• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelf "bouw" eindversterking - Class D - Hypex

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
De idee is :   Front L + R = NC400 met elks aparte 600W voeding. Geen compromissen op de fronts! (voor als ik hem als STEREO-amp gebruik) Center + SL + SR = UCD400 modules : OFWEL de versie met elke z'n powersupply (lees : OEM module - als ik die kan kopen) OFWEL met 1 x 1200W voeding gemeenschappelijk voor de 3 modules. Welke UCD-versie "ST" (=standard) of "HG" (high-grade) met of zonder HxR regelaars moet ik nog eens becijferen ...   Verder ben ik ook nog aan het denken wat ik met de case doe : of ik gewoon voor een redelijk "flinke" (=12cm hoogte) case zou gaan, zelfde diepte als de gemiddelde receiver of echt zou gaan optimaliseren om de zo kleinst mogelijk case te maken. Moet ook opletten qua warmte, een piepkleine case voor 5-channels is mischien ook niet dat...   Qua connector ga ik enkel XLR voorzien. Ik moet dan vanaf de pre-out van Onkyo -> XLR verloopstuk/kabel gebruiken. Een "toekomstige" processor zal XLR hebben, vandaar dat ik alvast die zaken voorzie.   Ben al serieus aan het inlezen, hoe je bepaalde cable-routing moet doen met deze dingen. Het kwaliteitslevel van deze modules is zo groot dat dit echt wel van belang is! Nu ben ik aan het kijken om een case te kopen waarin de nodige boringen zijn voorzien :   -> Voorkant : mogelijks 1 piepklein gaatje voor LED "Standby" met daarboven 1 knop (met LED erin) wanneer "ON". Verder geen enkele tekst oid op de case, geen gravering etc. -> Achterkant : 5 x Neutrik XLR (female) inputs / 5 x stevige bindingposts output / 1 IEC voedingssteker met daarin fuse-holder / Schakelaar "main")   Er is natuurlijk nog niets in bestelling genomen, maar het is serieus aan het kriebelen zeg maar
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Ben benieuwd naar het resultaat!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Bovenstaande samenstelling is ongeveer hetzelfde idee, als wat ik in gedachten heb, buiten de Ncore
263a.png
  Je hebt in het verleden toch de UCD400 al eens kunnen beluisteren en vergelijken, denk je met de NC400 nog meer beleving te hebben? De NC400 is t.o.v. de UCD400 weer een heel stuk duurder, dus vraag me af of het echt wel de moeite loont. Volgens mijn info niet, al heb ik het zelf helaas nog niet kunnen vergelijken om me te overtuigen. Het gaat hier toch om enkel het geluid versterker, daar juist waar een ge
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
<blockquote data-author="Joske007" data-cid="10526" data-time="1384710498">

Bovenstaande samenstelling is ongeveer hetzelfde idee, als wat ik in gedachten heb, buiten de Ncore
263a.png
  Je hebt in het verleden toch de UCD400 al eens kunnen beluisteren en vergelijken, denk je met de NC400 nog meer beleving te hebben? De NC400 is t.o.v. de UCD400 weer een heel stuk duurder, dus vraag me af of het echt wel de moeite loont. Volgens mijn info niet, al heb ik het zelf helaas nog niet kunnen vergelijken om me te overtuigen. Het gaat hier toch om enkel het geluid versterker, daar juist waar een ge
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De NC400 mag op papier wel 10 tot 30x meet technisch de betere zijn, maar vraag me sterk af of het met de oortjes in een vergelijk ook waarneembaar is? Al kan ik je denkpiste hierin best wel volgen en zeker als je antwoord onbeantwoord blijft, dan ga je meestal wel voor het zekere
1f609.png
  Al kunnen berekenen wat de meerprijs is t.o.v. de niet standaard UCD400?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Als je een UCD400HG neemt betaal je 150,- (ex btw) per kanaal. Neem je de versie met super DC-regulatoren HxR dus de UCD400HG / HxR betaal je 210,- (ex btw) per kanaal Neem je NC400 betaal je 365,- (ex btw) per kanaal.   Dus meerprijs van NC400 :   54% tov UCD400HG/HxR 116% tov UCD400HG     Als je nu 5-channel NC400 zou doen ben je wel absurd veel geld kwijt, maar enkel voor 2 (superkwalitatieve, best-in-d-class) front-channels is het niet onoverkomelijk h
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als je dan toch voor de fronts de NC400 wil gebruiken, dan zou ik deze zeker ook in overweging nemen bij de centerspeaker! Dus 3x NC400 voor de frontkanalen en 2x UCD400 voor de rears, lijkt me een kleine en logische opleg in de totaalprijs voor een betere balans ?   5-kanaals eindversterking: 3x NC400 + 2x UCD400HG = 1.942 1x Case = +/- 150 Schakelaar, led, XLR-chassis connectors, kabels, klemmen, grijpmateriaal, enz.. +/- 100 Totaalprijs bruut: +/- 2.200 incl. btw
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Als je dan toch voor de fronts de NC400 wil gebruiken, dan zou ik deze zeker ook in overweging nemen bij de centerspeaker! Dus 3x NC400 voor de frontkanalen en 2x UCD400 voor de rears, lijkt me een kleine en logische opleg in de totaalprijs voor een betere balans ?   5-kanaals eindversterking: 3x NC400 + 2x UCD400HG = 1.942 1x Case = +/- 150 Schakelaar, led, XLR-chassis connectors, kabels, klemmen, grijpmateriaal, enz.. +/- 100 Totaalprijs bruut: +/- 2.200 incl. btw
Ne rijke mens is toch iets raars
1f609.png
Ik weet het niet qua CENTER channel eigenlijk.   M'n oorsprongkelijk idee was een STEREO NC400 amp, mischien is een NC400 voor CENTER beetje overdreven...maar omdat ik mischien alles kon combineren ineens naar 5-channel gaan waarvan de L+R "de betere" zouden zijn.   Buiten "film" is het center-channel toch niet nodig. m'n RF7-II's zetten zo'n imaging neer dat ik zelfs bij stereo-opnames denk dat de center al meedoet
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ja, je wil ook voor de NC400 gaan, dan lijkt me de centerspeaker in een 5-kanaals eindversterker niet te onderschatten. Misschien is een 3-kanaals NC400 een betere optie en de 2 rears worden dan gewoon aan de receiver gekoppeld.   Heb je voor beide werelden "stereo en surround" een mooie en betaalbare eindbak?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Ja, je wil ook voor de NC400 gaan, dan lijkt me de centerspeaker in een 5-kanaals eindversterker niet te onderschatten. Misschien is een 3-kanaals NC400 een betere optie en de 2 rears worden dan gewoon aan de receiver gekoppeld.   Heb je voor beide werelden "stereo en surround" een mooie en betaalbare eindbak?
Ook wel een goed plan eigenlijk ... surrounds aansturen gaat met zowat alles wel
1f609.png
  Natuurlijk als je het ding ooit in de verkoop wil zal een 5-channel een stuk vlotter weggaan als iets "custom" van 3-channel oid. Je weet nooit natuurlijk...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Naar mijn mening is er meer vraag in 2dehands naar een 2-kanaals eindversterker, dan naar een 5-kanaals. Een liefhebber van stereo wil geen overbodig geld uitgeven aan een 5-kanaals, maar eerder en maximaal nog aan een 3-kanaals om als 2-kanaals in te zetten.   Beter een goede 3-kanaals dan ergens compromissen moeten maken
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Zo'n 3 kanaals bestaat dan wel al: http://www.apart-audio.com/uploaded_files/productFiles/CHAMP-3D/Champ-3D_TS.pdf Da's zelfs een Belgisch merk.
1f609.png
  90dB A weighted <div style= THD L/R amp: <0.1% @ 100W/4Ohm/1kHz A weighted <div style= <div style= Bovenstaande specs zijn goed genoeg om op de kermis of in het clublokaal wat plaatjes te draaien
1f609.png
<div style= <div style= Ja, 2-channel, 3-channel of 5-channel ... zal eens eerst beginnen met te luisteren of ik eigenlijk verschil hoor tov m'n huidige spullen als ik er een Hypex UCD400 (2-channel) achter hang...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
En jij denkt dat te kunnen horen? Niet als je er luidsprekers achter hangt. Wat denkt je dat de THD van een stel luidsprekers is op normaal luisterniveau?

Zeker als je er 100W in gaat steken. Dan valt die 0,1% compleet in het niets.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
En jij denkt dat te kunnen horen? Niet als je er luidsprekers achter hangt. Wat denkt je dat de THD van een stel luidsprekers is op normaal luisterniveau?

Zeker als je er 100W in gaat steken. Dan valt die 0,1% compleet in het niets.
Je hebt wel gelijk dat THD behoorlijk kan zijn (vb 0.15% tussen 100Hz-5kHz en nog meer in de subwoofer-range is niet ongewoon) tov versterker-waardes. Voor mijn hoorn-luisprekers kan ik zo direct geen waardes terugvinden, ga eens kijken of ik daar iets van kan vinden rond "distortion"   Maarja, je wil altijd natuurlijk het signaalpad van de electronica zo proper mogelijk hebben, dat is deel van de hobby.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Je bedoelt 15% ipv 0,15%?   Edit: Ik ha die zin verkeerd gelezen. 0,15% tussen 100Hz en 5kHz bij 95dB @ 1m zou wel heel erg goed zijn. Ik denk dat 0,3 a 0,5% al heel erg mooi is. 0,5% a 1% zou normaal zijn bij de meeste commerciele luidsprekers. Stel dat je middelmatig efficiente speakers hebt die 85dB/1W @ 1m doen dan wil dat zeggen dat ze bij 10W dus die 95dB al halen. Bij 10W vervormt die versterker geen 0,1%. En bij 100W gaat een normale speaker RUIM meer dan 0,15% vervormen. Hoe luider het geluid, hoe minde rgevoelig ons oor is voor vervorming. En dan hebben we het hier ook enkel over THD. Dat ligt er nog aan welke harmonische er vooral aangeslagen worden. Als het oneven harmonischen zijn ga je het veel rapper horen. Dan is er nog de IMD. Die valt volgens mij nog feller op. Maar daar zie je zelden of nooit specificaties van. En die zijn eigenlijk veel interessanter, want veel beter hoorbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Ik lees wel dat je beide soorten THD echt niet met elkaar mag vergelijken, dus %-waarden van amps naast die van drivers leggen en gewoon cijfertjes vergelijken, zo lees ik toch op een aantal DYI fora. THD/IMD is inderdaad maar 1 van die zoveel parameters...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Je mag ze niet vergelijken omdat je ze bij elkaar moet tellen. Niet letterlijk optellen. Het is iets complexer. Het signaal dat van de versterker komt, inclusief minimale vervorming, wordt door de luidspreker nog eens met een factor 10 of meer extra vervormd.

Of je de vervorming van de versterker daar nog kan uithalen durf ik toch betwijfelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
En Jan, intussen al een idee welke richting je wenst te gaan 2, 3 of 5-kanaals DIY?   Ben erzelf al wel, wat wijzer op geworden
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
En Jan, intussen al een idee welke richting je wenst te gaan 2, 3 of 5-kanaals DIY?   Ben erzelf al wel, wat wijzer op geworden
1f609.png
Nah, nog geen idee ... mischien toch eens eerst Katwax zijn Hexateq hier komen testen eigenlijk vooraleer 1k5euro uit te geven
1f609.png
Wat was jouw plan ? 3-channel ? Of toch maar gewoon 5-channel ?
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: