• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Van Epson TW9000 naar TW7400 of Tw9400?

Rexp

Member
14 feb 2014
151
13
23
Ik speel inmiddels zo’n 6 maanden met een Epson TW9000 in mijn living, de voormalige beamer van jvanhambelgium jvanhambelgium . Heel blij mee, zo blij dat ik inmiddels mijn TV verkocht heb, en de beamer voor alles gebruik, zowel dagelijks TV kijken als films.

ik gebruik hem in mijn living, die niet zo goed te verduisteren is. Daar heb ik geen probleem mee. Maar ik wil nu wel de stap naar 4K maken.

Ik wil bij Epson blijven. Mijn opties zijn dan de TW7400, en als ik mijn budget wat oprek, de 9400. De 7400 kan ik dan kopen inclusief de service van bijvoorbeeld Cinedream, met een calibratie, of de 9400 van een dozenschuiver als Megekko, voor een paar 100 euro meer.

Nu is mijn vraag: biedt een ongecalibreerde 9400 veel meer dan een gecalibreerde 7400, er van uitgaande dat ik projecteer op een matte muur, met redelijk wat omgevingslicht?

Als ik mijn budget verder oprek, kan ik ook kiezen voor de 9400 met service en calibratie, maar is dat het waard in mijn niet-optimale omstandigheden? Dat zou me dan 600 euro extra kosten t.o.v. een Bol.com of Megekko. Is dat het waard?

Graag advies?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Hmm, niet zo evident. Je wil de stap maken naar 4K ? Hoever zit je eigenlijk van je scherm af ?
De 9400 is geen "echte" 4K natuurlijk, maar er is zeker wel verbeterde waargenomen resolutie als je maar niet te ver van je scherm zit.
kijkafstand ga je dat ook niet meer merken. Dan kan je beter je geld zetten op het HDR-aspect en daar is de 9400 een stukje beter in. De 7200 heeft ook geen "full" HDMI bandwidth (10Gbps ipv 18Gbps voor de 9400) en wel enkele andere dingen niet tov de 9400.
Maarja, je zit daar met een niet verduisterde ruimte en geschilderde muur hé, waargenomen contrasten etc zullen altijd een stuk minder zijn dan in een pikdonkere ruimte.
Voor "TV" kijken zal dat wel meevallen, maar als je dan eens een 4K/HDR Bluray schijf gaat opleggen en je wil de max eruit halen zal dat mischien nog wat plattekes overkomen...of je nu een 9400 of 7400 hebt staan...on-off contrast bij de 9400 is een stuk hoger, light-output ongeveer dezelfde als de 7200 ... maar wat ga je er allemaal nog van zien in je eigen ruimte met huidige projectie-setup hé ?
 

Rexp

Member
14 feb 2014
151
13
23
Een scherm is helaas (nog) geen optie...

De kijk afstand is zo’n 4 meter. Ik zou op papier kiezen voor de 9400 vanwege de hogere contrastwaardes. In de winter is het hier redelijk donker, dan hoop ik daar van te kunnen profiteren. Ook al gebruik ik geen scherm. De vraag is dan of dat verschil ook het prijsverschil rechtvaardigt.

kan iemand iets zeggen over de meerprijs voor de calibratie? Altijd doen, of enkel bij optimale omstandigheden?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik dacht dat uit de doos de TW9400 al "redelijk goed stond" maar natuurlijk is calibratie voor SDR-content, HDR-content etc. (en met verschillende lamp-standen)
Trouwens de "redelijk donker" is maar 1 deel van het verhaal, door al die witte muren ga je de ruimte ook gewoon terug op laten lichten met allerlei strooilicht en ook dat gaat de goede contrasten (op papier) voor een stuk tenietdoen denk ik. Je zou je kunnen afvragen of een calibratie dan eigenlijk nog wel echt toegevoegde waarde heeft...

Aan de andere kant, als je de TV verkocht hebt en nog uitsluitend op de Epson werkt wil dat toch wel zeggen dat je voldoende tevreden bent over de Epson in de omgeving waar hij staat.

Tja, is en blijft een keuze...
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Tja , denk ook dat het weinig meerwaarde gaat geven ….ik gebruik nu al een tijdje de optoma UST als tv op een scherm en heb deze zelfs nog niet gecalibreerd gehad terwijl ik vroeger dat wel deed .

(maar eerlijk gezegd heb ik de laatste je ok niet echt veel films gekeken )
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Om eerlijk te zien, zie ik weinig verschil. Ik heb een paar dagen zonder calibratie gespeeld en dan de settings ingeladen, ik zag geen verschil. En dat is dan in een pikzwarte ruimte.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als je op de muur projecteert, zou ik weinig aandacht besteden aan de calibratie. Dat is echt om de puntjes op de i te zetten.
Ik denk dat je meer voordeel zou halen uit een scherm (daylight in jouw situatie) dan uit een calibratie.
 

Rexp

Member
14 feb 2014
151
13
23
Heel veel dank voor jullie input. Zoals het er nu naar uitziet wordt het dan de 9400 (want toch weer wat beter dan de 7400), zonder de calibratie. Maar als ik een goede deal kan krijgen mét de calibratie, dan zal ik dat zeker doen.

Ik ga eens rondvragen, en houd jullie op de hoogte. Nogmaals bedankt.
 

Rexp

Member
14 feb 2014
151
13
23
Het is de TW9400 geworden, mét calibratie(s). Ga hem over anderhalve week halen, bij Werner. Ben benieuwd.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Rexp

Member
14 feb 2014
151
13
23
Niet 100%, maar voor mij een prima deal. Nu weet ik zeker dat ik een goede service krijg, en koop ik lokaal.