• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Synolgy DS918+ geheugen uitbreiden?

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik ben al enige tijd in het bezit van een DS918+ (3x schijf) en heb af en toe de indruk dat het systeem meer dan het standaard aan 4GB geheugen nodig heeft?
Het is vooral bij weergave van een film (4K) dat de film stottert wanneer er gelijktijdig andere drukke taken lopen.

Op de achtergrond draait er standaard onder Docker, UniFi-controller, nzbget, radarr, sonarr, watchtower, transmission, etc... en dat vraagt zonder actieve taken een 37% van het geheugen in rust. Wanneer dan de studerende dochter op die enkele momenten video of andere grote bestanden voor haar projecten aan het wegschrijven is, vraagt dit een pak meer van het geheugen, met piekmomenten +/- 90%. Of wanneer er dan bij mij een kopieeractie bijkomt of iets anders, gaat dit een pak trager. Op dat moment denk ik dat de boel aan het swappen is, en de oorzaak bij het magere 4GB heugen moet gezocht worden?

Als bovenstaande de reden zou zijn, dan kan ik volgens de specs het geheugen uitbreiden met een extra latje van 4GB (D3NS1866L-4G DDR3), dus naar een totaliteit van 8 GB.

Een losse 8GB module wordt precies afgeraden, omdat je dan het dual-channel voordeel mist, een setje van 2x4GB zou optimaler werken .
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
DENK je dat de boel aan het swappen is of ben je zeker ? Heb je dat effe gechecked in grafiekjes in de Resource Monitor ??
Sectie "Memory"dan Type "Swap"

Meer geheugen kan nooit kwaad natuurlijk ... als je interesse hebt heb ik hier nog origineel Synology 4GB latje liggen voor de 918+
In mijn DS918+ zit sinds verschillende maanden reeds 2*8Gb en tot hier toe werkt dat toch ook prima. (zit op 65% memory gebruik nu)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De Resource Monitor geeft toch pieken van +/- 90% geheugengebruik.
Het swappen kan ik volgens mij niet zelf zien, toch? Het is eerder een gevoel dat de boel bij zwaardere taken sterk vertraagd wordt.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
De Resource Monitor geeft toch pieken van +/- 90% geheugengebruik.
Het swappen kan ik volgens mij niet zelf zien, toch? Het is eerder een gevoel dat de boel bij zwaardere taken sterk vertraagd wordt.
Jawel, gewoon bij memory "type" SWAP kiezen. en dan je tijdlijn installen (last week / month) en dan kan je de ook naar de SWAP IN / SWAP OUT activity kijken.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Oei, aangezien gebruikshistoriek in de broncontrole nog niet geactiveerd stond, zijn de historiekgegevens momenteel niet uit te lezen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als je op piekmomenten op 90%+ zit, dan zul je bijna zeker voordeel halen uit meer ram.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ah en weet dat "swappen" niks abnormaal is. Je moet inderdaad wat in het oog houden dat die swapping activiteiten niet met teveel IOPS gaan lopen van je harde schijven (want die kunnen maar een X aantal IO-operaties per seconde, IOPS dus, trekken)