• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
bedankt voor je toelichting, begrijp je redenering wel.
Mischien nog een kleine bedenking… weet niet of deze logica in de praktijk standhoud.. maar… Wat houd je tegen om de drie fase paal te zettten? Extra kost installatie? Ik denk dat je nog steeds een voordeel kan halen in kombinatie met zonnepanelen. Je kan zelf een limiet zetten in de wagen dus je hoeft niet altijd snel te laten. Als je dan toch eens meer vermogen nodig hebt of je wil maximaal je batterij opladen op een piekdag of piekmomenten dan heb je wel de mogelijkheid.

Ik denk dat het vermogen van de panelen heel erg schommeld in een kort tijdsbestek. voorbeeld half bewolkte dag en de wolken die voorbijschuiven, op dat moment kan het interessant zijn je batterij in de wagen met Max vermogen te laden voor vb. 10 minuten en dan weer minder. Zeker als je je wagen ook zal kunnen gebruiken als thuisbatterij…


wist ook niet dat je bij nieuwe installaties nog steeds geld kan krijgen om energie in het net te steken?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
bedankt voor je toelichting, begrijp je redenering wel.
Mischien nog een kleine bedenking… weet niet of deze logica in de praktijk standhoud.. maar… Wat houd je tegen om de drie fase paal te zettten? Extra kost installatie? Ik denk dat je nog steeds een voordeel kan halen in kombinatie met zonnepanelen. Je kan zelf een limiet zetten in de wagen dus je hoeft niet altijd snel te laten. Als je dan toch eens meer vermogen nodig hebt of je wil maximaal je batterij opladen op een piekdag of piekmomenten dan heb je wel de mogelijkheid.

Ik denk dat het vermogen van de panelen heel erg schommeld in een kort tijdsbestek. voorbeeld half bewolkte dag en de wolken die voorbijschuiven, op dat moment kan het interessant zijn je batterij in de wagen met Max vermogen te laden voor vb. 10 minuten en dan weer minder. Zeker als je je wagen ook zal kunnen gebruiken als thuisbatterij…


wist ook niet dat je bij nieuwe installaties nog steeds geld kan krijgen om energie in het net te steken?
Wel die minimum vermogens die ik daar vermeld, zijn ook echt het minimale van wat je kan instellen op de laadpaal/auto. Je hebt altijd 10A per fase nodig. En de formule voor vermogen bij 1 fase is U*I (voltage * amperage) en bij 3 fase is U*I*√3 (voltage*amperage*vierkantwortel van 3).

Voltage is 230V voor 1 fase en in de meeste gevallen 400V voor 3 fase. Zet dan in het formuletje nog 10 ampere en je komt aan die minimum vermogens.

Jouw installatie zal op zijn piek in een goeie maand zo'n 4.5-5kW leveren. Een 400V 3fase levert op zijn minimum 6.920W. Dus zelfs in ideale omstandigheden moet je nog steeds stroom inkopen.

Met 1 fase kan minimaal tot 2.3kW laadstroom gaan. Dus dan kan je laden en heb je nog over voor huishoudelijk verbruik. Ben je toch aan het injecteren, dan kan je de laadstroom uiteraard nog verhogen.

Om bovenstaande reden moet ik dus geen 3 fase laadpaal hebben want zelfs mijn zware installatie zou ik op 95% van de laadmomenten nog stroom moeten inkopen.

En ja, injectie vergoeding is nog steeds van tel. Of je hebt een terug draaiende teller met prosumenten tarief of je hebt een digitale meter en dan krijg je injectie vergoeding.
De enige voorwaarde is dat uw omvormer niet zwaarder dan 10kW is want anders val je niet meer onder consument.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
ze kunnen niet meer opbrengen dan hun piekvermogen. ik dacht dat je eerder aangaf dat dat 3600 is?
je hebt ziezo wat verlies bij de omvormer, das typisch ong. zo een 10 a 15 %. Als je panelen zuid georiënteerd zijn, laat ons ervan uitgaan dat ze max. 3200 hebben opgebracht.
daarvan heb je 1560 terug in het net gebracht das ong. 50% eigen gebruik op jaarbasis. maar we zouden het pas 100% zeker weten als je het opgewekt vermogen weet.
3600 klopt ja.
Aja gewoon aftrekken wat ik het net gebracht heb idd.
Dus de vraag blijft dan nog steeds.
Een tweede omvormer bijplaatsen + extra zonnepanelen de moeite? (ik heb nog certificaten met de eerste omvormer)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Daar durf ik niet op te antwoorden. Maar als jouw panelen 3600kWh opbrengen en je injecteert maar 1500kWh, dan heb je wel een zeer hoog zelf verbruik. Maar ook wel een hoog elektriciteitsverbruik voor iemand die op gas verwarmd. Daar valt misschien ook op te besparen?

Met meer PV zal je wellicht vooral besparen in het tussen seizoen waar je nu te kort hebt.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Wel die minimum vermogens die ik daar vermeld, zijn ook echt het minimale van wat je kan instellen op de laadpaal/auto. Je hebt altijd 10A per fase nodig. En de formule voor vermogen bij 1 fase is U*I (voltage * amperage) en bij 3 fase is U*I*√3 (voltage*amperage*vierkantwortel van 3).

Voltage is 230V voor 1 fase en in de meeste gevallen 400V voor 3 fase. Zet dan in het formuletje nog 10 ampere en je komt aan die minimum vermogens.

Jouw installatie zal op zijn piek in een goeie maand zo'n 4.5-5kW leveren. Een 400V 3fase levert op zijn minimum 6.920W. Dus zelfs in ideale omstandigheden moet je nog steeds stroom inkopen.

Met 1 fase kan minimaal tot 2.3kW laadstroom gaan. Dus dan kan je laden en heb je nog over voor huishoudelijk verbruik. Ben je toch aan het injecteren, dan kan je de laadstroom uiteraard nog verhogen.

Om bovenstaande reden moet ik dus geen 3 fase laadpaal hebben want zelfs mijn zware installatie zou ik op 95% van de laadmomenten nog stroom moeten inkopen.

En ja, injectie vergoeding is nog steeds van tel. Of je hebt een terug draaiende teller met prosumenten tarief of je hebt een digitale meter en dan krijg je injectie vergoeding.
De enige voorwaarde is dat uw omvormer niet zwaarder dan 10kW is want anders val je niet meer onder consument.
Begrijp niet wat je bedoeld?Waarom denk je dat er een ondergrens zijn bij 3 fasen? Is dit iets specifiek voor elec laden? We koken al jaren op 3 fasen. En ik zie geen ondergrens in ons verbruik?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Begrijp niet wat je bedoeld?Waarom denk je dat er een ondergrens zijn bij 3 fasen? Is dit iets specifiek voor elec laden? We koken al jaren op 3 fasen. En ik zie geen ondergrens in ons verbruik?
Nee, specifiek voor elektrische wagens. Die heb een minimum laadstroom en bij de meeste is dat 10A. Wat dus neerkomt op 2300W monogame en 6900kW 3-fase 400V.

Kijk eens in jouw Tesla app hoe laag je kan gaan in stroomsterkte (amperes).
Vul dat in de formules in en je weet het minimale laadvermogen voor verschillende configuraties.

Een kookplaat die niet kan terug moduleren onder de 7Kw zou niet interessant zij. Dan heb je een zwart biefstuk na 10 seconden.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Daar durf ik niet op te antwoorden. Maar als jouw panelen 3600kWh opbrengen en je injecteert maar 1500kWh, dan heb je wel een zeer hoog zelf verbruik. Maar ook wel een hoog elektriciteitsverbruik voor iemand die op gas verwarmd. Daar valt misschien ook op te besparen?

Met meer PV zal je wellicht vooral besparen in het tussen seizoen waar je nu te kort hebt.
We letten er op om te verbruiken wanneer de zon schijnt.
HA helpt daar enorm bij.
Hoog elec verbruik... Met 4 ? en een vijver die draait en een ventilatiesysteem...
Ik denk het eigenlijk niet, bijna alles ligt continu af..
Alles led verlichting, ..
Ik denk echt dat wij niet zuiniger kunnen.
Bijna niks in standby...

Wacht maar tot jij 2 kids hebt die puberen.. je zal je verbruik enorm zien stijgen
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Alosta

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Denk ook dat kan zijn verbruik goed meevalt, wij zitten een 5000. Gezin met 4. Verlichting is wel nog niet helemaal led ( zitten nog met 20 halogeen lampen.) koken elec en werk van thuis uit, pc staat dus steeds op etc….
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Nee, specifiek voor elektrische wagens. Die heb een minimum laadstroom en bij de meeste is dat 10A. Wat dus neerkomt op 2300W monogame en 6900kW 3-fase 400V.

Kijk eens in jouw Tesla app hoe laag je kan gaan in stroomsterkte (amperes).
Vul dat in de formules in en je weet het minimale laadvermogen voor verschillende configuraties.

Een kookplaat die niet kan terug moduleren onder de 7Kw zou niet interessant zij. Dan heb je een zwart biefstuk na 10 seconden.
Ok duidelijk. Dat vind ik persoonlijk nog geen reden om geen 3 fasen lader te plaatsen :). ik wil zo snel als mogelijk m’n wagen thuis kunnen laden

Als je in je woning een 3 fase installatie hebt, zou je wel een elec kabel kunnen voorzien naar je laadpaal die later toelaat over te stappen naar sneller laden. Ik denk dat er op latere datum wel oplossingen zullen komen om die problematiek aan te pakken. !e wagen(s) snel thuis kunnen laden is volgens mij toch een groot voordeel. In de zomer treken we regelmatig richting kust, of naar Nederland.

Voor onze laadpaal vragen ze trouwens ook nog 2 ethernet aansluitpunten. ( goed om weten als je nu nog alles kan voorzien)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
We letten er op om te verbruiken wanneer de zon schijnt.
HA helpt daar enorm bij.
Hoog elec verbruik... Met 4 ? en een vijver die draait en een ventilatiesysteem...
Ik denk het eigenlijk niet, bijna alles ligt continu af..
Alles led verlichting, ..
Ik denk echt dat wij niet zuiniger kunnen.
Bijna niks in standby...

Wacht maar tot jij 2 kids hebt die puberen.. je zal je verbruik enorm zien stijgen
Als ik goed tel, dan verbruik je 5838kWh per jaar. 1625 dag +2180 nacht+(3600 pv-1177 inject dag-390 injectie nacht)
Dat is toch wel vrij veel denk ik? Dacht dat het gemiddelde op 4000kWh lag voor 4 personen. Nu goed, maakt niet uit he, maar ik dacht je een heel zuinige verbruiker was. Met zo'n verbruik en "maar" 3600kWp panelen is het wel logisch dat je zo'n hoog zelf verbruik hebt. Ik denk dat wat extra panelen dan wel uw factuur naar beneden gaan krijgen. Maar hoe snel je ze dan gaat terug verdienen weet ik niet.
Ok duidelijk. Dat vind ik persoonlijk nog geen reden om geen 3 fasen lader te plaatsen :). ik wil zo snel als mogelijk m’n wagen thuis kunnen laden

Als je in je woning een 3 fase installatie hebt, zou je wel een elec kabel kunnen voorzien naar je laadpaal die later toelaat over te stappen naar sneller laden. Ik denk dat er op latere datum wel oplossingen zullen komen om die problematiek aan te pakken. !e wagen(s) snel thuis kunnen laden is volgens mij toch een groot voordeel. In de zomer treken we regelmatig richting kust, of naar Nederland.

Voor onze laadpaal vragen ze trouwens ook nog 2 ethernet aansluitpunten. ( goed om weten als je nu nog alles kan voorzien)
Ja inderdaad. Zeg nooit nooit. Er liggen 3 ruime PVC buizen naar de oprit, carport en tuinhuis waar ik later met gemak nog wat kabels kan doorhalen. Als de techniek wat verder staat en je kan ook op lage vermogens laden met 3 fases, dan mogen ze dat plaatsen. En dan kun je volgens uw noden het juiste vermogen instellen.

Ik snap jouw redenering volledig, maar voor mijn situatie is het niet interessant. Capaciteitstarief (+- 500euro/jaar voor 11kW), laag zelf verbruik, ... zorgen er voor dat het financieel niet interessant is. En 11kW vind ik persoonlijk dan niet snel genoeg voor wanneer het echt snel moet gaan. Met het geld dat ik zou uitsparen door traag te laden, kan ik minstens 5000km per jaar aan publieke DC snellader hangen en op 20min opladen. En als je een laadpas hebt, kost het helemaal niks.

Bijvoorbeeld:
De Model Y kan maximaal aan 11kW AC laden. Das +- pakweg 2 à 2.5h laden aan maximaal vermogen om 100km te kunnen rijden. En van leeg naar vol (75kWh) is dat 7h laden. Dus je gaat toch sowieso wel eventjes stilstaan als hem thuis wil opladen.
Een 22kW lader zou ik wel interessant vinden. Dan laad je bijna 100km per uur bij, maar veel auto's kunnen dat niet en je capaciteitstarief is dan nog 2x zo hoog.
Een DC snellader gooit hem aan 150-200kW vol. Dan ben je er op 20-30 minuten van leeg naar vol.
Vrijdag werk ik altijd thuis, dus die is sowieso vol als we in het weekend een uitstap willen maken. Ik denk dat ik er in 98% van de gevallen kom met gewoon traag laden aan 2300-3600W. Dat verhoogt mijn zelf consumptie en verlaagt mijn capaciteitstarief. En als het dan toch eens nodig is, zal ik voor die keren wel een pitstop maken aan een snellader.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
et verbruik van 2 personen is 2350kWh, net niet het dubbele van een alleenstaande. Een gezin met 3 à 4 personen in het huishouden verbruikt met een tweevoudige meter gemiddelde 3500kWh op jaarbasis. Grotere gezinnen van 4 tot 5 personen zitten aan een elektriciteitsverbruik van 7500kWh.

Toen ik de panelen legde, was dat voldoende om mn verbruik te dekken.
Echter toen hadden we 1 baby.
Verhuisd naar een groter huis, deze keer met ventilatie... en een vijver erbij..
En ondertussen 2 grote kids..
Elk tv... ps...
Dat verbruikt hoor... je zal wel zien.
Ik denk ook van zuinig te zijn...
Alleen, diepvries, 2 grote frigos, vaatwas, wasmachine, droogkas (die verbruikt nog veel), ventilatie, Google hubs (6 stuks), modem, router, switch... vijverpomp (continu), uv filter, luchtpomp..) tgaat snel hoor
En die zaken kan/mag je niet stil leggen
Hier een continu nachtverbruik van 0,35 kWh gemiddeld. Ik geraak niet lager.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.515
157
66
Als ik goed tel, dan verbruik je 5838kWh per jaar. 1625 dag +2180 nacht+(3600 pv-1177 inject dag-390 injectie nacht)
Dat is toch wel vrij veel denk ik? Dacht dat het gemiddelde op 4000kWh lag voor 4 personen. Nu goed, maakt niet uit he, maar ik dacht je een heel zuinige verbruiker was. Met zo'n verbruik en "maar" 3600kWp panelen is het wel logisch dat je zo'n hoog zelf verbruik hebt. Ik denk dat wat extra panelen dan wel uw factuur naar beneden gaan krijgen. Maar hoe snel je ze dan gaat terug verdienen weet ik niet.

Ja inderdaad. Zeg nooit nooit. Er liggen 3 ruime PVC buizen naar de oprit, carport en tuinhuis waar ik later met gemak nog wat kabels kan doorhalen. Als de techniek wat verder staat en je kan ook op lage vermogens laden met 3 fases, dan mogen ze dat plaatsen. En dan kun je volgens uw noden het juiste vermogen instellen.

Ik snap jouw redenering volledig, maar voor mijn situatie is het niet interessant. Capaciteitstarief (+- 500euro/jaar voor 11kW), laag zelf verbruik, ... zorgen er voor dat het financieel niet interessant is. En 11kW vind ik persoonlijk dan niet snel genoeg voor wanneer het echt snel moet gaan. Met het geld dat ik zou uitsparen door traag te laden, kan ik minstens 5000km per jaar aan publieke DC snellader hangen en op 20min opladen. En als je een laadpas hebt, kost het helemaal niks.

Bijvoorbeeld:
De Model Y kan maximaal aan 11kW AC laden. Das +- pakweg 2 à 2.5h laden aan maximaal vermogen om 100km te kunnen rijden. En van leeg naar vol (75kWh) is dat 7h laden. Dus je gaat toch sowieso wel eventjes stilstaan als hem thuis wil opladen.
Een 22kW lader zou ik wel interessant vinden. Dan laad je bijna 100km per uur bij, maar veel auto's kunnen dat niet en je capaciteitstarief is dan nog 2x zo hoog.
Een DC snellader gooit hem aan 150-200kW vol. Dan ben je er op 20-30 minuten van leeg naar vol.
Vrijdag werk ik altijd thuis, dus die is sowieso vol als we in het weekend een uitstap willen maken. Ik denk dat ik er in 98% van de gevallen kom met gewoon traag laden aan 2300-3600W. Dat verhoogt mijn zelf consumptie en verlaagt mijn capaciteitstarief. En als het dan toch eens nodig is, zal ik voor die keren wel een pitstop maken aan een snellader.
Ik heb m’n verwachtingen mbt tot publieke snelladers al wat bijgesteld. Blijkt dat er (1) nog niet al te veel zijn, (2) de kans dat je die op vol vermogen zal kunnen gebruiken is ook niet 100% gegarandeerd. In de winter zou de koude dan ook soms roet in het eten kunnen gooien.
Hopelijk wordt dit in de toekomst beter.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
et verbruik van 2 personen is 2350kWh, net niet het dubbele van een alleenstaande. Een gezin met 3 à 4 personen in het huishouden verbruikt met een tweevoudige meter gemiddelde 3500kWh op jaarbasis. Grotere gezinnen van 4 tot 5 personen zitten aan een elektriciteitsverbruik van 7500kWh.

Toen ik de panelen legde, was dat voldoende om mn verbruik te dekken.
Echter toen hadden we 1 baby.
Verhuisd naar een groter huis, deze keer met ventilatie... en een vijver erbij..
En ondertussen 2 grote kids..
Elk tv... ps...
Dat verbruikt hoor... je zal wel zien.
Ik denk ook van zuinig te zijn...
Alleen, diepvries, 2 grote frigos, vaatwas, wasmachine, droogkas (die verbruikt nog veel), ventilatie, Google hubs (6 stuks), modem, router, switch... vijverpomp (continu), uv filter, luchtpomp..) tgaat snel hoor
En die zaken kan/mag je niet stil leggen
Hier een continu nachtverbruik van 0,35 kWh gemiddeld. Ik geraak niet lager.
Bedankt. Lijkt inderdaad niet buitensporig te zijn.
Ik rekende 4000kWh voor 4 personen, maar dat lijkt me nu wel aan de lage kant.

Op ons huidig verbruik heb ik helaas geen inzicht want ik deel deze meter met m'n pa dus geen idee wie wat verbruikt.
Ik heb m’n verwachtingen mbt tot publieke snelladers al wat bijgesteld. Blijkt dat er (1) nog niet al te veel zijn, (2) de kans dat je die op vol vermogen zal kunnen gebruiken is ook niet 100% gegarandeerd. In de winter zou de koude dan ook soms roet in het eten kunnen gooien.
Hopelijk wordt dit in de toekomst beter.
Naar een Supercharger gaat hij automatisch de batterij opwarmen om sneller te laden. Maar geen idee als je dit ook manueel kunt forceren om naar een niet-Tesla charger te gaan? Ik denk dat je echt snelle vooral langs de snelwegen enzo vind. Maar inderdaad, hopelijk komen er nog wat bij. De meeste in de buurt zijn allemaal 11-22kW laders en soms eens 50kW.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
krikri krikri : deze man legt het goed uit:

Blijkbaar is de minimale laadstroom voor de meeste 6A ipv 10A zoals ik eerst geschreven had.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik kom van Luminus Optifix (vast tarief, maar variable injectie) en ben ondertussen over naar Engie Direct (volledig variabel) sinds de zonnepanelen liggen.
Hier mijn simulaties op basis waarvan ik mijn beslissing genomen heb met de tarieven van januari (EPEX DAM/ BELPEX is 269euro voor januari). Ik ga uit van de volgende cijfers:

Verbruik woning: 6900kWh (incl. warmtepomp)
Opbrengst zonnepanelen: 9143kWh
Zelf verbruik 25%
Netto afname: 4614kWh
Netto injectie: 6857kWh
Nettarief: 0,15euro/kWh

In de tabel zie je dat met Engie Direct, ondanks het variabele tarief, mijn jaarafrekening stabiel blijft als de prijzen dalen/stijgen. Met Optifix zit er veel verschil in omdat de afname prijs fixed is, maar de injectie prijs niet. Alleen wanneer de prijzen stijgen ben ik beter uit met Optifix. Gezien de huidige trend verwacht ik niet direct een stijging.
Engie Direct zijn injectie tarief ligt het dichtst bij het afname tarief, vandaar mijn keuze voor dit tarief.
Het enige wat roet in het eten kan gooien zijn heel dure prijzen en heel goedkope prijzen in de zomer omdat ik in de winter meer afname heb en in de zomer meer injectie. Maar met Optifx ben ik ook gejost in zo'n situatie. Maar dankzij het RLP profiel gaat er sowieso een deel van ons winter verbruik als zomerverbruik gerekend worden, dus dat compenseert wel deels.

Screenshot 2023-01-20 at 13.45.47.png
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
De eerste volledige maand met zonnepanelen zit er op. In februari 440kWh opgewekt, wat 25% meer is dan de JRC simulaties en 36% meer dan PVCalc simulaties. Was februari een uitzonderlijk goeie maand of zijn de panelen van tegenwoordig gewoon beter geworden waardoor je beter scoort dan in de simulaties?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik heb volgende code

Code:
utility_meter:
  electricity_delivery_15m:
    source: sensor.electricity_delivery
    cron: "*/15 * * * *"
   
template:
- sensor:
  - name: electricity_delivery
  unit_of_measurement: "kWh"
  state: "{{ ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_1') | float ) + ( states('sensor.dsmr_reading_electricity_delivered_2') | float ) }}"
 
template:
- sensor: 
  - name: electricity_delivery_power_15m
  unit_of_measurement: "kW"
  state: "{{ (states('sensor.electricity_delivery_15m') | float(0)) * 4 | float }}"

echter kan ik langs geen kanten de sensor.electricity_delivery vinden
Bijgevolg geeft mijn andere sensor electricity_delivery_power_15m een entiteit niet beschikbaar
Waar zit de fout nu, want ik heb geen error
Ik heb gezien dat ik via HA mijn gemiddelde kwartiervermogen kan uitlezen via de Home Wizard dongle. Ook het piektarief waar ik aan zit voor de huidige maand is nu uit te lezen.
De enige vereiste is dat jouw meter al die setting ondersteunt. Op het schermpje is dat code 1.6.0 voor het piektarief. Die is er onlangs via een over the air update aan toegevoegd. Ik vermoed dat jij dat ook gewoon gaat kunnen uitlezen met jouw USB kabel.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Februari was dit jaar zelfs minder tov de voorbije jaren. Enkel 2020 was veel slechter, al de andere jaren (vanaf 2019) waren beter dan dit jaar.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: broodro0ster

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Momenteel heb ik mijn maandelijks voorschot kunnen aanpassen op hetzelfde niveau als van voor de energiecrisis... Maar de vraag is hoelang dit het geval zal zijn.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Hopelijk blijven deze prijzen deze winter een beetje stabiel. Hier heb ik maandag de verwarming opgestart. Ben benieuwd hoeveel ons verbruik zal zijn na de winter tegenover de vorige woning.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: John Carlton