Ik snap die overcompensaties niet.
Die gaat massa's terugsteken op het net, maar echt massas.
Wat is dan correct dimensioneren volgens jou?
Vroeger was het makkelijk met de analoge teller. Je zorgde dat jouw jaarverbruik 0 bleef en daarmee was de kous af.
Nu ligt het anders. Als je PV energie wilt die voldoende is in het tussen seizoen, ga je sowieso over hebben in juni/juli. Dimensioneer je op opbrengst in juni/juli, dan heb je de rest van het jaar sowieso te kort.
Leg je 1 zonnepaneel, dan zul wellicht 100% verbruik hebben, maar ben je misschien maar 1% zelf voorzienend.
Leg je 100 zonnepanelen, dan heb je misschien maar 15% zelfverbruik, maar ben je misschien 60% zelf voorzienend.
Ik wil graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn.
Ik schat ons verbruik vrij hoog in en dat heeft weinig met een moderne of oude woning te maken, maar eerder van de toestellen in huis. Het enige wat minder verbruik in een moderne woning is de verwarming.
Mijn vriendin doet thuisverpleging en is er 's morgens en in de late namiddag op uit, dus die is meestal 3-4 uur over de middag thuis.
Ik werk meestal 3 dagen per week thuis + weekend is 5 dagen thuis en er staat +- 2000uur per jaar een 3D printer te draaien.
We hebben dus de luxe dat we overdag veel toestellen kunnen opzetten.
Ik reken op de volgende verbruiken voor 4 personen
4000kwh huishoudelijk verbruik
1600kwh verwarmen
1300kwh SSW (lagere COP voor SSW dus hoog verbruik in vergelijking met verwarmen)
4000kwh elektrische wagen
Dan kom ik op een jaarverbruik van 10900kWh. Is een 11400kWp installatie met +- 9000kWh werkelijke opbrengst (oost-west) dan overgedimensioneerd?
De elektrische wagen is er nog niet, dus ik zal dit jaar wel stevig injecteren ja. Maar had ik nu 20 panelen en over 1-2 jaar nog eens 10 panelen er bij gelegd, dan moest ik 2x een installateur etc betalen en zat ik met een aantal dubbele kosten. Het was voordeliger om nu gewoon te plaatsen wat ik denk nodig te hebben over 2 jaar en te genieten van de injectie vergoeding. Ook geeft het gewoon gemoedsrust in geval van stijgende energieprijzen, al lijkt dat nu wel terug te stabiliseren.
Later kan er nog een batterij bij als dat de moeite blijkt. Maar zolang het verschil tussen injectie en afname niet zo groot is, scheur je uw broek aan een batterij.
De meeste gezinnen leggen tegenwoordig 4000-6000Wp op hun dak, verwarmen en SWW op gas en verbruiken in totaal maar 2500-3500kWh elektriciteit per jaar. Dat zijn zwaardere overgedimensioneerde systemen als je het uitrekent.