• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

2.1 weergave met ht receiver

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
LFE+Main, is dan toch nog steeds MET woofer. Of niet? Of wil dat zeggen dat STEREO met de main speakers + sub speelt en Direct de sub weg laat en de mains full range laat spelen? (zoals ik wil, dus)   Eenvoudiger: Heeft die setting betrekking op de STEREO modus of op de DIRECT modus?   Ik mag 'm trouwens testen met mijn eigen luidsprekers.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
6 moet inderdaad MAIN zijn (foutje) en had hij waarschijnlijk al door.

Toch niet lol

Net gekeken , 2 keuzes, lfe of lfe+ main

Bij beide doet mijn sub niet mee in direct en pure direct modus..' Vreemd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Is je sub al stuk misschien
1f609.png
  Tja, ik kan er nog niks van zeggen. Ik heb 'm nog niet en heb de manual nog niet gelezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Vreemd is dat niet, bij Direct wordt o.a. bassmanagement uitgeschakeld, dacht ik toch.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
68
58
In direct speelt de sub normaal niet mee ( dacht ik toch) en in pure direct schakelen ze de beeldelektronika mee uit...als je echter stereo kiest en je hebt de instelling lfe+ main genomen voor de subwoofer dan doet hem mee in 2.1 ( of voor sommigen 2.2) in de modus

Stereo ( of zelfs automatisch)


Bij de stand lfe alleen wordt enkel het lfe kanaal door de subwoofer weergegeven en als je lfe+main gebruikt gaat de sub ook al het laag weergeven van de speakers die op small staan ( en dan afhankelijk van de ingestelde crossover natuurlijk)

Daarom ook dat als je de fronts op small zet de sub automatisch op 1 wordt gezet en dat je de sub enkel maar op none kan zetten wanneer de fronts op large staan.


( enkel spijtig dat de crossover van het lfe kanaal niet lager kan dan 80 Hz....met de av8003 kon ik tot 40 Hz instellen wat soms beter resultaat gaf.....)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.155
68
58
LFE+Main, is dan toch nog steeds MET woofer. Of niet?

Of wil dat zeggen dat STEREO met de main speakers + sub speelt en Direct de sub weg laat en de mains full range laat spelen?

.
263a.png

Juist.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Bij die laatste zin, kan ik me iets bij voorstellen Peter, klonk toen vermoedelijk een stuk strakker bij 40 ipv 80
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
In de meeste gevallen zal de sub gewoon uit staan als er naar muziek geluisterd wordt. Mijn main speakers gaan betrekkelijk laag door. Dus dat is prima. Enkel bij films zou ik graag een sub laten meespelen. Dan wordt er namelijk wel eens redelijk wat van de speakertjes gevraagd. Ze kunnen dat wel aan, maar gaan niet tot 20Hz of lager. De sub wel.   Het zou wel jammer zijn als de sub ook moet meespelen als ik gewoon TV kijk. Dat dus de sub enkel wordt genegeerd als er geen video wordt doorgegeven. Bij het nieuws heb ik geen sub nodig, maar om dan de sub gewoon uit te zetten en de speakers pas vanaf 80Hz te laten beginnen is ook niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik kijk gewoon tv in pure direct stand. Werkt prima en gewoon de fronts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Perfect. Dat lees ik graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Ik laat de sub subtiel meespelen bij muziek. Je kan het volume van de sub apart regelen voor stereo en surround, dus in surround staat hij veel harder dan in stereo. Er zit soms veel laagweergave in muziek en ondanks dat ik vloerstaanders heb, kunnen deze dit toch niet weergeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Uit ervaring weet ik dan mijn main speakers genoeg laag weergeven voor muziek. Ik heb al met en zonder sub geprobeerd en zonder is voldoende. Zo'n grote woonkamer heb ik nu ook weer niet, dus erg vreemd is dat niet.   Maar in films zit veel meer laag in. Lagere frequenties en meer amplitude. Dan is een sub beter geschikt om dat weer te geven. Hoewel mijn sub zelfs bij redelijk gedonder nog niet zoveel te doen heeft.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ik heb 'm binnen en al aangesloten. En ... het valt vies tegen!! Ik heb het toestel gekocht om vooral van alle analoge verbindingen af te zijn. Dit ook om de digitale ruis van de htpc verlost te zijn. Wat blijkt nu: De digitale ruis is toegenomen en is zelfs te horen als ik een andere bron selecteer. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!   Het uitschakelen van de sub tijdens "pure direct" doet ie ook niet. Maar dat kan ergens een instelling zijn die nog niet goed staat.   Wat wel leuk was: Bij het beluisteren bij H&C Hifi viel duidelijk op dat mijn diy luidsprekers een stukje beter zijn dan een setje Boston Acoustics M25. Mijn vriendin dacht eerst dat er een compleet andere installatie aan het spelen was. Toen ik zei dat enkel de luidsprekers gewisseld waren bekeek ze me alsof ik haar iets aan het wijs maken was.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Digitale ruis? Ik hoor niks hoor
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Hoe heb je'm aangesloten? Het is hier niet te doen. Het komt door alles heen. Ik heb gewoon de hdmi van de htpc op de blu-ray ingang gehangen. Maar ook als ik CBL/SAT selecteer komt die ruis er door. (het is net of je de processor hoort werken) Van het moment dat de htpc uit staat is 't gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Aarding van de pc en je stopcontact in orde?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Voor de duidelijkheid: Ik hoor het ook als ik een andere bron selecteer dan de htpc.

De ruis is zo luid dat ie naar schatting hoogstens 10dB (ik schat eerder 6dB) onder het nuttige signaal zit!!! Zeer goed hoorbaar dus.


Wat ik al geprobeerd heb en de resultaten:

- htpc uit: alle problemen zijn weg. Het ligt dus aan de pc.

- Audio analoog van de htpc naar de receiver en enkel beeld via hdmi : Geen verschil. Het komt dus binnen via de hdmi.

- Luisteren of de ruis ook op de headphone uitgang zit: Yep, zelfde probleem. Dus 't zit niet enkel in de eindversterking.

- htpc op een compleet andere stroomkring aangesloten. Dus met een verlengkabel door het huis en in de badkamer aangesloten (zit achter een ander differentieel, dus goed gescheiden van de rest): Veel verbetering, maar nog niet helemaal weg.


Volgende testen:

- htpc via hdmi op tv (dus niet via de receiver) en de audio analoog naar de receiver.


Wat ik nog moet uitzoeken:

- Hoe maak ik de receiver wijs dat ie bij 1 bepaalde bron geen audio moet doorlaten?

- Kan ik een instelling vinden waar ik het beeld via 1 bron via hdmi binnen krijd en de audio van een andere bron (eventueel een andere hdmi, maar niet noodzakelijk)


De test met de htpc op een andere kring geeft volgens mij een goede indicatie van waar het grootste probleem zit. Maar ik kan geen verlengkabel dwars door het huis laten liggen natuurlijk.   Zoals je al zegt, Joske007 (Rik?), kan het goed aan de aarding liggen. Maar ik weet dat het op dat gebied hier in huis misschien niet de meest ideale situatie is.
2639.png



Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Zijn er betaalbare stekkerblokken die hiermee afrekenen? Een powerconditioner is geen optie. Veel te duur in dit geval. Dan is het goedkoper om de htpc weg te doen en een losse bd speler aan te schaffen en een goeie tablet om wat te surfen. Maar dat was nu net niet de bedoeling van mijn laatste investeringen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Kijk eens of de aarding in je stopcontact achter de hifi of beter nog op de ganse kring nog goed is aangesloten. Alle aardingen van de stopcontacten zijn in eenzeldfde kring aan elkaar gelust, misschien zit hier ergens een onderbreking in de aarding? Is je Htpc met een voedingskabel met aarding aangesloten?   De audio van een Htpc, laat ik aan anderen hier over
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Ja, de pc heeft een stekker met aarding. Maar de Marantz niet! Enkel de htpc en Behringer Inuke hebben een geaarde stekker. De Behringer heeft geen invloed op het geheel.   Ik zal het stopcontact nog eens nakijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De Marantz versterker en bijbehorende stroomkabel heeft geen aarding.
 
Laatst bewerkt door een moderator: