• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Reviews xyscreen

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Dat vind ik dan wel een raar antwoord want het omgevingslicht gaat natuurlijk zijn invloed hebben op de meting.
Je gaat wel recht moeten meten en niet schuin want dan verstrooit het doek natuurlijk het licht. ;)
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Vind ik ook. Op deze manier meten gaf het hoogste resultaat, de milliskin mat ongeveer evenveel of ik nu recht meette of onder deze hoek. Ik zal mijn bevindingen vooral moeten baseren op het zicht.

Hoewel de high gain black crystal een opgegeven gain heeft van 2.0, lijkt deze ongeveer dezelfde lichtopbrengst te hebben als mijn oude doek van 0.8. De andere alr doeken zien er toch wel heel donker uit. Zal nog eens met omgevingslicht testen of er toch iets magisch gebeurt...
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dat ziet er goed uit, verrassend dat ze zo een hoge gain hebben.

Hoe zit het met de scherpte en kleuren van de doeken?

BTW als je wilt, ik heb hier ook nog mijn samples liggen als je er wilt vergelijken ;-).
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Scherpte lijkt net iets beter dan de milliskin. Die kwam destijds ook als “softste” uit de test, de soundmax 4K zal qua scherpte dus te vergelijken zijn met de andere doeken die we toen testten.

Kleur en greyscale kalibreert een stuk gemakkelijker op het nieuwe doek. Het verbaast mij dat veel settings op de tw9300 zeer sterk richting default gingen. Ook lijkt het scherm een betere uniformiteit te hebben naar de hoeken. Bij de milliskin zag je bij de greyscale dat de uithoeken ietsje groener waren.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Laatste stuk over de ALR doeken:

Black crystal/black crystal HG/black crystal akoestisch transparant

De ALR (ambient light rejection) stoffen van XYscreen. Hoewel ik in een verduisterde dedicated ruimte projecteer en dus geen baat heb bij zo’n scherm, leek het mij wel interessant om deze stoffen als sample op te vragen. De opgegeven gain is respectievelijk 0,8/2,0 en 0,75.

Beoordeling
Ik heb even kennis moeten maken met de doeken om er wat zinnigs over te schrijven. Ik was begonnen met het doek net zoals de andere op te stellen en in te meten, maar dat werkte niet zo goed. De resultaten zijn heel erg afhankelijk van de hoek waarin je de meter opstelt. De meter haaks op het scherm plaatsen is dan weer niet zo eenvoudig omdat je dan in de schaduw van de meter zit, of je moet echt in de hoeken van je scherm gaan meten. En meet je zo’n doek dan met of zonder omgevingslicht? Niet evident.

Bij de andere doeken lag de nadruk voornamelijk op de gain, of hoeveel licht het scherm afstraalt bij een testpatroon van 100% wit. Dit wilde ik ook met de black crystal nagaan, maar bleek erg teleurstellend. Na veel nadenken leek mij dit ook een verkeerde aanpak.
Wanneer je met omgevingslicht gaat projecteren, merk je dat de kleuren en de zwarte regionen meteen witgewassen worden. De helderste regionen blijven over het algemeen wel redelijk goed overeind. Om deze ALR stoffen te beoordelen, lijkt het mij dus eerlijker om na te gaan hoe goed de donkerdere regionen worden weergegeven met omgevingslicht ipv. de focus te richten op de heldere regionen.

Over het algemeen kan ik zeggen dat de ALR doeken hetgeen doen waarvoor ze dienen: omgevingslicht tegengaan. Je merkt duidelijk dat het contrast overeind blijft bij omgevingslicht, wanneer die bij de soundmax4k als een pudding in elkaar zakt. Er zit erg weinig verschil in projectie mét of zonder omgevingslicht. Best wel handig als je een ruimte hebt waarbij je soms last hebt van omgevingslicht, maar soms ook volledig verduistert.
Belangrijk detail hierbij: de doeken zullen enkel het omgevingslicht blokkeren die onder een hoek instraalt op het scherm. In mijn geval zijn er 9 spotjes in een koof rondom het scherm ingebouwd. Dit kunnen de doeken goed wegfilteren. Zit je echter in een ruimte waarbij de zon instraalt uit dezelfde richting als de projector…nuja, dan zal geen enkel doek hiertegen opgewassen zijn.

Als je gaat kijken naar de gainwaarde van de doeken (op zicht, redenen hierboven), is de standaard black crystal duidelijk een stukje donkerder dan de soundmax4k. Het absolute zwart ligt zichtbaar een stuk lager, maar het absolute wit is dat ook. In vergelijking met de soundmax4k zijn witte wolken er eerder grijs. Mocht er geen vergelijking zijn, heb je hier uiteraard minder last van (net zoals bij zwartwaarden). Als je niet al te groot projecteert en lichtopbrengst “te veel” hebt, kan dit doek wel een leuke aanwinst zijn om dieper zwart te bekomen.

De akoestisch transparante black crystal is identiek aan de “gewone” black crystal, maar is geperforeerd en daardoor ligt de gain nog een tikkeltje lager.

Met de high gain black crystal wordt het pas écht interessant. In een verduisterde ruimte ligt het beeld zéér dicht bij de soundmax4k. Aangezien deze laatste een gain heeft van circa 1.1, is het mij een raadsel hoe men aan 2.0 komt voor de HG black crystal, maargoed… we gingen ons focussen op het beeld en niet op de cijfertjes.
Gaat het omgevingslicht aan, behoudt het doek zijn mooie beeld, met als enige nevenwerking een zeer lichte schijn in hogere regionen. Van bovenstaande doeken zou ik de high gain-versie kiezen voor een situatie met omgevingslicht. In tegenstelling tot de akoestische stoffen kan ik echter niet vergelijken met andere merken.

ALR2.jpg

Black crystal links, HG versie rechts. (verduisterde omgeving)
HG black crystal zeer gelijkend op soundmax4

ALR3.jpg

Idem, mét omgevingslicht

alr4.jpg

Verduisterde ruimte

ALR5.jpg

Mét omgevingslicht.
Kijk vooral naar de kleur van de lucht. Die wast weg op het soundmax4k doek, blijft netjes op de (HG) black crystal


XY5.jpg

Black crystal: dieper zwart, minder helder wit