• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Advies Denon AVR-X3100 7.2 A/V Receiver

Thomas Van Couter

New Member
30 jun 2015
19
0
4
Wat wil je doen met je nieuwe Home Cinema systeem</strong> Alles, Muziek, Film/televisie en gaming (in die volgorde belangrijk)

Wat mag het Home Cinema systeem gaan kosten? Max 1200 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? N/A

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Geen idee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Denon AVR-X3100 7.2 A/V Receiver

<strong>Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De nieuwe setup zou voor in mijn appartement zijn. Graag wil ik graag met een goede basis beginnen. Liever met wat minder beginnen (als in een receiver en 2 boxen bv.) en later verder kunnen uitbreiden (extra boxen, sub, ...).


Ik verhuis pas in november en was van plan om alles op mijn gemak te beginnen uitpluizen. Nu heb ik gezien dat vandaag op ibood een Denon AVR-X3100 7.2 A/V Receiver te koop staat voor 500 euro. Na vlug wat reviews bekeken te hebben blijkt deze receiver prijs kwaliteit wel oke. Echter denk ik niet dat ik ooit tot een 7.2 opstelling zou komen, maar met de prijs 500 euro lijkt mij aanvaardbaar ook al ga ik de functionaliteiten niet ten volste benutten.

Mis ik hier iets of zeggen jullie, 500 euro voor AVR-X3100 = koopje (ook al ga ik die pas in november gebruiken)?

Alvast super bedankt voor elk antwoord!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Welkom Thomas!

De Denon X3100 is een mooie receiver en de prijs op iBood is niet slecht. Ik heb de voorganger gehad, de X3000, en ben daar altijd tevreden van geweest - echter achteraf gezien had ik mij eigenlijk wat geld kunnen besparen en de X2000 kunnen kopen - het verschil is minimaal. De X3000 had pre-outs (om een eindversterker op aan te sluiten), iets wat ik toch niet gebruikte. Ik ben er eigenlijk ook wel bijna zeker van dat Marcel van HC-hifi (hchifi.nl) deze prijs van iBood zal evenaren, zoniet kloppen. Dan heb je ook nog eens beter garantie voorwaarden, of toch iemand die het persoonlijker en beter aanpakt dan iBood. De prijzen op de website zijn wel maar zijn adviesprijzen, via email krijg je de beste prijs.

Zelf zou ik toch aanraden te wachten tot november, tot je de receiver eigenlijk daadwerkelijk nodig hebt. Denon heeft inmiddels de opvolgers al aangekondigd en deze brengen toch weer leuke nieuwtjes zoals Dolby Atmos, DTS:X en volledig HDMI 2.0a met HDCP 2.2, HDR,.. ondersteuning. Ookal zal je het zelf misschien allemaal nooit nodig hebben, het is mooi meegenomen en je receiver is ineens weer iets meer future proof (in hoeverre dat nog iets wilt zeggen met de snelle evoluties).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik zou passen, november is nog een tijdje, en de dts receivers moeten nog komen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thomas Van Couter

New Member
30 jun 2015
19
0
4
Okay ik heb deze aan mij voorbij laten gaan, bedankt voor het advies!

Nog een aantal vraagjes: 1. Nu ik toch de tijd heb, wat is zowat de beste manier om mij in te lezen. Enige aanraders van guides, websites, ...? Ik ben echt een volledige leek en weet zelf niet uit wat mijn opstelling allemaal moet bestaan. 2. Kunnen jullie 2dehands aankopen aanraden? Op zich heb ik er geen problemen mee, en aangezien ik alles toch maar in november moet hebben zou ik wat kunnen uitkijken. 3. Is 1200 euro een doenbaar budget voor receiver + sound?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Thomas Van Couter" data-link="https://home-theater.be/topic/1300-advies-denon-avr-x3100-7-2-a-v-receiver/?postID=33194#post33194"> 1. Nu ik toch de tijd heb zei:
2. Kunnen jullie 2dehands aankopen aanraden? Op zich heb ik er geen problemen mee, en aangezien ik alles toch maar in november moet hebben zou ik wat kunnen uitkijken.
Natuurlijk! Met een beetje uitkijken kan je soms echt mooie deals doen! Er komen hier op het forum ook af en toe mooie promo's voorbij en onze Noorderburen buren hebben ook een erg grote markt op hun forum.
<woltlab-quote data-author="Thomas Van Couter"] 3. Is 1200 euro een doenbaar budget voor receiver + sound? [/QUOTE] Dat zou gaan, maar zoals je zelf aangaf is het beter om kleiner te beginnen en je budget optimaal te benutten. Bijvoorbeeld starten met Receiver en 2.0 of 3.0, achteraf een subwoofer erbij om daarna te upgraden naar 5.1. Gewoon opletten dat je misschien niet te exotische en te moeilijk te vinden speakers koopt (vooral 2de hands dan) anders ga je na het upgraden misschien vooraan merk A en achteraan Merk B speakers - wat iets minder gunstig is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thomas Van Couter

New Member
30 jun 2015
19
0
4
Ik ben geleidelijk aan wat verder beginnen lezen waardoor ik op SONOS ben gevallen.

Lijkt mij top een top system in theorie maar uit ervaring ben ik nogal kritisch over de combinatie van draadloos en performant. Momenteel in mijn appartement zou ik indien ik voor zo iets zou gaan enkel speakers zetten in living, daarbij is het nog niet echt noodzakelijk dat die draadloos zijn. Naar later toe echter lijkt het me super praktisch als ik zou verhuizen naar een groter stekje...

Concreet een aantal vraagjes: 1. Heb je nog steeds een receiver nodig als je gebruik maakt van SONOS, indien ja moet je dan met andere zaken rekening houden 2. De kwaliteit van die SONOS speakers, is dat véél minderwaardig dan als je het zelfde budget uitgeeft aan normale speakers? 3. Mijn idee was altijd dat als je goede speakers koopt dat in principe voor de rest van je leven kan zijn. SONOS speakers is terug een pak meer technologie dus de levensduur van die spullen ligt waarschijnlijk ook een pak lager? 4. SONOS biedt ook tools aan om je klassieke speakers aan te sluiten op het draadloos netwerk. Werkt dit een beetje goed, of verlies je veel kwaliteit (en hoe zit die dan in vergelijking met de SONOS speakers).

Eeuwig dank voor alle antwoorden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Thomas Van Couter zei:
Concreet een aantal vraagjes: 1. Heb je nog steeds een receiver nodig als je gebruik maakt van SONOS, indien ja moet je dan met andere zaken rekening houden 2. De kwaliteit van die SONOS speakers, is dat véél minderwaardig dan als je het zelfde budget uitgeeft aan normale speakers? 3. Mijn idee was altijd dat als je goede speakers koopt dat in principe voor de rest van je leven kan zijn. SONOS speakers is terug een pak meer technologie dus de levensduur van die spullen ligt waarschijnlijk ook een pak lager? 4. SONOS biedt ook tools aan om je klassieke speakers aan te sluiten op het draadloos netwerk. Werkt dit een beetje goed, of verlies je veel kwaliteit (en hoe zit die dan in vergelijking met de SONOS speakers).

Eeuwig dank voor alle antwoorden!
1. Hangt er uiteraard vanaf welke randapparatuur je wenst aan te sluiten 2. Ja: De speakers van Sonos lijken me best zeer kwaliteitsvol te zijn, helaas betaal je nu tov de standaard speakers eenmaal de hoofd en meerprijs vanwege de app. en streamingmogelijkheden. 3. Een standaardspeaker zal op termijn duurzamer zijn. 4. Helaas kan ik je hierop geen antwoord geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thomas Van Couter

New Member
30 jun 2015
19
0
4
Super bedankt voor je antwoord!

1. Ik zou graag mijn TV, Xbox One en computer er op kunnen aansluiten. 2. Heb je een idee wat die meerprijs ongeveer is, maw zelfde kwaliteit van speakers maar dan niet draadloos tegen SONOS speakers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Persoonlijk vind ik Sonos een topsysteem qua gebruiksgemak. Ook qua prijs/kwaliteit zit je ferm goed (als je geen high res muziek wil spelen natuurlijk). Maar bon, het is geen hifi, laat staan high end (what's in a name)
263a.png


@Joske, hoe? ge hebt toch een connect:amp? Dat slaat toch op puntje 4)?

Daar sluit je dan speakers op aan en je bent vertrokken.Of anders een connect naar dac/versterker kan ook he om de hifi set op het draadloze (sonos) netwerk aan te sluiten

Als je al die toestellen wil gaan gebruiken via de Sonos, dan zou je al met een playbar moeten werken (of een connect, maar dan ben je beperkt tot 2 kanaals analoge audio in). In het eerste geval is het te hopen dat jouw TV genoeg hdmi aansluitingen heeft en een digitale uit (toslink) om aan die playbar te hangen. Heeft die dat niet, dan kan je natuurlijk altijd een hdmi switch met digitale outs kopen zodat je die aan de sonos kan verbinden. Let er ook op dat die playbar niet alle meerkanaals audio kan decoderen. Dan kom je tot de vraag of je uiteindelijk niet 'beter' af bent met een AV netwerk/wifi receiver. Dus ja, als het de bedoeling is Sonos als 'cinema' ervaring te gaan gebruiken, dan vind ik dat systeem maar zus en zo. Very basic. Ze zouden eigenlijk dringend mogen afkomen met een playbar2, met minstens hdmi en meerdere geluidsformaten ondersteuning... maar vrees dat dit er niet inzit.

Prijzen van speakers,,, tja, daar ga je zo ver in als het budget kan reiken hé. Vergeet niet dat in het sonos systeem ook ingebouwde versterker(s) zitten? Je hebt dus versterking nodig bij 'gewone' speakers. Je moet dan een de slag met een sonos connect:amp of connect icm met aparte versterker of andere, actieve speakers. Wil je het dan ook nog wat doen klinken, zwier er dan een aparte dac bij (of dac op eindversterker, kan ook). Je zit dan wel aan een kost die beduidend hoger kan uitdraaien tov de Sonos speakers zelf. Of je neemt een AV icm Sonos connect en je hebt het gebruiksgemak van de Sonos en de aansluitmogelijkheden van een 'moderne' meerkanaals setup. Of enkel de netwerk AV en je probeert te werken met de voorziene apps daar...

Dus ja, it depends een beetje hé
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thomas Van Couter

New Member
30 jun 2015
19
0
4
Dus als ik het goed heb kan ik beter niet voor die playbar gaan en een AV netwerk/wifi receiver kopen om daar dan al dan niet SONOS speakers aan te hangen? Het enige voordeel van de playbar is dat je iets goedkoper uitkomt omdat je een reciever en (behoorlijk) degelijke speaker hebt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Neen, aan de AV receiver hang je "niet-sonos" speakers (eender welk andere passieve speaker dus) OF als je tóch gebruik wil maken van Sonos streaming, dan koop je er minstens een Sonos connect bij. Dat houdt dan in dat je om 't even welke speakers kiest, die versterkt ahv de AV receiver en de streaming door het Sonos systeem laat doen. Als je uitkijkt naar een multiroom omgeving is Sonos wel superhandig. Maar houden we alles in een plek, tja, dan lijkt me dat toch een mindere oplossing als je meerdere toestellen wenst aan te sluiten, meerkanaals, HD formaten etc etc... Maar een moderne netwerk AV receiver heeft zelf zijn app om muziek van het internet/thuisnetwerk te kunnen laten spelen - heb je Sonos niet voor nodig. Maar het gebruiksgemak op streamvlak is pakken hoger/leuker bij Sonos.

Maw, je hebt meer aansluitmogelijkheden bij een AV dan bij de Sonos Playbar en co. Eigenlijk is het ene geen alternatief voor het andere vind ik. Je kan combineren, dat wel. Dus hangt puur af wat je uiteindelijk wil bekomen hé. Enfin, da's maar mijn gedacht natuurlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
ToothLess zei:
@Joske, hoe? ge hebt toch een connect:amp? Dat slaat toch op puntje 4)?
Bij een Connect Amp, sluit je inderdaad gewoon een paartje klassieke speakers aan
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thomas Van Couter

New Member
30 jun 2015
19
0
4
Dan denk ik toch te gaan voor een deftige versterker en 2 speakers.

Hoe begin ik aan de selectie? Budget +- 1200 euro Zal gebruikt worden voor Muziek, TV en XBOX one...

Het design van de Bowers & Wilkins 685 S2 vind ik alvast super mooi... design is natuurlijk niet alles
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Thomas Van Couter zei:
Dan denk ik toch te gaan voor een deftige versterker en 2 speakers.

Hoe begin ik aan de selectie? Budget +- 1200 euro
Niet zo moeilijk:

* je kan wat snuisteren (reviewkes/fora doorlezen) op het internet - om een idee op te doen van wat er beschikbaar is binnen budget X. Je hebt nu een 685 S2 gekozen voor een deel op zicht, voor een deel nav commentaren hier? Maar heb je ze zelf al gehoord? Dat is het belangrijkste, dus: * je zoekt een dealer die de speakers staan heeft en je vraagt om een luistersessie. Je neemt je eigen muziek mee liefst, zodat ze dat kunnen afspelen. Soms doe je daar dan ontdekkingen (andere speakers die je niet had opgenomen in jouw 'lijstje'). * Wellicht ga je voor dit budget geen set meekrijgen om te testen thuis - enkel thuis krijg je een goed beeld van hoe alles klinkt/kan klinken. Edoch, u never know, vragen staat vrij. Een andere optie is om even na te gaan wie welke speaker thuis staan heeft en eventueel te vragen of je eens mag komen luisteren om een idee op te doen.

Maw: gaan luisteren geblazen, maar dat is plezant!
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Thomas Van Couter zei:
Dan denk ik toch te gaan voor een deftige versterker en 2 speakers.Hoe begin ik aan de selectie? Budget +- 1200 euroZal gebruikt worden voor Muziek, TV en XBOX one...Het design van de Bowers & Wilkins 685 S2 vind ik alvast super mooi... design is natuurlijk niet alles
263a.png
De B&W's kosten pakweg 700€ voor 2 dacht ik ? Heb je nog 500 € voor een versterker ,mooi verdeeld dacht ik. Kan je later natuurlijk op eigen tempo en budget uitbreiden ,Center erbij , surrounds erbij en dan een deftige sub.Of een andere volgorde natuurlijk.
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Als je een denon receiver samen met sonos overweegt dan zou ik zeker ook kijken naar denon heos ipv sonos, de integratie verloopt soepeler!

Ik denk trouwens zoals de meesten hier: Als je iets in november pas nodig hebt zou ik pas na de zomer kijken om aan te schaffen, de 2015-2016 is nu net aangekondigd en zal de komende maanden op de markt komen. De vorige reeksen zullen vanaf dan met -hoge-korting verkocht worden.

fWd magazine en what hifi zijn leuke websites/boekjes die veel uitleggen in hun rubrieken. Luidspreker 2dehands zou trouwens geen slecht idee zijn, maar met jouw budget kan je al iets mooi hebben staan.

Tot slot een sonos"only" systeem: Sonos is tegenwoordig de absolute leider in consimenten-hifi. Daarmee bedoel ik niet in kwaliteit of levensduur maar in omzet. Een actieve luidspreker van sonos is eigenlijk alles in 1, vanuit gebruiksgemak worst daar de voorkeur aan gegeven boven losse kastjes en bakjes. Behalve een paar gekke hobbyisten en kwaliteitsfreaks zou je kunnen stellen dat de losse receiver met klassieke luidsprekers aan het uitsterven is. Desalniettemin zou ik met enkel sonos als hoofdzusters niet kunnen leven. Maar dat is dus persoonlijk he, ik ken mensen die hun dure systeem weg hebben gedaan omdat ze het gebruiksgemak van sonos verkiezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thomas Van Couter

New Member
30 jun 2015
19
0
4
Hoe pak ik dat 2dehands zoeken naar speakers aan, dagelijks/wekelijks zoeken naar een aantal moddellen waarvan ik weet dat die prijs kwaliteit goed zijn? Hoeveel ik een eerlijke prijs voor 2dehands speakers, 60% van de nieuwprijs?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Neen eerst starten met welke klank je graag hebt: De meeste luidsprekers hebben hun eigen klank en benadrukken verschillende frequenties. Van daar uit zou je naar specifieke modellen en merken kunnen zoeken. Nieuw kan je bij sommige merken(Tannoy, mission, kef, canton) tot aan -40% geraken (bij uitverkoop). Een 2dehands zal dus goedkoper zijn dan 60%van de nieuwprijs. Een B&W is waardevaster en daar zal een jonge tweedehandse aan 60% mogelijks wel een goede aankoop zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik heb nog een 5.0 set van B&W in de aanbieding voor 1.000 euro.

603S3, 601S3 en LCR600S3, allen in de kleur sorrento.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thomas Van Couter

New Member
30 jun 2015
19
0
4
5.0 is veel te veel, maar bedankt voor het aanbod!

Ik heb momenteel 2 zaken op het oog:
  • B&W speakers dm-601 s3 (+- 250 euro)
  • B&W 685 (+- 400 euro)

Zou 1 van de 2 een goede koop zijn? Beperk ik me dan niet naar later toe, als ik verder zou willen uitbreiden?

Voor ik effectief over ga tot een aankoop ga ik zoals jullie reeds meerdere malen vermelden eens gaan luisteren welke sound ik juist verkies.
 
Laatst bewerkt door een moderator: