• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

Das dan maar van 1 plaats dat jij meet.
Zal es zien.
Nu te veel kan eigenlijk niet toch...

Hoe zou jij die aansturen van mij?
 
Ik vraag me af dat je er niet meer geld gaat insteken dan het ooit zal opbrengen. Heb je al eens opgezocht wat je ventilatie unit verbruikt?
 
Nee eigenlijk niet :)
Maar daar gaat het niet om.
Het gaat om gebruiksgemak.
Gezien die op zolder staat, verander ik die modus nooit
(enkel met kerst)
 
Ik heb het luxe bedieningspaneel van Comair en als we de gourmet aansteken zet ik het inderdaad hoger (max 2x per jaar😀). Er is ook een badkamer contact op de unit, kan je dit niet misbruiken en dit schakelen via HA.
 
Zo'n ventilatie-systeem met een brushless DC-motor ... ergens tussen 45W - 100W ? Hangt af van het design natuurlijk, maar continue 50W lijkt me wel realistisch.
 
Das dan maar van 1 plaats dat jij meet.
Zal es zien.
Nu te veel kan eigenlijk niet toch...

Hoe zou jij die aansturen van mij?
Ja, ik heb dat gewoon gekocht om eens te meten in onze huidige woning in de woonkamer. Mijn vriendin krijg in huis vaak hoofdpijn en als we de ramen open hadden, was dit weg. Natuurlijk niet ideaal in de winter. Dus nu zo'n ding gekocht en die meld wanneer je moet ventileren. En je verschiet er van hoe snel de CO2 oploopt in huis...
Ik heb die ook gekoppeld aan HA om wat mee te spelen. Weet niet als ik echt de WTW op CO2 wil sturen. Wat ik wel graag zou doen, als het iets opbrengst tenminste, is de WTW automatisch laten switchen tussen afwezigheidsmodus en normale modus op basis van presence detection.

Als je een gezonde leefomgeving wil, zou ik je wisselaar op standje 2 laten draaien. Zo'n WTW is geen dampkap dat je ffkes tijdens het gourmetten een standje hoger moet zetten.
Zo'n WTW zorgt er voor dat de CO2 die jij en jouw gezin uitademt vervangen wordt door verse lucht (zuurstof) en dat het vocht van de natte ruimtes wordt weggezogen.

Als je u er niet teveel van wilt van aantrekken, laat hem dan op stand 2 draaien. Stand 1 is afwezigheid modus, stand 2 is normale modus, stand 3 is als het heel vochtig is of je hebt een grote groep volk op bezoek.

De simpelste oplossing is via zo'n drukschakelaar maar ik betwijfel als je daar elke gaat op drukken als je weggaat en terug thuis komt. Voor die met RF moet je geen kabels trekken.
Als je hem slim wil maken, moet je CO2 meters aan de slag. Sommige WTW's hebben daarvoor een 0-10V ingang en dan regelt hij op basis van de CO2 meter. Maar waar hang je die dan he.
Of je bouwt iets in HA als hij kan gestuurd worden op die manier. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar dat dan werkt. Gewoon presence detection lijkt me meer als voldoende.
Zo'n ventilatie-systeem met een brushless DC-motor ... ergens tussen 45W - 100W ? Hangt af van het design natuurlijk, maar continue 50W lijkt me wel realistisch.
Geen idee eerlijk gezegd. 150W volgens de EPB cijfers, maar geen idee op welk toerental dat is. Ik denk dat eerder rond de 50-80W is op normale modus.
In een WTW (D ventilatie) zitten wel 2 motoren. Eentje om van buiten lucht aan te zuigen en eentje om de lucht uit het huis af te voeren.
Daarnaast daalt het rendement van de WTW ook als sneller gaat ventileren. Maar dat is maar een paar procenten. 400m3/h vs 500m3/h scheelt 2% (86% rendement vs 84% rendement).
 
Hier een tabel van het verbruik van de Zehnder ventilatie units. Het verbruik hangt sterk af van het debiet en drukverschil.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2022-12-29 at 09.34.06.png
    Screenshot 2022-12-29 at 09.34.06.png
    211,3 KB · Weergaven: 3
Ik heb het luxe bedieningspaneel van Comair en als we de gourmet aansteken zet ik het inderdaad hoger (max 2x per jaar😀). Er is ook een badkamer contact op de unit, kan je dit niet misbruiken en dit schakelen via HA.
Oh jij hebt dezelfde unit als mij dan?
Leuk kan je mss helpen.
Er is idd een badkamer contact erop, maar das voor iets anders blijkbaar.
Maar jij wijzigt dus ook niet veel :)
 
Ja, ik heb dat gewoon gekocht om eens te meten in onze huidige woning in de woonkamer. Mijn vriendin krijg in huis vaak hoofdpijn en als we de ramen open hadden, was dit weg. Natuurlijk niet ideaal in de winter. Dus nu zo'n ding gekocht en die meld wanneer je moet ventileren. En je verschiet er van hoe snel de CO2 oploopt in huis...
Ik heb die ook gekoppeld aan HA om wat mee te spelen. Weet niet als ik echt de WTW op CO2 wil sturen. Wat ik wel graag zou doen, als het iets opbrengst tenminste, is de WTW automatisch laten switchen tussen afwezigheidsmodus en normale modus op basis van presence detection.

Als je een gezonde leefomgeving wil, zou ik je wisselaar op standje 2 laten draaien. Zo'n WTW is geen dampkap dat je ffkes tijdens het gourmetten een standje hoger moet zetten.
Zo'n WTW zorgt er voor dat de CO2 die jij en jouw gezin uitademt vervangen wordt door verse lucht (zuurstof) en dat het vocht van de natte ruimtes wordt weggezogen.

Als je u er niet teveel van wilt van aantrekken, laat hem dan op stand 2 draaien. Stand 1 is afwezigheid modus, stand 2 is normale modus, stand 3 is als het heel vochtig is of je hebt een grote groep volk op bezoek.

De simpelste oplossing is via zo'n drukschakelaar maar ik betwijfel als je daar elke gaat op drukken als je weggaat en terug thuis komt. Voor die met RF moet je geen kabels trekken.
Als je hem slim wil maken, moet je CO2 meters aan de slag. Sommige WTW's hebben daarvoor een 0-10V ingang en dan regelt hij op basis van de CO2 meter. Maar waar hang je die dan he.
Of je bouwt iets in HA als hij kan gestuurd worden op die manier. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar dat dan werkt. Gewoon presence detection lijkt me meer als voldoende.

Geen idee eerlijk gezegd. 150W volgens de EPB cijfers, maar geen idee op welk toerental dat is. Ik denk dat eerder rond de 50-80W is op normale modus.
In een WTW (D ventilatie) zitten wel 2 motoren. Eentje om van buiten lucht aan te zuigen en eentje om de lucht uit het huis af te voeren.
Daarnaast daalt het rendement van de WTW ook als sneller gaat ventileren. Maar dat is maar een paar procenten. 400m3/h vs 500m3/h scheelt 2% (86% rendement vs 84% rendement).
Klopt CO2 loopt snel op, je moet es in een leslokaal zitten... binnen no time.
Maar dit is allemaal mooi enzo, maar als ik geen manier vind om die vanop afstand via zigbee ofzo te kunnen bedienen dan houdt het op.
 
Maar je kunt hem toch alvast in standje 2 zetten? Dat is de stand die normaal gedimensioneerd is op jouw huis(houden).
 
Dat kan ja, maar zal mn verbruik ook omhoog gooien :p
En als i dan douch ofzo, moet hij toch hoger, ik ga niet telkens nr zolder lopen
 
Dat kan ja, maar zal mn verbruik ook omhoog gooien :p
En als i dan douch ofzo, moet hij toch hoger, ik ga niet telkens nr zolder lopen
Volgens mij is dat bijna te verwaarlozen, maar je krijgt wel een beter binnenklimaat in de plaats.
Maar je gaat het pas weten als je het effectief kunt meten.

Gaat je badkamer niet automatisch? Normaal is dat met vocht detectie en dan gaat hij tijdelijk ffkes extra ventileren.
 
Alléé hier dan maar in het vervolg :
meterstand deze maand opgenomen dus bvoor maand december :

elektriciteit totaal dag+nacht 303 KWh
gas : 10 m3

Verbruik is licht hoger omdat ik deze week thuis ben en ook omdat ik de pelletstoof s’avonds op zet voor een uurtje of 3 . ;)
 
Dat badkamer contact is om een vochtsensor op aan te sluiten. Volgens het schema is dit een normaal open contact, dus hier kan je volgens mij een schakelaar op aan sluiten en dan gaat de unit naar een hogere stand. Als je hier dan een wifi relay op aansluit (spanningsloos) dan kan je dit via HA schakelen.


Als ik het zo lees dan is stand:
1: vakantiestand of voor snachts of wanneer niemand thuis is
2: stand voor normaal gebruik als iemand aanwezig is en wakker
3 stand voor bezoek, of douche...

Met die badkamerstand , gaat hij voor x tijd van stand 2 naar 3
Ik kan dus niet schakelen naar 3 en terug.
Ook niet naar 1 ...

Klopt wat ik zeg?
Verschil in verbruik tussen stand 1 en 2 is nu ook zoveel niet... iets van 30 Watt
Naar stand 3 is wel groot verschil. (+- 200 Watt) (ik heb een E' of E5 not sure)

Dus idealtier zou ik hem moeten laten schakelen, snachts naar stand 1 en overdag naar stand 2
En dan manueel wanneer ik douch (of automatiseer)

Een zomer /winter stand zoals met die uitgebreide tableau heb ik ook niet, hoewel dat allemaal manueel via HA zou moeten kunnen toch
 
Volgens mij is dat bijna te verwaarlozen, maar je krijgt wel een beter binnenklimaat in de plaats.
Maar je gaat het pas weten als je het effectief kunt meten.

Gaat je badkamer niet automatisch? Normaal is dat met vocht detectie en dan gaat hij tijdelijk ffkes extra ventileren.
Neen dat gaat niet automatisch want ik moet naar zolder lopen om de stand te wijzigen , vandaar de vraag hoe ik dit zou kunnen doen vanop afstand, dan kan ik dit wel doen
 
's nachts ook stand 2! CO2 in de slaapkamer loopt ook snel op tijdens het slapen.
Stand 1 is enkel bij afwezigheid (0 personen in huis)
Dat klopt wel wat je zegt maar de handleiding zegt dan weer anders
Hierbij geldt: Stand 3 Hoge ventilatiestand - (Boven): Deze stand is aan te raden als er veel verontreinigde lucht of waterdamp ontstaat. Bijvoorbeeld bij koken, douchen, veel bezoek of als er gerookt wordt. Stand 2 Middelste ventilatiestand - (Midden): Dit is de aanbevolen stand van het toestel bij normaal gebruik van de woning. Stand 1 Lage ventilatiestand - (Onder): Deze stand wordt aanbevol

FF reactie van Chr1st0f Chr1st0f afwachten
Zie jij trouwens een oplossing om te kunnen schakelen?
 
Dat klopt wel wat je zegt maar de handleiding zegt dan weer anders
Hierbij geldt: Stand 3 Hoge ventilatiestand - (Boven): Deze stand is aan te raden als er veel verontreinigde lucht of waterdamp ontstaat. Bijvoorbeeld bij koken, douchen, veel bezoek of als er gerookt wordt. Stand 2 Middelste ventilatiestand - (Midden): Dit is de aanbevolen stand van het toestel bij normaal gebruik van de woning. Stand 1 Lage ventilatiestand - (Onder): Deze stand wordt aanbevol

FF reactie van Chr1st0f Chr1st0f afwachten
Zie jij trouwens een oplossing om te kunnen schakelen?
De uitleg voor stand 1 is halverwege afgebroken :p Stond daar iets over slapen?
 
Back
Bovenaan