• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Vraagje voor netwerk-kenners

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Met de komst van HDR merk ik dat mijn netwerk bij sommige films nét niet snel genoeg is en dus stottert. Met de harde schijf rechtstreeks aan de zidoo speel alles wel feilloos af.

Op zoek dus naar de zwakke link in de schakel.

In de garage staat mijn modem. Van daaruit vertrekt er een netwerkkabel naar de zolder, waar mijn PC staat. Deze fungeert ook als NAS.
De kabel komt toe in een 10/100 switch (mogelijk probleem?). Vanuit de switch vertrekt er een kabel naar mijn PC en naar de zidoo.

Wat ik mij afvraag:
Speelt de snelheid van de modem en de kabel van modem naar de switch mee in dit probleem? Of mag ik ervan uitgaan dat de zidoo eigenlijk (mits de switch) rechtstreeks verbonden is met de pc?
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Ik denk dat je switch een bottleneck vormt en vooral tijdens de pieken. Je kan eens kijken hoeveel bandbreedte de NAS verstuurt tijdens zo'n pieken en dan weet je of de switch voldoet. Wel zien dat ook je kabels dan op gigabit voorzien zijn :)
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ok een gigabit switch is nu ook niet zo duur, zal die eens vervangen. ..
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Inderdaad - mogelijk probleem is ook dat de switch teveel verkeer krijgt te verwerken en dit niet aan kan. Het verkeer gaat van uw NAS naar de switch naar de router en zo terug naar uw Zidoo.

En voor je UTP kabels kan je zien welke 'CAT' er op staan, als er minstens CAT 5e op geprint staat zijn ze goed voor 1gbits.

Qua switch kan ik trouwens de Netgear GS108 (of 105) aanraden. Ik heb hier thuis een TP-link switch liggen en telkens ik die in mijn netwerk plaat gaat de Telenet router onderuit. Nu eerlijk, ik heb nooit echt onderzocht waaraan dat ligt - misschien gewoon defecte switch of een ander toestel dat het veroorzaakt, ik heb de switch gewoon er tussen uitgehaald gehad.

edit: foute uitleg doorstreept
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.522
159
66
De data gaat wel degelijk van de pc naar de switch naar de zidoo. De switch zal enkel data sturen via de router als je zidoo in een ander ip subnet zou zitten dan de pc, wat bij 99% in thuis netwerken niet het geval zal zijn.

Ook moet je eens nakijken of de zidoo en pc wel degelijk een gb kaartje hebben.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
...en gezien ge uw pc als nas gebruikt... die heeft dan toch ook geen gigabit nic...? ;-)
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
De data gaat wel degelijk van de pc naar de switch naar de zidoo. De switch zal enkel data sturen via de router als je zidoo in een ander ip subnet zou zitten dan de pc, wat bij 99% in thuis netwerken niet het geval zal zijn.

Ook moet je eens nakijken of de zidoo en pc wel degelijk een gb kaartje hebben.

Interessant. De kabels in de muur kan ik niet nakijken, maar van de pc naar de switch en naar de zidoo zijn cat5e en cat6. Nog even de zidoo en mijn pc nakijken.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Argh, netwerkkaart van mijn mobo (MSI z97) is blijkbaar enkel 100mbps.

Dan moet ik deze upgraden en een andere switch plaatsen?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Inderdaad - mogelijk probleem is ook dat de switch teveel verkeer krijgt te verwerken en dit niet aan kan. Het verkeer gaat van uw NAS naar de switch naar de router en zo terug naar uw Zidoo.

En voor je UTP kabels kan je zien welke 'CAT' er op staan, als er minstens CAT 5e op geprint staat zijn ze goed voor 1gbits.

Qua switch kan ik trouwens de Netgear GS108 (of 105) aanraden. Ik heb hier thuis een TP-link switch liggen en telkens ik die in mijn netwerk plaat gaat de Telenet router onderuit. Nu eerlijk, ik heb nooit echt onderzocht waaraan dat ligt - misschien gewoon defecte switch of een ander toestel dat het veroorzaakt, ik heb de switch gewoon er tussen uitgehaald gehad.

In Niel zijn opstelling gaat het verkeer niet langs de router passeren. Als z'n PC en Zidoo beiden rechtstreeks met de switch verbonden zijn, gaat het verkeer niet eerst naar de router. Zou kun je zelfs een gigabit LAN netwerkje opzetten met een 100mbps router zolang alle toestellen met de switch verbonden zijn.
Internet zal wel beperkt zijn tot 100mbps dan omdat dat verkeer wel de router passeert.
Interessant. De kabels in de muur kan ik niet nakijken, maar van de pc naar de switch en naar de zidoo zijn cat5e en cat6. Nog even de zidoo en mijn pc nakijken.
CAT 5E moet normaal 1gbps doen, tenzij de kabel heel lang is of er een kabelpaar gebroken is. CAT6 kan ook 1gbps zonder problemen.

Als ge nog met een 100mbps switch zit, zou ik die vervangen voor een gigabit model. Ik heb zelf 2 Netgear GS108 liggen en ben er zeer tevreden van. Die dingen zijn al een jaar of 5-6 oud en werken nog perfect. En de snelheden die ik in werkelijkheid haal zijn ongeveer 122MB/s :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Argh, netwerkkaart van mijn mobo (MSI z97) is blijkbaar enkel 100mbps.

Dan moet ik deze upgraden en een andere switch plaatsen?
Ja :( Ge moet daarvoor geen nieuwe moederbord kopen. Er bestaan PCI netwerk kaartjes die je voor 12-20euro in huis haalt.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ja :( Ge moet daarvoor geen nieuwe moederbord kopen. Er bestaan PCI netwerk kaartjes die je voor 12-20euro in huis haalt.

Jep, en er is nog een pci-e slot vrij dus...

Normaal gezien zou het daarmee dan moeten lukken toch? De snelheid van de harde schijven etc. lijken mij allemaal geen probleem?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Jep, en er is nog een pci-e slot vrij dus...

Normaal gezien zou het daarmee dan moeten lukken toch? De snelheid van de harde schijven etc. lijken mij allemaal geen probleem?
Normaal gezien is dat meer als voldoende. Mijne oude 5200rmp laptop schijf deed ongeveer 60MB/s en desktop schijven halen 80MB/s of meer, dus dat zal zeker wel genoeg zijn om een filmpje te streamen.