• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

2.1 of 3.1 setup. Budget +-1000euro

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Dag iedereen,   Ik ben een half jaar geleden alleen gaan wonen. Als eerste heb ik toen een TV gekocht en die voorlopig gebruikt met mijn oude Logitech Z2300 2.1, maar die voldoet niet echt. Nu is er terug wat budget vrij en zou graag een leuk geluidssysteempje kopen.   De woonkamer L vormig maar niet zo heel groot. De zithoek, waar de TV staat, is 4x5m. (het overige deel is 4x4m) De zetel staat waaruit TV gekeken wordt staat helemaal tegen de muur, dus ik vermoed dat het weinig zit heeft om er rear speakers te plaatsen want dan zit je er eigenlijk tussen. En ik zou liever beginnen met een deftige 2.1 en evt. later uitbreiden indien daar nood aan is.   Ik kijk vooral films en series, maar ik luister ook graag naar muziek (65% elektronisch, 25% hiphop, 10% rock/pop).   Dit is wat ik zelf al ingedachten had: Boston accoustics A25 SVS PB-1000 of SVS SB-1000 (of is dat overkill?) Marantz 1504 receiver? Heeft die voldoende vermogen voor de A25's?   Voor de receiver sta ik nog volledig open. Maar ik had graag iets vrij compact gehad daar een schap in ons tv meubel maar 13-14cm hoog is. Heeft het verder zin om er nog een A225c bij te plaatsen als center? Of is maakt dat niet zoveel uit in de setup die ik nu voorstel?   Alle voorstellen zijn welkom! Het budget kan wel nog een klein beetje gerokken worden indien nodig.     Schets van de living (blauw = zetels, rood = tv meubel):
room.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Op eerste zicht lijkt het mij wel niet allemaal in evenwicht.


Die Marantz receiver is niet slecht, maar voor het geld kunt ge veel beter krijgen, vooral 50 watt/kanaal is niet echt veel (opgegeven is altijd stuk hoger dan het effectief is, nu luid gaat dat nog steeds gaan hoor) - als ge vb een schapje kunt uitnemen en een hoogte van pakweg 17-18 cm kunt creëren past er al snel een Denon AVR-X1000 in.


De Bostons heb ik zelf nog niet gehoord, maar van wat ik al heb gelezen is het zowat het beste wat je kan krijgen voor het geld. Wel stevige subwoofer moet ik zeggen!   Ik denk dat een toegevoegd center kanaal wel altijd een extra geeft in films en series, in muziek weinig. Overigens zou ook 5.1 geen probleem zijn bij jou, maar beginnen met 2.1/3.1 en kwaliteit nemen is zeker zo goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Blij dat je de weg gevonden hebt naar hier
263a.png
5.1 kan zeker maar beter is klein beginnen.   Wat is je budget weer?   Speakerkeuze is goed en center heeft zeker meerwaarde! Maar begin mss best met 2.0 en versterker. Dan sub en center en dan rears. Je versterker is idd mager, eventueel op het meubel plaatsen? Denon x1000 is idd beter. Keuze van sub is nu al prima!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als de verhouding meer bij het luisteren naar muziek ligt i.p.v. films, zou ik toch eerst eens de moeite en tijd nemen om naar een setje stereo speakers te luisteren en dit met de bedoeling om later uit te breiden naar bv 5.0. Ik veronderstel dat er links en recht naast het tv-meubel een muur is waar je probleemloos je speakers op gelijke afstand kan plaatsen, indien zo, zit je al vrij goed voor een basisopstelling?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
De Denon zou ik wel passend krijgen als ik het schapje verlaag. Alleen oogt dat net ietsje minder mooi en zal mijn wederhelft waarschijnlijk niet zo blij zijn. Maar goed, daar moet ze dan maar aan wennen
1f606.png
  Mijn budget is +- 1000euro. Ik wil geen rommel in huis waarbij ik alles terug moeten verkopen als ik wil uitbreiden.   Ik ga nog eens kijken naar de Denon receiver. Als die mij aanstaat dan komt hij er wss wel. Is een stuk goedkoper als Marantz en krachtiger he?   Als 3.1 de moeite is, zo ik er evt. nog de A225c center bij kopen.   Over 5.1 ben ik nog niet zeker. De zetel kan staat echt maar 20-30cm van de muur en kan niet veel meer vooruit. Onze zetel is een ovaal zoals op de foto en dan ga je echt tussen 2 achterste speakers zitten. Dus ik heb geen idee als dat dan een meerwaarde heeft. Voorlopig hou ik het bij 2.1 of 3.1, maar dat kan misschien snel veranderen
1f606.png
    Het meubel in kwestie:
IMG_1698.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vreemde inrichting, misschien het fotootke toch eens omdraaien
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
3.1 is zeker de moeite maar 1000 euro vr 3 speakers + versterker + sub. Haal je dat wel? Die hogere denon is zeker beter. Als je bovenstaande kan betalen. Kijk dan ook es nr denon x2000 is nog krachtiger en maar 100 euro duurder dan de x1000. Desnoods dan id plaats vd center... en die later kopen.

Indien je die versterker niet in je meubel krijgt. Is erop mss een optie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Zuilen zouden anders ook niet misstaan in die ruimte
263a.png
maar dan moet je budget omhoog en geen sub..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als het budget beperkt is, zou ik eerder naar mooie boekenplankspeakers gaan dan zuilen
1f609.png
en meestal ook veel makkelijker te plaatsen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Die bostons zijn boekenplankmodellen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Misschien ook eens gaan luisteren? Ik zou vb de JBLs die ik heb wel durven aanraden en vallen mooi binnen budget, maar ik denk ook wel dat hoornluidsprekers niet iedereen zijn smaak is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Vreemde inrichting, misschien het fotootke toch eens omdraaien
263a.png
  Oops... Aangepast bij deze
263a.png

3.1 is zeker de moeite maar 1000 euro vr 3 speakers + versterker + sub. Haal je dat wel?

Die hogere denon is zeker beter.

Als je bovenstaande kan betalen. Kijk dan ook es nr denon x2000 is nog krachtiger en maar 100 euro duurder dan de x1000. Desnoods dan id plaats vd center... en die later kopen.


Indien je die versterker niet in je meubel krijgt. Is erop mss een optie?
1000euro is eerder een indicatie. Als ik voor 100 of 200euro echt een beter setup kan samen stellen, mag het van mij.   Op het vlak van receivers ben ik een leek. Als de upgrade naar de x2000 de moeite waard is, wil ik die gerust over wegen. Hoor je het verschil tussen die 2 receivers? Zou ik die ergens kunnen beluisteren rond Maldegem/Gent?        
Zuilen zouden anders ook niet misstaan in die ruimte
263a.png
maar dan moet je budget omhoog en geen sub..
Zuilen hebben hier blijkbaar een lagere WAF :p En daar ik vooral bass music luister en films/series kijk, denk ik dat een sub me meer gaat aanstaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Op het vlak van receivers ben ik een leek. Als de upgrade naar de x2000 de moeite waard is, wil ik die gerust over wegen. Hoor je het verschil tussen die 2 receivers? Zou ik die ergens kunnen beluisteren rond Maldegem/Gent? Zuilen hebben hier blijkbaar een lagere WAF
1f61b.png
En daar ik vooral bass music luister en films/series kijk, denk ik dat een sub me meer gaat aanstaan.
Verschil tussen deze receivers zit h'm vooral in de functies "toeters en bellen" Boekenplankspeakers + sub lijkt me een mooi combi voor je muziekgenre
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Je zit blijkbaar dicht bij mij
263a.png
helaas heb ik marantz en.pioneer. geen denon sorry. Maar blijkt evengoe te zijn als marantz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik denk dat ik m'n keuze zo goed als gemaakt hebt.   - Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225c - SVS PB-1000 - Denon AVR X-2000   Totaal komt op een 1100 euro zonder kabels.   Enkel over de receiver twijfel ik nog wat, maar ik vermoed dat ik voor die prijs geen betere kan krijgen. Als ik een gelijkaardige Marantz zoek, kom ik op het dubbele van die prijs uit...   Nog een vraagje: Welke luidspreker kabels kunnen jullie aanraden voor de speakers en sub?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
broodrooster,

Ga je niet wat snel?

Je hebt je volledige keuze al gemaakt zonder ook maar iets te beluisteren.

Ik denk wel dat je goede producten hebt gekozen maar je moet ze toch minstens eens beluisteren voor je ze koopt?

Het zijn dure centjes die je maar 1 keer kan uitgeven.

Je neemt blindelings de denon maar is dit wel je sound. Ik had eerst een denon en nu marantz en die sound was voor mij toch wel heel anders hoor.


ik zou gaan luisteren. Welkom trouwens!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
broodrooster,

Ga je niet wat snel?

Je hebt je volledige keuze al gemaakt zonder ook maar iets te beluisteren.

Ik denk wel dat je goede producten hebt gekozen maar je moet ze toch minstens eens beluisteren voor je ze koopt?

Het zijn dure centjes die je maar 1 keer kan uitgeven.

Je neemt blindelings de denon maar is dit wel je sound. Ik had eerst een denon en nu marantz en die sound was voor mij toch wel heel anders hoor.


ik zou gaan luisteren. Welkom trouwens!
Over de Denon ben ik nog niet helemaal zeker zoals ik zei.   Hoe ervaar jij het verschil in sound tussen de Denon en Marantz?   De speakers en de sub liggen zo goed als vast. Daar lees ik veel goeds over en volgens een van de betere kwa prijs/kwaliteit. En het prijs/kwaliteit stuk is voor mij belangrijk. Ik wil geen brol in huis halen, maar het beste & duurste hoeft ook niet.   Zijn er nog andere voorstellen voor receivers? Door de center speaker er uit te laten, kan ik wel nog wat budget vrij maken. Als er mensen goede shops kunnen aanraden in West-, Oost-vlaanderen of Antweren zou dat welkom zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik zou voor je budget me niet zo druk maken welke receiver je nu neemt of net niet, maar vooral naar de gewenste functies kijken en het vermogen in overeenstemming is met de gekozen speakers. De sound wordt voor het grootste deel immers bepaald door je speakers, plaatsing, ruimte en akoestiek, al de rest is tunen aan de gehele set, enz...................
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Over die Denon ga je niet te klagen hebben. Trouwens, Marantz = Denon. Zijn van hetzelfde bedrijf en de receivers zijn erg gelijk, niet helemaal.   Wanneer je er geen probleem mee hebt om online te kopen, check zeker hchifi.nl - verzending niet te duur en uitstekende prijzen (wel mailen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Echt helemaal perfect vergelijken kan ik niet want de denon was een instapmodel terwijl ik daarna naar de sr7007 ben overgegaan.

Sound was echt wel veel beter te noemen. Denon had ook een leuke sound, die ik best als voller kan omschrijven terwijl de marantz zuiverder klinkt.

Blijf het nog steeds raar vinden dat je speakers koopt zonder ze te beluisteren.

Good luck in elk geval.
 
Laatst bewerkt door een moderator: