• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

eerste bevindingen nieuwe AVR(denon x7200)

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Sinds een 10-tal dagen ben ik van een pioneer vsx-921 naar denon x7200 gegaan.

over het algemeen ben ik zeer tevreden, maar hier zijn toch enkele punten die ik ofwel nog niet gevonden heb. ofwel komen ze minder goed tot hun recht ten opzichte van een receiver van 4-5jaar oud
1f628.png


-- laag: heeft over het algemeen veel meer details. geluiden uit de sub lijken te binden met 60-80Hz uit de speakers, waardoor ontploffingen afhankelijk van waar ze gebeuren, echt uit die richting lijken te komen. Maar ik ben nu al enkele films tegen gekomen waarbij de kracht van laag/ LFE amper aanwezig is. andere films dan weer wel. (Bij de vorige receiver had ik dit niet bij die films... o.a. edge of tomorrow. dat was regelmatig schudden, nu meer een plofje (eerste 30seconden niet meegerekend!!!
1f608.png
)

oh, en calibratie heb ik de sub achteraan op 50% en -9 kliks gedraaid (om volgens de AVR het juiste volume te krijgen) in de instellingen/ niveau's staat de sub (met dat volume) op -3,5dB. Na de calibratie heb ik wat geluisterd, en terug +9 kliks gegevens ( dus weer 50%)


-- multi Ch Stereo. de vorige receiver was de upscaling van stereo niet bijzonder goed, het was vooral galm/ echo dat door de rest van de speakers kwam... maar de verhoudingen was goed. de nieuwe receiver is de kwaliteit stukken beter, maar totaal niet in verhouding (multi ch stereo), het lijkt precies alsof de kamer omgedraaid is. er komt veel meer geluid uit surrounds en rears, en amper iets uit het voor veld.

-- de pioneer was makkelijk in te stellen op front display, van LFE tot individueel speaker volume, equalizers..... de denon werkt veel met menu's, en wat bijvoorbeeld stoort is: je verandert een audio profile: dan krijg je een groot venster op je scherm. maar de receiver heeft even nodig om de aanpassingen te doen/ schakelen. je krijgt nu een halve seconde geluid, en indien je dan direct hoort dat dit niet het profiel is wat je zoek, en je wil weer veranderen, verdwijnt het scherm weer.
1f643.png


morgen de handleiding nog eens raadplegen.

** En hopelijk is het omdat hij nieuw is, maar er is een lichte "electronica smeul" geur.
1f632.png
1f621.png
indien dit nog een paar dagen blijft, dacht ik toch eens een bericht naar H&C te sturen. en temperaturen van 40-44° zijn hier helaas norm met deze receiver.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Wellicht staat Dynamic EQ op in de Audyssry instellingen? Dat boost het laag, maar ook de surround, rear en atmos speakers.

Dat de bass nu soms lichter is, kan misschien aan de betere dsp liggen? Misschien had daar vroeger een piek?

Je zou je frequentie respons eens moeten nameten met REW, dan kan je daar al een betere inschatting van krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Zal inderdaad gewenning zijn, op je Pioneer zat geen DSP van betekenis waardoor je mogelijk ergens in het sublaag met een enorme piek zat dat je als "leuk" ervaarde.

Voor zover ik lees heeft de VSX-921 "gewoon" MCACC standaard, wat dus geen subcorrectie doet.

Zet anders eens Audyssey *OFF* en kijk dezelfde film/scene nog eens ? Dan weet je direct op het aan DSP lag...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
dynamic EQ staat uit. "De pioneer had mogelijk een piek in sub" .....maar waar komt dan het verschil per film vandaan? Een Calibratie is toch voor het hele systeem aangepast aan je kamer. Dan lijkt het me dat ofwel alle films de vermindering (correctie) in sub hebben.


jvanhambelgium zei:
Zet anders eens Audyssey *OFF* en kijk dezelfde film/scene nog eens ? Dan weet je direct op het aan DSP lag...
Zet ik dan best eerst het sub niveau in de audyssey op +0.0? Want anders krijg ik direct een verhoging van +3,5dB zodra ik audyssey uit zet.

I.v.m. REW ik heb momenteel even geen laptop meer (en 8meter verlengstukjes aan mekaar maken om naar de desktop te gaan is ook niet alles. Oh, en geen microfoon, of kan de meegeleverde mic daarvoor gebruikt worden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Volgens mij is het geheel gewoon nog niet goed afgesteld, met de X7200W zou je toch serieus moeten vooruitgaan. Ik zou met de instellingen spelen en kijken wat voor jou werkt. Evt pink noise per kanaal en kijken of de surrounds niet te luid staan.

mysteryliner zei:
.....maar waar komt dan het verschil per film vandaan? Een Calibratie is toch voor het hele systeem aangepast aan je kamer. Dan lijkt het me dat ofwel alle films de vermindering (correctie) in sub hebben.
Het kan zijn dat de bas in die film waarin je de zware bas ervaart juist toevallig in een piek zit welke nu gecompenseerd wordt.

De subwoofer output zou ik om te testen niet aanpassen, anders ben je achteraf weer aan het knoeien om alles terug goed te zetten.

ivm microfoon, dat kan helaas niet met de meegeleverde mic - wel met vb een UMIK-1.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
En Adsy XT32 is altijd al zuinig geweest op bas, zet die zelf altijd hoger, just my taste!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
mysteryliner zei:
Zet ik dan best eerst het sub niveau in de audyssey op +0.0?Want anders krijg ik direct een verhoging van +3,5dB zodra ik audyssey uit zet.

I.v.m. REW ik heb momenteel even geen laptop meer (en 8meter verlengstukjes aan mekaar maken om naar de desktop te gaan is ook niet alles. Oh, en geen microfoon, of kan de meegeleverde mic daarvoor gebruikt worden?
De "levels" regeling op je AVR (voor all channels inclusief subwoofer(s) staat los van Audyssey, enkel de ADSY setting van "Dynamic EQ" grijpt zelf in op de subwoofer-frequenties en hun "level" . Stond "Dynamic EQ" sowieso al niet uit ?

Indien dit uit stond zal er geen effectief verschil in "volume" zijn met de ADSY stand op "OFF" of "ON". PERCEPTIE kan natuurlijk zijn dat door geen DSP-correctie bepaalde roommodes (terug meer) opzwepen en je inderdaad bepaalde bas-tonen harder begint te horen, maar technisch staat er niets "harder" , neemt wel iets anders waar, je bank zou aan het trillen kunnen gaan etc.

Indien jij "Dynamic EQ" op had staan zal de subwoofer-bas inderdaad wel wat "dunner" gaat klinken omdat die octaaf-per-octaaf regeling wegvalt. Ik zou sowieso alle "bijregelingen" doen vanuit je AVR (waar je vb +- 12dB voor alle kanalen kan bijregelen)

Staande golven = resonanties = opslingering van energie op bepaalde punten en op andere punten geen energie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
oké... nu heb ik dynamic EQ aangezet, en dit klinkt kwa lage tonen beter.
1f606.png


ADSY heb ik reference, flat, en uit getest. Uit interesseerde me het minst.

Dus raar, maar het klinkt net tegenovergesteld van wat hierboven aangeraden is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Wellicht dat inderdaad die minder strakke bass van je Pioneer gewoon was.

Maar als je het zo beter vind klinken dat prima. Ik gebruik het zelf ook en vind het lekker bij film.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik gebruik dyn eq ook sinds ik xt32 heb. Wat me wel opvalt is dat ik enkel echt overdreven laag en doffe stemmen heb bij sommige oudere films die op blu ray zijn uitgekomen. Op die moment zet ik het dan wel uit maar meestal staat ie gewoon lekker aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Inderdaad. Dat viel me ook op bij een aantal oudere films (Star Wars ep 4-6 ed)

Ik heb hem meestal op -5dB offset staan als ik tussen de -15 en -12dB luister. Zet ik m'n volume harder, dan verzet ik de offset naar 0dB omdat anders het effect minimaal is.

En 0dB offset vind ik dan weer wat te heftig als ik rond de -15dB zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
1f628.png
1f632.png
-15 tot -12!!!

Geez! Hier staat hij op m 58 - 62 en dat vind ik meestal zot genoeg
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
mysteryliner zei:
Geez! Hier staat hij op m 58 - 62 en dat vind ik meestal zot genoeg
Hehehe, dat is een andere schaal aanduiding
1f606.png


Ik ben niet heel zeker, maar is het zo niet dat -10db overeen komt met 75db?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
0dB is 75dB (reference volume) voor de speakers. En dat gaat dan tot +30dB per kanaal (105dB max) en max 115dB voor het LFE kanaal.

Ik luister meestal op zo'n 12 a 15dB lager als reference. Als er vrienden komen en het is zo'n epische knal film, dan komen we wel eens tussen de -5dB en -10dB.

@mysteryliner: Jij gebruikt die andere schaalverdeling dan. Standje 80 is reference geloof ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
vraagje. Hoe werkt ADSY met de (ik meen) 8 calibration punten in de kamer?

Hoe kan ik na het calibreren een van deze punten selecteren?

Voorbeeld: Punt 1: mid seat, dan voldoet de standaard calibratie natuurlijk.

Zit ik op de grond, of lig ik... dan zorgt de zetel dat de rear speakers niet volledig zullen klinken.. ...lig ik schuin ofzo, zal de balans meer links of rechts zijn.

Dus de vraag is: Hoe pas ik dit aan? Bij pioneer deed ik op elk punt 1 calibratie, waarna ik hiertussen wisselde afhankelijk van zitplaats
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Nee, dat gaat niet.

Audyssey gebruikt al die meet punten voor zo'n filters. Je kan wel een volledige setup downloaden en restoren via de webinterface, maar dit duurt even.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
mysteryliner zei:
Bij pioneer deed ik op elk punt 1 calibratie, waarna ik hiertussen wisselde afhankelijk van zitplaats
Bij Pioneer kan je inderdaad per zitplaats een meting uitvoeren.

Zitplaats in het midden van de bank = Meting 1 Zitplaats in de linkerhoek van de bank = Meting 2 Zitplaats in de rechterhoek van de bank = Meting 3 Enz...


Helaas is dit bij Audyssey niet mogelijk, daar heb je maar 1 MLP
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
hmm jammer, leek me toch een meerwaarde.

Op iets anders dan... indien ik rears of top speakers +6dB zou geven, moet ik dan iets opnieuw uitvoeren van kleine of grote calibratie?

Ik kan me inbeelden dat je een kleine echo kan krijgen... or not?
1f914.png
1f615.png


Thanks
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Je kan ze wat boosten en daarna gewoon terug zetten als je normaal in de zetel zit.

Echo vangt Audyssey niet op. Dat moet je met paneeltjes doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
normaal is alles nu opnieuw ingesteld nadat de extra eindversterker ertussen kwam, en er een nieuwe meting nodig was. (Deze avond de volle 8spot calibratie gedaan)

Klopt het dat de Fronts en Center in ADSY altijd op LARGE staat? Deze kan ik niet aanpassen, ze staan dus op "Full Range" En nadien heb ik deze onder "Manueel" op SMALL zetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator: