• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G: rho & Luckske

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Na een eerste afspraak die niet kon door gaan is het dan gisteren toch gelukt. Ik ben (samen met de vriendin) eens een kijkje gaan nemen in lukske zijn dedicated HT. De bedoeling was om eens een goeie indruk te krijgen van wat er in een redelijk beperkte ruimte en met een aanvaardbaar budget mogelijk is. Ook wou ik eens horen wat een 7.1 opstelling te bieden heeft en wat 3D doet op een "groot" scherm in huis. De vriendin was er bij om haar te overtuigen van de meerwaarde van een dedicated ruimte.

Het eerste dat me opviel toen ik de ruimte binnentrad: Zo klein is die helemaal niet! Ze is in 't echt toch wel groter dan ze op de foto's hier op het forum lijkt. Erg leuk voor Lucas natuurlijk, maar een tegenvaller voor mij. Toen ik naar de breedte vroeg viel het me dan toch mee dat ze maar 20cm breder is dan wat ik zou kunnen gaan gebruiken. Toch weer een meevaller.
263a.png
De lengte is een stukje groter, maar ik ga geen bar installeren met een popcorn machien.
1f609.png
Het 2de dat me opviel: Lekker gezellig! Ondanks dat het erg donker is (alle wanden zijn donker), geeft het niet het gevoel dat je ergens in een donker hol zit. 't Is echt een ruimte waar je heel wat tijd in kan doorbrengen.

Luckske heeft ons eerst een Netflix demo gegeven. Hij kan DNS switchen en virtueel naar de USA of NL verhuizen. Da's wel erg cool. Zo kan je het Netflix aanbod van alle landen bekijken. We hebben ons geconcentreerd op NL en B. Ik vind het aanbod erg mooi. Alleen jammer dat de series die me erg interesseren hier al als bluray box in de kast staan en de andere staan op mijn HDD. Maar er zullen zeker nieuwe series verschijnen en we hebben nog niet het volledige aanbod doorspit. Dus ik denk dat Netflix zeker interessant is hier in huis.

Daarna hebben de HD-basics set-up disc eens geprobeerd. Leuke testpatronen, maar de content leek ons toch wel wat verouderd te worden. Mooie beelden maar toch wat overmatige ruis naar de huidige standaarden. Het gaf wel al een eerste idee van de beeldkwaliteit van zijn Sony projector.
1f44d.png
Er staan ook een aantal surround sound tracks op die bluray. Jammer genoeg enkel tot 6.1. Geen 7.1 content op die schijf dus. Het liet wel horen dat, ondanks de niet helemaal optimale plaatsing van de speakers, de plaatsing van het geluid best goed zit. De audio content op die disc laat je specifieke plaatsen tussen de speakers pin-pointen en dat lukte heel aardig. Misschien dat de surround kanalen een heel klein tikje luider mogen. Maar dat zou ook puur smaak kunnen zijn.

Ondertussen had luckske zijn popcorn machien aangezet.
263a.png
Ik ben er fan van (van het eindproduct) maar mijn vriendin moet er niet van weten.
1f644.png


Iets dat me ondertussen ook opgevallen was, is dat de JBL speakers helemaal niet klinken zoals ik verwacht had. Ik had wel vertrouwen dat ze een mooi geluid zouden kunnen geven. Maar de klankkleur was veel neutraler dan ik had verwacht. Ik verwachtte iets scherper hoog en iets meer in your face midden. Maar niets daarvan. Mooi uitgebalanceerd. Geen scherp hoog, geen overdreven nadruk op stemmen. Een aangenaam geluid waar je best lang naar kan luisteren. Enkel als het echt hard ging kwamen die eigenschappen wel naar voren. Maar toen stond het zo luid dat het niet echt representatief was. Lucas speelt nooit zo luid en ik zou dat persoonlijk ook nooit doen. Echt een meevaller die JBL speakers.

De HD-basics disc ging uit de speler en we hebben er de demo disc van het bevriend forum een keer in gestoken. De SVS woofers moesten dringen een keer een demonstratie geven. Natuurlijk kwam het Finding Nemo stukje eerst aan bod. ...Euhm ... beetje tegenvaller... beetje matig... Maar!!!! Vreemd genoeg knalt mijn eigen woofer de pannen van het dak met die scene en komt er bij Lucas gewoon een aardig laag uit de subs. Dat was wel wat anders bij alle andere scenes die we bekeken hebben. Ook de scenes die voor de surround of de beeldkwaliteit bedoeld zijn. Daar lieten die 2 10" woofers wel heel stevig van zich horen! NICE!!!!
1f44d.png
Hoe het dan komt dat nu net bij die ene scene waar ik in huis de muren zou kunnen laten barsten het minder spectaculair is bij luckske weet ik zo direct niet. Maar dat het paar woofers dat heeft staan wel degelijk een heel erg stevig bas-fundament neerzetten was wel erg duidelijk. En mooi in harmonie met de rest van het geluid. Ik heb geen enkele keer het idee gehad dat de woofers te luid stonden t.o.v. de rest.

Real Steel: "Per ongeluk" een film met 7.1 audio track. Ik had 'm eigen meegebracht omdat ik het beeld betrekkelijk goed en en er redelijk vertrouwd mee ben. Ik kan meteen vertellen dat ik het beeld van de Sony projector echt wel heel mooi vind. Dat het mooi donker is in de ruimte en het kingpin scherm zullen er ook wel toe bijdragen dat het plaatje heel mooi wordt weergegeven. We hebben op voorhand even tussen gekalibreerde en standaard instelling geschakeld met de, voor mij, verrassende vaststelling dat tussen die instellingen niet zo erg veel verschil zit. Dat bewijst enkel dat die Sony best een mooie projector is met prima weergave rechtstreeks uit de doos. Het beeld had een rijkdom aan detail, ook in donkere scenes. Het plaatjes is aardig contrastrijk. Scenes met donkere stukken en erg belichte vlakken komen erg mooi door. Mooi beeld! Door het geluk dat er ook een 7.1 track aanwezig is op de schijf konden we daar ook van genieten. Zeer opvallen is dat in de film een heel erg duidelijk verschil te horen is tussen de scenes waar wel en waar niet gebruik wordt gemaakt van surround effecten. In het merendeel van de film speelt alles zich redelijk vooraan af en valt het surround gebeuren, voor mij niet zo heel erg op. Maar als dan echt nadrukkelijk met het 7.1 gebeuren gespeeld wordt hoor je wel heel duidelijk dat het goed werkt en interessante ervaringen toevoegt. Beter dan 5.1? Als er een native 7.1 track gespeeld wordt wel. Anders niet. Is er een enorm voordeel bij 7.1? Nee, eigenlijk niet, maar als je de speakers hebt is het wel leuk. Ik zou persoonlijk geen 5.1 gaan upscalen naar 7.1 om een virtueel 7.1 geluid te krijgen. Dat werkt niet zo goed naar mijn mening. Ook hier weer: Die 2 SVS'en doen super goed werk! Echt heerlijke subwoofers, dat paar.
263a.png


Even pauze. De katten verdienden wat aandacht.
263a.png
Mooie beestjes. Echte schatjes, met ieder hun eigen karakter.

Tijd om wat 3D te testen. The Hobbit ging de bluray speler in. De brillen zijn actief, wat ik niet gewoon ben. Thuis heb ik een klepje (zoals er ook wel zonnebrillen bestaan) om op mijn eigen bril te klippen. Maar ook dat gaf me nooit echt een mooi 3D effect op mijn TV. Niet dat het beeld slecht is maar het is niet aangenaam om lang naar te kijken. (een soort stress op de ogen ontstaat) In Lucas' HT had ik dat gevoel niet. Helemaal niks van gemerkt. Het grote nadeel is dat ik dan 2 brillen over elkaar moet zetten en dat is ook niet aangenaam. Ik kijk de hele tijd op het montuur van de 3D bril. Het beeld op zich vond ik weer heel goed. Wat minder detail dan in 2D maar nog steeds heel netjes.

Ondertussen was het toch al betrekkelijk laat geworden (we hebben een bejaarde hond die niet zo heel lang alleen kan zitten), en ik had mijn kom popcorn op
1f606.png
. Tijd dus om afscheid te nemen. 't Was zeker en vast een aangename namiddag. Lucas heeft ons duidelijk laten zien en horen wat er met een haalbaar budget te verwezenlijken is. En dat viel helemaal niet tegen. Lucas was een aangename gastheer. Leuke kerel, die duidelijk geniet van zijn HT en het graag deelt met vrienden en blijkbaar ook met forumgenoten. Geen gestoef of opschepperij. Gewoon genieten en delen met geïnteresseerden. Heel aangenaam. Hij is dan meteen ook uitgenodigd voor een demo wanneer mijn eigen kleine HT gebouwd is. Dat zal nog wel even duren. Dat wil niet zeggen dat er een vervaldatum op die uitnodiging staat.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Mooi M&G verslag, geeft ons nu ook een reëler beeld hoe het daar in de ruimte bij Luckske vertoeven is
1f609.png
Wat betreft de M&G de laatste tijd is het hier nogal behoorlijk druk onder de forumleden, keep up the spirit
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Joske007 zei:
Mooi M&G verslag, geeft ons nu ook een reëler beeld hoe het daar in de ruimte bij Luckske vertoeven is
1f609.png
Wat betreft de M&G de laatste tijd is het hier nogal behoorlijk druk onder de forumleden, keep up the spirit
263a.png
Inderdaad behoorlijk druk dat M&G gebeuren tegenwoordig, maar dat is sowieso ook wel leuk & leerzaam. Verder ook een leuk verslag van de M&G "rho - Luckske"

Katten altijd +1
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Mooi verslag inderdaad. Het enige wat ik zou kunnen zeggen, is dat je VEEL betere demo's hebt voor 7.1 en voor 3d

Deze die je gehoord/gezien hebt, zijn eigenlijk geen topreferenties...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ja, misschien waren het geen referenties. Maar dat maakt het juist interessant. Als je enkel met echt referentiemateriaal gaat evalueren, dan word je een realiteit altijd wel wat teleurgesteld. Gemiddeld gezien is het materiaal dat je op een disc vind altijd wel minder dan het referentiemateriaal. En ik had een goed idee van hoe de film (real steel) thuis wordt weergegeven. Ook de demo disc van het HT-forum ken ik wel redelijk goed. The Hobbit heb ik nog niet bekeken. Dus daar kan ik niet met andere weergaves vergelijken.

We hebben het er gisteren ook over gehad. Als je beeld met zulke projector al heel erg goed is, is het dan nog de moeite om veel meer geld uit te geven aan een projector die nog maar "marginaal" beter kan zijn. Natuurlijk zijn er ondertussen ook UHD projectoren op de markt. En die zullen nog wel een aardig stukje meer detail weergeven. Dat zal ook wel goed zichtbaar zijn op zo'n formaat scherm. Kleurdiepte zal ook beter zijn (waarschijnlijk). Maar als je 1080p projectoren bekijkt. Ik zou heel erg tevreden zijn met het beeld zoals bij Lucas met zijn VPL-HW40 ES. Geen budget beamer, maar ook geen high-end toestel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Leuk verslag! Leuk te lezen dat het allemaal heel erg meeviel
1f606.png
ook voor mij was het een heel erg aangename namiddag waarin ik toch het een en ander heb kunnen bijleren!

Ik ben ook blij dat de JBLs in de smaak vielen - er was érg weinig over te lezen en ik ben een *beetje* voort gegaan op de look. Voor mij speelden ze erg goed, maar ik ben dan ook nog nooit echt ergens anders gaan luisteren dus wat weet ik er van ;-).

En dat van de subwoofers geef ik je volledig gelijk in. Bij sommige stukjes verwacht ik meer sub en bij sommige is het dan weer prima. Hoe het komt weet ik niet. Ik vermoed dat het misschien te maken heeft met een combinatie van de frequentie van het laag van dat stukje, de akoestiek (er zijn natuurlijk enkele dips) van de ruimte en misschien ook wel de eigen verwachting (soms denk ik :"Hey, voor dit stukje mag het toch echt wel blazen!" en dacht de sound editor van niet?)

En precies, ik kan deze projector alleen maar aanraden! Voor het geld kan het zijn dat er misschien contrastrijkere projectoren zijn - maar het filmische van het beeld van de Sony ga je dan toch wel missen denk ik.

Ik kijk in ieder geval al uit naar Rho's HT!
1f60e.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Het kan inderdaad aan de akoestiek liggen. Als jij net een dip hebt waar bij mij thuis een bult in de weergave zit, dan kan de ervaring in dat frequentiegebied erg verschillen. Maar over het algemeen denk ik toch dat jouw 2 subs wel wat meer druk genereren dan mijn 1ne. Mijn sub heeft ook iets meer volume te vullen natuurlijk.

Ja, over die JBL's is redelijk weinig te vinden. Dat is wel vreemd want ze spelen verrassend goed. Helemaal anders dan wat ik van JBL verwacht had. En ik vind ze ook wel mooi.

Ik kijk ook uit naar mijn eigen HT.
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Gewoonlijk zitten er in de duurdere versie's betere lenzen en van glas...geen plastiek...wat resulteert in meer detail in het beeld. Elektronische lensshift,scherpstelling...allemaal dingen die de prijs opdrijven maar soms is het wel gemakkelijk.
1f609.png


Je moet maar eens een " goedkopere" en een " high end" beamer naast elkaar vergelijken met hetzelfde beeld op hetzelfde formaat.( wel van hetzelfde merk natuurlijk) Je zal de verschillen wel zien maar meestal zit het in de kleine details.( scherpte in de hoeken en meestal gaat de "goedkopere" versie sneller uitvlakken )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Er zal wel wat verschil in zitten. De vraag is dan: Is dat kleine verschil het geld waard? Voor sommigen zal dat wel het geval zijn, maar ik denk dat het voor de meerderheid niet zo zal zijn. Zelfs niet bij de liefhebbers.

Dat je iets meer betaalt als je extra features nodig hebt, daar kan je meestal niet omheen. Meestal komen er dan ook wel andere upgrades t.o.v goedkopere versies in het toestel bij kijken. Maar als je die zaken niet nodig hebt, kan je met een beamer met een aanvaardbaar prijskaartje een heel erg mooi beeld projecteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
rho zei:
Het kan inderdaad aan de akoestiek liggen. Als jij net een dip hebt waar bij mij thuis een bult in de weergave zit, dan kan de ervaring in dat frequentiegebied erg verschillen. Maar over het algemeen denk ik toch dat jouw 2 subs wel wat meer druk genereren dan mijn 1ne. Mijn sub heeft ook iets meer volume te vullen natuurlijk.

Ja, over die JBL's is redelijk weinig te vinden. Dat is wel vreemd want ze spelen verrassend goed. Helemaal anders dan wat ik van JBL verwacht had. En ik vind ze ook wel mooi.

Ik kijk ook uit naar mijn eigen HT.
1f606.png
JBL is een gerenomeerd merk in de bioscoopluidsprekers, maar voornamelijk in het professionele circuit dan. Met hun stamboom zal er wel wat technologische know-how in hun particuliere speakers zitten zeker?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
JBL is zeker een gekende naam in de luidspreker wereld. Ook in de car-audio zijn ze wel gekend en hebben ze geen slechte naam.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Klopt, de Studio 5 reeks heeft een hoorn met technologie welke afkomstig is van hun professionele cinema luidsprekers.

Gek genoeg is informatie erg schaars, bij lancering waren ze ook wel snel meer dan 2x zo duur dan wat ik ervoor heb betaald nu. JBL is ook gestopt met de productie na slechts 1,5 jaar
 
Laatst bewerkt door een moderator:

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
luckske zei:
Klopt, de Studio 5 reeks heeft een hoorn met technologie welke afkomstig is van hun professionele cinema luidsprekers.

Gek genoeg is informatie erg schaars, bij lancering waren ze ook wel snel meer dan 2x zo duur dan wat ik ervoor heb betaald nu. JBL is ook gestopt met de productie na slechts 1,5 jaar
Truth be told heb ik er zelf ook naar gezocht maar ben bij Focal geland
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Misschien was de marketing niet niet voldoende en viel de verkoop tegen? Echt gekend zijn de speakers niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator: