• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Overgang naar eindversterking

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik speel al langer met de gedachte om eindversterking toe te voegen aan mijn setup, maar nu wordt het toch wat concreter.   Lang heb ik zitten kijken naar de mogelijkheden van een 5-kanaals eindversterker zoals elk hifi-merk wel heeft: marantz, onkyo, emotiva,..., maar ik heb mijn zoektocht omgegooid ten gunste van pa versterkers.     Ik heb even getwijfeld of PA versterkers wel geschikt zijn voor gebruik in HT, maar afgezien van hun uiterlijk zijn er eigenlijk geen bezwaren.   Voordelen: - Meer bang for the buck - Modulair (2 kanalen). Je kan dus gemakkelijker uitbreiden/upgraden - Kunnen lagere impedanties aan     Ik denk eraan om zeer binnenkort een behringer a500 aan te schaffen om te testen. Kost slechts €200 en krijgt bijzonder goede reviews. Intern lijkt de versterker ook prima in elkaar te zitten.     Niemand hier die PA versterkers overwogen heeft?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heb deze versterker enige tijd geleden ook in gedachten gehad.

De berichten over ruis, enz.... hebben me van de koop doen afzien
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ja, ruis heb ik ook gelezen, maar dat zou voornamelijk aan de input liggen.   Toch blijf ik ervan overtuigd dat deze versterkers veel meer waar voor je geld geven dan de gemiddelde av-receiver/versterker. Aangezien deze versterker benoemd wordt als studio versterker, lijken de reviewers mij ook veel kritischer dan bij een home-audio systeem.   Ik ga het proberen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Het is nu ook niet, dat je met dit bedrag de lat zeer hoog moet gaan leggen
1f609.png
Mocht het je toch niet bevallen ben je alvast op de 2dehandsmarkt geen honderden euro's armer, dus waag je kans en laat hier vooral je bevindingen weten
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nee, uiteraard mag je niet TE veel verwachten.


Langs de andere kant kost een 5-kanaals eindversterker gemakkelijk rond de 1000 euro. Ik betwijfel of deze eindversterkers beter zullen zijn als 3 aparte stereo PA versterkers.Ook weer rekening houdend dat de meeste eindversterkers 4ohm niet echt lusten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik volg je redenering
1f609.png
Alleen heb je met deze low budget apparaten de kans of de pech op een lange of korte levensduur. Het ontwerp is in deze prijsklasse helaas, niet duurzaam en consistent opgebouwd
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jep, een mooi en beter alternatief is de crown xls1000, maar die is al bijna dubbel zo duur.   Hoe dan ook lijkt PA mij de betere denkpiste, het wordt echter nog even aftasten welke versterker goed en betrouwbaar blijkt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Waarom kies je bv niet voor zelfbouw, zoals Hypex UCD400, nCore, enz...? Hier zou eerder mijn keuze naar gaan, dan bv de PA versterkers
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Kostprijs en gebrek aan kennis...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Kostprijs en gebrek aan kennis...
  Als je al eens je eigen luidsprekers maakt heb ik niet de indruk dat jij een gebrek aan kennis hebt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Kostprijs en gebrek aan kennis...
Lijkt me met jou kennis en handigheid perfect te lukken om aan zelfbouw te starten en een leuke hobby naast je speakers
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Inderdaad, je moet amper iets solderen. Gewoon goede bekabeling leggen om zo weinig storing op te pikken, de modules voor power "ver" van de ampsectie etc...maar altijd duurder dan de prijs van diene Behringer natuurlijk. Soms droom ik nog van een eigen 5_channel op basis van Hypex maar ik betwijfel de meerwaarde in mijn huidige setup met al 2 actieve subs die de receiver toch al behoorlijk ontzien eigenlijk en myn hoogrendement speakers...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Njah, als ik mij erin verdiep, zou het waarschijnlijk wel lukken, maar momenteel heb ik er echt geen verstand van.


Zoals jullie bovendien ook zeggen: de kostprijs van zelfbouw is toch meteen een stuk duurder.


De behringer lijkt mij een mooie instapper naar aparte eindversterking. Later kan er natuurlijk geupgrade worden
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb de stap gewaagd en heb er eentje besteld
263a.png
 
image.jpg
 
image.jpg
 
image.jpg
   
image.jpg
 
image.jpg
 
image.jpg
 
image.jpg
  Voorlopige bevindingen   Op het internet wordt behringer een beetje beschouwd als het "aldi" merk onder PA producten. De meeste reviews zijn goed, maar toch lijken velen toch voor duurdere merken te willen gaan. Dit was voor deze versterker eigenlijk niet veel anders. Over het algemeen zijn de reviews zeer positief, maar toch lijken de meesten te gaan voor duurdere merken zoals crown en QSC. Ik heb intussen al enkele behringer producten (gehad) en ik moet eerlijk zeggen dat ze allemaal oerdegelijk zijn en heel aardig werken. Ik heb nog geen enkel product (houdt hout vast) gehad die een defect vertoont en ze werken allemaal zeer goed ondanks hun lage prijs.   De versterker ziet er enorm robuust uit, weegt enorm veel en "lijkt" veel meer te kosten van €200. Zoals bij vele PA versterkers heb je vooraan 2 volumeknoppen voor de 2 kanalen, enkele lampjes die de input en eventuele clipping aangeven en een powerknop. Achteraan zijn de meest gebruikte aansluitterminals voorzien. Ik maak gebruik van de RCA aansluitingen waarmee ik mijn fronts ontlast van de marantz sr6004.   De versterker heeft vermogen zat voor mijn doel en lijkt op het eerste zicht alles prima te doen. Het geluid is lekker ruimtelijk en gedetailleerd. De marantz is wat ontlast waardoor het lijkt dat de center en surrounds wat beter aangesuurd worden. Dit alles moet uiteraard nog uitvoerig getest en bevestigd worden
263a.png
.   Ik ben alvast zeer benieuwd wat ze zullen doen met mijn nieuwe fronts
1f61b.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Alvast een dikke proficiat!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
68
58
Volume knoppen op een eindversterker......
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Is eigenlijk meer ontworpen om studio monitoren e.d. te versterken. Een hifi-eindversterker heeft inderdaad geen gain control.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chaka

Member
19 feb 2013
275
0
21
Wordt dit eigenlijk passief of actief gekoeld?
 
Laatst bewerkt door een moderator: