• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

SW om Blu-Ray te archiveren naar MKV

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.522
159
66
Welke SW gebruiken jullie om je Blu-Ray collectie te archiveren? Welke ervaringen hebben jullie met bestandstypes (containers) en gerelateerde parameters voor AV codexen?

- Video: compressie of niet? H264 of H265.. ik ben geneigd de Video te comprimeren zodoende diskruimte uit te sparen. Maar alvorens ik al m'n blu ray's overzet wil ik wel eens weten wat de beste instellingen zijn aka optimale verhouding tussen compressie en behoud van beeldkwaliteit? =>Mijn ervaring is dat 10GB MKV files geen kwaliteit verlies meebregen voor het beeld t/o.v. oorspronkelijke blu ray. wat zijn jullie ervaringen?

-Audio: ik denk deze as-is over te zetten. (dus DTS/DD..)

- Container formaat: ik denk MKV's te gaan gebruiken, zijn er volgens jullie nadelen/voordelen of andere betere opties?

- Blu- Ray' menu en extra : dit wil ik niet opnemen in m'n archief. Bedoeling is een catalogus aan te leggen van films. Wat zijn jullie meningen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri zei:
1- Welke SW gebruiken jullie om je Blu-Ray collectie te archiveren? 2- Welke ervaringen hebben jullie met bestandstypes (containers) en gerelateerde parameters voor AV codexen?

3- Video: compressie of niet? H264 of H265.. ik ben geneigd de Video te comprimeren zodoende diskruimte uit te sparen. Maar alvorens ik al m'n blu ray's overzet wil ik wel eens weten wat de beste instellingen zijn aka optimale verhouding tussen compressie en behoud van beeldkwaliteit? =>Mijn ervaring is dat 10GB MKV files geen kwaliteit verlies meebregen voor het beeld t/o.v. oorspronkelijke blu ray. wat zijn jullie ervaringen?

4-Audio: ik denk deze as-is over te zetten. (dus DTS/DD..)

5- Container formaat: ik denk MKV's te gaan gebruiken, zijn er volgens jullie nadelen/voordelen of andere betere opties?

6- Blu- Ray' menu en extra : dit wil ik niet opnemen in m'n archief. Bedoeling is een catalogus aan te leggen van films. Wat zijn jullie meningen
1- Mkvtoolnix
1f44d.png
2- MKV lijkt me persoonlijk wel het meest allround-formaat. 3- Hmmm, hier wil ik ook graag wat meer over weten. 4- Neem steeds de best mogelijk audiotrack in de MKV-conversie mee. 5- Zie bij mkv enkel maar voordelen. 6- Hier geen enkele behoefte aan al die toeters en bellen..gewoon de hoofdfilm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
1/ MakeMKV (Ik ben een Linux gebruiker) 2/ Ik neem integraal de hele Bluray folder-structuur over, enkel doe ik een "decrypt" van eventueel enige beveiligingen
1f607.png
Met MakeMKV *kan* je een MKV laten uitspuwen maar voorlopig doe ik eerder een integrale "backup" van een BR. Dat wil dus zeggen alle geluidssporen, menu, extra, etc,etc

..dat komt dan idd op vb 40-50Gbytes per film .... so what .... zoveel films die *echt* de moeite waard zijn heb ik niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.300
124
73
krikri zei:
W =>Mijn ervaring is dat 10GB MKV files geen kwaliteit verlies meebregen voor het beeld t/o.v. oorspronkelijke blu ray. wat zijn jullie ervaringen?
Ik vind er nog altijd een verschil opzitten. 't is 'close' maar niet 100% - maar ligt wellicht aan de tool waarmee geript wordt ook nog eens. De "goeie" films kijk ik persoonlijk dus nog altijd via BD schijfjes. (geen zin om die te gaan rippen, het heeft nog altijd iets zo'n schijf uit z'n doosje nemen en "opleggen" - dat gevoel heb ik bij cd's bv niet, tenzij sacd
263a.png
)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
DVDFAB of MKVtoolnix!

Ik rip mijn films in BD structuur movie-only 1:1
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
krikri zei:
=>Mijn ervaring is dat 10GB MKV files geen kwaliteit verlies meebregen voor het beeld t/o.v. oorspronkelijke blu ray. wat zijn jullie ervaringen?
Op welk toestel kijk je? Op m'n projector zie ik wel degelijk verschil. 10GB MKV is crap eerlijk gezegd. Ik ga nooit lager als 25GB.

Als ik 10GB MKV of 25GB MKV op m'n TV afspeel, zal ik het verschil niet zien, maar op de projector waar je veel dichter op het scherm zit wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Dat verschil zie ik op tv ook ze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Ik maak een remux van mijn blu rays. Dus een 1:1 copy van de film en de audio maar zonder de menu's. Komt tussen de 20-35 GB afhankelijk van welk soort film het is. Een CGI actie film zoals Transformers zal altijd groter zijn dan een drama zoals The Judge.

Ik heb er ook even aan gedacht, maar het is toch zonde om blu rays te kopen om ze dan in mindere kwaliteit te kunnen kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.522
159
66
ik kijk op een plasma TV (50 inch) op ruim drie meter afstand. Ik heb nu eens "getest" met Black hawk down. Ik bemerk geen verschil, zelfs niet als ik die film terugbreng naar 8GB.

Ik kan wel begrijpen dat als je projecteerd op een 120 inch scherm en je kijkt dan op drie meter of minder dat je verschillen zou kunnen zien. ik zal het zelf nooit weten
263a.png


ik vraag me wel af hoe x264 compressie juist werkt, ik kan aannemen dat die algoritmes wel slim in elkaar zitten. vb. enkel redundante informatie weggooien... in dat geval zou je toch geen verschil krijgen in het uiteindelik geprojecteerde beeld, enkel de manier waarop het beeld wordt "gebouwd" in de CPU zal anders zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
krikri zei:
ik kijk op een plasma TV (50 inch) op ruim drie meter afstand. Ik heb nu eens "getest" met Black hawk down. Ik bemerk geen verschil, zelfs niet als ik die film terugbreng naar 8GB.

Ik kan wel begrijpen dat als je projecteerd op een 120 inch scherm en je kijkt dan op drie meter of minder dat je verschillen zou kunnen zien. ik zal het zelf nooit weten
263a.png


ik vraag me wel af hoe x264 compressie juist werkt, ik kan aannemen dat die algoritmes wel slim in elkaar zitten. vb. enkel redundante informatie weggooien... in dat geval zou je toch geen verschil krijgen in het uiteindelik geprojecteerde beeld, enkel de manier waarop het beeld wordt "gebouwd" in de CPU zal anders zijn.
X264 is behoorlijk complex! Hieronder een documentje van AXIS (de mannen van de webcams) om je een idee te geven over de "profiles" , de I/P/A frames etc)

Axis H.264

Wat je zegt klopt ook wel, 50inch plasma is erg klein en zelf mijn 720p beelden zijn erg mooi (op afstand 3.6meter) Het is pas als je vb 115-120" gaat projecteren dat er zaken beginnen opvallen met de kleine MKV's
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik snap niet dat jullie gekocht blurays gaan rippen. Veel werk voor niets lijkt me. Gewoon bluray nemen en inproppen is nu niet zoveel werk e.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
djaxx zei:
Ik snap niet dat jullie gekocht blurays gaan rippen. Veel werk voor niets lijkt me. Gewoon bluray nemen en inproppen is nu niet zoveel werk e.
Tgoh, ik vind het gewoon handig dat ik zo alles via kodi kan doen dan.

+ ik ben gewoon ne luie mens :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Hier ook gewoon MakeMKV om backup te maken van Blu-rays en op de NAS. Vooral van TV series dan, scheelt een hoop schijfjes wisselen
263a.png


Eigenlijk ook nooit 1:1 kopie van de BD zoals jvanhambelgium het doet, zou zelfs eens goed moeten kijken hoe dat moet met MakeMKV
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
makemkv.png

Stiibun zei:
Hier ook gewoon MakeMKV om backup te maken van Blu-rays en op de NAS. Vooral van TV series dan, scheelt een hoop schijfjes wisselen
263a.png


Eigenlijk ook nooit 1:1 kopie van de BD zoals jvanhambelgium het doet, zou zelfs eens goed moeten kijken hoe dat moet met MakeMKV
1f606.png
Ah, gewoon op de knop "Backup" drukken hé
1f609.png
Bovenaan 2e van links. Dan maakt ie gewoon de BR-Folder structuur aan en that's it. 1:1 dus. Decrypt is optioneel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.522
159
66
Na zelf nog wat te spelen met e.e.a. heb ik besloten te werken met DVDfab, en m'n blu rays om te zetten naar MKV formaat. bedankt voor jullie feedback en tips.
 
Laatst bewerkt door een moderator: