• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nieuw surround/stereo

komkommerman

New Member
27 sep 2015
6
0
4
Ik ben momenteel bezig om mijn "home cinema" te upgraden, maar ben nog op zoek naar een goed surround/stereo systeem.

wat ik al heb: Sony KDL55W829b Intel Nuc met OpenElec Logitech Z5500 --> aan vervanging toe

Nu zoek ik daar dus nog een gepaste audio set bij voor optimaal naar films en series te kijken. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!



Wat wil je doen met je nieuwe Home Cinema systeem</strong> Vooraal series en films bekijken (1080p materiaal) Soms ook muziek maar dit is eerder bijzaak.

Wat mag het Home Cinema systeem gaan kosten? Rond de 1000Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Momenteel heb ik een Z5500. Ik denk dus niet dat ik hier iets van kan gebruiken
1f61b.png


Wat denk je allemaal nodig te hebben? Hier twijfel ik nog over. Ik weet niet of het nu beter is om te investeren in een deftig 2.0 setje of eerder een volledig surround. ik vrees dat ik zal moeten inboeten aan kwaliteit als ik voor een volledige 5.1 set ga. Momenteel dacht ik om te starten met 2 speakers en eventueel later uit te breiden met een center speaker en subwoofer.

Sowieso zal ik ook nog een 5.1 reveiver nodig hebben maar hier heb ik weinig/geen kennis van. Ik denk dat elke 5.1 revceiver wel zal voldoen?

<strong>Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de speakers ben ik richting "Dali" aan het kijken (specifiek de Zensor 7 speakers). Deze spreken me vooral aan door de goede reviews en het design, maar ik sta zeker open voor andere/betere voorstellen
263a.png
Van reveivers ken ik helaas bijna niets.

Later zou ik deze set dan eventueel nog kunnen uitbreiden met een "Dali Zensor VOKAL" als center speaker en een sub. Ik weet niet of een Center speaker een vereiste is voor film/tv, of dat gewoon stereo ook voldoende zal zijn.


Bedankt alvast voor de reacties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Ik,ben ook,nog begonnen met een logitec setje en dan gewoon rustig verder sparen en langzaam opbouwen ....maar wel ineens voor kwaliteit gaan en niet bang zijn voor tweedehands aan te kopen.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.728
420
98
Earth
Ik zou toch ferm twijfelen tss een nuc en openelec of een android q5 of zidoo x6!!!!!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Skank zei:
Ik zou toch ferm twijfelen tss een nuc en openelec of een android q5 of zidoo x6!!!!!!!!
Die NUC heeft hij al :p

Als je bereid bent om in de toekomst nog te investeren, dan zou ik starten met een goeie 2.0 set. En met tweedehands materiaal kan je inderdaad veel geld uitsparen.

Die Dali's zijn voor het geld wel goeie speakers volgens mij. Maar ik zou ze eens gaan beluisteren om te weten als het wel jouw sound is. De ene heeft graag een fel hoog en de andere niet.

Kwa receivers zal inderdaad wel elke 5.1 receiver voldoen. Het verschil in prijs zit hem meestal in de features, aansluitingen en de kwaliteit van de versterking. Zo ben ik zelf zeer tevreden van Audyssey XT32, maar die receivers beginnen pas aan 800euro, dus daar zou ik voorlopig niet naar kijken. Eentje met Audyssey XT zal ook wel al voor veel plezier zorgen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Skank" data-link="https://home-theater.be/topic/1391-nieuw-surround-stereo/?postID=35067#post35067"> Ik zou toch ferm twijfelen tss een nuc en openelec of een android q5 of zidoo x6!!!!!!!! </woltlab-quote> Ik niet [img]https://home-theater.be/wcf/images/smilies/emojione/1f606.png[/img] <woltlab-quote data-author="komkommerman zei:
Ik ben momenteel bezig om mijn "home cinema" te upgraden, maar ben nog op zoek naar een goed surround/stereo systeem.

Nu zoek ik daar dus nog een gepaste audio set bij voor optimaal naar films en series te kijken. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!
Door in stappen te werken en jouw aankopen te spreiden koop je automatisch meer kwaliteit, wat je dan doet is jouw budget vergroten. Dan ligt het er een beetje aan hoeveel je uiteindelijk wilt/kunt uitgeven.

Het belangrijkste is om eerst wat te gaan beluisteren</strong>; er zit namelijk behoorlijk veel verschil (of dat vind ik toch) tussen het geluid van verschillende luidsprekermerken en/ of -modellen (B&W ≠ Klipsch ≠ Dali). Alle blinde aankopen (vnl. gebaseerd op reviews en prijs/korting) die ik heb gemaakt heb ikzelf altijd betreurd.

Een tweede overweging is de ruimte die je hebt en hoe je de luidsprekers kwijt kunt. Hoe groter het bereik van een luidspreker, hoe lastiger het wordt om die in de ruimte te plaatsen (kort door de bocht). Voor die reden koos ik voor luidsprekers met een beperkter bereik . Zeker ook omdat een subwoofer veel toevoegt bij een film.

Ervan uitgaan dat je voor 1000€ voor een AV receiver en 2 luidsprekers kiest: Dali Zensor is een populaire mogelijkheid; je kan ook bij andere bekende merken kijken zoals Kef, Focal, Monitor audio, Canton, Klipsch. Er bestaan ook merken met een straffere prijs/kwaliteitsverhouding zoals XTZ, Q Acoustics, Jamo...

Voor een AV-receiver raad ik je aan te kijken naar "overjarige" modellen in de uitverkoop, die doen alles hetzelfde als de allerlaatste modellen en de missende functies zal je hoogstwaarschijnlijk niet gebruiken (DTS:X, Dolby Atmos, HDCP2.2)

Tot slot: 2.0 is ideaal voor muziek, wanneer mensen die vertrekkend vanuit een hifi set een "home cinema" setup maken starten ze met 2 zuilen voor, aangevuld door een center, 2 bookshelves achter en een sub. Dit is een Hifi compromis. Met films en series als startpunt vertrek ik liever uit <strong>gelijke speakers rondom
(met ± gelijkaardige drivers en ± =volume) wat het geheel indrukwekkender en grootser doet klinken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.527
161
66
wat ik mischien zou willen toevoegen aan voorgaande uitleg is dat je ook niet steeds voor zuilen (vloerstaanders) en een subwoofer hoeft te gaan.

In kleinre ruimtes is het niet nodig om een vloerstaander te gebruiken, die kan zelfs gaan overweldigen. In dit geval kan je mooie resultaten boeken met een boekenplank moddeleke.

Op een HT forum vermelden dat een subwoofer geen must is waarschijnlijk borderline, maar ikzelf heb er geen. De fronts produceren wat mij betreft (en m'n vrouw) meer dan voldoende bas, zeker voor muziek maar ook film is geen probleem.

Je zal natuurlijk zelf moeten uitmaken wat je leuk vindt. ik wil enkel een paar keuzeopties megeven...

ik zou je durven te adviseren je budget vnml. te gebruiken voor de speakers. Luidsprekers hebben een grotere invloed op wat je zal horen dan de receiver.

Ikzelf heb nog steeds m'n "oude" Yamaha xv 475. Die heeeft me destijds met korting 300 Euro gekost. Ik heb een aantal maanden geleden een denon X5200W meegekregen om een weekend uit te testen. Die receiver had toen een waarde van ong. 1200 Euro.

Ik kon het verschil (bij normale volumes en aangeloten op mijn luidsprkers) tussen de recievers niet horen. Om maar te zeggen dat die extra euro's u niet noodzakelijjk een beter geluid zullen geven. Moet er wel bij vertellen dat die denon veel meer features en mogelijkheden had, en luider kon spelen dan mijn yama.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

komkommerman

New Member
27 sep 2015
6
0
4
Bedankt voor de reacties allemaal
263a.png


Ik denk dat ik ga starten met een 2.0/3.0 set, en volgend jaar de rest van de speakers kopen. Dit weekend ga ik alvast eens naar een aantal speakers luisteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator: