• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nas uitbreiding advies nodig

• Onderwerp starter Onderwerp starter demon
  • Startdatum Startdatum
Als je helemaal niks spaart hoef je ook geen nas

Hang dan gewoon 1 disk via usb aan je mediaspeler of steek er hem in. Problem solved Haha

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb zelf ook altijd "servers" gebouwd (freenas, unraid, xpenology) voor dit soort toepassingen, maar was het een beetje beu aan het worden omdat ik er teveel mee prutste.
263a.png
Enfin, data stockeren is simpel en behoeft niet veel "gepruts". Dan is zo zelf een pc bouwen een goede zet (en vooral: goedkoper). Sinds enige tijd gebruik ik ook synology stuff. Met zo'n ds1815 ben je toch een tijdje zoet. Ook de RS serie gebruik ik voor andere doeleinden. Het is toch wel "makkelijker" en sneller werken vind ik - minder gepruts bij het opzetten van andere services. Makkelijker ook voor n00bs, om 't even welke app je wil gaan gebruiken. Als all in one machines is dat toch wel ferm en z'n geld waard. Hangt gewoon af van de situatie.

Als je aan verzamelwoede lijdt, kan het wel snel gaan natuurlijk
263a.png
Films die ik graag heb, koop ik op BD uiteindelijk. Maar bon, als het puur aankomt op opslag, kan ik Skank wel volgen in het server verhaal.

De filmsector mag in deze toch wel een beetje gesteund worde vind ik. Ik download ook dingen en verzamel enkel de films die ik net niet goed genoeg vind om te kopen maar wel nog eens wil herbekijken. Op deze manier worden de makers van de goede films beloond, zij maken het tenslotte mogelijk dat we zo van onze hobby kunnen genieten. ieder zen mening natuurlijk.

djaxx zei:
De filmsector mag in deze toch wel een beetje gesteund worde vind ik. Ik download ook dingen en verzamel enkel de films die ik net niet goed genoeg vind om te kopen maar wel nog eens wil herbekijken. Op deze manier worden de makers van de goede films beloond, zij maken het tenslotte mogelijk dat we zo van onze hobby kunnen genieten. ieder zen mening natuurlijk.
Daar gaat het in deze discussie totaal niet om. Het gaat over opslagcapaciteit.

Ik ben professioneel ganse dagen bezig met het configureren van servers en toch moet ik de meesten hier gelijk geven dat het thuis veel makkelijker is om bv een Synology te nemen. Ok, ja, ze zijn wat duurder bij aankoop. Maar voor de gewone thuisgebruiker bieden ze een massa aan functionaliteit zonder dat de gebruiker er iets van moet kennen. Zeker als je het ding meer wil laten doen dan alleen maar files serven.

Bovendien kan je zelf heel moeilijk dergelijke machine in elkaar prutsen die zo compact is afgewerkt en vooral die stukken zuiniger is. Onderschat energieverbruik niet he.

Verder ga ik ook akkoord dat je die storagegroei goed kan in de perken houden door dingen weer te verwijderen. Stel jezelf de vraag of het echt super essentieel is om elke serie bij te houden die je gezien hebt. Meestal kijk je maar 1 keer, tenzij het echt super goed is. En als het zo super goed is dan zit de kans erin dat je het nog eens op Blu-Ray hebt.

Just my 2 cents :P.

Oh btw, dit is nu ook vooral weer uit persoonlijke ervaring, maar zelf zou ik geen RAID5 gebruiken (parity, 1 disk die mag crashen). Ja, het is het meest plaats-efficient, maaruhm, heb je al eens een crash gehad? If so, dan weet je dat een rebuild van je multi-TB array ettelijke dagen kan duren. Bovendien zet je tijdens een rebuild (alle data weer samenstellen uit de parity bits) weer extra veel stress op de overige disks en is de kans zeker reëel dat er een tweede uitvalt.

Zelf ga ik steeds voor een RAID1(0) of helemaal geen RAID (dan zoek je maar een andere oplossing. RAID != backup, maar eerder availability).

persoonlijk heb ik ook pas een 4bay gekocht met 2x 5tb en 2x 4tb. maar als alles geleverd en geïnstalleerd is, ga ik wel de zaken anders aanpakken

Enkele dingen die ik hierbij in gedachte ga nemen. want is het wel zinvol om zo veel film op te slaan? maybe, maybe not. maar opslaan met grote redundancy (waar je maar de helft of 1/4e van de ruimte overhoud) is naar mijn mening niet zinvol.

filmrating:</strong> vond ik de film niet echt goed.... tja, ga ik er geen ruimte meer aan verspillen. ...Vond ik de film echt goed, kun je deze film in een RAID partitie zetten

Kwaliteit: Ga ik een film van vandaag binnen 3 jaar nog goed genoeg vinden om in dezelfde kwaliteit te kijken? ...... Dat is hetzelfde als vandaag een film in SD kijken met geluid in dolby EX. alleen maar omdat je die nog hebt van toen. terwijl je dezelfde film remastered kan vinden in 1080p met 5.1 surround.

Risico en beschikbaarheid: een film die je heel graag ziet, of die je bv. als eerste film met je vrouw zag... A) een film type avatar, waar je binnen 3 jaar nog 500 bronnen van kan vinden. ..... risico laag, beschikbaarheid hoog = niet speciaal veilig opslaan. <strong>B)
een minder bekende, die binnen 3 jaar misschien moeilijk te krijgen is. ..... risico hoog, beschikbaarheid laag = misschien een goed idee om veilig op te slaan.

Je kan dan je films gaan verdelen in 2 partities. de een is: JBOD (4x 4tb opslag, zou dus 16tb opslagruimte zijn) De andere: SHR (met 4 x 4tb zou je 12tb opslag hebben, en 4tb als bescherming

OF je maakt gebruik van externe schijven en verplaatst manueel van je NAS naar extern Zelf heb ik een externe bay waar je 2 schijven zo kan inschuiven. Steek daar bijvoorbeeld een HDD vol filmreeksen in... ....Marvel Cinematic Universe, Batman series, James Bond Series, Star Trek series, Lord o/t Rings, Star Wars, X-men, Fast & Furious, Underworld, terminator, aliens - predators, pirates o/t caribbean, final destination, resident evil, enz.. daarbij eventueel series die je maar uitzonderlijk (of wees eerlijk: niet) zal kijken.

....maar enkele voorbeelden om op je interne NAS schijven wat extra ruimte te creëren... Maar indien nodig kun je er toch binnen 2-tal minuut gebruik van maken.

Gewoon opslaan en af en toe grote kuis. Klassiekers hou ik, film moet min een 8 krijgen, rest is weg

Volg Philip wel in zijn redenering, zal ook wel met de job te maken hebben. Als je dag-in-dag-uit software problemen bij klanten moet oplossen dan heb je op het einde van de dag geen zin meer in 'geklooi' en ga je voor simpel. In mijn geval is dat Synology.

Spul doet hier wel wat meer dan simpel bestanden serveren, die bestanden moet er ook nog opgeraken natuurlijk
263a.png
Er zijn legio mogelijkheden met een NAS ja ook met zelfbouw-servers om die mensen niet te kort te doen
1f608.png
1f607.png
1f606.png
Aantal van die mogelijkheden heb ik zelf nog niet gebruikt, zoals camera-bewaking. Maar wil daar ooit wel eens mee aan de slag.

En in mijn geval met 12 bays staat het spul in SHR2+ te vergelijken met RAID6 waar je dus mag mengen met verschillende diskcapaciteiten zonder al te veel schijfruimte te verliezen.

Wat opruimen betreft. Heb ooit al mijn DVD's (niet zo gek veel) 1 op 1 geript en op de NAS gegooid, maar ondertussen zijn die er al weer af, omdat ik ook ruimtegebrek begon te krijgen. Van films die ik goed vind komt de BD erin en wordt de film uiteraard op de NAS opgeruimd.

En om die gouden regel nog maar te herhalen;

RAID IS NOT BACKUP

Stiibun zei:
En om die gouden regel nog maar te herhalen; RAID IS NOT BACKUP
Inderdaad een fout die helaas jammer genoeg nog dagelijks gemaakt wordt
1f609.png
Een back-up ligt steeds op een externe locatie, anders is het geen back-up!

Ik dacht eigenlijk ook altijd dat ik met een RAID op mijn NAS wel veilig zou zitten, maar het klinkt heel aannemelijk dat als er iets fout gaat met 1 schijf dat er nog iets kan fout gaan met een andere schijf bij het rebuilden. Hmm, misschien toch overwegen om Crashplan te gebruiken op mijn NAS, gebruik het al op mijn laptop en ben er zeer tevreden van. Ik zou het rampzalig vinden moest ik mijn foto's allemaal kwijt spelen..

luckske zei:
Ik dacht eigenlijk ook altijd dat ik met een RAID op mijn NAS wel veilig zou zitten, maar het klinkt heel aannemelijk dat als er iets fout gaat met 1 schijf dat er nog iets kan fout gaan met een andere schijf bij het rebuilden. Hmm, misschien toch overwegen om Crashplan te gebruiken op mijn NAS, gebruik het al op mijn laptop en ben er zeer tevreden van. Ik zou het rampzalig vinden moest ik mijn foto's allemaal kwijt spelen..
Of het valt, of de bliksem slaat in, of het kot brand af.

Ik gebruik dan ook raid6! Mag nog ene uitvallen tijdens de rebuild! Allé in mijn geval RaidZ2!

Als het valt, valt het he. Rad is geen backup wordt zoveel geroepen, en das idd waar maar heeft een gewone mens wel nood aan een echte backup? Das vr iedereen anders maar zelf , niet nee. Zeker niet vr films/series/muziek. Het zou jammer zijn idd maar de kans dat.. Tja dan heb ik meer aan de redding v mn familie dan aan een deel films Fotos das moeilijker maar dan nog.. Hoeveel keer kijk je terug nr fotos. Juist zelden. Life goes on, en zelden kijk je terug. Je moet ook voort. Bovendien leeft alles in herinneringen en die zijn onuitwisbaar (behalve een paar opzettelijke lol) Anyway, raid is geen backup, true maar zo zwaar til ik niet aan dat gezegde.

Je kijkt misschien nu niet meer naar die foto's maar wacht maar tot de kids ouder zijn of uit het huis! Ik kijk geregeld nog eens naar oude foto boeken van mijn ouders en grootouders...pure nostalgie en geeft mij een warm hart! Daarom zijn alle foto's, 8mm-, super8, video8-, DV-,avchd-backups op 3 verschillende plaatsen gebackuped!

Skank zei:
Tja dan heb ik meer aan de redding v mn familie dan aan een deel films Fotos das moeilijker maar dan nog.. Hoeveel keer kijk je terug nr fotos. Juist zelden.
Nu we met foto's/vidieo's al enige tijd in het digitale tijdperk zitten, kijken we hier meer dan ooit terug naar onze oude opnamen uit de oude doos. Wel fijn om zo even terug te blikken en te zien hoe de tijd aan ons vreet, de kids veranderd zijn, familie is uitgedund, vrienden, vakantie, enz.... Doordat alles hier op een Nas digitaal is opgeslagen, worden er nog zelden oude fotoalbums, dia's, video's naar boven gehaald, zelfs delen met familie, vrienden op afstand komt regelmatig aan de orde.

Ik zou het echt rot vinden dat er door bv het falen van een mirror/raid opstelling, stroompiek, enz... dit alles verloren zou zijn. Vandaar dat ik mijn back-up bestaande uit foto's, video's en belangrijke data ook steeds extern bewaar.

Wij kijken er zelden of nooit naar. Geen tijd voor lol

hier is het voor de belangrijkste data: RAID op NAS. (Drive failure) Backup op niet aangesloten externe HDD (indien problemen met de NAS zijn, bliksem, of human error)
1f617.png
dan een manuele upload elke half jaar, of jaar naar mijn vorige NAS die nu bij mn ma thuis staat.

......indien zowel mijn huis, als het huis van m'n ma (paar km verder) vernietigd is.... dan is de kans ook groot dat we zelf ook niks meer met de data zullen kunnen doen.

Spreek voor u ei
Joske007 zei:
Nu we met foto's/vidieo's al enige tijd in het digitale tijdperk zitten, kijken we hier meer dan ooit terug naar onze oude opnamen uit de oude doos.

Wel fijn om zo even terug te blikken en te zien hoe de tijd aan ons vreet, de kids veranderd zijn, familie is uitgedund, vrienden, vakantie, enz.... Doordat alles hier op een Nas digitaal is opgeslagen, worden er nog zelden oude fotoalbums, dia's, video's naar boven gehaald, zelfs delen met familie, vrienden op afstand komt regelmatig aan de orde.

Ik zou het echt rot vinden dat er door bv het falen van een mirror/raid opstelling, stroompiek, enz... dit alles verloren zou zijn. Vandaar dat ik mijn back-up bestaande uit foto's, video's en belangrijke data ook steeds extern bewaar.
natuurlijk, hier ook. met Ds photo is het ook gewoon makkelijk/zalig, mss missen de mannen met hun zelfgebouwde servers dit wel?
1f61b.png

djaxx zei:
natuurlijk, hier ook. met Ds photo is het ook gewoon makkelijk/zalig, mss missen de mannen met hun zelfgebouwde servers dit wel?
1f61b.png
DS-Photo maakt het streamen van foto's op ieder apparaat kinderspel, wat het meermaals herbekijken van foto's duidelijk stimuleert. Ook DS-Video voor de familiekiekjes, vakantie, enz... is ook een genot om te gebruiken
263a.png

Back
Bovenaan