• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Eerste NAS

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Graag naar beneden scrollen voor de nieuwe discussie / vragen / mijn gezaag

Aangezien al m'n externe schijven redelijk vol beginnen staan en ik geen vrije USB poorten meer heb aan m'n HTPC ben ik aan het kijken om een NAS te kopen, meer bepaald eentje van Synology. Deze lijken me toch altijd als de beste uit de reviews te komen. Nu heb ik enkele vragen, onderstaande is een ruwe schets van hoe m'n netwerk er hier nu uitziet:

- De modem van telenet hangt op de bovenste verdieping waar ook mijn zolder/bureau/media ruimte zich bevindt. - Op de bovenste verdieping heb ik dus een eerste draadloze router "LINKSYS 1" met 1 netwerkkabel naar m'n HTPC die zich ook op de bovenste verdieping bevind en een netwerkkabel naar de 2de verdieping naar de 2de draadloze router "LINKSYS 2" (vanwege zeer slechte verdieping beneden van LINKSYS 1) - Ik zou de NAS dus aan m'n basisrouter LINKSYS 1 hangen

Schermafbeelding_2016_10_02_om_13_02_23.png


Nu heb ik hier enkele vragen over:

1) Als ik de NAS aan LINKSYS 1 hang, kan ik deze dan ook aanspreken als ik met m'n laptop/tablet/smartphone verbonden ben aan LINKSYS 2? 2) Als ik dan aan LINKSYS 2 verbonden ben en de NAS gebruik, zit deze dan nog steeds in mijn eigen interne netwerk waardoor ik geen bandbreedte van m'n telemeter gebruik? 3) Ik zou voor een Synology met 4 of 5 bays gaan. Krijg ik dan elke harde schijf appart of wordt dit weergegeven als 1 grote opslagruimte? Want ik zou graag 1 harde schijf dan als backup voor persoonlijk gegevens gebruiken maar vermijden dat Kodi deze ook gaat indexeren (zoals foto's en filmpjes gemaakt met de smartphone).

Alvast bedankt voor enige hulp!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
1) Yes, op voorwaarde dat je het kabeltje van LINKSYS1 -> LINKSYS2 niet in de "WAN" poort van de LINKSYS2 gaat stoppen maar gewoon op 1 van de poortjes "LAN". Dan werkt het geheel als 1 "grote switch" zeg maar verspreid over 2 verdiepingen. 2) Klopt, is "lokaal" "eigen" netwerk en je gebruikt niks Telemeter 3) Wat je wil, de Syno zal je verschillende opties aangeven. Vb Alle schijvan samen als 1 "logische" schijf met de nodige bescherming indien 1 schijft kapot is. Alle schijven apart kan ook etc. Alle aspecten van "indexeren" etc is eerder op FOLDER niveau en dat staat los van de onderliggende "structuur" van de harde schijven / bestands-systeem. Je kan perfect 1 dikke logische schijf hebben van pakweg 3 x 8TB = 24TB met daarop verschillende "shares" en folders voor audio / video / backups etc.

Als je niet echt een expert bent niet teveel speciallekes overwegen en de Syno zal wel een wizzard hebben om iets samen te stellen etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Mmm... dat is dan een probleem. Bij LINKSYS 2 zit hij aangesloten aan de WAN poort omdat die beneden ook voor een internet signaal moet zorgen. En een 2de kabel leggen om aan te sluiten op de LAN poort is niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
kan je niet het internetsignaal van linksys 2 gebruiken voor Linksys 1? waarom heb je 2 internet aansluitingen nodig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
krikri zei:
kan je niet het internetsignaal van linksys 2 gebruiken voor Linksys 1? waarom heb je 2 internet aansluitingen nodig?
De modem staat op de bovenste verdieping (zoals op de tekening te zien is). En vanaf de modem loopt er een kabel naar de router die hierboven staat (LINKSYS 1). Maar omdat in de welfsels hier enorm veel metaal zit is er beneden amper een draadloos signaal dus heb ik beneden ook een router geplaats (LINKSYS 2) omdat er anders beneden geen internet is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Carrion zei:
De modem staat op de bovenste verdieping (zoals op de tekening te zien is). En vanaf de modem loopt er een kabel naar de router die hierboven staat (LINKSYS 1). Maar omdat in de welfsels hier enorm veel metaal zit is er beneden amper een draadloos signaal dus heb ik beneden ook een router geplaats (LINKSYS 2) omdat er anders beneden geen internet is.
Awel prima, maar je hoeft dus helemaal niet de "WAN" poort van de Linksys2 te gebruiken hiervoor. Straffer nog .. NIET DOEN want dat gaat de boel alleen maar moeilijker maken
1f609.png
De kabel tussen de verdiepen moet boven in een LAN-poort zitten van de Linksys1 en beneden ook gewoon in een LAN-poort van de Linksys2

Vervolgens moet je wel effe op Linksys2 enkele instellingen doen :

-> Geef de "LAN" een IP uit de reeks die de DHCP van Linksys 1 gaat uitdelen , vb 192.168.1.x. De Linksys1 boven is dan 192.168.1.254 denkelijk. De Linksys2 beneden krijgt dan vb 192.168.1.253 EN DHCP "service" op dit doosje zet je beter af.


Wireless clients op Linksys2 krijgen nu gewoon hun IP eigenlijk van Linksys1 "over de LAN-kabel".

Voila.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
jvanhambelgium zei:
Awel prima, maar je hoeft dus helemaal niet de "WAN" poort van de Linksys2 te gebruiken hiervoor. Straffer nog .. NIET DOEN want dat gaat de boel alleen maar moeilijker maken ;-)De kabel tussen de verdiepen moet boven in een LAN-poort zitten van de Linksys1 en beneden ook gewoon in een LAN-poort van de Linksys2

Vervolgens moet je wel effe op Linksys2 enkele instellingen doen :

-> Geef de "LAN" een IP uit de reeks die de DHCP van Linksys 1 gaat uitdelen , vb 192.168.1.x. De Linksys1 boven is dan 192.168.1.254 denkelijk. De Linksys2 beneden krijgt dan vb 192.168.1.253 EN DHCP "service" op dit doosje zet je beter af.


Wireless clients op Linksys2 krijgen nu gewoon hun IP eigenlijk van Linksys1 "over de LAN-kabel".

Voila.
Ah, okay dat wist ik niet. Dat moet ik komende week dan eens gaan bekijken. Dan kan ik inderdaad eens gaan rondkijken voor een Synology. Al gaat dat nog redelijk wat werk worden aangezien ik precies de login van m'n routers niet meer weet, da's ferm klote
1f61b.png
Kan ik alles weer volledig gaan resetten en opnieuw instellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Carrion zei:
Ah, okay dat wist ik niet. Dat moet ik komende week dan eens gaan bekijken. Dan kan ik inderdaad eens gaan rondkijken voor een Synology.
Concreet ga je de Linksys2 eigenlijk als "wireless access-point" gebruiken ... meer niet. De DHCP / firewall functies etc laat je rustig over aan Linksys1.

Verder kan je dan nog wat goochelwerk doen met je SSID's natuurlijk, 2.4 & 5Ghz verdeling, 1 SSID of meerdere SSID's, wat spreiding van de kanalen etc maar mogelijks is de dekking reeds goed etc (of ervaar je eigenlijk nu goede wireless performance)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
jvanhambelgium zei:
Concreet ga je de Linksys2 eigenlijk als "wireless access-point" gebruiken ... meer niet.De DHCP / firewall functies etc laat je rustig over aan Linksys1.

Verder kan je dan nog wat goochelwerk doen met je SSID's natuurlijk, 2.4 & 5Ghz verdeling, 1 SSID of meerdere SSID's, wat spreiding van de kanalen etc maar mogelijks is de dekking reeds goed etc (of ervaar je eigenlijk nu goede wireless performance)
Ik heb hier nog een Access-point staan dat ik ooit verkeerd besteld heb. Dan ga ik die LINKSYS 2 hier boven zetten aangezien de LINKSYS 1 soms uitvalt (volgens mij is een van de antennes kapot, geeft ook een minder signaal) en dan de access point beneden installeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Carrion zei:
Ik heb hier nog een Access-point staan dat ik ooit verkeerd besteld heb. Dan ga ik die LINKSYS 2 hier boven zetten aangezien de LINKSYS 1 soms uitvalt (volgens mij is een van de antennes kapot, geeft ook een minder signaal) en dan de access point beneden installeren.
Yep, kan je zeker doen :

-> Het AP gewoon in een "LAN" poort steken van Linksys2 -> Inloggen in de web-interface van het AP, daar de WLAN-paramters goed zetten (vb SSID, banden etc) -> DHCP-services uit zetten van die AP -> Geef het een LAN-IP uit dezelfde "range" van de range die de Linksys1 uitgeeft, vb 192.168.1.x , zo kan je vb het AP 192.168.1.252 of 192.168.1.253 ofzo geven. Je Linksys1 zal denkelijk op de "LAN" kant 192.168.1.1 of 192.168.1.254 gebruiken.

zo bekom je eigenlijk gewoon krak hetzelfde ... WEL heb je natuurlijk op die Linksys2 nog wat extra LAN-poorten (bekijk dit als extra switchke) dat je met een AP niet hebt.


Alternatief :

-> Linksys2 gewoon gebruiken/laten staan maar dan "wireless" AFZETTEN en deze effectief als "LAN-switch" gebruiken. Je heeft hem ook een IP adres puur voor op de web-interface te kunnen (vb 192.168.1.253) -> Die extra AP gewoon in 1 LAN-poort van Linksys2 steken en dan config-stappen van hierboven doorlopen. Als IP kan je vb 192.168.1.252 geven.

Gaat evengoed werken EN je hebt nog wat extra (2 of 3) LAN-poorten van de Linksys2 die je kan gebruiken voor iets anders.

Denk eraan in de LINKSYS1 -> DHCP-settings dan wel vb maar IP's uit te delen van 192.168.1.10 -> 192.168.1.200 ofzo zodat je nooit iets kan uitdelen dat je Linksys2 of AP al in gebruik hebben. Ik denk niet dat je zoveel wireless devices/clients gaat hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Kan je DHCP niet volledig door de Telenet router laten doen en dit afzetten op de switchen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Deze nog eens eventjes van onder het stof halen. Na alweer een hoop uitstelgedrag van mijn kant zou ik nu toch wel de Synology DS1515 willen kopen. M'n router doet ook dienst als switch met 4 100mbps poorten. Ik neem aan dat dit meer dan voldoende is om m'n films te streamen naar m'n htpc terwijl ik bv op m'n laptop wat aan het surfen ben of op m'n htpc op de achtergrond aan het downloaden ben? Want dat is eigenlijk het enige waarvoor ik deze ga gebruiken. 4 bays met m'n media om te streamen en 1 bay als backup voor persoonlijke bestanden.

Iemand ook eventueel een aanrader voor harde schijven. Ik ben aan het twijfelen tussen 3 GB of 4 GB, en dan vooral of het de moeite loont om een speciale NAS versie zoals de WD Red te kopen? Voor zover ik weet verslijt een hdd vooral door het schrijven maar aangezien dat er buiten het initieel schrijven van de media enkel gelezen wordt dus weet ik niet of het de moeite is om 30 euro meer uit te geven aan zo'n NAS versie.

Graag hoor ik jullie meningen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Je zal wellicht 3TB of 4TB bedoelen
1f61b.png


Synology is zeker een goeie keuze. Kan wel wat uitdagend lijken als je ook andere zaken wil gaan doen zoals downloaden van films en TV series met de derde-partij pakketten die er zijn.

Als schijf raad ik persoonlijk Western Digital RED's aan. Zijn gemaakt voor NASsen en hebben ook nog eens drie jaar garantie ipv twee jaar.

HGST schijven zijn trouwens ook een aanrader en lijken zelfs iets minder uitval te hebben bij studies van firma's die racks vol hebben staan van servers, zoals Backblaze elk jaar publiceert.

Mijn WD RED's zitten ruim vijf jaar in mijn NAS en hebben er reeds 39000 uren opzitten zonder morren en zijn ook niet echt luidruchtig te noemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ik denk dat in jouw geval de ds1515 wel wat overhead is. Je kan gerust gaan voor een model van 100 a 200 euro. ik doe ongeveer hetzelfde als jij en heb een 216play.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
2 bays is te weinig voor mij. Ik zit nu al met 6-7 TB aan externe schijven en ik heb weinig zin om dan volgend jaar al opnieuw een andere nas te moeten kopen omdat de schijven volstaan en ik er geen meer bij kan plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seagull

Active Member
18 dec 2016
140
7
28
wat bedoel je met 1 bay voor back-up? Zet alles in raid 5 en maak aparte volumes of mappen aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ik dacht dat je 3 of 4 tb disken zou kopen? Ik heb er 8TB disken in zitten....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
2 disken van 8 tb = 16tb.
Ik heb dan nog eens 2*8tb in m'n desktop waar ik naar synchroniseer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Seagull zei:
wat bedoel je met 1 bay voor back-up? Zet alles in raid 5 en maak aparte volumes of mappen aan.
De bedoeling is om elke HDD in de nas als aparte HDD te houden. Ik zet daar al de image files van m'n blu rays op om via kodi te kunnen bekijken. Vandaar dat ik er 4 wil (worden naar de toekomst toe bijgevoegd) reserveren voor m'n media en dan 1 HDD om als backup te gebruiken van m'n persoonlijke bestanden, foto's, dat soort zaken dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Waarom zou je elke schijf apart houden?
Nadeel is dat je meer werk zal hebben om de schijven te presenteren op je netwerk, alsook een verhoogt risico op dataverlies....
 
Laatst bewerkt door een moderator: