• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ze zijn momenteel onze zonnepanelen aan het leggen. 12 op het oosten en 18 op het westen. Goed voor 11400Wp in totaal. Ik hoop hiermee voor een groot stuk zelfvoorzienend te zijn en zo een vrij lage energie factuur te hebben.

Ik had ook gehoopt in het tussen seizoen hiermee onze warmtepomp te kunnen voorzien van elektriciteit, maar ik heb al gezien dat die vooral 's nachts draait en op dagen met weinig zon. Als er overdag zon is, hou die de woning warm zonder dat de verwarming moet bijspringen.
Ja, dat gaat wat tuning worden vrees ik. Ofwel electrisch bufferen (battery / auto-v2h) ofwel groot watervat van een paar m³ als buffer-opslag ;-)
Als je gaat forceren dat de verwarming ook overdag blijft draaien heb je in de vloerverwarming nog wel pak energie dat je geleidelijk kan afgeven in de avond, maar ideaal is het zeker niet, met kans op teveel warmte ook overdag dan weeral.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ja, dat gaat wat tuning worden vrees ik. Ofwel electrisch bufferen (battery / auto-v2h) ofwel groot watervat van een paar m³ als buffer-opslag ;-)
Als je gaat forceren dat de verwarming ook overdag blijft draaien heb je in de vloerverwarming nog wel pak energie dat je geleidelijk kan afgeven in de avond, maar ideaal is het zeker niet, met kans op teveel warmte ook overdag dan weeral.
Er is geen buffervat nodig voor vloerverwarming. In combinatie met een warmtepomp verlaagd dat zelfs de COP wat. De vloer buffert op zich genoeg.
De boiler laden is wel een optie om te gaan sturen.

De warmtepomp draait WAR maar reageert ook op de thermostaat. Eens de kamertemperatuur op punt is (3/16K boven setpoint), slaat de warmtepomp en geeft de vloer verder zijn warmte af. Vanaf de thermostaat 2/16K onder het setpoint is, schiet de boel terug in gang. De stooklijn kan wel nog lager heb ik al gemerkt en waterzijdig inregelen moet ik ook nog doen. Maar das iets voor als er binnendeuren zijn en we er wonen.
Anders kan je inderdaad het probleem hebben met teveel overschoot op zonnige dagen.

Nu draait de verwarming maar op 15°C, maar toen het zou vroor in december, zag ik op mijn Fluvius tussen 10 en 18h geen stroom verbruik. En als ik over de middag langs ging was het al 16.5°C binnen door de zon. En als ik op PVoutput ging kijken naar een installatie in de buurt, had die goeie productie, maar enkel van 10-16h. Nu zijn de meeste winter dagen wel niet zo, dus tvalt nog af te wachten.
Als mijn WiFi kWh meter aan de warmtepomp hangt en de P1 meter, zal ik wel wat grafiekjes kunnen trekken. Maar echt zien hoeveel % zonnestroom er naar de warmtepomp gaat, is niet te monitoren vrees ik.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Er is geen buffervat nodig voor vloerverwarming. In combinatie met een warmtepomp verlaagd dat zelfs de COP wat. De vloer buffert op zich genoeg.
De boiler laden is wel een optie om te gaan sturen.

De warmtepomp draait WAR maar reageert ook op de thermostaat. Eens de kamertemperatuur op punt is (3/16K boven setpoint), slaat de warmtepomp en geeft de vloer verder zijn warmte af. Vanaf de thermostaat 2/16K onder het setpoint is, schiet de boel terug in gang. De stooklijn kan wel nog lager heb ik al gemerkt en waterzijdig inregelen moet ik ook nog doen. Maar das iets voor als er binnendeuren zijn en we er wonen.
Anders kan je inderdaad het probleem hebben met teveel overschoot op zonnige dagen.

Nu draait de verwarming maar op 15°C, maar toen het zou vroor in december, zag ik op mijn Fluvius tussen 10 en 18h geen stroom verbruik. En als ik over de middag langs ging was het al 16.5°C binnen door de zon. En als ik op PVoutput ging kijken naar een installatie in de buurt, had die goeie productie, maar enkel van 10-16h. Nu zijn de meeste winter dagen wel niet zo, dus tvalt nog af te wachten.
Als mijn WiFi kWh meter aan de warmtepomp hangt en de P1 meter, zal ik wel wat grafiekjes kunnen trekken. Maar echt zien hoeveel % zonnestroom er naar de warmtepomp gaat, is niet te monitoren vrees ik.
Waarom niet ? Je kan perfect meten hoeveel W naar de WP gaat vloeien, je kan perfect meten hoeveel W opgewekt op die moment in totaal. Je weet via de P1 dan ook nog eens hoeveel er gaat terugvloeien naar het net, dus intern "verbruik" is ook duidelijk. (wel inclusief WP, maar dat trek je er af)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Waarom niet ? Je kan perfect meten hoeveel W naar de WP gaat vloeien, je kan perfect meten hoeveel W opgewekt op die moment in totaal. Je weet via de P1 dan ook nog eens hoeveel er gaat terugvloeien naar het net, dus intern "verbruik" is ook duidelijk. (wel inclusief WP, maar dat trek je er af)
Ja, daaraan heb ik ook gedacht. Je weet dan inderdaad wat er nog "rest" voor de warmtepomp.
Maar ik ga eens moeten kijken als ik dan een cijfer in procenten kan krijgen per maand bijvoorbeeld. Het zal wel iets duidelijker worden eens ik alle data ter beschikking heb en dan wat kan spelen er mee.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Dat lijkt me een vrij grootte installatie voor een modern huis. Waarom zoveel panelen? Heb je een batterij voorzien om het teveel aan stroom te kunnen opslaan, of denk je dat aan iemand anders te kunnen verkopen?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Dat lijkt me een vrij grootte installatie voor een modern huis. Waarom zoveel panelen? Heb je een batterij voorzien om het teveel aan stroom te kunnen opslaan, of denk je dat aan iemand anders te kunnen verkopen?

Gewoon het dak vol om zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn.
Nog geen batterij, wel hybride omvormer. Wil eerst een jaartje afwachten om te zien of het wel interessant, maar denk het niet.

Uit mijn berekening kwam dat van deze installatie de terug verdientijd 1 jaar langer is dan van een iets lichtere, maar de besparing op 25 jaar wel een stuk groter is.

Ook een elektrische wagen laden op zonne energie laden zou mogelijk moeten zijn vanaf maart tot oktober mits slimme sturing. Gezien ik 2-3 dagen per week thuiswerk is dat perfect haalbaar. En de compensatie die ik daarvoor krijg zou ons jaar verbruik +- moeten dekken.
Nu nog een elektrische wagen…
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja, dat gaat wat tuning worden vrees ik. Ofwel electrisch bufferen (battery / auto-v2h) ofwel groot watervat van een paar m³ als buffer-opslag ;-)
Als je gaat forceren dat de verwarming ook overdag blijft draaien heb je in de vloerverwarming nog wel pak energie dat je geleidelijk kan afgeven in de avond, maar ideaal is het zeker niet, met kans op teveel warmte ook overdag dan weeral.
Ik snap die overcompensaties niet.
Die gaat massa's terugsteken op het net, maar echt massas.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik snap die overcompensaties niet.
Die gaat massa's terugsteken op het net, maar echt massas.
Wat is dan correct dimensioneren volgens jou?
Vroeger was het makkelijk met de analoge teller. Je zorgde dat jouw jaarverbruik 0 bleef en daarmee was de kous af.

Nu ligt het anders. Als je PV energie wilt die voldoende is in het tussen seizoen, ga je sowieso over hebben in juni/juli. Dimensioneer je op opbrengst in juni/juli, dan heb je de rest van het jaar sowieso te kort.

Leg je 1 zonnepaneel, dan zul wellicht 100% verbruik hebben, maar ben je misschien maar 1% zelf voorzienend.
Leg je 100 zonnepanelen, dan heb je misschien maar 15% zelfverbruik, maar ben je misschien 60% zelf voorzienend.

Ik wil graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn.

Ik schat ons verbruik vrij hoog in en dat heeft weinig met een moderne of oude woning te maken, maar eerder van de toestellen in huis. Het enige wat minder verbruik in een moderne woning is de verwarming.
Mijn vriendin doet thuisverpleging en is er 's morgens en in de late namiddag op uit, dus die is meestal 3-4 uur over de middag thuis.
Ik werk meestal 3 dagen per week thuis + weekend is 5 dagen thuis en er staat +- 2000uur per jaar een 3D printer te draaien.
We hebben dus de luxe dat we overdag veel toestellen kunnen opzetten.

Ik reken op de volgende verbruiken voor 4 personen
4000kwh huishoudelijk verbruik
1600kwh verwarmen
1300kwh SSW (lagere COP voor SSW dus hoog verbruik in vergelijking met verwarmen)
4000kwh elektrische wagen

Dan kom ik op een jaarverbruik van 10900kWh. Is een 11400kWp installatie met +- 9000kWh werkelijke opbrengst (oost-west) dan overgedimensioneerd?
De elektrische wagen is er nog niet, dus ik zal dit jaar wel stevig injecteren ja. Maar had ik nu 20 panelen en over 1-2 jaar nog eens 10 panelen er bij gelegd, dan moest ik 2x een installateur etc betalen en zat ik met een aantal dubbele kosten. Het was voordeliger om nu gewoon te plaatsen wat ik denk nodig te hebben over 2 jaar en te genieten van de injectie vergoeding. Ook geeft het gewoon gemoedsrust in geval van stijgende energieprijzen, al lijkt dat nu wel terug te stabiliseren.

Later kan er nog een batterij bij als dat de moeite blijkt. Maar zolang het verschil tussen injectie en afname niet zo groot is, scheur je uw broek aan een batterij.

De meeste gezinnen leggen tegenwoordig 4000-6000Wp op hun dak, verwarmen en SWW op gas en verbruiken in totaal maar 2500-3500kWh elektriciteit per jaar. Dat zijn zwaardere overgedimensioneerde systemen als je het uitrekent.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Lijkt me een goed plan vooruitziend naar wat gaat komen.
De moment dat hier een digitale-teller zal worden binnengestoken zal ik ook extra PV leggen ; heb nog beetje schuin dak over + plat dakje. Nu zooveel PV kan ik hier sowieso niet leggen, maar ik kan denkelijk wel panels gebruiken met hoge Wp/panel om te maximaliseren.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ja, inderdaad. Ze beginnen zelfs al met de noord kant vol te leggen als je daar plaats hebt. Geeft wel minder rendement, maar op lange termijn nog steeds goedkoper.

Mijn simulaties die ik gedaan heb, waren zelfs zonder elektrische wagen er bij. Met een EV wordt het alleen maar interessanter.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Wat is dan correct dimensioneren volgens jou?
Vroeger was het makkelijk met de analoge teller. Je zorgde dat jouw jaarverbruik 0 bleef en daarmee was de kous af.

Nu ligt het anders. Als je PV energie wilt die voldoende is in het tussen seizoen, ga je sowieso over hebben in juni/juli. Dimensioneer je op opbrengst in juni/juli, dan heb je de rest van het jaar sowieso te kort.

Leg je 1 zonnepaneel, dan zul wellicht 100% verbruik hebben, maar ben je misschien maar 1% zelf voorzienend.
Leg je 100 zonnepanelen, dan heb je misschien maar 15% zelfverbruik, maar ben je misschien 60% zelf voorzienend.

Ik wil graag zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn.

Ik schat ons verbruik vrij hoog in en dat heeft weinig met een moderne of oude woning te maken, maar eerder van de toestellen in huis. Het enige wat minder verbruik in een moderne woning is de verwarming.
Mijn vriendin doet thuisverpleging en is er 's morgens en in de late namiddag op uit, dus die is meestal 3-4 uur over de middag thuis.
Ik werk meestal 3 dagen per week thuis + weekend is 5 dagen thuis en er staat +- 2000uur per jaar een 3D printer te draaien.
We hebben dus de luxe dat we overdag veel toestellen kunnen opzetten.

Ik reken op de volgende verbruiken voor 4 personen
4000kwh huishoudelijk verbruik
1600kwh verwarmen
1300kwh SSW (lagere COP voor SSW dus hoog verbruik in vergelijking met verwarmen)
4000kwh elektrische wagen

Dan kom ik op een jaarverbruik van 10900kWh. Is een 11400kWp installatie met +- 9000kWh werkelijke opbrengst (oost-west) dan overgedimensioneerd?
De elektrische wagen is er nog niet, dus ik zal dit jaar wel stevig injecteren ja. Maar had ik nu 20 panelen en over 1-2 jaar nog eens 10 panelen er bij gelegd, dan moest ik 2x een installateur etc betalen en zat ik met een aantal dubbele kosten. Het was voordeliger om nu gewoon te plaatsen wat ik denk nodig te hebben over 2 jaar en te genieten van de injectie vergoeding. Ook geeft het gewoon gemoedsrust in geval van stijgende energieprijzen, al lijkt dat nu wel terug te stabiliseren.

Later kan er nog een batterij bij als dat de moeite blijkt. Maar zolang het verschil tussen injectie en afname niet zo groot is, scheur je uw broek aan een batterij.

De meeste gezinnen leggen tegenwoordig 4000-6000Wp op hun dak, verwarmen en SWW op gas en verbruiken in totaal maar 2500-3500kWh elektriciteit per jaar. Dat zijn zwaardere overgedimensioneerde systemen als je het uitrekent.

das bizar. Nu ja de situatie kan sterk veranderen per gezin.
in mijn geval hebben 2 aannemers ( Klimaterra & Ecopur) me geadviseerd om niet meer dan 6KW a 7KW te plaatsen. Ze gaven dit advies onafhankelijk van elkaar. Een plaaster van zonnepanelen adviseerde een installatie van 11KW.

ik heb eens een inschatting gemaakt wat je verbruik en opbrengst zou zijn op basis van de informatie die je eerder in dit draadje hebt gegeven. Hou er rekening mee dat we hier uitgaan van een heel positief scenario, nlm. dat je elk opgewekte KW energie van je panelen ook effectief verbruikt.
Volgens mijn aannemers ligt dat momenteel veel lager ( volgens hun ligt dat momenteel gemiddeld ong op 37% - SMA profiel Full time weekend), bij plaatsing thuisbatterij zou je dat kunnen optrekken tot 60% SMA profiel full time weekend)

Maandelijks verbruik Woning & Auto Opbrengst KWh Overshot Eigen inbreng
1180,1​
186,2​
-993,9​
993,9​
1014,6​
505,6​
-509,0​
509,0​
982,3​
955,9​
-26,4​
26,4​
916,1​
1202,6​
286,5​
841,9​
1257,6​
415,7​
812,0​
1279,4​
467,4​
802,3​
1167,2​
364,9​
771,6​
1105,3​
333,7​
787,8​
973,1​
185,4​
789,4​
509,3​
-280,1​
280,1​
883,0​
386,2​
-496,8​
496,8​
1118,7​
190,4​
-928,3​
928,3​
totalen op jaarbasis
2053,6​
3234,6​
€ 148,25 Maandelijkse factuur elec @0,55Euro/kwh



stel dat je een installatie zou voorzien van 7000 KW, dan zou je ong. 50 Euro per maand meer uitgeven aan elec.


Verbruik wagen
4000​
Verbruik (woning)
6900​
Maandelijks verbruik Woning & Auto Opbrengst KWh
5950​
Overshot Eigen inbreng
333,3333333​
846,8​
12%​
Jan
1180,1​
114,3​
2%​
-1065,8​
1065,8​
333,3333333​
681,3​
10%​
FEB
1014,6​
310,5​
5%​
-704,2​
704,2​
333,3333333​
649,0​
9%​
MAR
982,3​
587,0​
10%​
-395,3​
395,3​
333,3333333​
582,8​
8%​
APR
916,1​
738,4​
12%​
-177,7​
333,3333333​
508,5​
7%​
MEI
841,9​
772,2​
13%​
-69,7​
333,3333333​
478,7​
7%​
JUN
812,0​
785,6​
13%​
-26,4​
333,3333333​
469,0​
7%​
JUL
802,3​
716,7​
12%​
-85,6​
333,3333333​
438,3​
6%​
AUG
771,6​
678,7​
11%​
-92,9​
333,3333333​
454,5​
7%​
SEP
787,8​
597,5​
10%​
-190,2​
333,3333333​
456,1​
7%​
OCT
789,4​
312,7​
5%​
-476,7​
476,7​
333,3333333​
549,7​
8%​
NOV
883,0​
237,1​
4%​
-645,9​
645,9​
333,3333333​
785,4​
11%​
DEC
1118,7​
116,9​
2%​
-1001,8​
1001,8​
totalen op jaarbasis
4289,7​
€ 196,61 Maandelijkse factuur elec @0,55Euro/kwh
€ 48,36 Euro per maand


in dit geval zie je ook dat je geen overshotten hebt. Je zal elke maand moeten bijleggen.
je kan nu zelf uitrekenen wat de terugverdientijd is van je extra panelen. dat is de extra prijs voor aankoop / gewonnen opbregst per maand.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Jammer dat een windmolen of vooral windturbine nog niet mogelijk is voor thuis. Dat zou het probleem in de donkere maanden 's nachts al deels oplossen. Maar ik vermoed dat dit er ooit nog wel zal komen...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
we kunnen nog een stapje verder gaan in de simulatie.

ik heb die offerte nog eens goed nagekeken. Voor mijn huidige woning kan ik een vrij goede simulatie maken, omdat ik een digitale meter heb en ik het verbruik per maand zowel elec & GAS kan uitlezen.
Die maandelijkse spreiding in verbruik ligt heel dicht bij berekeningen die je kan vinden door andere gebruikers of op overheidswebsites.

een belangrijk element is hoeveel je nu effectief kan gebruiken van hetgeen je panelen opwekken.
dit ligt gemiddeld - op dit moment - in België op 30%, de aannemer hanteert 37%. Forumleden met panelen op hun dak zouden dit moeten kunnen bevestigen of ontkrachten.
@ Skank, weet jij hoeveel je panelen vorig jaar hebben opgewekt en hoeveel je daarvan terug in het net hebt gestoken? Zou je die verhouding eens later weten?

hier is de berekening die op mijn offerte staat.
1) 12 panelen met totaal vermogen van 450KWhp. Ze kunnen allemaal zuidgeoriënteerd liggen op een plat dak. Max. effectief vermogen is volgens aannemer ~ 4800KWh. Als je panelen Oost/west liggen zou ik vermoeden dat het effectief vermogen lager gaat liggen, staat dat niet in je offerte?
2) effectief verbruik 2022 voor ons Gezin is 24700KWh (gas 18842 en elec 5902).
3) indien ik een Water/water warmtepomp plaats met COP 4,5 zou het totale gasverbruik worden omgezet naar 4187 KWh elec.
4) (2) & (3) samen betekenen dat ik met een wartepomp een verbruik zou hebben van ong. 10.000KWh voor 2022

Nu kan ik de winst berekenen die ik zou boeken met de panelen volgens de offerte aannemer
1) op basis van een max. capaciteit van 4800KWh, berekend de aannemer dat ik effectief 37% zal kunnen gebruiken, dus ongeveer ~ 1776 KWh
2) ik zou dus in 2022 nog steeds 8224 KWh elec zelf moeten betalen.
3) op basis van een gemiddelde elec prijs in 2022 van 0,55 Euro/KWh betekend dat 4523 voor het jaar of 376 Euro per maand.
4) ik denk dat ik nu ong. 8000 Euro moet betalen voor het ganse jaar (ik zal dat pas echt weten bij de afrekening volgende maand). maar dat zou een besparing zijn van ~3500 Euro / jaar op basis de tarieven 2022.
5) de installatie kost ong. 35000 Euro. ik heb dus mijn investering terugverdiend op 10jaar.

ten laatste..

De aannemer liet ook weten dat ingeval van een batterij de zelfconsumptie kan worden opgetrokken naar 60%.
1) dit betekend in mijn geval een extra besparing van 1104 KWh op jaarbasis.
2) dit komt overeen met een jaarlijkse extra winst van 600 Euro.
3) als we ervan uitgaan dat ik bij mijn volgende lease beschik over een wagen met die mogelijkheid, zou dit betekenen dat ik mijn investering kan terugverdienen op 8 jaar ...
4) dit bregnt wel een interesaate vraag met zich mee.. investeer je in meer zonnepanelen vs. een batterij? je kan dit relatief eenvoudig uitrekenen:
- je kan voor beiden een prijs / netto KWh winst berekenen.
==> in geval van een paneel is het de prijs van het paneel / piekvermogen paneel * verlies * 37%.
==> in geval van een batterij is het de prijs batterij / 23% van het netto vermogen van je installatie

hou er rekening mee dat een batterij na 10 jaar nog maar 60% van zijn capaciteit heeft.
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
broodro0ster broodro0ster vat me niet verkeerd op he, ik bedoel het niet slecht..
Alleen ga je massas injecteren...
Maar goed, other way around zoals je zegt is ook niet goed....
Dan heb je idd soms tekort..
Nu is het uiteraard beter te injecteren dan te kopen...
Maar ik vind dat de zonnepaneelleggers toch makkelijk veel panelen leggen.

Ik zit zelf ook in de situatie dat ik eigenlijk wil zonnepanelen bijleggen, maar eigenlijk waarom want ik heb nu al overschot...
Gaat mijn zelfverbruik dan omhoog gaan? Ik denk het eigenlijk niet...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
broodro0ster broodro0ster vat me niet verkeerd op he, ik bedoel het niet slecht..
Alleen ga je massas injecteren...
Maar goed, other way around zoals je zegt is ook niet goed....
Dan heb je idd soms tekort..
Nu is het uiteraard beter te injecteren dan te kopen...
Maar ik vind dat de zonnepaneelleggers toch makkelijk veel panelen leggen.

Ik zit zelf ook in de situatie dat ik eigenlijk wil zonnepanelen bijleggen, maar eigenlijk waarom want ik heb nu al overschot...
Gaat mijn zelfverbruik dan omhoog gaan? Ik denk het eigenlijk niet...
hoeveel is je zelfverbruik nu?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ok. kan je dat niet aflezen van je meter - factuur?
hoeveel KWh heb je opgewekt vs. Hoeveel KWh heb je geïnjecteerd?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
In 2022
Dag verbruik: 1625
Nacht verbruik: 2180
Dag injectie: 1177
Nacht injectie: 390
Gas: 720

Thats it :)

Tov 2021
Dag verbruik et 13% gedaald
Nacht verbruik met 6% gedaald
Dag injectie met 23% gestegen
Nacht injectie met 52% gestegen
Gas met 2% gestegen

Productie van mn zonnepanelen kan ik niet meer zien helaas, ben mn database kwijt
Maar dat zal volgens mij toch boven de 3600 (die ze normaal moeten opbrengen) zijn denk ik.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ze kunnen niet meer opbrengen dan hun piekvermogen. ik dacht dat je eerder aangaf dat dat 3600 is?
je hebt ziezo wat verlies bij de omvormer, das typisch ong. zo een 10 a 15 %. Als je panelen zuid georiënteerd zijn, laat ons ervan uitgaan dat ze max. 3200 hebben opgebracht.
daarvan heb je 1560 terug in het net gebracht das ong. 50% eigen gebruik op jaarbasis. maar we zouden het pas 100% zeker weten als je het opgewekt vermogen weet.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik snap jouw berekeningen en je gaat uit van zelfconsumptie. Ik heb ook eerst zo gesimuleerd en daarna opnieuw op basis zelf voorziening.
Hier zijn het panelen van 380Wp en eerst ging ik voor 15 of 20 panelen gaan. Tot ik ook simulaties gedaan heb die verder dan de terug verdien tijd lopen en ik heb ook naar vermogen gekeken. Ik weet niet meer welke prijs ik toen genomen had, maar het was nog voor de torenhoge prijzen. Met de torenhoge prijzen was de terug verdientijd bijna de helft.

20 panelen: 7 jaar terug verdientijd
30 panelen: 8 jaar terug verdientijd
Dus je zou denken dat 20 panelen interessanter zijn, maar na 10 jaar is het kantelpunt en worden 30 panelen interessanter. Door de extra stroom die je in de winter/tussen seizoen uitspaart en omdat je meer injecteert.

Daarnaast is het zelfverbruik van ondergeschikt belang voor mij en vind ik zelf voorziening interessanter. Als je uzelf wilt voorzien met genoeg PV stroom in de winter/tussen seizoen, wanneer je het meeste elektriciteit nodig hebt, dan ga je veel overschot hebben in de zomer en dus een lager zelf verbruik procentueel gezien. Maar het absoluut verbruik van zonne-energie zal wel hoger liggen.

Ook als je op zonne-energie wilt laden moet je rekening houden met het volgende.
Een elektrische wagen kan minimaal aan 10A per fase laden. Hier dan even het minimale benodigde vermogen:
Mono-fase: 230V*10A = 2300W
3 fase 230V: 230V*10A*√3 = 3979W
3 fase 400V: 400V*10A*√3 = 6920W

Als je dus uw EV 100% op zonne-energie wilt laden op een 3 fase lader, heb je permanent minimaal 3979W of 6920W PV opbrengst nodig. En dan liefst nog wat extra voor het huishouden. Dat is heel veel en enkel haalbaar voor korte tijd op hoogdagen in de zomer.
Dus een 3 fase laadpaal komt er hier al niet in, want dan ben je verplicht nog veel van het net af te nemen. Ik zal wel gewoon monofase aan laden aan het beschikbare vermogen dat van de PV komt.

Daarnaast wou ik ook vanaf maart 30kWh opbrengst per dag. 20kWh om 100km in de auto te stoppen op een thuiswerkdag (dagje kantoor is 90km voor mij) en 10kWh huishoudelijk verbruik. De dagen dat de auto niet thuis staat, kan het geinjecteerd worden.

Er zijn dus verschillende manieren om naar het totaal plaatje te kijken en veel hangt af van jouw persoonlijke situatie denk ik. Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat die een betere en meer toekomst gerichte oplossing is dan puur naar zelf verbruik te kijken.

Zonder elektrische wagen reken ik 6900kWh totaal verbruik en 9143kWh PV opbrengst. Uitgaand van maar 25% zelf verbruik (want veel overschot) levert dit het volgende op:
Zelfconsumptie 9134kWh * 0.25 = 2286kWh
4614kWh nog af te nemen van het net (6900kWh - 2286kWh)
6857kWh injectie op het net (9143kWh * 0.75)

In de Vtest met Engie Direct geeft me dit het volgende:
2.095euro afname
1.203euro injectie
892euro per jaar netto te betalen voor mijn energie. Met een elektrische wagen en vergoeding van de werkgever wordt het voordeel alleen maar groter.

Zonder PV zou dit 2973euro/jaar zijn voor 6900kWh. Dus dat is een voordeel van 2081euro per jaar. Aan dit tarief is mijn PV installatie met 30 panelen zelfs al op 6.5 jaar al terug verdiend.

De installateur stelde trouwens maar 15 panelen voor, maar ik wou meer.