• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nieuwe tv + geluidsinstallatie

Joerot

Member
21 dec 2014
22
1
6
Hallo iedereen,

ik ben zonet verhuisd en ben stilaan aan het uitkijken naar een nieuwe tv, inclusief geluidsinstallatie. Aangezien ik zelf niet heel goed meer mee ben met de markt, had ik graag jullie deskundig advies gehad.


Wat wil je doen met je nieuwe Home Cinema systeem</strong> Hoofdzakelijk series/films kijken op blu-ray kwaliteit. Daarnaast uiteraard ook gewoon tv kijken. Daarenboven wil ik via de receiver ook deftig naar muziek kunnen luisteren. Wat muziek betreft, verwacht ik niet persé high-end kwaliteit, maar liefst zo goed mogelijk natuurlijk
263a.png


Wat mag het Home Cinema systeem gaan kosten? Dacht voor het geheel aan iets van 3000 euro (tv + boxen + versterker etc). Heb ik voor minder geld ook al een goede kwaliteit, zoveel te beter. Heb ik voor 500 euro meer een veel betere installatie, dan is dat ook ok.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Neen. Ben wel in het bezit van een NAS systeem waarop mijn DVD's en Blu-rays staan + een WD TV Live die aan de tv hangt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Sowieso tv + receiver + speakers. Wat de speakers betreft weet ik niet of ik voor een 2.1 of een 5.1 opstelling zou gaan. De installatie komt in mijn living, dus esthetisch moet er ook wel rekening mee worden gehouden. In dat opzicht had ik bv graag goede bookshelves gehad in plaats van zuilen. In principe had ik graag een 5.1 installatie gehad, maar de plaatsing in de living maakt het moeilijk om rear speakers te plaatsen (draden zouden via de muur over een deur moeten lopen etc).Draadloze rears zijn waarschijnlijk niet echt een optie? Misschien ooit als de vloer opnieuw wordt gelegd dat ik voor 5.1 kan gaan? Is er trouwens een extreem groot verschil tussen een deftige 2.1 installatie en een 5.1?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Sta open voor suggesties. Indertijd was ik meer met dit topic bezig en was toen Panasonic Viera plasma het van het, maar zoals gezegd ben ik er nu niet meer met mee. Ik heb al gelezen dat Panasonic het goed blijft doen, maar dat ook zeker Samsung en Sony geen slechte tv's maken.

Was eerder aan het kijken richting UHD 4k. Is dit beter t.o.v. OLED? Wat vinden jullie van curved, een meerwaarde? Wat ik belangrijk vind is dat er nergens lichtere (light bleeding) of donkerdere zones zijn, dat zwart mooi wordt weergegeven en dat het beeld/de kleuren uiteraard zo scherp en mooi mogelijk zijn.

<strong>Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dacht zelf aan iets tussen 55" en 65". Zit ongeveer 4 m van de tv. 3D lijkt mij af en toe wel eens fijn. Het puur esthetische vind ik ook belangrijk, aangezien ik geen dedicated room heb, maar het in de living staat (lees: de vrouw wil dat het 'deftig' blijft).

Mochten er nog vragen zijn, shoot!

Alvast bedankt voor jullie advies!


Joerot
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
joerot,

Met jouw budget zou ik het volgende doen: Een 55 inch tv kopen van ong 1000 euro, een goede sony of samsung moet zeker lukken nu het solden zijn. Een receiver (denon, marantz, yamaha) kopen van ong. 500 euro Investeren in een goede sub ( merk svs ) ong. 600 a 800 euro. Met hetgeen dat overblijft zou ik 2 mooie boekenplankluidsprekers kopen. Kijk eens bij focal, dali, monitor audio, b&w....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Wat ik zelf zeer goed vind prijs/kwaliteit is de Silver reeks van Monitor Audio. Een Silver 1 is compact maar geeft toch een heel goed geluid. Ik zou wel opletten met welke sub je combineert. Goedkopere modellen die daarbij nog eens gepoort zijn, kunnen 'geweldig' zijn voor film, maar minder voor muziek. Ik zou rekenen op €900 S1, €800 sub en €700 voor bvb Denon AVR X2200. Dat zijn brutto prijzen, dus je zou zo toch nog €1000 moeten kunnen over houden voor een TV.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Akkoord,

Ik zou wel minder uitgeven aan de receiver , 500 ipv 700 en wat meer aan de sub. joerot kan geen surrounds plaatsen maar toch wil kunnen genieten van een goede film ervaring. In dat geval kan een degelijke goeie sub zeker een meerwaarde bieden. Een goeie sub zal zeker meehelpen aan het creeeren van de surround ervaring.

Bij sommige films vind ik het effect van de sub een grotoere meerwaarde dan de surrounds. Zeker in combinatie met goeie fronts in een niet al te grootte luisterruimte kan je mooie resultaten boeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joerot

Member
21 dec 2014
22
1
6
Hey mensen,

bedankt al voor de hulp! Is een 3.1 opstelling een voordeel t.o.v. 2.1? Hoe staan jullie t.o.v. curved tv's? Wat vinden jullie van die sonos installaties? Lijkt me een makkelijke oplossing om toch voor 5.1 te gaan, wireless dan. Wel niet zo goedkoop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
joerot,

3.1 of 2.1

dat hangt ervan af ;-). De enige persoon die de vraag kan beantwoorden ben jezelf. Veel zal afhangen van je smaak en voorkeur. Als je van plan bent om veel naar film te kijken heb je meestal een voordeel met een center speaker.

Om je toch wat te helpen, moet je het volgende weten...

1) Als je bij je aankoop voor een 3.1 moet gaan besparen op je speakers (3 goedkope vs. 2 dure) kan het zijn dat je minder waar voor je geld zal krijgen dan een betere 2.1 opstelling.

2) Een 3.1 opstelling zal de geluiden die zich centraal op je beeld afspelen naar de center channel sturen. Het verankerdals het ware het geluid beter met wat zich waar op het scherm afspeeld. Wanneer die niet aanwezig is (2.1) wordt dit steeds door de luidsprekers links en rechts afgespeeld. Hou er wel rekening mee dat een goede 2.1 opstelling perfect in staat zijn het geluid "virtueel" te centreren tussen de 2 luidsprekers. Ik ben zelf soms verbaast hoe twee speakers die 2 meter uit elkaar staan de illusie kunnen creeren dat de "zanger" pal voor je in het midden staat (waar er dus geen luidspreker is). Echter is dit stereo effect sterk afhankelijk van je luisterpositie t.o.v. de luidsprkers. Het is enkel merkbaar in de sweetspot, je moet dan voor je luidsprekers gaan zitten, en pal op de middellijn tussen de twee. Dit betekend dus als je met drie naar tv zit te kijken de kans groot is dat er 2 mensen zijn die dit niet zullen waarnemen.

Sonos vs. speakers en receiver. ik zou je sterk adviseren om naar een hifi zaak te gaan en eens naar een sonos opstelling te luisteren vs. een set boekplankluidsprekers en een goede sub. Oordeel dan voor jezelf. als je van plan bent 2000 Euro te investeren, denk ik dat dit meer dan de moeite waard zal zijn.

onthoud hierbij het volgende:

1) Je moet weten dat een SONOS soundbar - in tegenstelling tot bijna alle recievers en de betere soundbars - geen codex heeft voor dolby pro logix.

=> Dolby Pro logix is een algoritme dat in staat is om klassieke stereo signalen om te zetten naar de 5.1 of 3.1 kanalen op je surround sound installatie. Dit werkt heel goed. Als ik naar TV zit te kijken (nieuws, films etc...) wordt het geluid steeds mooi verdeeld over alle spekers. Ook bij muziek CD's vind ik deze resulaten heel goed. In mijn geval kijk ik per week mischien max. 6 uur naar "native" dolby digital content (dat zijn m'n drie films per week ;-)) de andere tijd kijk ik naar nieuws, series etc... op de gewone TV kanalen. In die gevallen ben ik dus aangewezen op dolby pro logix om voor mij het werk te doen. Bij SONOS betekend dit dat je alles in stereo te horen krijgt (en dat kan verveld zijn) als je vb. dicht tegen je surround speakers gaat zitten, zal je de nieuwslezer gaan horen van achter u...

2) SONOS soundbar heeft enkel een optische aansluiting. Kk bemerk dat er veel mensen daar problemen mee hebben. Zelfs al krijg je dolby digital content aangereikt dan nog kan het zijn dat je die niet in surround sound gaat horen op je SONOS. Dit is sterk afhankelijk van je TV etc....

3) ik ben ervan overtuigt dat een goede 2.1 optelling met een echte subwoofer je meer een surround gevoel gaat geven dan een sonos soundbar met de surrounds. Dat komt omdat je een echte sub gaat kunnen kopen. Een sub die het lag voldoene luid kan spelen is in staat je mee in de omgeving op te nemen. Daarbij komt ook nog dat goede boeken plank luidsprekers in staat zijn een veel bredere soundstage te creeren dan een SONOS soundbar (die begottekes maar een goeie meter lang is) ga maar eens luisteren in een hifi zaak. Vraag om voor jou een opstelling te maken met een goede sub en 2 luidsprkers en ook de sonos soundbar met de surounds. Ga dan eens luisteren naar een blue ray, een gewone nieuws uitzending en wat muziek. Oordeel dan voor jezelf wat je wil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
A*Brand NewBox zei:
Heel uitgebreide reactie. ... Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!
1f44d.png
Ik zou Krikri's verhaal toch wat willen nuanceren, want er wordt in dit relaas hier en daar wat snel door de bocht gevlamd heb ik de indruk
263a.png


* Je vergelijkt geen Sonos soundbar met surrounds tegenover een stereo-set met een sub hé. Dat is appels met peren vergelijken: ik zou eerder de sounbar mét sub tegenover een stereoset met sub zetten. En dan begint het spelleke:

Als voor een set speakers het belang van plaatsing en akoestiek van enorm belang is, is dat voor een soundbar evenzeer zo. Ik beschreef onlangs elders al de invloed van hoe de playbar gezet wordt, op de sound. Het 'probleem' daar is dat je niet echt kan gaan schuiven met een soundbar. Je zet die onder of boven een TV en dat is het ongeveer. Terwijl je met 'losse' speakers perfect kan gaan spelen qua plaatsing. Dit heeft als gevolg dat je dikwijls een beter eindresultaat qua sound bereikt dan met de soundbar. Dat wil niet zeggen dat de ene setup dus automatisch beter is dan de andere, qua hardware dan. Ik kan je verzekeren dat de playbar, goed geplaatst en met de juiste opnames een serieuze 'soundstage' neerzet. Ik ben daar zelf danig van geschrokken van dit ding, maar het heeft wat voeten in de aarde gehad om er iets deftig uit te krijgen qua geluid. Ik kan me wel voorstellen dat het er op of onder is in de doorsnee woonkamer (omwille van die plaatsing issues).

Als zo'n playbar je enige setup is, zou ik misschien toch ook eerder opteren om met losse componenten aan de slag te gaan (die je op het even welk tijdstip kan uitbreiden). Een volledige Sonos setup (playbar, sub en surrounds), degelijk geplaatst ifv de ruimte, heb ik bij geen enkele hifi dealer al gezien, laat staan gehoord. De Playbar is al wat 'gedateerd'. Als nieuwere audioformaten van belang zijn zit je sloot. Hoewel dat ik met Kodi over hdmi en dan digtale uit van de TV geen onaardige dingen hoor... het is naturlijk geen echte meerkanaals beleving, maar een "straf" is het zeker niet.

ps: dat van die nieuwslezer achter u horen is onzin vrees ik. Het inschakelen van de surrounds verbreden iets meer het stereo/3d beeld dan werken zonder surrounds. Het is doorgaans miniem/genuanceerd en de vraag is maar of je minsten 400€ meer wil neertellen voor deze uitbreiding. Je bent dan beter af met de sub die als het ware de playbar veel meer ademruimte geeft, wat op zich dan weer invloed heeft op het algehele geluidsbeeld. Als je die nieuwslezer achter u hoort, zit je wellicht in party modus ofzo - wat niet de bedoeling is. Voor een surround track blijf ik wel serieus op de honger zitten tov echte meerkanaals natuurlijk- maar er zijn toch wat meer mogelijkheden dan met de enkele stereo opstelling. Die bar is dan maar 1 meter breed maar spuwt bij momenten een goeie wall of sound tevoorschijn, van links naar rechts en boven en onder - iets minder naar voren en achter (maar dat vervalt bij stereo sowieso wegens geen achterluidsprekers).

voor wat het waard was, 't is maar mijn indruk...
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
toothless,

geen problem hoor... er werd door joerot gevraagd wat mijn/onze mening is .. en dat heb ik dan ook maar eens op het forum gezet.

ik denk dat het aan joerot is om meerdre opinies te lezen, en dan hier en daar te gaan luisteren , zodoende zelf een oordeel te vormen. Uiteindelijk hangt er heel veel af van je persoonlijke situatie: ten eerstse je oren en alles wat ertussen zit
1f609.png
de vorm en grootte van de ruimte, muziek vs. film etc..etc... ik ben er zeker van dat we hier dagen kunnen over discusieren ;-).

je kan in de mediamarkt te Wilrijk een sonos optelling beluisteren in een aparte ruimte, daar staat ook een surround setup je kan dus metteen eens vergelijken.


ALs je een SONOS soundbar overweegt met surrounds als eenalternatief voor een 5.1, moet je wel rekening houden met een aantal beperkingen. SONOS verplicht je met hun sub te werken, heeft geen HDMI interfaces, beperkte codexen etc... dat zijn dingen die je wil hebben als je een HT wil gaan bouwen denk ik. Joerot heeft ook aan blu rays te willen gaan beklijken, ik vraag me af of een sonos soundbar in staat is het verschil tussen een blu-ray en een DVD te laten horen. Anders kan je beter terug DVD gaan kopen, niet ;-)....

ps. Ik heb m'n installatie uitgebreid van 2.0 naar 3.0 naar 5.0 naar 5.1. Persoonlijk vond ik het toevoegen van de sub een grotere inpact hebben op m'n filmbeleving van de overgang van 3.0 naar 5.0. (ps. ik heb vloerstaanders als fronts). Maar moet er dan ook bij vertellen dat ik veel reflectie heb op de achterwand, en m'n surrounds vrij hoog aan de muur hangen... dus hun impact is zoiezo beperkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
ALs je een SONOS soundbar overweegt met surrounds als eenalternatief voor een 5.1, moet je wel rekening houden met een aantal beperkingen. SONOS verplicht je met hun sub te werken, heeft geen HDMI interfaces, beperkte codexen etc... dat zijn dingen die je wil hebben als je een HT wil gaan bouwen denk ik. Joerot heeft ook aan blu rays te willen gaan beklijken, ik vraag me af of een sonos soundbar in staat is het verschil tussen een blu-ray en een DVD te laten horen. Anders kan je beter terug DVD gaan kopen, niet ;-)....
Dat klopt allemaal, vandaar dat ik ook aanhaalde 'als dit niet je enige set wordt'. Maar ook, het is niet omdat een toestel geen nieuwe toeters en bellen ondersteunt, dat het op sich rommel is. Neem een gewone cd - en playbar laat u duidelijk grote verschillen horen in opnamekwaliteit, net zoals je dat van een stereoset verwacht.

<woltlab-quote data-author="krikri"] ps. Ik heb m'n installatie uitgebreid van 2.0 naar 3.0 naar 5.0 naar 5.1. Persoonlijk vond ik het toevoegen van de sub een grotere inpact hebben op m'n filmbeleving van de overgang van 3.0 naar 5.0. (ps. ik heb vloerstaanders als fronts). Maar moet er dan ook bij vertellen dat ik veel reflectie heb op de achterwand, en m'n surrounds vrij hoog aan de muur hangen... dus hun impact is zoiezo beperkt. [/QUOTE] Zei ik toch, de sub maakt het grootste verschil, zelfs bij stereo muziek luisteren...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Als ik muziek afspeel in stereo komen de stemmen echt uit het midden alsof er een extra luidspreker opstaat. Maar als ik een film kijk, maakt de centerspeaker toch wel een groot verschil. Het verschil met en zonder centerspeaker is echt groot, dus ik vind een 3.1 zeker een grote meerwaarde tov 2.1

ps. Curved tv's vind ik echt niets. De kijkhoek van een lcd tv is dramatisch, met een kromming wordt dit alleen maar erger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Chr1st0f zei:
ps. Curved tv's vind ik echt niets. De kijkhoek van een lcd tv is dramatisch, met een kromming wordt dit alleen maar erger.
idem
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joerot

Member
21 dec 2014
22
1
6
Super bedankt allen
263a.png
Hebben jullie eventueel wat tips naar leveranciers waar je eens kan gaan luisteren? Mag uiteraard ook in pm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joerot

Member
21 dec 2014
22
1
6
Ben momenteel aan het denken over volgende items:

- Speakers: 2 x Klipsch RP 160M - Subwoofer: Klipsch R 12SW - EVENTUEEL center: Klipsch RP 450C - Versterker: Denon AVR X2200 - TV: iets a la Samsung UE55JU7000 of Sony KD-55X8509C
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Joerot zei:
Ben momenteel aan het denken over volgende items:

- Speakers: 2 x Klipsch RP 160M - Subwoofer: Klipsch R 12SW - EVENTUEEL center: Klipsch RP 450C - Versterker: Denon AVR X2200 - TV: iets a la Samsung UE55JU7000 of Sony KD-55X8509C
Mijn persoonlijke mening zegt het volgende
263a.png
Dat je voor het de subgeweld beter eens naar SVS kijkt, scoort prijs/kwaliteit zeer goed. Tv liever een Sony dan de overgesatureerde kleuren van Samsung.... Sony tovert naar mijn smaak nog steeds tussen deze beiden het mooiste filmisch plaatje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Met Klipsch zit je er natuurlijk 'boenk' op. Vorige week nog m'n laatste paartje weggegeven (eerlijk waar). Ze stonden hier al 3 jaar weg te kwijnen. Voor mij niet de meest subtiele weergevers. Maar dat hangt van je voorkeuren af natuurlijk.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
joerot

Zo heb ik het destijds gedaan: Zoeken naar een paar speakers op basis van looks en specs op web. Eens bij de mediamarkt in wilrijk geweest om een aantal alternatieven te bekijken: ze hadden daar toen polk,monitor audio en kef luidsprekers staan.

Ik heb toen online gezocht naar een hifi shop in de buurt van antwerpen. IK heb die dan gebeld en verteld welke luidsprekers mijn uiteindelijke interesse hadden ( ik twijfelde tussen 2 merken). Die mensen zijn dan zo vriendelijk geweest beide luidsprekersets op te stellen. Ik heb daar in die winkel een uur zitten luisteren en dan een keuze gemaakt. (De winkel was eglantier in mechelen, maar ik was ook overtuigt door paulissen in nederland, die waren supervriedelijk aan de telefoon.)


Vergeet ook biet dat je meestal wel edn korting kqn krijgen, maar je moet er dan wel naar vragen he...

Mijn receiver en tv heb ik gewoon online gekocht.

Ik hoop det ik je hiermee kan helpen, veel pleizeir met de "hunt" en laat ons zeker weten wat het uiteindelijk is geworden.


Voor wat het waard is, ik heb een monitor audio silver serie opstelling. Maar ik had ook een zwak voor dali, focal, en paradigm.

Ja er zijn zoveel mooie dingen he...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joerot

Member
21 dec 2014
22
1
6
Heb de knoop doorgehakt. Volgende is het geworden
263a.png
:

- TV: Samsung UE55JU7000 - Speakers: 2 x Dali Zensor 3 - subwoofer: SVS SB2000
 
Laatst bewerkt door een moderator: