• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ventilatie op domotica

Zit nu te denken of ik de HRUC ook niet zou in/uitschakelen bij toilet bezoek.
Zal dan wel maximale stand zijn, en misschien ook te vaak draaien (klein/groot bezoek x4 personen).
Weet niet of die HRUC daar dan wel tegen kan, tegen zo vaak schakelen.

Je moet vooral ventileren op stand 3 om het vocht weg te krijgen. Bij een toilet bezoek heb je dat niet.
Geurtjes blijven sowieso niet lang als je voldoende ventileert op de normale stand (stand 2 die normaal goed ingeregeld is)

En stand 1 gebruik je eigenlijk nooit. Die is alleen maar voor als er niemand thuis is tijdens een vakantie bv.
Zelfs 's nachts adem je veel CO2 uit en dien je te blijven ventileren op de normale stand.

Ik dacht dat stand 1 normaal was, staat hier al altijd zo :p
Das de stand afwezig. Heb je eigenlijk al eens een CO2 meter geplaatst in huis en de slaapkamer om te zien als je voldoende ventileert?

Hier staan in alle slaapkamers een Awair Element en wij ventileren redelijk wat om onder de 800ppm te blijven. Op de stand 1 worden de waardes ongezond hoog.

Das de stand afwezig. Heb je eigenlijk al eens een CO2 meter geplaatst in huis en de slaapkamer om te zien als je voldoende ventileert?

Hier staan in alle slaapkamers een Awair Element en wij ventileren redelijk wat om onder de 800ppm te blijven. Op de stand 1 worden de waardes ongezond hoog.
Nee,

Wij ventilleren veel met vensters :) (i know tegenstrijdig met type D)
Zo'n CO2 meter staat al lang op mn lijstje hier, maar die awair is veel te duur naar mn goesting

Ik heb er 2 gekocht voor 100euro stuk en de data die er uit komt vind ik heel handig.

Slaap je dan elke dag met de ramen open (incl. in de winter)? Ook op de kinderkamers?
En zet je dan overdag beneden het raam open?

Hier zie een screenshot van de kamer van mijn zoontje. Een peutertje die ligt te slapen en de balansventilatie in stand 2 die 210m3/h ventileert over heel het huis. Onder de 800PPM zijn gezonde waardes. 1000PPM is grensgebied en boven de 1200PPM is nie goed. Veel trager moet de ventilatie dus niet draaien of 't is al niet goed meer.
Screenshot 2024-07-18 at 15.53.12.png

Eerlijk , neen in de kamers niet elke dag raam open in de winter.
Soms wel. Beneden elke dag ja.

Wij hebben 4 kamers en als je dan nog de woonkamer mee neemt, zou dus 5 apparaten moeten zijn aan 100 euro/stuk wow
Voor enkel wat cijfertjes.

Staar je ook niet te hard op die ppm's aub
Maar het is wel leuk en handig.

Ik wil het wel ooit es, vraag me af of er niks goedkopers is
Ikea had die ook dacht ik, maar zijn zo nauwkeurig niet?

Je moet er geen 5 hebben he. Koop er eentje en zet die eens 3 dagen in uw slaapkamer, dan eens slaapkamer kinderen, dan eens living en dan ga je wel zicht hebben op de luchtkwaliteit in die ruimtes. En dan evt. balansventilatie een standje hoger zetten indien dat nodig blijkt.

In onze vorige woning hadden we niks van ventilatie en toen heb ik er ene gekocht voor de slaapkamer en living.
In de nieuwe woning heb ik een op onze slaapkamer gezet en eentje op de slaapkamer van de zoon. Vooral om de temperatuur daar nog te monitoren om de koeling/verwarming daar op te zetten van op afstand. Ondertussen weet ik dat de CO2 waardes daar in orde zijn. In de living heb ik hem ook eens gehad en das hier altijd dik in orde tenzij als we volk uitnodigen. Vanaf 7-8 man moeten we meer gaan ventileren.

En waarom niet te hard afgaan op PPM? Meten is weten? Als ze overal adviseren om op 800ppm te mikken en niet boven de 1200ppm te gaan, dan moet daar toch enige waarheid inzitten?

Laatst bewerkt:
Je moet er geen 5 hebben he. Koop er eentje en zet die eens 3 dagen in uw slaapkamer, dan eens slaapkamer kinderen, dan eens living en dan ga je wel zicht hebben op de luchtkwaliteit in die ruimtes. En dan evt. balansventilatie een standje hoger zetten indien dat nodig blijkt.

In onze vorige woning hadden we niks van ventilatie en toen heb ik er ene gekocht voor de slaapkamer en living.
In de nieuwe woning heb ik een op onze slaapkamer gezet en eentje op de slaapkamer van de zoon. Vooral om de temperatuur daar nog te monitoren om de koeling/verwarming daar op te zetten van op afstand. Ondertussen weet ik dat de CO2 waardes daar in orde zijn. In de living heb ik hem ook eens gehad en das hier altijd dik in orde tenzij als we volk uitnodigen. Vanaf 7-8 man moeten we meer gaan ventileren.

En waarom niet te hard afgaan op PPM? Meten is weten? Als ze overal adviseren om op 800ppm te mikken en niet boven de 1200ppm te gaan, dan moet daar toch enige waarheid inzitten?

Ja hoor

Ze ik toch niet.
Mss dan toch maar de awair, alleen geen 150
100 cava nog, mocht je die tegenkomen maar ik vind hem niet

Heb die van mijn voor 99euro/stuk gekocht. Ondertussen wel al 2 jaar geleden.
Maandag waren ze nog 120euro/stuk met de prime days op amazon, maar nu terug 150

Heb die van mijn voor 99euro/stuk gekocht. Ondertussen wel al 2 jaar geleden.
Maandag waren ze nog 120euro/stuk met de prime days op amazon, maar nu terug 150
argh verdomme :) zal dan weer moeten wachten
Of toch de netatmo voor 80 euro ofzo

Ne relais ? That's it ? Ja dan kan je alle kanten uit hé. Zelf ESP32 bricoleren uiteraard is mogelijkheid, maar evengoed een Shelly 1 Plus gebruiken. Die heeft een zogenaamd "dry contact" waarmee je een relais kan schakelen.
In een Shelly 1 Plus zit trouwens intern ook een ESP32 in hoor ;-) maar wel met kastje reeds errond etc.

Dan gewoon "de contacten" van die badkamer-ventilator op de 2 aparte schroefjes zetten ; AAN / UIT that's it.

Ik dacht dat je een hele regeling had met verschillende standen enz ?
Gewoon op de 0/1 rechts?

Was vergeten dat dit op voeding moet ook.

Kan ik dit ergens aftappen?

Laatst bewerkt:
Shelly werkt ook op 12VDC, je zou kunnen "aftakken" op Pin1 + Pin2 ("+" en "-" van de 12VDC) op dat doosje.
Op de Shelly moet je dan d 12V aanleggen aan de schroeven waar "12V" en daarnaas, met die stippelkader errond.
Het "te schakelen" contact is dan idd "0" en "1"

Heb gewoon afgetakt van de voedingskabel die naar de ventilatieunit loopt.
220 V dus
Werkt perfect, kan hem eindelijk bedienen nu :)

Met dank aan Chr1st0f Chr1st0f
Na al die jaren :)

Ik heb nu 4 sensoren, 2 in badkamers, 1 in HT en 1 in riumte waar droogkast staat.
De vraag is nu, hoe ga ik dit automatiseren.
1 badkamer scoort hoger qua luchtvochtigheid omdat er geen raam is.

Zou ik werken met een ondergrens en bovengrens?
En met een basisluchtvochtigheid van bv woonkamer (dan plaats ik deze van de ht ff in de woonkamer tot ik een awair heb).
En dan laten triggeren zodra die boven de basis zit?
En dit voor alle 4 , dus 4 automations..

Of hoe zouden jullie het doen?

Ik zou ff monitoren hoe snel de vochtigheid oploopt in de badkamer. Een andere kamer gebruiken als referentiepunt lijkt me lastig.
Ik zou proberen de vochtigheid van de badkamer te vergelijken tegenover de vochtigheid 2 minuten geleden en als die teveel gestegen is, de ventilatie optoeren. Geen idee hoe je kan vergelijken met 2 minuten geleden, maar dat ga je vast wel vinden op internet.

Of zoiets?

Code:
- alias: Turn ventilation unit on and off above bad humidity
  trigger:
    - platform: numeric_state
      entity_id:
        - sensor.vochtigheid_badkamer_kids_humidity
      above: 65
      id: Vochtigheid teveel badkamer kids
      entity_id:
        - sensor.vochtigheid_badkamer_kids_humidity
      below: 56
      id: Vochtigheid goed badkamer kids
      entity_id:
        - sensor.vochtigheid_badkamer_ouders_humidity
      above: 65
      id: Vochtigheid teveel badkamer
      entity_id:
        - sensor.vochtigheid_badkamer_ouders_humidity
      above: 56
      id: Vochtigheid goed badkamer 
  action:
    - choose:
        - condition: or
          conditions:
            - condition: trigger
              id:
                - Vochtigheid teveel badkamer kids
              id:
                - Vochtigheid teveel badkamer 
          sequence:
            - service: homeassistant.turn_on
              entity_id: switch.ventilatie_switch_0
        - condition: or
          conditions:
              id:
                - Vochtigheid goed badkamer kids
              id:
                - Vochtigheid goed badkamer 
          sequence:
            - service: homeassistant.turn_off
              entity_id: switch.ventilatie_switch_0

Je zou kunnen proberen met absolute waardes. Maar de kans is groot dat op warme, vochtige dagen uw ventilatie niet meer uit stand 3 gaat komen.
Maar proberen zou ik zeggen.

Back
Bovenaan