Laatste stuk over de ALR doeken:
Black crystal/black crystal HG/black crystal akoestisch transparant
De ALR (ambient light rejection) stoffen van XYscreen. Hoewel ik in een verduisterde dedicated ruimte projecteer en dus geen baat heb bij zo’n scherm, leek het mij wel interessant om deze stoffen als sample op te vragen. De opgegeven gain is respectievelijk 0,8/2,0 en 0,75.
Beoordeling
Ik heb even kennis moeten maken met de doeken om er wat zinnigs over te schrijven. Ik was begonnen met het doek net zoals de andere op te stellen en in te meten, maar dat werkte niet zo goed. De resultaten zijn heel erg afhankelijk van de hoek waarin je de meter opstelt. De meter haaks op het scherm plaatsen is dan weer niet zo eenvoudig omdat je dan in de schaduw van de meter zit, of je moet echt in de hoeken van je scherm gaan meten. En meet je zo’n doek dan met of zonder omgevingslicht? Niet evident.
Bij de andere doeken lag de nadruk voornamelijk op de gain, of hoeveel licht het scherm afstraalt bij een testpatroon van 100% wit. Dit wilde ik ook met de black crystal nagaan, maar bleek erg teleurstellend. Na veel nadenken leek mij dit ook een verkeerde aanpak.
Wanneer je met omgevingslicht gaat projecteren, merk je dat de kleuren en de zwarte regionen meteen witgewassen worden. De helderste regionen blijven over het algemeen wel redelijk goed overeind. Om deze ALR stoffen te beoordelen, lijkt het mij dus eerlijker om na te gaan hoe goed de donkerdere regionen worden weergegeven met omgevingslicht ipv. de focus te richten op de heldere regionen.
Over het algemeen kan ik zeggen dat de ALR doeken hetgeen doen waarvoor ze dienen: omgevingslicht tegengaan. Je merkt duidelijk dat het contrast overeind blijft bij omgevingslicht, wanneer die bij de soundmax4k als een pudding in elkaar zakt. Er zit erg weinig verschil in projectie mét of zonder omgevingslicht. Best wel handig als je een ruimte hebt waarbij je soms last hebt van omgevingslicht, maar soms ook volledig verduistert.
Belangrijk detail hierbij: de doeken zullen enkel het omgevingslicht blokkeren die onder een hoek instraalt op het scherm. In mijn geval zijn er 9 spotjes in een koof rondom het scherm ingebouwd. Dit kunnen de doeken goed wegfilteren. Zit je echter in een ruimte waarbij de zon instraalt uit dezelfde richting als de projector…nuja, dan zal geen enkel doek hiertegen opgewassen zijn.
Als je gaat kijken naar de gainwaarde van de doeken (op zicht, redenen hierboven), is de standaard black crystal duidelijk een stukje donkerder dan de soundmax4k. Het absolute zwart ligt zichtbaar een stuk lager, maar het absolute wit is dat ook. In vergelijking met de soundmax4k zijn witte wolken er eerder grijs. Mocht er geen vergelijking zijn, heb je hier uiteraard minder last van (net zoals bij zwartwaarden). Als je niet al te groot projecteert en lichtopbrengst “te veel” hebt, kan dit doek wel een leuke aanwinst zijn om dieper zwart te bekomen.
De akoestisch transparante black crystal is identiek aan de “gewone” black crystal, maar is geperforeerd en daardoor ligt de gain nog een tikkeltje lager.
Met de high gain black crystal wordt het pas écht interessant. In een verduisterde ruimte ligt het beeld zéér dicht bij de soundmax4k. Aangezien deze laatste een gain heeft van circa 1.1, is het mij een raadsel hoe men aan 2.0 komt voor de HG black crystal, maargoed… we gingen ons focussen op het beeld en niet op de cijfertjes.
Gaat het omgevingslicht aan, behoudt het doek zijn mooie beeld, met als enige nevenwerking een zeer lichte schijn in hogere regionen. Van bovenstaande doeken zou ik de high gain-versie kiezen voor een situatie met omgevingslicht. In tegenstelling tot de akoestische stoffen kan ik echter niet vergelijken met andere merken.
Black crystal links, HG versie rechts. (verduisterde omgeving)
HG black crystal zeer gelijkend op soundmax4
Idem, mét omgevingslicht
Verduisterde ruimte
Mét omgevingslicht.
Kijk vooral naar de kleur van de lucht. Die wast weg op het soundmax4k doek, blijft netjes op de (HG) black crystal
Black crystal: dieper zwart, minder helder wit