• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

Begin maart een 16kW batterij geplaatst, nieuwe zonnepanelen en omvormer, nog geen spijt van gehad. Ik heb wel getwijfeld om een vast tarief te nemen voor gas, maar het niet gedaan. Hopelijk is het terug normaal tegen de winter 🤞

Het kan een slimme zet zijn om naar vast te veranderen als verzekering, maar doe het dan nog voor 1 april. Op 1 april gaan de tariefkaarten voor vaste een pak duurder worden wellicht.

Ik zelf ga niet veranderen en bij mijn maandelijks variabel blijven omdat ik anders 400euro welkomst korting verlies. Moet mijn jaar uit doen tot half november. Maar tussen nu en oktober ga ik amper nog elektriciteit verbruiken.

Heb redelijk wat zonnepanelen liggen 10kWh batterij opslag, dus ik verbruik enkel van half oktober tot begin maart veel en dan ist gedaan voor enkele maanden.

Gas hebben we niet.

Begin maart een 16kW batterij geplaatst, nieuwe zonnepanelen en omvormer, nog geen spijt van gehad. Ik heb wel getwijfeld om een vast tarief te nemen voor gas, maar het niet gedaan. Hopelijk is het terug normaal tegen de winter 🤞

Mja ik spook ook al heel lang voor nieuwe pannelen.
Maar ik zit nog met groenestroomcertificaten.
Ik heb nu 3600 liggen.. met 11 panelen
De pannelen nu brengen bijna dubbel zoveel op.
en ik kan nog 2/3 extra leggen.
Alleen als ik nu gewoon bijleg ipv vervangen, dan moet ik 2de omvormer enz , en dat zie ik niet zitten, ook niet het viuseel andere panelen niet

Ik denk dak nog zo'n 6 jaar ofzo moet met de certificaten

Ik geloof dat ge wel een andere omvormer en batterij moogt plaatsen. Extra panelen moeten inderdaad op een nieuwe omvormer.
Ik lig nu met 11400kWp zou er nog graag bijleggen. Alleen is het sop de kool niet waard. De huidige installatie aanpassen kost me meer dan wat de extra paneeltjes ooit gaan opbrengen.

Als ik ooit een deftig tuinhuis zet, ga ik zelf panelen op het tuinhuis leggen en misschien zelfs de gevel naar het zuiden bekleden met panelen.

Ja bijleggen mag, alleen ik kan er maar zo 3 tal bijleggen en wil de huidige vervangen door nieuwe die dubbel opbrengen

Ja, dan zou ik inderdaad wachten tot die groene stroom certificaten afgelopen zijn. Tenzij je u natuurlijk meer voordeel doet door nu al te vernieuwen en uit te breiden, maar ik vermoed dat die kans klein is?

Het probleem is dat ik nog mono fase heb en dan kan je maar een omvormer van 5kWh plaatsen. Ik kon mijn huidige panelen nog verkopen (18 x 270kWh) en nieuwe kopen aan inkoopprijs (16 x 500kWh).

Idd, het gaat enorm snel. De mijne zijn in 2021 gelegd (wel 2020 besteld) en die waren 380Wp.

De panelen zijn ook wel groter geworden, dus het is niet puur hoger rendement.

Het probleem is dat ik nog mono fase heb en dan kan je maar een omvormer van 5kWh plaatsen. Ik kon mijn huidige panelen nog verkopen (18 x 270kWh) en nieuwe kopen aan inkoopprijs (16 x 500kWh).

Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt?
Hoeveel heb je nog gekregen?

Had jij dan ook certificaten?

En wat heb je nu betaald, mag gerust via pm

Ik had geen certificaten. Mijn schoonvader zit in de bouw en verkoopt sleutel op de deur woningen en die had een grote partij zonnepanelen gekocht. Dit was overschot, dus helaas kan ik je niet echt helpen met goedkope panelen. De oude panelen heb ik voor 1000 euro verkocht, maar die zijn ook naar familie gegaan.

Panelen zijn echt dirt cheap nu. 2 weken geleden bij een kameraad gaan helpen om de stelling en kabels te trekken voor zijn PV. Panelen lagen daar al. 450Wp aan 65euro stuk. Komen ergens uit West-Vlaanderen. Het probleem is dat geen enkele installateur ze u aan die prijs wilt verkopen.

Doe je alles zelf, dan kan het heel goedkoop zoals mijn kameraad nu doet. Die heeft 9 van die paneeltjes en voor 75euro een SMA omvormer gekocht van een ouder koppelen die een hybride omvormer met thuisbatterij heeft laten installeren. Die SMA was maar een paar jaar oud en in perfect staat.

Zo ga ik het ook doen op mijn tuinhuis, maar op het dak van mijn huis durf ik niet :p

Wel oppassen met 2dehands omvormers, sinds 2019 moeten ze een Conformiteitscertificaat (RfG/C10-11) hebben, anders mag je ze niet meer plaatsen.

Voor mij heeft het weinig zin dat ik overstap omdat ik sociaal tarief heb via de vader (en ja heb daar niet om gevraagd )
Ook overstappen naar een vast contract zou ik nu niet echt doen want tijdens corona hebbende maatschappijen ook gewoon éénzijdig deze contracten over gezet naar flexibel …dus er zal wel ergens een regeltje staan dat ze dit mogen doeningen geval de prijs over eenbepaalde grens gaat (want verkopen met verlies mag in Belgie niet . ;) )

Back
Bovenaan