Jaarlijks verbruik gas heb ik net opgegeven toch.
Als je dit maandelijks wil ,deel je gewoon door 12
De opbrengst van de zonnepanelen?
Die is momenteel onvoldoende... , dat snap ik niet goed waarom je dit nodig hebt.. dit staat er dan toch los van?
Jaarlijkse opbrengst zal rond de 3600 kwh liggen
je wil toch weten hoeveel je gaat uitsparen?
Ik denk dat je met een overschakeling gasketel naar warmtepomp (luch/lucht) ong 400 Euro op jaarbasis kan besparen. kan iets meer zijn maar ik verwacht zeker niet meer dan 700 Euro op jaarbasis.
de installatie van een lucht lucht warmtepomp kost ong. 5000 a 7000 Euro (zonder premie)
(kan iedereen die geïnteresseerd is in het topic dit eens bekijken en nalezen, heb dit nogal vlug gedaan, dus er kunnen fouten zijn ingeslopen.)
hieronder volgt m'n redenering:
1) je gasverbruik kan je niet simpelweg delen door 12.
- Je totale gasverbruik vind bijna volledig plaats in de wintermaanden ( 80% verbruik vanaf november tot april),
- en dan nog voornamelijk na zonsondergang (ong 75%).
2) de 840M³ is ong 8620KwH.
- Als je die energie zou willen opwekken met een lucht/water Warmtepomp, en we rekenen heel conservatief moet je rekening houden met een extra elec verbruik per jaar van ong. 2462 Kwh
3) je zal die elec van het net moeten halen:
- als je panelen ong 3600 Kwh per jaar opbrengen, is de kans groot dat je vanaf november tot april maar 640Kwh opbrengen. In die maanden ga je net je verwarming opzetten en die extra 2462Kwh verbruiken.
- bovendien zal - ingeval je werkt met vloerverwarming - je warmtepomp voornamelijk draaien na zonsondergang ( ~ 70%)
- Extra zonnepanelen leggen zal - in dit gaval - niet veel helpen, tenzij je de opgewekte energie overdag kan capteren voor verbruik tijdens de nacht vb. door batterij. Je huidige situatie zou dat een max. winst kunnen betekenen van ong. 500 Kwh voor je verwarming.
als ik mijn huidige energietarieven projecteer op jouw verbruik kom ik uit bij volgende:
1) huidige kostprijs gas ( ketel) aan 0,22 Euro/kwh = 1896 Euro.
2) huidige kostprijs elec (warmtepomp) aan 0,77Euro/kwh = 1477 Euro.
je zou dus ong. 400 Euro besparen. Zonder batterij denk ik dat het effect van je zonnepanelen verwaarloosbaar is.