• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.153
68
58
Heb hier de pelletstoof ook al eens aangestoken om te kijken of hem nog werkt en ook de Zibro al eens laten branden …maar de prijs van een busje petroleum is nu toch wel erg gestegen hoor ….normaal €76 voor 20 liter geurloze maar nu in korting ….denk dat ik mijne zibro deze winter minder ga gebruiken en gewoon de pelletstoof laten branden .
 

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Ik kan nog gans de winter door met de vorig jaar aangelegde stock pellets :)
Volgende zomer dan hopelijk opnieuw aan stabiele zachte prijzen kunnen inkopen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Mijn energievoorschot is plots van 300 euro naar 180 euro gegaan, begrijpen wie begrijpen kan?, Dus terug zoals vroeger?
Kan dat kloppen?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Doe eens de Vtest zou ik zeggen en kijk of dat een beetje in lijn ligt. Heb je trouwens een variabel of vast contract?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Toch wel. Injectie prijzen bij vaste contracten zijn zo goed als altijd variabel dus dat heeft een beetje invloed. Maar wanneer uw contract herzien wordt, kan de prijs wel serieus verschillen. Vooral als je nu een herziening krijgt nadat de prijzen zo duur waren.

En ook in variabele contracten zijn de prijzen gedaald. Maar bijna de helft is wel een serieuze vermindering. Dubbel check maar even.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Bij mij heeft Engie het voorschot niet zo gek veel verlaagd en dat nadat ze bij de eindafrekening in oktober me 800+ € hebben mogen terugstorten. Lijkt me soms op natte vingerwerking die voorschotberekening.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Wij zitten ook weer op zelfde tarief als voor de crisis. Al een tijdje zelfs. Meer dan een half jaar.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.153
68
58
Gas is terug goedkoper geworden en staat als je de media mag geloven op de laagste prijs sinds tijden .
Dacht ook dat leveranciers nu ergens verplicht waren om het voorschot bedrag zelf aan te passen naar lager indien de prijs voldoende daalde .
De consument moest dat zelf niet meer in het oog houden .

Heb mijn voorschot nog altijd op hetzelfde staan en zou moeten bijbetalen (maar weet wel niet echt of ik nog mag genieten van sociaal tarief ) dus kan evengoed zijn dat ik gewoon terug trek . ;)
Heb meterstand moeten doorgeven dus achtereen afrekening (maar weeral een maandje te laat als normaal )
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Sinds "tijden" - hilarisch - de media maken ons blazen wijs. In Juni 2022 liep hier ons vast contract ten einde. Gasprijs was toen 0,0275 per kWh. Vandaag staat die op 0,0561006 per kWh - wat nog net iets meer dan het dubbele is dan toen.
Weliswaar tussendoor op 0,17 gestaan... zomaar eventjes prijs x 6,2 - in dat opzicht staat'm vandaag "laag", maar nog altijd dubbel dan amper anderhalf jaar geleden. Een eeuwigheid geleden als je vindt dat de tijd vliegt natuurlijk. :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Ja vreemd he, het lijkt wel te kloppen...
Misschien hebben ze uw voorschot te hoog gezet vorig jaar omdat zichzelf veilig te zetten?
Ik reken het zelf uit en stel dat manueel in. Zal wel opleggen als het te weinig is ipv bank spelen voor mijn leverancier.

Heb nu 60euro/maand betaald en krijg binnenkort mijn afrekening van 1 juni tot 31 december. Ben benieuwd dus, maar ik verwacht 20-30euro te moeten opleggen als het klopt wat er in de app staat. Dat is incl. de stroom voor de auto en warmtepomp. Gas hebben we niet.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Allee, hoe kan da? Ik betaal enkel voor stroom auto ( via bedrijf) 150 euro per maand.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Allee, hoe kan da? Ik betaal enkel voor stroom auto ( via bedrijf) 150 euro per maand.
30 zonnepanelen en een goed elektriciteitscontract.
Ik rij wel iets minder als u. Ik krijg ongeveer maandelijks 100euro vergoed voor het thuisladen (CREG tarief), dus dat dekt ook mijn verwarming en huishoudelijk verbruik.

Alle, als de cijfers in de app juist zijn he. Kzal nog niet te vroeg juichen, maar in mijn simulaties kwam ik wel uit dat de terugbetaling van de wagen mijn jaar factuur ongeveer zou dekken.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Allé, ik heb mijn afrekening gehad van Engie voor de periode 1 juni 2023 - 31 december 2023 omdat we naar Ecopower gaan. We moesten 330,47euro betalen oftewel 47,21euro/maand.

Full electric huis met warmtepomp, 11.4kW zonnepanelen en sinds begin augustus een EV.
Van mijn werkgever heb ik van augustus tot eind december 391,51euro terugbetaald gekregen voor de laadkosten van mijn EV, wat meer is dan mijn energie rekening. Door mijn auto in de zomer op de zon te laden, werd het verbruik van de winter betaald. Dit is beter dan een analoge meter met terugdraaiende teller.

Afname/injectie bij Engie
2130kWh afname
4037kWh injectie

Nog wat statistieken uit Home Assistant voor die periode
4310kWh totaal verbruik
51% zelf voorziening
35% zelf consumptie (18% juni, 25% juli en vanaf augustus 45% of meer door de EV)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: John Carlton

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Bedankt om te delen, je verbruik is wel heel laag.
Hoeveel KM rij je per maand gemiddeld?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Bedankt om te delen, je verbruik is wel heel laag.
Hoeveel KM rij je per maand gemiddeld?
Dit is wel de afrekening voor 7 maand, geen volledig jaar.

Op 31 december stond de kilometer teller op 6400km dus gemiddeld 1280km/maand. Ik werk 3 dagen/week van thuis uit dus en sindsdien doe ik maar 15000-18000km/jaar meer. Vroeger 30000km/jaar.

Ik heb 1187kWh thuis geladen en 106kWh publiek.
Naar de warmtepomp is 1113kWh gegaan. 467kWh tussen 1 juni en 30 september voor koeling en SSW. En 646kWh tussen 1 oktober en 31 december voor verwarming. Het is hier altijd 21.5 - 22°C over heel het huis incl. zolder (totaal 230m2/840m3). De badkamer staat op 23°C. De isolatie lijkt z'n werk goed te doen want verbruik valt beter mee als gesimuleerd.
Dan schiet er nog 2010kWh over voor huishoudelijk verbruik. Zo'n 9.5kWh/dag dus. Wel bijna allemaal nieuwe toestellen. Enkel de diepvries en warmtepompdroger is een jaar of 8 oud. De rest is allemaal nieuw en overal LED verlichting. Het ergste van al is dat mijn standby verbruik 4.8kWh per dag is. Dat zijn mijn IOT toestelletjes, netwerk apparatuur, NAS, balansventilatie en de warmtepomp en PV omvormer hebben ook wel wat sluimerverbruik. Die toestellen zijn dus goed voor ongeveer 50% van ons huishoudelijk verbruik.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Mooie resultaten denk ik. Idd uw huis lijkt goed geïsoleerd, ons verbruik ligt wel wat hoger, maar de architect liet ons weten dat het meeste warmteverlies bij ons niet komt door ( te weinig) isolatie eerder de grootte raampartijen. Open, VS halfopen of gesloten bebouwing heeft ook impact .
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Weet je wat je epc is? Uiteraard geen perfecte graadmeter maar kan toch een goed idee geven. Vraag mij af hoe mijn statistieken gaan zijn. Ik ga wel maar 8kW aan ZP hebben.