• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Eerste NAS

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ja is idd niet echt interessant wat je daar wil doen... ik heb ze gewoon in raid 5 staan. Werkt fantastisch!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Inderdaad, raid 5 is the way to go. Als je dan bv. 5 schijven van 3Tb hebt, krijg je 1 groot volume van +/-12Tb en dan mag er 1 schijf stuk gaan, dan heb je geen dataverlies. Op dat volume kan je natuurlijk shares aanmaken bv. Film, muziek, docs ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
ik heb het net iets anders aangepakt.
mijn datavolume is ong. 7TB. (alles inclusfief, persoonlike data en multimedia)

ik heb een NAS 216 Play, met 2 schijven (2*8TB) in RAID 0.
ik synchronizer ( 1 * per week) de NAS data naar m'n desktop met ook twee shijven in RAID0.

deze opstelling IMO heeft me een betere bescherming dan "enkel" de disken in RAID5 te hebben op m'n NAS.
vb. corrupte SW in raid controller, per ongeluk files overschrijven, virus etc..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Ik heb vandaag een Synology DS1515 gekocht met 3 x 8TB WD red harde schijven en wil deze draaien in RAID 5 zoals jullie aanraden. Maar een echt uitgebreide uitleg of handleiding ontbreekt blijkbaar. Moet ik eerst alle harde schijven in de NAS stoppen, software op m'n laptop installeren en zo de raid opzetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Carrion zei:
Ik heb vandaag een Synology DS1515 gekocht met 3 x 8TB WD red harde schijven en wil deze draaien in RAID 5 zoals jullie aanraden. Maar een echt uitgebreide uitleg of handleiding ontbreekt blijkbaar. Moet ik eerst alle harde schijven in de NAS stoppen, software op m'n laptop installeren en zo de raid opzetten?
Daar zal het ongeveer op neer komen. Je mag gerust de disken er al in steken.
Eerst moet je toch net "netwerkconfig" in orde zetten zodat je eraan kan om beheer te doen, vervolgens kan je RAID / Volume zaken regelen en hogere toegangsprotocollen (cifs / https / ...)

Daarna kan je tal van "services" op de Syno activeren natuurlijk, mediaplayers , backup-tools en wat weet ik allemaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Okay, morgen dan eens de andere handleiding die ik online gevonden heb bekijken. Moet sowieso eerst een langere netwerkkabel gaan halen want ik kom niet toe
1f914.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Schijven erin, netwerk kabel aansluiten, opzetten en dan via de pc browsen naar http://find.synology.com. Daarna kan je alles instellen via de webpagina.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Thx Chr1st0f, kijk er naar uit om er morgen mee aan de slag te gaan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ga je veel plezier aan beleven
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Alles geïnstalleerd en de bestanden zijn aan het kopiëren. Als ik 'm nu straks makkelijk gekoppeld krijg aan m'n htpc en kodi ben ik helemaal gelukkig!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Carrion zei:
Alles geïnstalleerd en de bestanden zijn aan het kopiëren. Als ik 'm nu straks makkelijk gekoppeld krijg aan m'n htpc en kodi ben ik helemaal gelukkig!
Dat is een kwestie van je setting op NFS, CIFS/SMB gebied.
Zorg ofwel dat je volumes gewoon voor alles & iedereen toegangkelijk (READ allesinds) zijn als je dat wil en dan ga je in KODI gewoon kunnen browsen (vb NFS browsen)

Dat kan je trouwens nu direct testen hoor, geen noodzaak om te wachten tot de copy klaar is. Afhangkelijk van de hoeveelheid data kan dat uren duren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Ik ben nogal een autist als het op dat vlak komt, voor mezelf wil ik eerst alles gekopierd hebben voor ik met de volgende stap ga. Zo heb ik de synology (en m'n ps4) bv pas vandaag geïnstalleerd nadat ik eerst alle kabelmanagement had uitgevoerd achter m'n tv meubel. Ik ben nogal een rare :unsure:

Er staan op de map waar m'n films in staan 3 machtigingen:

- admin (lees/schrijven machtiging)
- guest (geen machtiging)
- de account die ik heb moeten aanmaken (lees/schrijven machtigingen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Voor Kodi en andere streamers zou ik NFS gebruiken indien mogelijk. Dat werkt veel vlotter met skippen en door/terug spoelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Thanks voor de tip, morgen eens bekijken wanneer alles gekopierd is (nog een lekker trage USB2 hdd te gaan)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Ik probeer m'n synology nu toe te voegen via nfs maar ik krijg het niet helemaal aan de praat.

Ik heb de nfs regels van de gedeelde map als volgt toegepast (klikbare thumbnails):







Daarna ga ik naar kodi om een source toe te voegen. Daar kies ik dan voor nfs en krijg ik het ip adres van de synology te zien. Ik druk op "ok" en krijg dan de map waarin m'n films staan "Volume1/Films" te zien. Maar als ik dan op "ok" probeel te drukken lukt dit niet. Iemand een idee of ik ergens een stap heb overgeslagen of een verkeerde instelling heb toegepast op m'n nas?

Sowieso al een dikke merci aan iedereen die mij al geholpen heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
2e screenshot : geef "leesrechten" tot de Guest.

Als je met Kodi de NFS share gaat benaderen moet een user gebruikt worden, in dit geval is dat anoniem/guest maar je laat daar niks toe.
Dus zet de kruisjes bij "alleen lezen" bij de "guest" gebruiker.


Wat staat er bovenaan onder "NFS Machtigingen" ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Ik heb de "guest" lees machtiging gegeven maar ik krijg 'm nog niet gekoppeld. Ik doe bij het selecteren van een bron de volgende stappen in kodi:

movies -> files -> add videos -> browse -> network file system (nfs) -> daar selecteer ik het ip adres van de nas -> daar zie ik dan "volume1/films"

dat is de map waar m'n bestanden inzitten (zitten daar los in, niet in een apparte map) maar ik kan vanaf die stap niets meer doen of selecteren.

Hoe bedoel je precies onder nfs machtigingen? Bij welke van de 3 screenshots?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Carrion zei:
Ik heb de "guest" lees machtiging gegeven maar ik krijg 'm nog niet gekoppeld. Ik doe bij het selecteren van een bron de volgende stappen in kodi:

movies -> files -> add videos -> browse -> network file system (nfs) -> daar selecteer ik het ip adres van de nas -> daar zie ik dan "volume1/films"

dat is de map waar m'n bestanden inzitten (zitten daar los in, niet in een apparte map) maar ik kan vanaf die stap niets meer doen of selecteren.

Hoe bedoel je precies onder nfs machtigingen? Bij welke van de 3 screenshots?
Dus je kan nergens op "OK" drukken aan de zijkant ? Het is al goed dat je kan browsen naar het IP van je NAS, vervolgens toch al de folder te zien krijgt.
Dus als je op de "films" map staat zie je aan de zijkant geen "OK" die kan klikken ?

Die "NFS Machtigingen" staat bij de 2e screenshot , bij "Gedeelde map Films bewerken".
Wat staat daar onder die tab?

Zet ook "Verberg deze map in netwerlocatie" een UIT als je wil?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Carrion zei:
Ik probeer m'n synology nu toe te voegen via nfs maar ik krijg het niet helemaal aan de praat.

Ik heb de nfs regels van de gedeelde map als volgt toegepast (klikbare thumbnails):







Daarna ga ik naar kodi om een source toe te voegen. Daar kies ik dan voor nfs en krijg ik het ip adres van de synology te zien. Ik druk op "ok" en krijg dan de map waarin m'n films staan "Volume1/Films" te zien. Maar als ik dan op "ok" probeel te drukken lukt dit niet. Iemand een idee of ik ergens een stap heb overgeslagen of een verkeerde instelling heb toegepast op m'n nas?

Sowieso al een dikke merci aan iedereen die mij al geholpen heeft.
Dat ziet er volgens mij goed uit. Ik gebruik wel settings per IP en geen wildcard, maar normaal zou dit toch moeten werken?
Check eens de advanced settings van NFS onder file services en zorg dat "Apply default UNIX permissions" aanstaan. Helpt dat?

In de bijlage de screenshots van mijn instellingen.
 

Bijlagen

  • Capture1.PNG
    Capture1.PNG
    31,5 KB · Weergaven: 12
  • Capture2.PNG
    Capture2.PNG
    63,1 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Schermafbeelding_2017-07-16_om_14.56.20.png
[/url]

De optie "Verberg deze map in netwerklocatie" heb ik uitgeschakeld maar ik blij hetzelfde probleem ondervinden.

Ik heb bij snel een filmpje gemaakt om te tonen waar ik vast kom te zitten tijdens het proces. Ik heb zelfs even de standaard skin terug aangezet bij wijze van controle. Ik probeer op het einde de directory zelfs manueel in te voeren maar ook dat lukt niet.

<woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="">https://youtu.be/44eNcM2ylO4</woltlab-metacode>

<woltlab-quote data-author="broodro0ster"] Dat ziet er volgens mij goed uit. Ik gebruik wel settings per IP en geen wildcard, maar normaal zou dit toch moeten werken?
Check eens de advanced settings van NFS onder file services en zorg dat "Apply default UNIX permissions" aanstaan. Helpt dat?

In de bijlage de screenshots van mijn instellingen.
Bij de advanced settings stond "Apply default UNIX permissions" reeds aan. Ik heb de wildcard gebruikt omdat ik later nog andere toestellen in het netwerk toegang wil geven aan de map en dat leek me de makkelijkste optie aangezien alles toch binnen hetzelfde netwerk blijft en niemand anders toegang heeft.


Nogmaals, alvast nog eens een dikke merci alle twee om mij te willen helpen!
 
Laatst bewerkt door een moderator: