Pro heb je wel wat meer "regelknopjes" in tegenstelling tot klassieke XT32. Opties om de curve wat te tweaken zijn er ook (binnen grenzen) maar we hebben gewoon een X-over van 40Hz gekozen, en de standaard "Midrange Compensation" actief laten staan zoals de tool ook voorstelde.

** Midrange Compensation Midrange compensation is an intentional dip in the 2 kHz region where the vast majority of tweeter-to-midrange crossovers are. In that region the tweeter is at the low end of its range and the midrange at the high end of its range and the directivity of the speaker goes through major changes. We found that if that region is equalized to flat, the change in direct to reflected ratio that happens because of the directivity variations causes voices to sound harsh (among other things). So, we have this implemented in the Audyssey target curve. With MultEQ Pro you can choose to turn it off, but we don't recommend it. This notion was observed 40 years ago by BBC speaker designers in their studio monitors. They designed their speakers with this "BBC dip" intentionally in the speaker response.

Snel even de metingen van Rik opgeslagen zodat later je probleemloos zonder hermeting gewoon terug kan verder spelen, aanpassingen maken en saven naar de receiver...

Tijd voor de grote/ultieme luistertest .... Rik nam plaats op de MLP en ging aan de slag met de groot aantal liedjes ... Met de laptop/ADSY tool ernaast kan je snel switchen tussen ADSY "ON" en "OFF" alsook DynEQ / DynVOL als je dat wenst. Die stonden hier ook "OFF"

Bingo ... al bij de eerst probleemnummers kijken Rik en ik elkaar toch maar eens diep in de ogen ... hmmm ... dit klink eigenlijk wel goed ... hmm ... het ON/OFF schakelen van ADSY geeft altijd een duidelijke hoorbare verbetering in het laag, betere detaillering van vocals zonder die echter "aan te tasten" of het geluidsbeeld te manipuleren. Geen sprake (meer) van een "hoog" (soms op het irritante) randje, holle effecten of dat "spatiale" die sommige van die FLAC's.

Rik toverde dan maar wat FLAC's uit de mouw van een straffe madam en die muziek kon hij boven in de "Relaxed Room" eigenlijk niet echt (lang) spelen wegens "nogal fel" met XT32.In "Pure" (zonder DSP) klonkt het vocale goed, maar zonder laag-correctie waren er hier dan weer andere duidelijk hoorbare problemen...

Nu waren we toch van mening dat het net even anders klonk...correcties werden gedaan waar nodig maar het "overall" beeld werd niet aangetast oid.

Voorlopig besluit 1 : Audyssey Pro brengt hier toch wel nog iets bij ... net zoals ik ook thuis een verbetering kan waarnemen XT32 <-> PRO <strong>Voorlopig besluit 2
: De "Denon" XT32 op zich treft geen fout, Onkyo met XT32 had een soortgelijke anomalie.

Waarom vertelde ik eerder dat ik op mijn set dit nooit heb waargenomen ? Tja, ik draai natuurlijk ook met de ADSY Pro thuis dus inderdaad het schakelen tussen ADSY On/Off heeft zo'n fenomeen nooit hoorbaar gemaakt. Achteraf gezien logisch :music:

Rik gaat nu terug even de Denon op XT32 her-evalueren en het wat laten bezinken ... z'n receiver IS "Pro" capable en toevallig heb ik zo'n PRO KIT liggen
1f606.png


Weeral fijne uurtjes mogen beleven in de "Relaxed Room". Het was een flinke verhuis, maar graag gedaan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Mooi verslagje,geen metingen gedaan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
jvanhambelgium zei:
Het activeren van ADSY XT32 gaf precies het effect weer van een "spatializer" optie/knopje op de Denon. Het klinkt precies wat holler en je krijgt een wat bredere weergave. Er is raar genoeg ook een extra "hoog" kantje dat voor sommige nummers (met reeds een uitgesproken "hoog" gehalte) soms wat gaat irriteren...
Dat is het eerste dat me opviel bij het eerste gebruik van mijn Marantz met Audyssey actief. Dat is 1 van de redenen dat ik niet zo'n fan ben van Audyssey.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
rho zei:
Dat is het eerste dat me opviel bij het eerste gebruik van mijn Marantz met Audyssey actief. Dat is 1 van de redenen dat ik niet zo'n fan ben van Audyssey.
Het gekke van de zaak is dat ik, zelfs toen ik "gewoon" XT32 op m'n Onkyo gebruikte ook nooit dit soort effecten heb mogen waarnemen op m'n zolder bij alle muziek die ik speel. Ik heb bij Rik ook de afgelopen maanden demo's gekregen en toen helemaal niet zo'n effecten kunnen vaststellen. Aan de andere kant, ik sleep m'n Onkyo tot daar en meet XT32 in en hetzelfde probleem duikt op bij die verschillende nummers.

