• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Sony hw30

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
69
58
Beamer zo recht mogelijk voor het scherm en op een afstand waar je de minste zoom moet gebruiken. ( natuurlijk gaat dat niet altijd)


Zitpositie : ik denk dat de beste plaats nog altijd voor het scherm zal zijn en er niet achter.;)


( een meterke of 3 ,4 van het scherm zal voor een 90" wel goed zijn maar dit is ook eerder persoonlijke voorkeur.Hang uwe beamer en projecteer eens en bekijk dan eens wat voor u het beste is.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Elke lens heeft z'n sweetspot, dus de instelling met het minste "vervorming" Met die zoomlens kan je inderdaad de projector ophangen waar je wil ... 2,8m van het scherm tot 6m van het scherm bij wijze van spreken. Op de calculator op projectorcentral zit je beter in het het "groene" gedeelte (=recommended for low ambient light)   (nog) niet van wakker liggen. De Epson kan je overal hangen, maar hang hem niet te dicht want anders heb je mogelijks teveel licht! Je zit daar pikdonker h
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Dat is het juist, je kan op die projectorcentral, in de calculater schuiven, maar daarnaast kan je ook de zoom schuiven ofzo Weet gelijk niet hoe het goed werkt...   Ik zou dus eens de sweetspot willen weten voor de sony hw 30
1f609.png
  Dus met minste zoom is best? En hoe laag/hoog vanaf het plafond?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
En wel/niet met een beugel , of iets maken? Maar dan heb je weer luchtcirculatieprobleem
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Dat is het juist, je kan op die projectorcentral, in de calculater schuiven, maar daarnaast kan je ook de zoom schuiven ofzo Weet gelijk niet hoe het goed werkt...   Ik zou dus eens de sweetspot willen weten voor de sony hw 30
1f609.png
  Dus met minste zoom is best? En hoe laag/hoog vanaf het plafond?
Sweespot ? Weet niet eens of dat meetbaar is eigenlijk. Zo'n projector werkt gewoon GOED over hele range van z'n bereik. Net zoals met fotografie verlies je ook licht met een zoomlens maar dat is nihil met een lichtbom als een HW of TW Ik denk niet dat er "sweetspot" waardes bestaan, dit is enkel iets dat ik oppikte...   Wat die tool betreft op projectorcentral met je onderaan je diameter van scherm instellen en dan linksboven zet je hem op "Throw" afstand en schuif je:   Voor een Sony HW30   Zoom 1.0x (dus geen zoom) dan moet je hem op 442cm van je scherm hangen Zoom 1.51x (max zoom) dan moet je hem op 292cmcm van je scherm hangen (zoals je weet met een projector hoe dichter bij het scherm hoe kleiner het prentje, vandaar dat met met zoom die kan vergrooten, het lijkt verwarrend dat met "max zoom" je het dichtste bij je scherm kan monteren)   dus waarom hem niet inderdaad op ongeveer 4.4m of zoiets van je scherm hangen ? Zone "groen" voor low ambient light dus dus geen probleem voor je zolder.   Wat de HOOGTE betreft hangt die af van je opstelling. Je zal de lens-shift kunnen gebruiken h
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Aha ik word wijzer
263a.png
  Dus best inderdaad op 4m40, das geen probleem, liefst zelfs, zo komt hij ook achter mn zitplaats terecht, in plaats van ervoor (heb ik ook liever zo) Dit is dan gemeten tussen het scherm en de voorkant van de lens, juist? Diagonaal of gewoon recht lopend op het plafond tot aan de muur waar de projector hangt...   De hoogte afhankelijk van opstelling? Het scherm dan? Wel die komt zoiezo rond de 40 cm van de grond he   Is gewoon om te weten welke beugel ik moet kiezen, en of deze in de hoogte verstelbaar moet zijn, of als ik een lowprofile kan kiezen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Het steeks niet op een centimeterke hoor. Ja afstand is vanaf lensvlak tot scherm.   Hmm, ik heb je schets een bekeken maar ik denk dat verhoudingen niet goed getekend zijn :   VFS210 = 150cm hoogte en die komt op 40cm van de grond, dus totaal al 190cm. Je totale hoogte is 220cm volgens je schets in je Zolder topic ? Dus zit die al op 30cm van de het plafond ? Dat kan toch niet met die tekening ? Daar krijg je toch een 210cm breed scherm tusen ?? Het bovenste horizontale stukje plafond is 80cm breedte, en je hebt +- 45
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ohno he, ik zal es meten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Zeg aub niet, dat ik mis ben he, of ben niks met mn doek
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Ohno he, ik zal es meten
Sorry, mijn fout ... VFS210 in 16:9 is GEEN 150mm hoogte !! Maar 129cm !!   Tot 40cm van de grond + 129cm scherm = 169cm een totaal van 220cm - 169cm = 51cm   100% lensshift wil zeggen dat je 1/2scherm diameter kan schuiven. Met een Epson zou je dus quasi zonder beugel kunnen werken want je kan ene dikke 60cm naar beneden schuiven met het beeld. Met de Sony die 65% lens-shift heeft zal je een beugel van ergens 30cm ofzo moeten pakken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
AAAAAAAAAH YOU BAD BAD BAD BAD person ! Kreeg zopas bijna een heart-attack !   Aha , zeer interessant! Een beugel van 30cm hoogte dus Thx mate!   En doe da geen 2 keer he lol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Hoe bereken jij dat? Ik kom iets heel anders uit 65% (vd sony zeg je) van de diagonaal (die is 90inch) (en dan x2,54 voor cm) kom ik veel meer uit..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Hoogte bovenkant scherm-plafond is 70cm (zonder gyproc) dus nog iets verlagen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Neeje, google maar wat op lens-shift. Je mag niet de diagonaal gebruiken! Er staan duidelijke prentjes zodat je kan begrijpen hoe een projector zal beamen als je hem "omgekeerd" hangt. Vervolgs moet je beginnen corrigeren : deels via lens-shift en het overblijvende via een beugel. Als je nog 70cm!! hebt tussen bovenkant scherm (dus de zwarte kader vande VFS210) en plafond zal je met een 30cm beugel niet toekomen !     50% lensshift = je beeld begint vanaf de het center van lens en zo verder naar beneden en voor een VFS210 is dat dan pakweg 129cm (google maar voor prentjes ... v
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Waarom denk je dat ik blij ben met de 97% lensshift van de Epson ? Anders had ik een beugel van 100+ cm mogen hangen !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Die 70cm is wel gemeten zonder het plafond af te werken he, en mogelijks verlaag ik nog maar komt toch zeker min 5cm af.. misschien 10cm... Omdat je zei diameter dacht ik dat dit diagonaal was, ik zal eens googelen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Als je kijkt naar deze foto's:       Ben ik dan juist als ik zeg: (sony heeft 65% vertical lensshift)   Bij 50% lensshift (hoogte scherm is 1m30, dus de helft daarvan is 65) , hangt de bovenkant van het scherm op 65cm van het plafond (indien de beamer plakt op het plafond) Bij maximale 65% lensshift, komt de bovenkant op 84cm van het plafond, en is dit eigenlijk al teveel...   Dus maw, de laagste beugel is goed genoeg?
 

Bijlagen

  • lensshift.gif
    lensshift.gif
    21,6 KB · Weergaven: 71
  • ls2.jpg
    70,7 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Als je kijkt naar deze foto's:  
attachicon.gif
lensshift.gif
attachicon.gif
ls2.jpg     Ben ik dan juist als ik zeg: (sony heeft 65% vertical lensshift)   Bij 50% lensshift (hoogte scherm is 1m30, dus de helft daarvan is 65) , hangt de bovenkant van het scherm op 65cm van het plafond (indien de beamer plakt op het plafond) Bij maximale 65% lensshift, komt de bovenkant op 84cm van het plafond, en is dit eigenlijk al teveel...   Dus maw, de laagste beugel is goed genoeg?
Nope; denk eraan bij GEEN lens-shift zit je beeld "in je dak" te schijnen h
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Juist, klopt allemaal wat je zegt
263a.png
Ik ben mee   Dus ofwel pak ik een beugel van 50-70 cm Ofwel plafond verlagen met 20cm.. (meer ruimte voor sterrenhemel) Maar dan heb ik maar een vrije sta-ruimte van 2m Das wel erg dicht bij m'n hoofd :p   Over nadenken
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: