• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Metingen in nieuwe ruimte.

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
En ge hebt dan niks van kabels meer nodig? En je kan de ruimte testen zonder dat je versterker en luidsprekers enz in de ruimte staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jawel, je moet die externe geluidskaart dan ook op je systeem aansluiten he. Voor nagalmmeting volstaan de fronts. De nagalm van het (ultra)laag kan je immers toch niet zomaar oplossen met wat demping...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dus dit beantwoordt mn vraag dan niet?

Mn vraag was, kan ik de ruimte testen alvorens te beginnen...

Als ik er al speakers , versterker in moet staan hebben, dan ben ik al halfweg bezig he


De ruimte staat nu zo goed als kaal...

Indien mogelijk zou ik het zo eerst willen testen, om te zien hoe het klinkt.. Om eventueel juiste bekleding te kiezen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ja, zet dan gewoon je versterker en de fronts in de ruimte. Hoe ga je anders een meting doen zonder een soort van geluid af te spelen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb nog geen fronts
1f609.png


En nog geen versterker.. Nog niks dus..

Ik dacht dat pc ging afspelen en meten

Of anders moet ik hier gans de boel verhuizen
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
En dan met je pc speakers de sweep laten doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
kleine boxen erop aansluiten   Lijkt me toch niet logisch dat je (voor je een ruimte bekleed) eerst speakers moet kopen alles erinzetten testen, dan alles eruit en dan bekleden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Als je een ruimte akoestisch gaat meten, moet je toch op een of andere manier een signaal die ruimte insturen en uitmeten? Met 2 van je luidsprekers moet dit normaal gezien wel te doen zijn hoor...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Kan je niet beter eerst de muren afwerken met gyproc, want veel alternatieven zijn er toch niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Kan je niet beter eerst de muren afwerken met gyproc, want veel alternatieven zijn er toch niet?

Kweetnie? Soort akoestische platen? I dunno
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Akoestische absorbtie met een donker doek voor?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Dus dit beantwoordt mn vraag dan niet?

Mn vraag was, kan ik de ruimte testen alvorens te beginnen...

Als ik er al speakers , versterker in moet staan hebben, dan ben ik al halfweg bezig he


De ruimte staat nu zo goed als kaal...

Indien mogelijk zou ik het zo eerst willen testen, om te zien hoe het klinkt.. Om eventueel juiste bekleding te kiezen
    Je zou een ruimte kunnen "meten" zonder dat er iets in staat, maar de vraag is ; wat is het nut ervan
1f609.png
Je kan echt geen "bekleding" gaan kiezen in functie van metingen : ik kan je resultaat nu al voorspellen ... een behoorlijk GALMBAK als het een kale ruimte met bepleisterde muren is
1f609.png
Dat zal een stuk verbeteren als je vb wat meubels zet, tapijt gaat leggen, gordijn hier & daar etc. Dan zie je de verbetering wel op de meting.   ik zou op z'n minst luidsprekers hebben staan op de posities waar ze ongeveer zouden moeten komen, een zitbank etc. De meting doe je vb liefst ook ongeveer op "oorhoogte"   Je kan altijd wel een dB-meter/meetmicro/USB-soundcard lenen (ben van rond Antwerpen) en moet je in de buurt wonen ben je wel welkom voor een demo oid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Meten zal er dus niet inzitten voordat de ht er is
263a.png
thx anyway
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Wat je ook kan doen is alvast exact afmetingen van de ruimte aangeven/nameten. Elke ruimte heeft bepaalde frequenties waar staande golven gaan ontstaan door de "eigenfreq" van de ruimte. Bepaalde afmetingen/afmetingsverhoudingen lengte/breedte zien hier "nadeliger" dan anderen, maar da's allemaal geen ramp. Deze staande golven zul je later in je effectieve metingen ook zien terugkomen.   Betreft het hier een klassieke rechthoekige ruimte ? Schuin dak zoals op een zolder etc?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb alle afmetingen
1f609.png
Ik zal misschien bests toch al mn topic openen (je hebt trouwens al gereageerd op het topic op htforum)
 
Laatst bewerkt door een moderator: