• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Projecteren in woonkamer? Of toch maar niet?

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Zit de laatste tijd meer en meer weg te dromen om te gaan projecteren
1f617.png
Nu, de situatie is vrij moeilijk en wil hierin toch jullie mening wel eens kennen. Ik heb tWee opties, of ik ga in mijn woonruimte projecteren of het word wachten en naar de zolder. De zolder die moet nog geisoleerd worden en we gaan normaal ook het dak daar ineens vernieuwen. Dit is nog niet voor vandaag of morgen ( financien...). Beneden zou ik wel al veel sneller aan de slag kunnen. Maar beide ruimten hebben voor en nadelen. Zal ze bij deze even opsommen: BENEDEN: * Moeilijker te verduisteren, hoewel zeker niet onmogelijk. Enkel moet er dan tussen de salon en de rest van de living een soort gordijn komen. Dit is mogelijk daar er een soort paal staat waarachter dit gordijn kan gehangen worden en zo aan het zicht onttrokken worden.

* kabels: Deze zijn momenteel allemaal mooi weggewerkt in de muren. Ik neem aan dat er enkel een stroomkabel en een hdmi kabeel vertrekt uit een projector? Ik kan met deze over de plinten gaan, enkel het stukje boven mijn zetel tot aan projector zou dan met kabelgootje moeten worden opgelost.

*scherm: Hierin zijn blijkbaar wat mogelijkheden. Deze kan niet aan het plafond bevestigd worden( gyproc) Maar zal wel gewoon aan de muur kunnen zeker? De muur is in een lichte kleur ook rond het scherm, dit is ook een nadeel denk ik. Dit zou dan een handmatig scherm moeten worden vrees ik. Elektrisch gaat niet daar ik daar bovenaan geen stroom heb. Inslijpen ga ik echt niet meer mee beginnen hier. Trekken zo'n schermen op iets?

Voordeel hier beneden is: bestaande situatie naar buren toe is ok, luister en kijk veel in de latere uurtjes (dat is makkelijker beneden, slapende buren boven) , kan sneller verwezelijkt worden.


BOVEN: * dak moet nog vernieuwd worden, nog niet echt duidelijk wanneer dit zal kunnen * kabels kunnen wel makkelijk weggewerkt worden, vast spanscherm. *...

Nadeel boven is dat ik bang ben om zever te krijgen met de buren. Ook ga ik liever niet altijd helemaal naar boven om zen film te zien
1f607.png
. Vrouw en dochter slapen vlak onder die zolder, denk da ik daar dan ook makkelijker problemen met lawaai zal krijgen. En natuurlijk is er ook nog het nadeel dat ik nog erg lang moet wachten dan
1f44e.png
Mss is combinatie van de twee wel mogelijk? Enkele jaren beneden projecteren om vervolgens later naar zolder te trekken. hmmmm , moeilijk...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58
Scherm kan je zonder probleem tegen de muur hangen en een schoon gordijn is nu toch ook niet zo een probleem moet je deze nog zien...

ik zou zeggen ga ervoor .

genoeg voorbeelden te vinden waar een projectieruimte mooi is weg gewerkt in de leefruimte.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Als je de mogelijkheid heb zou ik de living projecteren. En dan later als het dak vernieuwd is kan je nog zien. Je moet dan wel gaatjes terug vullen en overschilderen waar de beamer en scherm heeft gehangen. Maar als je daardoor 2 of 3 jaar plezier kunt hebben is dat maar een kleine moeite denk ik.

Ik vind projectie echt een meerwaarde om film te kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
Een stroomkabel en een HDMI kabel is voldoende. Scherm kan perfect tegen de muur. Bijvoorbeeld een vast spanscherm moet je altijd tegen een muur hangen. Bij een scherm dat je kan uit trekken, heb je normaal gezien de keuze tussen plafond of muur.

Ik heb bijvoorbeeld een goedkoop optoma 120" 16:9 oprol scherm gekocht. Iets van een 170 euro voor betaald. Het was de bedoeling om te testen of 120" scherm ging om het daarna up te graden naar een duurder. Wel dat scherm hangt hier nog. Daar is niets mis mee. Dus het moet niet altijd duur zijn. Een gain van 1.0 is het enigste dat telt.

Je kan altijd eerst beneden beginnen om daarna naar boven te gaan. Een projector + beugel en een scherm verhuizen kost niet zoveel moeite.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik zou zeggen:

Beneden niet doen en op de zolder wel. Maar vermits die zolder erg lang op zich zal laten wachten, waarom niet de projector die je daar gaat zetten toch al nu kopen, idem voor scherm die daar zal komen nu scherm kun je nog een andere kopen maar projector zou ik toch al direct die vr de zolder kopen

dus ja toch al in woonkamer maar wel zo snel mogelijk nr zolder
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
broodro0ster" data-link="http://home-theater.be/topic/1202-projecteren-in-woonkamer-of-toch-maar-niet/?postID=30575#post30575"> Als je de mogelijkheid heb zou ik de living projecteren. En dan later als het dak vernieuwd is kan je nog zien. Je moet dan wel gaatjes terug vullen en overschilderen waar de beamer en scherm heeft gehangen. Maar als je daardoor 2 of 3 jaar plezier kunt hebben is dat maar een kleine moeite denk ik. Ik vind projectie echt een meerwaarde om film te kijken. </woltlab-quote> Klopt zei:
Een stroomkabel en een HDMI kabel is voldoende. Scherm kan perfect tegen de muur. Bijvoorbeeld een vast spanscherm moet je altijd tegen een muur hangen. Bij een scherm dat je kan uit trekken, heb je normaal gezien de keuze tussen plafond of muur.


Ik heb bijvoorbeeld een goedkoop optoma 120" 16:9 oprol scherm gekocht. Iets van een 170 euro voor betaald. Het was de bedoeling om te testen of 120" scherm ging om het daarna up te graden naar een duurder. Wel dat scherm hangt hier nog. Daar is niets mis mee. Dus het moet niet altijd duur zijn. Een gain van 1.0 is het enigste dat telt.

Je kan altijd eerst beneden beginnen om daarna naar boven te gaan. Een projector + beugel en een scherm verhuizen kost niet zoveel moeite.
Idd. Wat ik me afvraag voor scherm om uit te trekken. Het zou op de muur moeten bevestigd worden maar het zou dus voor mijn tv moeten zakken die aan de muur hangt. Is dit mogelijk?
<woltlab-quote data-author="Skank"] Ik zou zeggen:


Beneden niet doen en op de zolder wel. Maar vermits die zolder erg lang op zich zal laten wachten, waarom niet de projector die je daar gaat zetten toch al nu kopen, idem voor scherm die daar zal komen nu scherm kun je nog een andere kopen maar projector zou ik toch al direct die vr de zolder kopen

dus ja toch al in woonkamer maar wel zo snel mogelijk nr zolder [/QUOTE] ja zo zie ik het ook ze. Een idee welk budget ik zal nodig hebben voor beamer en scherm?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik geloof dat die Kinpin scherm iets van een 7-9cm uitsteken als je ze aan de muur monteert. Misschien wel net genoeg om voor je TV te komen. En anders zou je er nog blokjes kunnen achter zetten zodat het wat verder naar voor komt.

Een koofje kan je ook nog maken indien het scherm moet wegzitten indien niet in gebruikt. Dat wou ik eerst doen moest ik in de living projecteren. Dat is niet zo moeilijk en zo duur niet als je het zelf maakt.

Budget hangt er natuurlijk vanaf wat voor projector je wilt. Maar ik zou op 2000-3000euro rekenen. Marcel had een tijdje geleden de JVC X500 voor 2995euro en is volgens mij een prachtige machine voor 2D. Die zou ik kopen moest ik nu een nieuwe kopen. (memory zoom en betere zwartwaardes als m'n sony)

Ik ben tevreden van m'n Kingpin spanscherm. Naar het schijnt is hun tabbed scherm van hetzelfde materiaal, maar die kosten wel iets meer. Ik denk dat je voor een elektrisch scherm 500 a 1000euro moet rekenen.

Allé, je kan uiteraard ook een Benq W1070 in huis halen voor 650euro, maar ik vermoed dat uw eisen hoger liggen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Een combi is het beste denk ik. Qua budget, tjah, wat wil jij geven? Ik zou ineens een goede projector kopen en 1500 a 2000 uitgeven.tweedehands? Voor schérm een 500
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
Je kan inderdaad u projector ook aan een muur bevestigen, link Of nog makkelijker zet hem gewoon op een plank...

Mijn projectie scherm is oprolbaar tegen de muur bevestigd. Maar er is tussen de muur en het projectie scherm niet zo heel veel ruimte. Ik denk dat als je een tv daarachter wilt je u scherm met een beugel wat van de muur moet plaatsen.

Zo'n beugel ben ik ooit eens online tegen gekomen. Maar ik vind ze niet direct terug. Als je een beetje handig bent kan je zelf ook wel iets maken denk ik.

Budget hangt puur van u eisen af.

Zijn maar voorbeelden:

Onderstaande Projectoren hebben allemaal lens shift. Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind voor zonder veel problemen te plaatsen.

Nieuw:

Sony HW 40: 2249 euro JVC X500: 3299 euro Epson 6600: 1309 euro

2de hands voorbeelden:

JVC X55: 2450 euro Sony HW 55: 2450 euro Epson 9100W: 1690 euro

....

Als scherm kan je bv een Kingpin nemen of een goedkopere Optoma

Ben je totaal nieuw op de projector mark kan je hier uitgebreide reviews vinden. Elke projector dat iets betekend is daar te vinden.

En tot slot, heb je een projector gevonden. Kan je hier berekenen of je hem kan plaatsen. Ik zou wel altijd eens nakijken in de handleiding van de projector zelf.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Mogelijk is dat scherm waar Rik gaat naar kijken wel iets? Dat is dat Black Diamond achtig scherm van een Frans bedrijf (kom er nu niet op). Ik denk wel dat je dan snel zit aan 1-1500 euro, maar veel beter voor in lichte ruimtes natuurlijk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
luckske zei:
Mogelijk is dat scherm waar Rik gaat naar kijken wel iets? Dat is dat Black Diamond achtig scherm van een Frans bedrijf (kom er nu niet op). Ik denk wel dat je dan snel zit aan 1-1500 euro, maar veel beter voor in lichte ruimtes natuurlijk
Maar als hij bijvoorbeeld beneden een 92" scherm kan hangen. En boven bijvoorbeeld een 120"...

Zou het dan niet beter zijn eerst een goedkoop model te nemen. Ook om je maat zo'n beetje te zoeken. Of dit moet niet van toepassing zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
djaxx zei:
*scherm: Hierin zijn blijkbaar wat mogelijkheden. Deze kan niet aan het plafond bevestigd worden( gyproc)
Waarom niet aan het plafond? Een standaard Gyproc plafond is voorzien om 10kg/m² te kunnen dragen, zou genoeg moeten zijn voor een scherm. Afhankelijk hoe ver je profielen uit elkaar zijn, kan je zelfs veel meer eraan hangen. Wel de juiste pluggen gebruiken natuurlijk...

Maar voor de rest, als je living er zich voor leent zou ik het zeker doen. Wanneer de financiën er beter voor zitten, kan je alsnog naar de zolder verhuizen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
link[/url] Of nog makkelijker zet hem gewoon op een plank...


Mijn projectie scherm is oprolbaar tegen de muur bevestigd. Maar er is tussen de muur en het projectie scherm niet zo heel veel ruimte. Ik denk dat als je een tv daarachter wilt je u scherm met een beugel wat van de muur moet plaatsen.

Zo'n beugel ben ik ooit eens online tegen gekomen. Maar ik vind ze niet direct terug. Als je een beetje handig bent kan je zelf ook wel iets maken denk ik.

Budget hangt puur van u eisen af.

Zijn maar voorbeelden:

Onderstaande Projectoren hebben allemaal lens shift. Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind voor zonder veel problemen te plaatsen.

Nieuw:

Sony HW 40: 2249 euro JVC X500: 3299 euro Epson 6600: 1309 euro

2de hands voorbeelden:

JVC X55: 2450 euro Sony HW 55: 2450 euro Epson 9100W: 1690 euro

....

Als scherm kan je bv een Kingpin nemen of een goedkopere Optoma

Ben je totaal nieuw op de projector mark kan je hier uitgebreide reviews vinden. Elke projector dat iets betekend is daar te vinden.

En tot slot, heb je een projector gevonden. Kan je hier berekenen of je hem kan plaatsen. Ik zou wel altijd eens nakijken in de handleiding van de projector zelf. </woltlab-quote> Heel duidelijk, bedankt voor al de links. Die gaan me nog van pas komen! Ook hier, tweedehands liever niet, zeker omdat ik er geen verstand van heb.
<woltlab-quote data-author="Force"] Maar als hij bijvoorbeeld beneden een 92" scherm kan hangen. En boven bijvoorbeeld een 120"...

Zou het dan niet beter zijn eerst een goedkoop model te nemen. Ook om je maat zo'n beetje te zoeken. Of dit moet niet van toepassing zijn.
goed idee. Waarschijnlijk een belachelijke vraag maar voor de aankoop van de projector moet ik geen rekening houden met de maat van doek die ik zal kopen?
<woltlab-quote data-author="Philip"] Waarom niet aan het plafond? Een standaard Gyproc plafond is voorzien om 10kg/m² te kunnen dragen, zou genoeg moeten zijn voor een scherm. Afhankelijk hoe ver je profielen uit elkaar zijn, kan je zelfs veel meer eraan hangen. Wel de juiste pluggen gebruiken natuurlijk...

Maar voor de rest, als je living er zich voor leent zou ik het zeker doen. Wanneer de financiën er beter voor zitten, kan je alsnog naar de zolder verhuizen. [/QUOTE] ik weet het, in principe moet het gaan maar ik heb daar altijd schrik van om daar echt wa gewicht aan te gaan hangen maar in theorie zou het moeten gaan wel ja, zeker met de platen van 12 mm die ik heb steken. De living leent zich er wel voor al ga i een gordijn op een vrij rare paats ga moeten voorzien. Het vrouwtje moet ook nog wat bewerkt worden trouwens
1f608.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Force

Member
25 mei 2014
124
0
21
Ik zou gewoon kijken naar een projector dat u interesseert. Rond die prijs die je zoekt, zit je bij een Epson of Sony. De Sony is al wat moeilijker te plaatsen door de beperkte zoom. Maar moeilijk gaat ook.

Sony is een L-COS projector, Epson een LCD. Twee verschillende technieken. De ene techniek vind ik superieur tegen over de andere maar ik wil hier geen discussie over starten.

Heb je je projector gekozen, dan zou ik pas naar een scherm kijken. En normaal gezien ga je wel tevreden zijn met hoe groot je kan schijnen. Op voorwaarde dat je niet extreem gaat lens shiften, of je projector ver van je scherm gaat zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik zou ook kiezen sony of epson en budget 2000 heb je al veel geelimineerd. Qua scherm zou ik zeker niet kiezen wat luckske aanraadt (sorry) Nu een duur scherm beter voor veel opbrengst waar je dan niks aan hebt in zolder. Nee, ga ofwel voor een goedkoop scherm en later op zolder een betere Of pak direct een goeie voor zolder. Maar das mss moeilijk om te weten hoe groot. Ik zou eerst projector kiezen, dan kijken hoe groot je kan gaan en dan scherm kiezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Ik had eenzelfde overpeinzing djaxx - uiteindelijk toch maar in de woonkamer gebleven - in eerste instantie omdat ik daar ook muziek beluister en een aparte kamer is toch maar... apart/alleen soms hé. Tenzij je die echt férm zou kunnen inrichten, waar den weer een ferm budget kan aanhangen etc... Bij ons is de hele breedte van de gevel (6 meter) raam. Dikke dooddoener al dat binnenvallend licht, zowel voor projectie als TV kijken eigenlijk. Je moet dat dus écht wel kunnen wegwerken. Er staan automatische screens voor de ramen om de zon/licht te weren. Scheelt veel, ook in temperatuur. Dit icm dikke overgordijnen houdt het licht goed tegen op zondag overdag als we willen projecteren bv. Aan de overkant van de woonkamer staat de open keuken met alweer... ramen. Daar hebben we gewoon verduisterende jaloezieën gehangen in case we overdag willen projecteren. Het is natuurlijk geen 100% batcave dan, maar het is perfect werkbaar. Eens de avond valt ga je wel over naar batcave modus en wordt het pokkedonker. Gezien we toch 8/10 's nachts (als het donker is) film kijken...

Voordeel: het blijft een woonkamer, qua akoestiek valt er hier veel minder aan te passen wegens de objecten aanwezig in de woonkamer, het hoeft helemaal geen donker gat te worden. Frigo, snoepkast en weet ik veel is sowieso al nabij...

Ik denk er wel nog aan een aparte kamer in te richten hoor, omdat ik dan veel luider zou kunnen spelen dan nu het geval is. Enfin, de vrouw is zot van films, maar op een normaal geluidsvolume - terwijl ik wel al eens reference level wil gaan just for fun
1f609.png
Als ik wil doorjagen en het voor haar onhoudbaar wordt, kruipt ze meestal naar bed. 's Ochtends zegt ze dan wel eens 'ge hebt weer overdreven vandenacht', maar meer is dat niet
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Nice, heb je ook foto's of een showcase op het forum staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator: