• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Soundbar en Dolby Atmos, advies gevraagd

Peter_B

New Member
9 feb 2019
7
0
4
49
Hallo,

ik stapte zaterdag een audio winkel binnen om advies te vragen over een receiver voor Home Cinema. Ze hadden 1 of 2 modellen staan waarover ik wat uitleg kreeg, maar de reden waarom ze maar een sumier aanbod hadden is omdat er blijkbaar weinig toekomst meer zou zitten in dat soort opstelling. Vervolgens kreeg ik een mooie uitleg van een Sonos-systeem: een Sonos-Arc soundbar met 2 achterspeakers (eventueel aangevuld met een subwoofer).
Klinkt allemaal mooi, maar ik wil vooral weten als ik op mijn tv zal kunnen genieten van Dolby Atmos geluid.
Het blijkt niet zo simpel te zijn als gewoon een soundbar aan te sluiten met Dolby Atmos. Ik heb gemerkt dat je tv hier ook compatibel voor moet zijn, en dan vooral als je apps vanop de tv laat streamen zoals bv Netflix.
Ik heb al wat info opgezocht en me wat verdiept in termen als ARC en de vernieuwde e-ARC, en vraag me nu af waar ik vooral moet op letten om er echt zeker van te zijn dat ik van een echte Dolby Atmos geluid kan genieten ipv een gedowngrade surroundgeluid.
Wat die nieuwe Sonos ARC soundbar betreft heb ik het volgende begrepen: vroegere soundbars hadden verschillende HDMI-ingangen waarbij het de bedoeling was om je bron (blue-ray, Xbox, ...) op aan te sluiten. Ik vermoed dat het dan van geen belang was als je tv compatibel was of niet om Dolby Atmos te kunnen doorgeven. Over die ARC soundbar lees ik dat er slechts 1 HDMI op zit, die dus op de tv moet aangesloten zijn. Ik veronderstel dat welke techniek er in je tv zit nu WEL van belang is omdat het geluid van je bron (bv blue ray) eerst je tv passeert en vervolgens naar je soundbar gaat. Als die tv de nodige data voor Dolby Atmos niet doorgeeft ben je terug bij af.
Mijn tv is begin dit jaar aangekocht (Samsung UE50RU7170SXXN), maar ik denk niet dat die Dolby Atmos zal kunnen doorsturen naar de Sonos Arc.

Wat tips van kenners zijn zeer welkom.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Volgens mij ben je naar de verkeerde winkel geweest ;)

Maar het klopt, je moet een tv hebben die e-Arc heeft om Dolby Atmos te hebben op de Sonos Arc en ik denk niet dat je Samsung UE50RU7170SXXN dit ondersteunt, want ik vind het nergens terug.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
De Dolby Atmos op streaming platforms zoals Netflix gebruikt Dolby Digital+ als backend codec. Dit gaat ook over gewone ARC.

Voor blu-rays en rips, met TrueHD als codec moet je e-ARC hebben.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
In ieder geval om geen soundbar aan te kopen . ;)

Soundbars kunnen een volwaardige surround setup niet vervangen ...ze likken zelfs niet aan de hielen . ;)

Een soundbar mist gewoon het volume of de luchtverplaatsing die een volwaardig soundsysteeem wel heeft ...
hoge tonen akkoord daar kan misschien een soundbar wel een beetje mee maar dan nog gaat een tweeter van een deftige speaker veel hoger ...midden tonen weergegeven ...daar zijn die ingebouwde speakertjes gewoon te klein voor en lage tonen .....op een soundbar ...die missen gewoon het volume en de kracht om die weer te geven ...er komt wel bas uit zullen de meesten zeggen maar ...hebt ge al eens een sub bezig gehoord ....maar dan een echte sub en geen lage midden weergever ....(alla Böse en consoorten )
 
Laatst bewerkt: