• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Raspberry pi en integraties

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Snap ik. Zal toch eens mijn unRAID controleren later wat deze aan stroom verbruikt.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Uiteindelijk twijfel ik wel ze
Die pi is zo krachtig niet, en de functies van mn pi worden belangrijker en belangrijker
unifi controller, pihole, home assistant met diverse addons, en het blijft maar groeien
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Philip Philip , Skank Skank , waar hebben jullie je Pi precies gekocht? Dus voor Pi, moet je mobo-tje zelf hebben + power supply en SD kaart ... nog iets? Hebben jullie ook een case voor de Pi?
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Verschillende pi’s in verschillende winkels 😅. Waar je het goedkoopst vindt op dat moment. Heb zelf een Pi 4 op Kiwi Electronics gekocht: https://www.kiwi-electronics.nl/

Pi + power + SD kaart is goed. Case aangeraden, officiele case is goed. Pi 4 zit bij mij in een FLIRC case die wat als heatsink fungeert.

Handigst is om een starterpakket te kopen waar alles bij zit, bv voor de 4gig https://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-4-model-b-plus-basic-pack-red-white-4gb.

Afhankelijk wat je ermee wil doen kan je ook voor andere, meer betrouwbare, storage kiezen zoals een USB stick of SSDtje. Maar je hebt sowieso nog steeds een SD kaart nodig als boot (althans voor RPi 4).
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Mmm das jammer

Note: The Raspberry Pi 4B does not use the bootcode.bin file - instead the bootloader is located in an on-board EEPROM chip. The Pi 4B bootloader currently only supports booting from an SD card. Support for USB host mode boot and Ethernet boot will be added by a future software update. See Pi4 Bootflow and SPI Boot EEPROM.

Ik moet dan nog ergens een howto vinden om die boot om sd te zetten en de rest op stick
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
HassOS kan je (officeel *) nog niet op externe storage laten draaien, enkel SD kaart.

(*) Alles is mogelijk, maar zou ik niet doen om problemen later te vermijden ;)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja idd
Dus het is afwegen of hassos op sd
of een ander die wel op usb stick kan, maar beperkt want booten lukt ook niet

mm
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Als gebruiker merk je geen verschil he dat de `/boot` partitie op SD-kaart is. Je raspberry pi start gewoon op zoals altijd, gewoon de locatie van bestanden is verschillend: een klein deel (bootloader, Linux kernel) staat op de SD-kaart, al de rest staat op je externe schijf.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Alternatief is mischien PXE-boot maar da's redelijk "advanced level" op de Pi.
Vervolgens heb je verschillende NFS mounts waar je spullen op staan.
Google it!
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Nee, ‘t werkt zo nu, ga er geen moeite in steken tenzij ik eens een reinstall moet doen ;)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank