Toen Jasper me mee in het verhaal van zijn in te richten HT op zolder betrok, ontstond de drang om zeker eens zijn ruimte te ontdekken. Gelukkig heeft ruimte, die hier in het huurhuis overigens maar tijdelijk is, niet te lang op zich laten wachten.
Zo ben ik afgelopen zaterdag uit het drukke Antwerpen naar het rustige Oost-Vlaanderen gereden om Jasper zijn ruimte te bewonderen, maar ook zijn vele nieuwe aanwinsten eens grondig te beluisteren.
Daar werd ik als een oude bekende hartelijk ontvangen. Even later werd ik aan zijn lieftallige dame voorgesteld. Voor we ons naar de HT-ruimte naar de zolderkamer begaven, heb ik nog even een glimp meegenomen van de oude HT-situatie in de leefruimte, die nu herleid is naar een 3.0 opstelling. Tijd om ons eens naar de 5.2 opstelling, in de nieuwe ruimte te begeven en aldaar de primeur te mogen beleven.
De HT: Bij het betreden van deze HT, klopte de ruimte met wat de foto’s me op het forum lieten zien. Hierna werd mijn aandacht getrokken naar een stel oude bekenden, namelijk een paar mooie in pianolak uitgevoerde speakers “Kef R300” met een bijbehorende center R200.
Uit het zicht onttrokken, staat er achter de knus zittende zitbank het audio-meubel met randapparatuur netjes opgesteld.
Verder voelde deze ruimte akoestisch gezien niet veel levendiger aan als mijn eigen ruimte, dus de algemene indruk is, dat alles toch enigszins binnen de perken bleef. Jasper, is momenteel nog druk in de weer met zijn ruimte akoestisch te behandelen, maar heeft toch al de nodige aandacht besteed aan de 1ste reflectiepunten met absorptie op de voor, achter en zijwanden. De overige belangrijke reflectiepunten zijn voor diffusie of absorptie nog onbehandeld.
Voor filmweergave zijn, de wanden (buiten de vloer gerekend) en het plafond, allen van een donkere kleur voorzien, zodat dit de geprojecteerde beelden ten goede komen. De ruimte, akoestiek en opstelling zijn voor zowel stereo als naar de algemene HT-beleving gericht.
Stereo: Als kritisch luisteraar, heb ik het nodige huiswerk netjes voorbereid, zodat er een compilatie van diverse Lossless-nummers op een usb-stick ontstond. De muziek goed kennende, lette ik hierbij vooral op de beleving van de nummers, precieze plaatsing v/d instrumenten/vocals, meerdere stemmen, detaillering, effecten, het hoog, middengebied, laag, enz….
Opstelling/setup: Tijd om eens een muziekje te beluisteren, waarbij ik voor de luistersessie bewust heb gekozen om niet voor de modus “Pure Direct” te gaan, maar wel voor de opstelling die hier als standaard in de HT wordt gebruikt. Deze opstelling voor stereo bestaat hier uit een receiver Denon X-4100 + Bluesound Node als bron + 2x Kef R300 als fronts + 2x SVS PB2000 als subs en dit met DSP-XT32 geactiveerd.
Algemene 1ste korte luisterindruk: Omdat deze HT-ruimte, opstelling en speakers ook is ingericht voor Pure Stereobeleving, ga ik hier ook wat verder op in.
Jasper heeft aan de optimale opstelling van de speakers, hier duidelijk de nodige tijd aan besteed. Want aan een breed stereobeeld, mooie plaatsing van de stemmen (knal in het midden), plaatsing van de instrumenten was geen gebrek. Zelf diepte was er in de muziek te vinden, zelfs wanneer het volume eens stevig verhoogd werd, bleef het allemaal in de wat drukkere nummers gedetailleerd klinken. Prima gedaan
Het enige waar er mogelijks nog ruimte voor verbetering zou kunnen zijn, is het spelen met het al of niet “toe in” draaien van de speakers. Naar mijn persoonlijke smaak, mochten deze en door de Uni-q driver, nog iets meer naar buiten gericht worden.
Even iets anders….. hmm Hmmm? ….. luisterend en schakelend uit de modus XT32 naar de stand “Pure Direct” brengt hier nogmaals een oude déjà vu naar boven?! Hier hoor ik toch ook wel weer die vreemde eigenschappen die XT32 met zich mee durft brengen. De XT32 stand laat hier duidelijk terug sporen achter van een spatiaal en uitgeholde klank, die de muziek echt levenloos maakt. Het schakelen naar “Pure Direct” brengt hier meteen en zeer duidelijk ook weer de muziek tot leven en alles minder scherp in de oren klinkt.
Zelfde boodschap hier! De modus XT32 zou ik voorlopig uit zetten en alles dan toch maar handmatig in regelen met de EQ, enz…. dan naar dit vervelende fenomeen te moeten luisteren, dat echt afbreuk doet aan het luisterplezier.
Algemene luisterervaring van het hoog en middengebied: Toen de eerste muzieknoten uit de Kef’s in de kamer rolden, herkende ik de bekende sound uit de Kef R300, die overigens een zeer aangenaam zacht hoog, maar vooral een sterk, krachtig en middengebied hebben. Het middengebied zelf, was overigens zeer ruimtelijk en duidelijk, mannen en vrouwenstemmen, instrumenten, enz.., kwamen allen zeer goed naar voren.
Luisterervaring mid/laag: Hier is er ergens nog duidelijk werk aan de winkel, want de baslijn met bv een contrabas was helaas vaag aanwezig en hierdoor moeilijk te volgen. Zelfs enkele nummers met een stevig basfundament lieten de dual-subs niet mee dansen, vreemd? Na wat onderzoek en een blik op een laatste meting/plaatje vanuit Rew konden we wel een heuse dip vaststellen in het frequentiegebied 80/100Hz. Toch konden we dit gevoel van een ontbrekend stevig sub-laag niet echt verklaren….?
Tijd voor een pauze! Hmmmm, lekkere Oost-Vlaamse koffiekoeken met een stevige kop koffie
Aan de slag met Rew om die heuse dip wat op te tillen. Nu enkele nieuwe rew-metingen in Pure Direct, hebben we de poorten van de Kef’s met de bijbehorende schuimproppen gedicht, wat toch wel een heuse verbetering op het grafiekje gaf. Omdat een mooie grafiekje uiteraard niet het belangrijkste is, hebben we samen de nodige luistertijd besteed, of het algemene geluidsbeeld door deze toch wel heuse ingreep op afstemming hierdoor niet werd aangetast! Vreemd genoeg, konden we beiden na het meermaals afdichten van de baspoorten geen grootse nadelige veranderingen vaststellen. Dus hebben we de volgende stap naar een nieuwe XT32 meting gezet, wat resulteerde in een minder heuse dip dan voorheen.
Een korte luistertest gaf helaas hierbij geen verbetering in, vreemd…?
Film beleving: In deze ruimte hangt een mooi VFS-240 Kingpin scherm met als projector een Sony HW55ES.
Onlangs ben ik zelf overgeschakeld van 5.1 naar 7.1, dus kan ik makkelijk enig vergelijk plaatsen. Ook hier is duidelijk weer te horen dat een 7.1 opstelling, ja … zelfs met 5.1 materiaal upscaled naar 7.1 ook duidelijk een meerwaarde biedt.
Uiteraard wilde ik wel eens horen wat deze de 2x PB2000 in filmweergave en beleving hier aan diep sublaag zouden kunnen neerzetten. Kortom: wauw! Wat een impact geven deze jongens aan geluid en filmbeleving misslelauncher Mijn SVS SB13Ultra wordt tijdens het zeer diep laag gewoon van zijn sokken geblazen en voor het eerst mocht ik beleven wat er nu eigenlijk bedoeld wordt met poortruis, echt gek
Het voorheen ontbrekende laag is hier duidelijk door het afzonderlijke LFE-kanaal wel van de partij! Zou het dan toch aan deze ruimte met buigzame slappe gyproc-wanden kunnen liggen en hierdoor de gangbare lage frequenties van het basfundament in de muziek laat verloren gaan, pff…. heb echt geen idee?
PS: Ook hier gooit XT32 roet in het eten (dezelfde vreemde beleving als bij stereo).
Samenvatting: Jasper, je hebt hier een mooie en knusse ruimte neergezet, waarbij de nadruk hier zowel op stereo als op het filmgebeuren ligt. De absorptie panelen vragen, net als nog enkele kleine andere zaken, nog voor verdere integratie en afwerking, zodat je hier gezellig met enkele kameraden nog jaartjes kan genieten.
Ik hoop echt van harte dat het probleem rondom het laag kan opgelost worden, zodat je setup helemaal mooi uit de verf kan komen, want dat verdient deze nu eenmaal.
Jasper, toffe kerel nog es bedankt voor de zeer gezellige dag