@Rik, kan je vb met de Denon nog eens een calibratie XT32 doen maar dan een grotere bubbel oid ? Puur uit nieuwsgierigheid als je vb meetpingen 50cm uit elkaar brengt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
skoebiedoe zei:
Mooi verslagje,geen metingen gedaan?
Nopes, geen metingen gedaan. Dit was een pure op-het-gehoor oefening en we waren allebei wel in lijn met de resultaten etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Mooi verslag, Jan.

ik lees herkenbare verhalen mbt audyssey xt32. Bij mij geeft dit een zeer aardig resultaat, maar het is toch jammer dat er niet meer instelmogelijkheden zijn.

Bovendien lijkt het wel alsof je bepaalde dingen niet mag weten bij audyssey. De dsp instellingen van de subwoofer kan je nergens raadplegen. Zo ook bijvoorbeeld de equaliser van de overige kanalen. Je ziet wat er gebeurt boven 20hz, maar als je met rew nameet, merk je dat er ook heel wat onder 20hz gecorrigeerd wordt. Op zich doet hij alles behoorlijk netjes, maar ik heb soms de indruk dat je bepaalde dingen dat audyssey doet niet mag weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
@Rik, kan je vb met de Denon nog eens een calibratie XT32 doen maar dan een grotere bubbel oid ? Puur uit nieuwsgierigheid als je vb meetpingen 50cm uit elkaar brengt.
Jan,

Nog eens bedankt voor de boeiende en leerzame dag
1f609.png
Verslag is overigens naar onze bevindingen van gisteren prima vertaald. Na onze drukke dag, heb ik gisterenavond de set weer op dezelfde manier ingemeten, met helaas weer hetzelfde fenomeen. Wil van de week met de mic nog eens uitgebreid experimenten en eens kijken of de hoogte, plaatsing en een grotere sweetspot van de mic van invloed kan zijn op het fenomeen en hierin nog verandering kan brengen.

Mocht dit niet zo zijn, laat ik je het alvast graag weten en moet ik de standaard XT32 maar eens definitief vergeten en van je diensten “Audyssey Pro” gebruik maken
1f606.png


Grts, Rik
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Update:

Door mijn grote nieuwsgierigheid heb ik intussen maar de mic. geplaatst en een nieuwe XT32 meting uitgevoerd met enkel de fronts + sub.

Als standaard heb ik de 8 meetpunten steeds op dezelfde oorhoogte als voorheen gezet. Helaas geeft me dit het zelfde “spatiaal” resultaat en had hierbij soms het gevoel dat de vorige XT32 meting toch net iets beter was. Uiteraard blijft dit met het auditief geheugen wel moeilijk te vergelijken en zeker wanneer je niet de mogelijkheid hebt om snel te kunnen schakelen tussen voor en na. Nu eens tijd om de metingen anders uit te voeren!

Ik heb de groep van 8 meetpunten nu telkens op een andere wijze geplaatst maar wel steeds op dezelfde oorhoogte. Zo ben ik begonnen met een groepje van 8 meetpunten dicht rondom de sweetspot (mijn voorkeur) en na iedere meting en evaluatie heb ik deze groep steeds vergroot tot de gehele zitbank in de meting is meegenomen.

Helaas geven de diverse bovenstaande XT32 metingen toch steeds hetzelfde “spatiaal” resultaat :music: Ik blijft het wel jammer vinden, dat je geen mogelijkheid hebt om even tussen de oude en nieuwe metingen te schakelen, goed vergelijken met het vorige blijft dus uiterst moeilijk
2639.png


Jan,

Er zit hier voor mijn set een ruimte maar 1 oplossing te wachten en dat is je mooie set "Audyssey Pro"
1f44d.png
Volgende keer wil ik wel eens een Rew grafiekje t.o.v. Audyssey Pro zien en eens te kijken wat en waar er nu iets veranderd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Joske007 zei:
Update: Er zit hier voor mijn set een ruimte maar 1 oplossing te wachten en dat is je mooie set "Audyssey Pro"
1f44d.png
Volgende keer wil ik wel eens een Rew grafiekje t.o.v. Audyssey Pro zien en eens te kijken wat en waar er nu iets veranderd?
Voor ik een licentie voor je Denon regel mischien toch eerst effe proberen de USB-to-Serial drivers voor Windows te installeren op je PC'tje. Dan kunnen we effe testen met de kabel die bij de PRO-kit zit of we effectief connectie krijgen met je Denon, dan komt normaal dat scherm op de proppen waar je de key moet ingeven dus als we al zover geraken is dat een goed teken. Laat maar weten wanneer je ongeveer 1u de tijd hebt, dan passeer ik even. Dat hoeft ni lang te duren. Of jij springt binnen met je laptoppie oid...het is ni ver hé
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Om het een en ander uit te sluiten, lijkt me dit een prima idee
1f609.png


Het is inderdaad niet ver. Als je wil spring ik met de laptop wel eens bij je binnen of heb je ook de Denon hierbij nodig? Kan ik ineens je laatste Klipsch "rears" nog eens bewonderen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Na de shoot-out, heb ik getracht om met diverse methoden en kalibratie Audyssey XT32, de set beter te laten klinken. De verschillende meetpogingen met XT32, gaven op de algemene stereobeleving geen enkele verbetering en ik stoorde me meer en meer aan dat vervelende “spatiaal” fenomeen.

Enige tijd geleden, is Jan hier zijn hulp komen aanbieden, om eens te kijken of “Audyssey Pro” het probleem zou kunnen elimineren. Tijdens de Shoutout is dan ook gebleken dat “Audyssey Pro” hier duidelijk niet te vergelijken is met de standaard XT32 en het toch wel een heel stuk verder gaat in kalibratie en “Audyssey Pro” (voodoo)
1f61c.png


Het werd dus de hoogste tijd om voor mijn Denon 4520 een “Audyssey Pro” licentie aan te kopen! Dit leek me alvast een heel stuk voordeliger en eenvoudiger, dan hier een externe of andere dsp/reciever aan te kopen. Zodoende ben ik terug bij Jan gaan aankloppen, zodat we hier aan de slag konden met de “Audyssey Pro-kit”.

De eerste “Audyssey Pro” kalibratie is intussen enkele dagen geleden, zodat ik hier met de nodige uurtjes muziek uit mijn collectie kon luisteren. Ik mag toch wel zeggen dat het met deze "Audyssey Pro" kalibratie nu veel aangenamer klinkt dan ik voorheen ooit met de XT32 heb kunnen bereiken. Van het bekende “spatiaal” fenomeen, uitgeholde klank is hier totaal geen sprake meer of terug te vinden in de muziek.

Dankzij “Audyssey Pro” kan ik terug weer verschillende artiesten uit de collectie naar boven halen, die me anders onaangenaam waren om langdurig naar te luisteren.

Kortom, de algemene indruk is beduidend beter dan voorheen met XT32
1f60e.png
Een dikke + voor Audyssey Pro, die me eindelijk weer tot rust brengt in de “Relaxed Room” en oude muziek weer laat beluisteren
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Heyhey, blij dat te horen. Ik vond het sowieso al snel duidelijk na m'n Onkyo NR5010 + Pro-calibratie in jouw ruimte los gelaten te hebben dat er toch wel wat verbetering te halen was tov hoe de Denon XT32 ermee omging.
1f44d.png
Gek genoeg had de Onkyo met "gewone" XT32 calibratie dezelfde narigheid...me tde Pro was dat een ander verhaal Het lijkt bijna iets specifieks in je ruimte, de akoestiek etc...
1f643.png


Experimenteer maar rustig verder, maak eventueel nog verschillende "profielen" met de meetmicro op verschillende punten etc en save ze apart op de laptop zodat je flexibel kan spelen etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
jvanhambelgium zei:
Heyhey, blij dat te horen. Gek genoeg had de Onkyo met "gewone" XT32 calibratie dezelfde narigheid...me tde Pro was dat een ander verhaal Het lijkt bijna iets specifieks in je ruimte, de akoestiek etc...
1f643.png


Experimenteer maar rustig verder, maak eventueel nog verschillende "profielen" met de meetmicro op verschillende punten etc en save ze apart op de laptop zodat je flexibel kan spelen etc.
Jammer genoeg, lees en hoor ik wel meer dat XT32 soms volledig de mist in gaat. Gelukkig is/was er "Audyssey Pro" om het probleem hier alvast van tafel te vegen
1f606.png


Ik ga van de week zeker nog enkele profielen aanmaken, zodat ik rustig tussen de verschillende kalibratie's die "Audyssey Pro" biedt eens luisterend kan schakelen
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: