• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Switch upgrade?

Welke upgrade?

  • D-link houden en 8 poorts PoE unify erbij (de ene switch zie ik dan wel niet in het unify universum)

    Stemmen: 0 0,0%
  • D-link weg en vervangen door 16 poorts PoE unify (later kan nog een andere unify erbij eventueel)

    Stemmen: 1 100,0%
  • D-link houden en met PoE adapters werken voor AP's

    Stemmen: 0 0,0%
  • D-link houden en ander merk PoE erbij

    Stemmen: 0 0,0%
  • D-link houden en 5 poorts PoE unify erbij (ik dacht dat die ook bestond , maar moeilijker te vinden)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Total voters
    1

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Momenteel heb ik 32 utp's liggen in mn woning.
Deze zijn uiteraard niet allemaal gelijktijdig in gebruik
Ik heb nu een 24 poorts d-link DGS 12010 switch
Hierop zijn nu 16 poorten bezet. Waarvan er 2 eigenlijk niet verbonden zijn in de kamers, die kunnen weg.

Ik wil straks 2 accespoints bijplaatsen.

Graag had ik eigenlijk alles van unify dus ook de switch

Nu is de vraag wat zouden jullie doen?

Vandaar een polleke, en graag staven aub
thx
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Als je gebruik wilt maken van Vlans, ga je een managed switch nodig hebben. En misschien zelfs eentje van Unify zelf? Of is dat compatibel met eender welke switches?
POE switches gebruiken meer stroom, dus als je eentje van vinden met 4/8 POE poorten en de rest gewone poorten, lijkt me dat ideaal.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Wel een beetje een bijzondere poll? Je heeft zelf aan alles van unify to willen, dus dan is enkel optie 2 van toepassing. Ga er gewoon voor.
Alles oplossingen zijn technisch mogelijk..
Let wel op dat je in staat bent je spullen te managen, vlans, firewalls en routers correct opzetten vraagt een beetje netwerk kennis. Jje zal je dus wel willen/moeten verdiepen in die materie.
Het zal pas echt leuk worden als er plotseling fouten zullen optreden in je netwerk :).. hou het dus zo simpel als je kan. In dat opzicht is je keuze om met een leverancier te werken wel de juiste.
Tis misschien een paradox, maar hoe complexer je je netwerk inricht hoe,groter de kans dat jezelf beveiligingsproblemen zal creëren.

.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Als je gebruik wilt maken van Vlans, ga je een managed switch nodig hebben. En misschien zelfs eentje van Unify zelf? Of is dat compatibel met eender welke switches?
POE switches gebruiken meer stroom, dus als je eentje van vinden met 4/8 POE poorten en de rest gewone poorten, lijkt me dat ideaal.


die d-link is ook managed
Ik wil vlans gebruiken ja, en wil me er ook in verdiepen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Wel een beetje een bijzondere poll? Je heeft zelf aan alles van unify to willen, dus dan is enkel optie 2 van toepassing. Ga er gewoon voor.
Alles oplossingen zijn technisch mogelijk..
Let wel op dat je in staat bent je spullen te managen, vlans, firewalls en routers correct opzetten vraagt een beetje netwerk kennis. Jje zal je dus wel willen/moeten verdiepen in die materie.
Het zal pas echt leuk worden als er plotseling fouten zullen optreden in je netwerk :).. hou het dus zo simpel als je kan. In dat opzicht is je keuze om met een leverancier te werken wel de juiste.
Tis misschien een paradox, maar hoe complexer je je netwerk inricht hoe,groter de kans dat jezelf beveiligingsproblemen zal creëren.

.


Niet zo bijzonder, ik wil liefst unify ja, maar het moet qua prijs ook mogelijk zijn
dus neen, niet enkel optie 2 is van toepassing, de rest ook
bij optie 2 zit ik nu al krap qua poorten
pak ik optie 1 heb ik 2 merken switches (dat kan gecombineerd worden? ook nr vlans toe?) en heb ik een teveel aan poorten, gezien ik nooit alles tegelijk ga verbinden

er is nog een optie die ik niet vermeld heb, nl een 24 poorts PoE van unify maar dat is me te duur, vandaar weggelaten
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ik zou bij die 16 ports natuurlijk ook de sfp kunnen gebruiken als utp? en dan heb ik er eigenlijk 18
mmm
dan gaat daar mn voorkeur misschien wel naar, alleen moet die vriend van me, akkoord zijn om dan mijn d-link over te nemen

indien niet...
dan moet ik een second choice hebben, en dan is de vraag, pak ik een 8 poorts PoE erbij , of gebruik ik adapters
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
als je huidige switch vlans ondersteund, dan mag datgeen probleem zijn...waarom zou je vlans willen?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Waarom wil je iot scheiden? Sorry voor de vragen.. maar ik wil beter begrijpen wat je effectief wil bereiken...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Ook wil ik gebruik maken van vlans voor oa
- IoT devices
- alarm
- nas
- wifi met gastennetwerk (kan enkel aan internet, rest niet)
- thuisautomatisatie
enz

ik moet nog es rondlezen daaromtrent ;)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ok... maar waarom wil je al die toestellen in aparte vlans steken? Op zich heeft dat geen enkele zin... vlans op zich maken je netwerk niet veiliger.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Een netwerk zonder vlans en zonder firewall is als een. loft zonder voordeur
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Wat de meeste mensen doen, is een firewall kopen of ze hebben een Telenet router. Dat is dus de voordeur in onze loft. Laten we het voor ons verhaal beschouwen als een voordeur met een gewone sleutel :)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Stel dat je nu vlans gaat maken, dan kan je dat vergelijken las dat je kamers zou laken in je loft, wel zonder een deur en zonder slot
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Dus voor de inbreker is er eigenlijk weinig verschil tussen inbreken in een loft vs. Inbreken in een huis met kamers...ok, hij moet wel zijn weg vinden door de vele kamers maar moeilijk zal dat niet worden....