• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Oops ja
Deze stand wordt aanbevolen voor ‘s nachts en bij afwezigheid.
Bizar. Uit interesse heb ik wat trainingsfilmpjes van Zehnder gekeken om zeker te zijn dat ze het voor onze woning allemaal goed berekenen enzo.
En je moet volgens de regels van de kunst 30m3/uur per persoon ventileren. Dus voor een gezin van 4 is dat 120m3/uur in de woonkamer, 60m3/uur slaapkamer en 30m3/uur kinderkamers. En dan komt het er eigenlijk op neer dat de ventilatie 's nachts in dezelfde stand moet draaien als overdag om evenveel circulatie in de slaapkamers te hebben als in de woonkamer.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja bizar.
Maar eerst es zien hoe ik kan schakelen..
Ik heb wel zin in zo'n awair, maar als ik niet kan schakelen , weinig nut dan denk ik.
Voor wat heb je het dan :) (als klok zijn er alternatieven die goedkoper zijn), akkoord je kan wel manueel verluchten (venster) of toch naar zolder lopen..
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ja bizar.
Maar eerst es zien hoe ik kan schakelen..
Ik heb wel zin in zo'n awair, maar als ik niet kan schakelen , weinig nut dan denk ik.
Voor wat heb je het dan :) (als klok zijn er alternatieven die goedkoper zijn), akkoord je kan wel manueel verluchten (venster) of toch naar zolder lopen..
Ik heb het gekocht om onze lucht kwaliteit te monitoren en niet zozeer om er iets mee te gaan sturen. Mijn vriendin lijkt gevoelig te zijn aan hoge CO2 concentraties en nu kunnen we dat eindelijk in het oog houden. In onze huidige woning is niks van mechanische ventilatie voorzien. De luchtdichtheid is dat ook wel niet, maar op windstille stille dagen zien we nu wel de CO2 concentratie snel oplopen.
En ook met een baby in huis is goede luchtkwaliteit wel belangrijk denk ik.

Dat die mogelijkheid er is om met HA evt. iets te sturen, is mooi meegenomen voor later.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Dat klopt wel wat je zegt maar de handleiding zegt dan weer anders
Hierbij geldt: Stand 3 Hoge ventilatiestand - (Boven): Deze stand is aan te raden als er veel verontreinigde lucht of waterdamp ontstaat. Bijvoorbeeld bij koken, douchen, veel bezoek of als er gerookt wordt. Stand 2 Middelste ventilatiestand - (Midden): Dit is de aanbevolen stand van het toestel bij normaal gebruik van de woning. Stand 1 Lage ventilatiestand - (Onder): Deze stand wordt aanbevol

FF reactie van Chr1st0f Chr1st0f afwachten
Zie jij trouwens een oplossing om te kunnen schakelen?
Als ik het electrisch-schema bekijk vrees ik ervoor ;-(
Dat control-panel heeft 4 aansluitdraden (Data/Data/12VDC+/12VDC-) dus je kan maar het raden hoe de stuursignalen eruit zien. Zonder een "analyser" kan je dat nooit in kaart brengen laat staan een alternatief bouwen (vb met een ESP32 die dan onder Home Assistant kan werken)
Zal denkelijk relatief eenvoudig zijn, maar als een fabrikant hierover geen info vrijgeeft...
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Als ik het electrisch-schema bekijk vrees ik ervoor ;-(
Dat control-panel heeft 4 aansluitdraden (Data/Data/12VDC+/12VDC-) dus je kan maar het raden hoe de stuursignalen eruit zien. Zonder een "analyser" kan je dat nooit in kaart brengen laat staan een alternatief bouwen (vb met een ESP32 die dan onder Home Assistant kan werken)
Zal denkelijk relatief eenvoudig zijn, maar als een fabrikant hierover geen info vrijgeeft...
Mmmm ok thx of ik moet dat domotica panel gaan kopen (duur , en geen idee hoe het werkt? Wifi?)
Of ik moet zo'n advanced panel kopen en dan het redelijk zelf automatisch maar geen koppeling)
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
IS dit hetzelfde als zo'n klem die ik heb?
Om de productie te meten...
Neen Stijn, deze knoop je tussen je zonnepanelen en zekering In het verdeelbord.
image.png
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja dat het een ander product is dat weet ik.
De vraag is of het hetzelfde doet als wat ik hem...
Gewoon je productie meten... en bereikbaar zijn via wifi
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Vandaag is de kWh-meter toegekomen en gelijk geïnstalleerd.
Aangezien ik met een oude omvormer zit, die me niet toeliet om data uit te lezen, moest ik het al die tijd maar doen met de gekeurde teller. Nu staat de WIFI kWh-meter netjes bij de oude teller en kan ik eindelijk vanop afstand monitoren.
Was hij makkelijk te installeren? Dat is de 3-fase HomeWizard he?
Ik heb hier de 1-fase HomeWizard liggen. Ziet er kinderspel uit om te installeren, maar ik mag nog niet zolang ons huis niet is opgeleverd.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Installatie was zonder de reeds bestaande energie-teller 2 keer niks, zie bovenstaande tekening.
Het installeren van de 1-fase HomeWizard naast de bestaande 1-fase kWh-teller was in het klein kastje wel prullen.


<a href="https://ibb.co/zVdRNr8"> Schermafbeelding-2023-01-05-om-15-19-57
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Die zitten toch echt vrij dicht hoor.
Maar goed elk zn ding...
Inderdaad, de meting via Shelly van m'n opgewekte PV wijkt bijna niets af van hetgeen er rechtstreeks uit de SMA komt...
Vb vandaag

87.4kWh via SMA uitlezing tegenover 89.4 "indirect" via de klemmen.
De Shelly heeft dus wat positieve overshoot maar slechts 2%
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Inderdaad, de meting via Shelly van m'n opgewekte PV wijkt bijna niets af van hetgeen er rechtstreeks uit de SMA komt...
Vb vandaag

87.4kWh via SMA uitlezing tegenover 89.4 "indirect" via de klemmen.
De Shelly heeft dus wat positieve overshoot maar slechts 2%
Nu is het rendement van de Zonnepanelen vrij laag, het verschil zal in de zomer des te groter worden, toch?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ze zijn momenteel onze zonnepanelen aan het leggen. 12 op het oosten en 18 op het westen. Goed voor 11400Wp in totaal. Ik hoop hiermee voor een groot stuk zelfvoorzienend te zijn en zo een vrij lage energie factuur te hebben.

Ik had ook gehoopt in het tussen seizoen hiermee onze warmtepomp te kunnen voorzien van elektriciteit, maar ik heb al gezien dat die vooral 's nachts draait en op dagen met weinig zon. Als er overdag zon is, hou die de woning warm zonder dat de verwarming moet bijspringen.